پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 08:28   
 
 
   آخرین اخبار  
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 28880صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل شنبه، 28 بهمن 1391 - 08:20
کارشناس صنعت خودروسازی می‌گوید بحران صنعت خودرو متعلق به ذات صنعت نیست
بحران صنعت؛ نتیجۀ بحران مدیریت
بحران صنعت؛ نتیجۀ بحران مدیریتدر روزهایی که موافقین و مخالفین آزادسازی قیمت خودرو، رودرروی یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند، نشستن پای صحبت سعید لیلاز، مدافع همیشگی آزادسازی اقتصاد ایران، با پیش‌داوری موافقت او با آزادسازی قیمت خودرو همراه بود، اما این مدیر سابق صنعت خودرو، آزادسازی قیمت خودرو به شکلی که این روزها عده‌ای به دنبالش هستند، بی‌فایده و حتی مضر می‌داند
  

 ترابران- در روزهایی که موافقین و مخالفین آزادسازی قیمت خودرو، رودرروی یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند، نشستن پای صحبت سعید لیلاز، مدافع همیشگی آزادسازی اقتصاد ایران، با پیش‌داوری موافقت او با آزادسازی قیمت خودرو همراه بود، اما این مدیر سابق صنعت خودرو، آزادسازی قیمت خودرو به شکلی که این روزها عده‌ای به دنبالش هستند، بی‌فایده و حتی مضر می‌داند و همچون همیشه بر آزادسازی تمام اجزای اقتصادی ایران تاکید دارد.

***

ترابران: این روزها از گوشه و کنار صحبت از وجود بحران در صنعت خودروسازی کشور است. در اینکه خودروسازی ما روزهای بدی را می‌گذراند شکی نیست، اما آیا با توجه به تعاریفی که در صنعت جهانی وجود دارد، به نظرتان صنعت خودروسازی ما در بحران است؟

به لحاظ ساختاری، صنعت خودروی ایران با مشکلات بسیار بزرگی روبه‌رو است. ما در صنعت خودروی ایران دچار بحران شده‌ایم، چرا که تولید این صنعت در مدت بسیار کوتاهی بیش از 50 درصد کاهش پیدا کرده است. ولی باید توجه داشته باشیم که این بحران ساختاری نیست و قابل حل است. در کشورهای اروپایی که تولیدات خودروسازی بین 10 تا 15 درصد کاهش پیدا می‌کند می‌گویند شرایط بحرانی است. به این ترتیب وقتی تولیدات ما 50 درصد کاهش پیدا می‌کند، حتما بحران وجود دارد، اما این بحران را می‌توان با اعمال مدیریت صحیح تا حد زیادی حل کرد. این بحران متعلق به ذات صنعت نیست، بلکه به صنعت خودرو وارد شده است.

ترابران: این بحران از کجا وارد صنعت خودرو شده است؟

این بحران بیش از هر چیز ناشی از سوء‌مدیریت است. تسلط دولت بر صنعت خودروسازی، عامل اصلی این بحران است. در حال حاضر هر چند به ظاهر، مالکیت صنعت خودرو به بخش خصوصی منتقل شده ، اما مدیریتش به هیچ عنوان منتقل نشده است. افزایش تسلط دولت در صنعت خودروسازی در یک دهه گذشته این صنعت را پوک کرده است و فشارهایی که این مدیریت بر صنعت خودروسازی وارد کرده، مشکلات زیادی برای آن به وجود آورده است.

ترابران: الان مشکل اصلی صنعت خودرو نقدینگی است. دولت در این میان چه نقشی داشته است؟

این مشکل ناشی از این است که قیمت ارز برای صنعت خودروسازی در مدت کوتاهی بیش از دو برابر شد و میزان سپرده‌گذاری برای واردات هم بیش از 10 برابر افزایش یافت که در مجموع نشان می‌دهد نیاز به نقدینگی صنعت خودرو 20 برابر شده است. از یک طرف، صنعت خودروسازی ما چنین پولی ندارد و از طرف دیگر بانک‌ها چنین اعتباری به آنها نمی‌دهند. به علاوه امکان پیش‌فروش کردن هم با شرایط دلخواهشان وجود ندارد و در کنار اینها به دلیل نظارت و اعمال فشاری که در زمینه عدم افزایش قیمت خودرو می‌شود، اجازه مانور از خودروسازان گرفته شده است. تسلط و دخالت دولت در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران، در صنعت خودرو هم مشکل‌ساز شده است. خودرو در حال حاضر تنها بخش اقتصادی مشکل‌دار ایران نیست. خودروسازان از یک طرف، از رانت محدودیت واردات بهره می‌برند و از طرف دیگر معادل این رانت را هم باید بابت دخالت دولت در امورشان بپردازند. دولت با دخالتش در زمینه واردات، رانتی را برای خودروسازی‌ها ایجاد کرده است. ولی بیشتر از این رانت را هم از خودروسازان می‌گیرد و از طریق تعیین مدیران دولتی برای خودروسازها، این شرکت‌ها را دچار سوء‌مدیریت کرده است.

ترابران: یکی دیگر از مسائلی که می‌توان آن را زمینه‌ساز کمبود نقدینگی خودروسازان دانست، سرمایه‌گذاری‌هایی است که در سایت‌های تولیدی خود در نقاط مختلف انجام دادند و معمولا هم پاسخگوی هزینه‌های انجام شده در آنها نیستند. این مساله را تا چه میزان در وضعیت فعلی موثر می‌دانید؟

این هم یکی از مسایل مهم است. سایت‌هایی که در نقاط مختلف ایران و سایر کشورهای جهان تاسیس می‌شود، بدون کوچکترین توجهی به بازدهی اقتصادی است. سرنوشت میلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری ما در ونزوئلا به کجا رسید؟ سرنوشت سرمایه‌گذاری‌های ما در سوریه چه شد؟ همینطور در بازار روسیه یا بلاروس یا سنگال. در سایت‌های تولیدی داخلی هم وضعیت به همین شکل است. آیا سرمایه‌گذاری‌های ایران‌خودرو در تبریز و خراسان به نتیجه رسید؟ یا سرمایه‌گذاری‌های سایپا در خرمشهر و بم و گلپایگان و سمنان توجیه اقتصادی دارد؟ مشکلات صنعت خودروی ایران همان مشکلاتی است که اقتصاد ایران دارد و آن تسلط دولت است.

در حال حاضر غبار در این صنعت حاکم است و نمی‌توان فهمید حق با صنعت خودروسازی است یا واردکنندگان یا مصرف‌کنندگان. در مساله بانک هم نمی‌توان فهمید حق با بانک مرکزی است یا شبکه بانکی یا اقتصادگردان‌ها. این مسئله در بقیه صنایع هم وجود دارد.

ترابران: یکی از بحث‌های روز صنعت خودروسازی ما، بحث نظام قیمت‌گذاری است. خودروسازان معتقدند قیمت‌گذاری خودرو باید آزاد باشد و در این زمینه استدلال‌هایی هم دارند. از سوی دیگر دولت خودرو را جزو کالاهای حساس در نظر گرفته و می‌گوید قیمت‌گذاری خودرو باید دولتی باقی بماند. در کنار اینها مساله تعرفه واردات هم مطرح است که خیلی‌ها آن را مانند ابزار حمایتی دولت از خودروسازان در نظر می‌گیرند و خواهان حذف آن هستند. در شرایط فعلی بحث آزادسازی قیمت خودرو چه جایگاهی دارد؟

من به هیچ وجه طرفدار آزادسازی قیمت خودروهای داخلی نیستم، بلکه طرفدار آزادسازی اقتصاد ایران هستم. ما باید استراتژی آزادسازی اقتصادی را با تمام قوا در ایران اجرا کنیم. این استراتژی عبارت است از یک سری سیاست‌های همگن، منسجم و همزمان. من با روش‌های شوک‌درمانی در اقتصاد ایران مخالفم، اقتصاد ایران باید به صورت پلکانی آزاد شود. در واقع من با آزادسازی صرف قیمت خودروهای داخلی، همانقدر مخالفم که با آزادسازی واردات خودرو. همه اینها باید با هم، همزمان و پلکانی صورت بگیرد؛ کاری که ما در برنامه سوم و چهارم توسعه در حال انجامش بودیم و ناتمام ماند. ما باید به سمتی برویم که تعرفه واردات را کاهش دهیم و قیمت خودرو را به تدریج در داخل آزاد کنیم و شبکه بانکی و نرخ تعرفه و قانون کار و مالیات را هم آزاد کنیم. اگر این کارها به صورت همزمان انجام نشود، حکم به نابودی یکی از اجزای اقتصاد ایران داده‌ایم. اگر واردات ممنوع باشد، اما قیمت‌ها آزاد شود، منجر به انحصاری مانند دوره جنگ می‌شود. برعکس اگر واردات آزاد شود، ولی خودروسازی آزاد نشود، حکم به نابودی صنعت خودروسازی داده‌ایم.

ترابران: خودروسازان کشور پس از افت شدید تیراژ تولید و افزایش هزینه هایشان بارها از زیان ده بودن تولید صحبت کرده‌اند اما آن گونه که بعضی از مدیران این صنعت می‌گویند، خودروسازان سال‌ها است زیان‌ده هستند. این در شرایطی است که صورت‌های مالی آنها این مساله را نشان نمی‌داده. با توجه به سابقه مدیریت در صنعت خودروسازی، آیا زیان فعلی خودروسازان و زیان آنها در گذشته را تایید می‌کنید؟

خودروسازان ما عمدتا زیان‌ده هستند و این مساله هم مربوط به الان نیست، بلکه سال‌ها است این شرکت‌ها زیان‌ده هستند. خودروسازها سال‌هاست به لحاظ ظاهری سود می‌دهند، یعنی زمین و دارایی‌هایی را که به قیمت تاریخی وارد سیستم آنها شده است، به قیمت آزاد می‌فروشند و سود نشان می‌دهند و رونقی که در خودروسازی در پنج سال اخیر دیده‌اید، غالبا دروغین بوده است.

ترابران: این بحث زیان‌ده بودن را مربوط به چند سال اخیر می‌دانید یا از دهه 70 این شرکت‌ها زیان‌ده بوده‌اند؟

بحث زیان‌دهی، بحث چند سال اخیر است، چون سرعت رشد خودروسازی در چند سال اخیر بسیار کند شده است. ما تا چهار سال پیش، سرعت رشد دو رقمی در صنعت خودروسازی داشتیم. بعد از این بود که شرکت‌ها با زیان مواجه شدند و شروع به فروش دارایی‌هایشان برای نشان دادن سود به سهامداران کردند. مشخص بود که این روش جایی به مشکل می‌خورد. بنابراین با تغییرات ارزی اخیر شاهد بودیم که خودروسازان دیگر نتوانستند ادامه بدهند.

ترابران: این سوال را از دید یک خریدار عادی مطرح می‌کنم. چرا خودرویی مانند پراید با داخلی‌سازی 98 درصد یا خودروهای دیگر با داخلی‌سازی بیش از 90 درصد، باید این گونه در اثر نوسانات ارزی افزایش قیمت داشته باشند؟

خودروسازی را باید یک پکیج ببینیم. خودروهایی با داخلی‌سازی بالا، به‌خصوص خودروی سودآوری مانند پراید، باید جور خودروهای زیان‌ده گروه را بکشد و یکی از دلایل گران شدنش همین است. از طرف دیگر در چند سال اخیر به دلیل کاهش شدید قیمت دلار در مقابل نرخ تورم، خیلی از قطعه‌سازان ایرانی قطعات را از چین وارد می‌کردند و به خودروسازان می‌فروختند. در واقع یک تورم تجمعی ناگهان رها شده است و دیگر نه تولید داخلی به قیمت سابق صرف می‌کند و نه واردات. در کنار اینها ما در 10 سال گذشته همواره 15 تا 20 درصد نرخ تورم داشته‌ایم، ولی به همین نسبت قیمت خودرو افزایش نداشته است و در این زمینه من به خودروسازان حق می‌دهم.

ترابران: بحث آزادسازی اقتصاد، همان طور که خودتان هم اشاره کردید؟، فرآیندی پلکانی و طبیعتا تدریجی است و نمی‌توان به وقوع آن ظرف چند ماه امید داشت. راه‌حل عاجل مشکلات صنعت خودروسازی چیست؟ آیا ایده تزریق مالی که عده‌ای به دنبالش بودند، واقعا می‌تواند به داد صنعتی که به گفته مدیرانش تولیدات زیان‌ده دارد برسد؟

تزریق مالی کوچکترین کمکی به صنعت خودروسازی نمی‌کند. خودروسازها دارایی‌های غیرمولد بسیاری دارند که حاضر یا قادر به فروش آنها نیستند، ولی از کمبود سرمایه صحبت می‌کنند. ما باید مدیریتمان را اصلاح کنیم. هر میزان به صنعت خودروسازی کشور پول تزریق شود، یا صرف رانتی می‌شود که به مصرف‌کننده می‌دهند و یا صرف سوء‌مدیریت و افزایش دارایی‌های غیرمولد. این شرکت‌ها باید دارایی‌های غیرمولد خود را به سرمایه در گردش تبدیل کنند و از طرف دیگر متناسب با افزایش هزینه‌هایشان، قیمت خودرو هم افزایش یابد؛ به گونه‌ای که با نرخ ارز مبادلاتی، قابل‌رقابت با خودروی وارداتی با تعرفه 30 یا 40 درصدی باشد، چرا که واردات CKD هم در نهایت تعرفه‌ای دارد.

ترابران: تحریم‌ها را چقدر در مشکلات این صنعت دخیل می‌دانید؟

تحریم‌ها عامل اصلی نیست و مهندس شافعی هم چند وقت قبل در یک سخنرانی این حرف را تایید کرد. حتی اثر این تحریم‌ها هم ناشی از سوء‌مدیریت است. ما از هفت سال پیش تا الان فرصت لازم برای ساخت داخل کردن خودروهایمان را داشتیم، اما به جای کاهش وابستگی، این وابستگی را بیشتر کردیم. ما در ایران‌خودرو دیزل از سال 82 این وضعیت را پیش‌بینی کرده بودیم و متناسب با آن اقدام کردیم. اگر همان زمان برای افزایش داخلی‌سازی خودروها اقدام می‌کردند، الان وضعیت به این شکل نبود.

تعداد بازدید: 2217 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار