پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 12:38   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 25169صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع دریاییچهارشنبه، 19 مهر 1391 - 08:28
طرح توسعه بندر چابهار هنوز به سرانجامی نرسیده است
طرح توسعه بندر چابهار هنوز به سرانجامی نرسیده استشاید بتوان طرح توسعه بندر چابهار را از جمله مهمترین طرح‌هایی دانست که در جهت برنامه‌های توسعه‌ای دریا محور قرار دارند، با این وجود سال‌هاست که جز وعده و وعید چیزی عاید این بندر و طبعا کشور نشده است.
  
سنگ بزرگ

 
ترابران- از جمله آخرین اظهاراتی که درباره بهره‌برداری از طرح توسعه بندر چابهار مطرح شده؛ به علی‌اکبر محرابیان وزیر پیشین صنایع و معادن و دستیار ویژه رییس‌جمهور مربوط می‌شود که از بهره‌برداری از فاز نخست این طرح تا پایان سال 91 خبر داده است. سوال این است که آیا با گذشت چهار ماه از سال جاری و با پیشرفت بیش از 20 درصدی این فاز؛ می‌توان به این وعده جامه عمل پوشاند؟

 

 

قبل از پرداختن به اظهارات علی‌اکبر محرابیان وزیر سابق صنایع و معادن و دستیار فعلی رییس جمهوری باید به طرح ساخت و توسعه بندر چابهار بپردازیم، باید بدانید بندر چابهار مشتمل بر دو بندر شهید بهشتی و کلانتری است که بندر شهید بهشتی ظرفیت پذیرش کشتی‌هایی با تناژ ۷۰ هزار تن و شهید کلانتری توانایی پهلودهی به کشتی‌هایی تا ظرفیت 45 هزار تن را دارد . نکته جالب اینکه طرح جامع توسعه بندر چابهار به دلیل برخورداری بندر شهید بهشتی از امکان توسعه فیزیکی و محوطه و اراضی پشتیبانی وسیع، بر توسعه این بندر تمرکز یافته است و همین باعث شده تا طرح توسعه بندر چابهار به طرح توسعه بندر شهید بهشتی نیز معروف باشد.

با این توضیح، به سراغ طرح ساخت و توسعه بندر چابهار می‌رویم. این طرح نخستین بار در سال ۱۳۵۰ توسط مستشاران آمریکایی مطرح شد و در سال 1352 نیز طرح جامع تاسیس این بندر به تصویب رسید و قراردادهای ساخت آن را با پیمانکاران مربوطه منعقد کردند. اینکه تا سال 57 دقیقا چه اقداماتی در این رابطه انجام شد مشخص نیست، اما با شروع انقلاب طرح مذکور در آرشیو سازمان بنادر وقت بایگانی شد. با شروع جنگ ایران و عراق و نیاز ایران به بندری امن در بیرون از حوزه خلیج فارس؛ دولت وقت بر آن شد تا قرارداد احداث موج‌شکن و ساخت و نصب اسکله‌های پیش‌ساخته جهت آماده‌سازی اسکله شهید بهشتی را با سنگاپور منعقد کند. سنگاپوری‌ها این اسکله‌ها را ساخته و در بندر شهید بهشتی نصب کردند و با اینکه کمبود منابع مالی بر طرح توسعه بندر چابهار سایه انداخته و حتی بخش‌هایی از آن را متوقف کرده بود، اما دولت وقت موفق شد در سال 62 چهار پست اسکله در این بندر احداث کند.

در هر حال بندر چابهار توانست در طول ایام جنگ هشت ساله و در غیاب بنادر جنگزده‌ای چون خرمشهر، امام و شهید رجایی، نقش مهمی را در مبادلات بازرگانی ایران ایفا کند؛ نقشی که به‌زودی و با فروکش کردن آتش جنگ، کمرنگ و کمرنگ‌تر شد. اما این پایان تنها بندر اقیانوسی کشور نبود؛ چرا که در پاییز سال 84 هیات وزیران طرحی را تصویب کرد که در صورت اجرا می‌توانست نقش از دست رفته بندرچابهار را به این بندر باز پس دهد. دولت در آن زمان ضمن تاکید بر نقش کلیدی بندر چابهار در ارتقای جایگاه ایران در عرصه اقتصادی و مبادلات بازرگانی و ترانزیتی، اجرای طرح توسعه بندر چابهار یا همان بندر شهید بهشتی را در قالب طرح توسعه محور شرق تصویب کرد. با تصویب این طرح، مقدمات توسعه بندر چابهار توسط سازمان بنادر و دریانوردی فراهم شد و در اولین قدم، با برگزاری یک مناقصه بین‌المللی در تابستان سال 85، اجرای این طرح کلید خورد.

هر چند این مناقصه با حضور شرکت‌های خارجی نظیر PCHEC چین، TAISE ژاپن و CGGC چین و تعدادی از شرکت‌های داخلی برگزار شد، ولی در نهایت از بین شرکت‌های داخلی، قرارگاه خاتم که به طور مستقل و بدون شریک خارجی در این مناقصه 431 میلیون دلاری شرکت کرده بود، از نظر قیمت پیشنهادی و فنی و با 100 میلیون دلار اختلاف با شرکت دوم؛ برنده اعلام شد. مناقصه‌ای که عدم لحاظ شرایط یکسان در برگزاری آن، این مناقصه را با ابهامات و سئوالات متعددی مواجه کرده بود.

در هر حال قرارداد طرح توسعه بندر چابهار به صورت EPCF ( طراحی، تهیه، ساخت و تامین مالی) در تیرماه سال 86 بین سازمان بنادر و دریانوردی و قرارگاه خاتم به امضاء رسید و مدت آن نیز 1000 روز در نظر گرفته شد. کلنگ اجرا در مرداد سال 86 با حضور وزیر راه و ترابری وقت به زمین زده شد، اما عملیات اجرایی را رسما از سال 87 شروع کردند.

طرح توسعه بندر چابهار طی پنج فاز اجرا خواهد شد که با اتمام آخرین فاز آن در سال 2030 ظرفیت این بندر به 20 میلیون تن بالغ خواهد شد. گفته می‌شود با اتمام فاز یک این طرح، ظرفیت این بندر از 5/2 میلیون تن به شش میلیون تن افزایش خواهد یافت.

طبق قرارداد و مطابق با زمان شروع عملیات اجرایی طرح توسعه بندر چابهار، این طرح باید دست‌کم در سال جاری به اتمام می‌رسید؛ در حالی که قرارگاه خاتم هنوز نتوانسته با گذشت این مدت فاینانس این طرح را تامین کند. قرارگاه خاتم در ابتدای شروع این طرح یک بانک آلمانی را به عنوان فاینانسور خود معرفی کرده بود، اما این اتفاق هرگز نیفتاد. اگرچه قرارگاه هنوز موفق نشده فاینانس طرح توسعه بندر چابهار را تامین کند، اما سازمان بنادر و دریانوردی تاکنون 110 میلیارد تومان در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

برگردیم به اظهاراتی که اخیرا درباره بهره‌برداری از طرح توسعه بندر چابهار از سوی دولت مطرح شده است؛ علی‌اکبر محرابیان وزیر پیشین صنایع و معادن که اینک دستیار ویژه رییس‌جمهوری است، در سفری که اواخر اردیبهشت ماه به چابهار داشت، از این بندر هم بازدیدکرد. محرابیان در این سفر از قرار گرفتن این طرح در ردیف طرح‏های مهرماندگار خبر داد تا با برخورداری از پشتیبانی‏های ملی لازم؛ بدون تاخیر به بهره‌برداری برسد

نکته مهم در اظهارات دستیار ویژه رییس‌جمهور، زمان بهره‌برداری از طرح توسعه بندر چابهار بود که البته در رسانه‌ها به طور متفاوت منعکس و منتشر شد. طبق اعلام برخی از رسانه‌ها، به گفته محرابیان طرح توسعه بندر چابهار تا پایان دولت دهم و به نوشته برخی دیگر، فاز نخست این طرح تا پایان سال 91 به بهره‌برداری خواهد رسید.

صرفنظر از اینکه این تفاوت ناشی از یک اشتباه رسانه‌ای باشد و حتی اگر منظور محرابیان را اتمام فاز نخست این طرح در نظر بگیریم، تحقق این وعده تا پایان سال و حتی تا اتمام عمر دولت دهم؛ شدنی به نظر نمی‌رسد. محرابیان در حالی به اتمام فاز یک این طرح تا پایان سال جاری می‌اندیشد که در برنامه سازمان بنادر، اتمام این فاز تا سال 93 در نظر گرفته شده است و بنادری‌ها باید دو سال زودتر این طرح را به بهره‌برداری برسانند.

سوال این است آیا با گذشت چهار ماه از سال جاری و با پیشرفت بیش از 20 درصدی این فاز؛ سازمان بنادر می‌تواند به این وعده محرابیان جامه عمل بپوشاند؟

برای روشن‌تر شدن این موضوع باید اضافه کنیم که علاوه بر افزایش ظرفیت بندر چابهار از سه میلیون به شش تن، اقدامات دیگری چون استحصال اراضی به میزان 220 هکتار، اطاله موج‌شکن به طول کلی حدود سه کیلومتر، ساخت سه پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله چندمنظوره، لایروبی حوضچه با آبخور 16 متر و به حجم 5/17 میلیون مترمکعب، ساخت ترمینال کانتینری با ظرفیت 400 هزار TEU نیز در فاز یک طرح توسعه بندر چابهار پیش‌بینی شده که از این اقدامات، ساخت موج‌شکن‌ها و دایک‌ها به اتمام رسیده و 92 هزار مترمکعب لایروبی نیز جهت آماده‌سازی عمق برای ساخت اسکله‌ها (تا اوایل تیرماه سال جاری ) انجام شده است.

این در حالی است که به گفته مقامات بندری این بخش از عملیات لایروبی که حجم آن 900 هزار متر مکعب برآورد شده است دست‌کم چهار ماه زمان خواهد برد و نمی‌توان تا پایان آن؛ آغاز ساخت سه پست اسکله چندمنظوره این فاز را انتظار داشت. بنادری‌ها قصد دارند همزمان با احداث این اسکله‌ها و محوطه ترمینال آن، به ساخت ترمینال کانتینری فاز یک هم اقدام کنند که البته بهره‌برداری ازاین ترمینال به عمر دولت دهم قد نخواهد داد.

مقامات سازمان بنادر و دریانوردی امیدوار هستند ساخت و بهره‌برداری از این سه پست اسکله چندمنظوره و ترمینال آن حداقل تا پایان خرداد ماه سال آینده محقق شود. آنها می‌گویند با ساخت و افتتاح این سه پست اسکله و البته تزریق به موقع اعتبارات از محل طرح‌های مهر ماندگار، بخشی از فاز یک این طرح تا در خرداد ماه سال 92 به بهره‌برداری خواهد رسید. به این ترتیب در صورت اینکه تلاش بنادری‌ها نتیجه دهد و مشکلی هم رخ ندهد این وعده محرابیان عملی خواهد شد، اما نه بطورکامل!

البته این تنها محرابیان نیست که علاقمند به اتمام طرح توسعه بندر چابهار تاپایان دولت دهم است؛ مجری این پروژه نیز در گفتگویی که مهرماه سال گذشته انجام داده، بر اتمام این طرح تا پایان این دولت تاکید کرده است! و باز این سوال که آیا این ممکن و شدنی است؟ متاسفانه جواب این سوال طبق شواهد؛ تجارب و همچنین نقطه‌نظرات کارشناسی منفی به نظر می‌رسد.

 
تعداد بازدید: 3755 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار