پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 05:26   
 
 
   آخرین اخبار  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 38271صفحه نخست » مترویکشنبه، 5 آبان 1392 - 20:15
محدث: تحقق افتتاح مترو تبریز با وعده‌های خلاف عملی نیست
  
ترابر نیوز:

ترابر نیوز |  نایب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز گفت: تحقق افتتاح خط یک مترو تبریز با وعده‌‌های خلاف عملی نیست. 
سعید محدث با انتقاد از خلف وعده مسئولان مترو در راه‌اندازی فاز یک قطار شهری تبریز اظهار کرد: از اواخر سال گذشته شهروندان تبریزی در انتظار به کار افتادن خط یک مترو تبریز هستند و این در حالی است که در نیمه سال 92 هستیم و همچنان مسئولان قطار شهری تبریز تاریخ دقیقی از راه‌اندازی این خط ارائه نمی‌دهند. 
وی در ادامه سخنان خود همچنین با اظهار نارضایتی از آماده نبودن ایستگاه‌های مترو تبریز خاطر نشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد بی‌توجهی به پیشرفت عمرانی در قطار شهری تبریز بوده‌ایم که با تداوم این روند بعید است تا پایان سال 1395 نیز نباید انتظار بهره‌برداری کامل از خط یک قطار شهری تبریز داشت. 
وی همچنین با اشاره به اهداف اصلی اجرای پروژه قطار شهری تبریز تاکید کرد: افزایش سهم حمل و نقل ریلی تبریز در جابه‌جایی مسافر، کاهش ترافیک، کاهش هزینه‌های سفرهای درون‌شهری، کاهش آلودگی هوا، تکمیل و توسعه ناوگان حمل و نقل درون‌شهری، ارتقای سطح رفاه و آسایش شهروندان، از مهمترین اهداف اجرای پروژه قطار شهری تبریز به شمار می‌رود. 
 
نایب رییس شورای اسلامی شهر تبریز با تأکید بر اینکه باید هرچه سریع‌تر آخرین وضعیت ورود واگن‌های خریداری شده برای خط یک مترو تبریز روشن شود تصریح کرد: بدیهی است که بدون ورود و آماده‌سازی این واگن‌ها و از طرفی عدم تعیین تکلیف ایستگاه‌های واقع در مسیر، به هیچ وجه امکان راه‌اندازی و افتتاح این خط فراهم نخواهد شد و مدیران سازمان قطار شهری تبریز باید به طور شفاف و روشن اطلاعات دقیقی از زمان ورود واگن‌ها، آخرین وضعیت اجرای خط یک، تملک و احداث ایستگاه‌ها و راه‌اندازی و افتتاح این خط به عموم شهروندان ارائه کنند. 
محدث در عین حال از برنامه‌ریزی شورای اسلامی شهر برای انجام بررسی‌های همه جانبه در خصوص آخرین وضعیت خط یک مترو تبریز خبر داد. 
 
*مترو کلاس تبریز را بالا می‌برد 
استاندار آذربایجان شرقی توضیحاتش در خصوص متروی تبریز را با بیان اینکه «فاز اول خط یک آماده بهره‌برداری است» آغاز کرد و ادامه داد: ما در این زمینه یک خط‌‌شکنی کردیم و با سفر به چین، با شرکت واگن‌سازی قرارداد بستیم که همین قرارداد، پایه قرارداد دیگر کلانشهرها شد، اما مشکلی که وجود داشت مشکل تحریم بود؛ ما در انتقال پول به چین مشکل داشتیم، سختی‌های زیادی پیش آمد و ریسک‌های زیادی متحمل شدیم؛ مجبور شدیم برای این‌که چرخ اقتصاد را در موضوع تولید و تامین مواد اولیه صنعت بچرخانیم از روش‌هایی استفاده کنیم که دشمن نتواند مانع آن شود. 
 
ورود صنعت جدید به تبریز با راه‌اندازی مترو/خدمات پس از فروش و آموزش و راه‌اندازی مترو در تبریز 
احمد علیرضا بیگی افزود: نهایتا موفق شدیم حدود یک ماه پیش، واگن‌ها را بارگیری کنیم؛ البته باید توجه داشت که با راه‌اندازی مترو، صنعتی جدید وارد استان می‌شود که قبل از این سابقه نداشته؛ خدمات پس از فروش و آموزش و راه‌اندازی آن چرخه مفصلی است که مرحله به مرحله باید انجام شود. ما امیدوار بودیم که در دولت دهم شاهد راه‌اندازی آن باشیم؛ اما آنچه مهم است این کار انجام یافته و شرکت واگن‌سازی هم به تعهد خود عمل کرده است. مترو، کلاس تبریز را در منطقه بالا می‌برد و یک تحول بزرگ برای این شهر محسوب می‌شود. 
سازمان قطار شهری تبریز در سال 1380 تأسیس و راه‌اندازی شد و متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) به طول 75 کیلومتر تشکیل شده است و بعد از تهران دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است. 
بیش از یک ‌سال است مسئولان استانی از افتتاح فاز نخست مترو تبریز خبر می‌دهند و تحقق نیافتن این وعده‌ها به موضوع تکراری تبدیل شده و تکلیف ورود واگن‌های خریداری شده برای راه‌اندازی 6 کیلومتر اول خط یک مترو تبریز مشخص نیست. 

آخرین وعده مسئولان برای افتتاح متروی تبریز پایان تیرماه سال‌جاری بود. ولی این وعده نیز مثل وعده‌های قبلی محقق نشد و وعده‌های مسئولان به جای واگن‌های قطار روی ریل قطار شهری تبریز در حرکت است که امیدواریم به زودی بایستد.
12 سال از زمانی که مسئولان دولتی اعلام کردند توسعه مترو یکی از اولویت‌ها برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر تبریز است، می‌گذرد و هنوز متروی این شهر اندرخم کوچه فاز اول است. 
12 سال از آغاز پروژه قطارهای شهری تبریز می‌گذرد و هنوز مردم این کلانشهر در یک دهه گذشته آرزوی افتتاح مترو را دارند. هر چند برخی از مسئولان در این شهر، سپری شدن بیش از یک دهه از آغاز پروژه مترو تبریز را عادی می‌دانند اما باز وعده می‌دهند که فاز نخست این پروژه در شهریورماه سال 92 افتتاح می‌شود و امروز هم وعده دیگری برای افتتاح در دهه فجر 92 به همراه تنها 6 ایستگاه به گوش می‌رسد. 
 
امروزه با گسترش و توسعه شهرها و افزایش روزافزون وسایط نقلیه و پیچیده‌تر شدن معضل ترافیک در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، روی آوردن به احداث و بهره‌برداری خطوط مترو با شتاب بیشتری دنبال می‌شود. 
از سال 1863 که متروی لندن افتتاح شد تا سال 1970 یعنی در 97 سال تنها 40 شهر جهان صاحب مترو بودند ولی در 40 سال گذشته بیش از 140 شهر به این جمع اضافه شده‌اند و تعداد طرح‌های در دست ساخت در گوشه و کنار جهان نشان می‌دهد که این روند افزایشی در سال‌های اخیر با رشد بیشتری نیز همراه است. 
تاکنون 187 شهر جهان دارای خطوط حمل و نقل ریلی شهری هستند و شهرهای زیادی هم در تب و تاب ساخت و افتتاح خطوط مترو هستند. شهر تبریز نیز یکی از این شهرهاست که با آماده کردن بخشی از خط یک از خطوط چهارگانه مصوب خود فاصله چندانی تا ورود به باشگاه شهرهای صاحب مترو ندارد. 
مطالعات طرح قطار شهری تبریز در سال 1380 آغاز و عملیات اجرایی این پروژه که در پنج مسیر به طول 80 کیلومتر طراحی شده از سال 1384 آغاز شده است. 
 
شبکه خطوط متروی تبریز شامل پنج خط مصوب است که چهار خط آن درون شهری و یک خط آن خارج از حومه است. 
براساس برنامه‌ریزی انجام شده، مسیر اول به طول 17٫2 کیلومتر از میدان ایل‌گلی تا کوی لاله و مسیر دوم به طول 22٫4 کیلومتر از دانشگاه آزاد اسلامی تا قراملک است. 
خط سه به طول حدود 15 کیلومتر و شامل 14 ایستگاه از فرودگاه تبریز آغاز و با عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا و خیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوس‌های بین شهری تبریز جنب بزرگراه شهید کسایی ختم می‌شود. 
خط چهار نیز به طول 10 کیلومتر شامل 10 ایستگاه به شکل حلقوی در مرکز شهر سه مسیر متروی تبریز را به هم ارتباط می‌دهد. 
خط خارج از حومه (مسیر پنجم) نیز به طول حدود 20 کیلومتر به شهر جدید سهند ختم می‌شود. 
 
خط یک متروی تبریز از ایل‌گلی تا کوی لاله به طول 17٫2 کیلومتر از چهار بخش تشکیل شده ‌است. 
بخش اول خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه‌عمیق خواهد بود، از طریق ضلع غربی بلوار شهید باکری ایل‌گلی را به سه ‌راهی راهنمایی متصل می‌کند. 
بخش دوم خط یک متروی تبریز از سه‌‌راهی راهنمایی آغاز شده و تا میدان دانشگاه ادامه خواهد یافت. (این بخش به ‌صورت تونل کم‌عمق در کناره جنوبی رودخانه قوری‌چای خواهد بود) همچنین پل غیرهمسطحی نیز بر روی بلوار 29 بهمن برای عبور مترو تعبیه شده‌ است. 
بخش سوم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل عمیق خواهد بود، از میدان دانشگاه تا میدان ساعت و سپس میدان 22 بهمن و چهارراه لاله ادامه خواهد یافت. 
بخش چهارم خط یک متروی تبریز که به ‌صورت تونل نیمه عمیق احداث می‌شود، از چهارراه لاله شروع ‌شده و به پایانه لاله منتهی خواهد شد. 
 
پیش از این معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی در مرداد امسال نیز از حرکت کشتی حامل واگن‌های متروی تبریز خبر داده بود حال این سوال مطرح می‌شود این کشتی یک ماه پیش حرکت کرده چرا تا به امروز به ایران نرسیده است. 
تحقق نیافتن وعده‌های متعدد افتتاح مترو تبریز در حالی به موضوع تکراری تبدیل شده که هنوز تکلیف ورود واگن‌های خریداری شده برای راه‌اندازی 6 کیلومتر اول خط یک مترو به تبریز مشخص نیست و بدیهی است که بدون وجود واگن، اصلا امکان راه‌اندازی این سامانه وجود ندارد. 
با تمام این احوال و با توجه به بحث‌های فراوان در خصوص روند اجرایی مترو تبریز و دخالت‌های گاه و بی‌گاه افراد غیرمرتبط با آن، هنوز این سئوال نزد افکار عمومی بی‌پاسخ مانده است که بالاخره آرزوی متروسواری شهروندان تبریزی و بهره‌مندی مردم از برای بهره‌برداری این سامانه ریلی چه زمانی محقق و عملی می‌شود؟

منبع:تین نیوز

تعداد بازدید: 737 ،    
  
کلیدواژه ها: محدث - مترو تبریز


اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار