پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 03:15   
 
 
   آخرین اخبار  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 14323صفحه نخست » از رسانه هادوشنبه، 28 فروردین 1391 - 09:12
تجارت خارجی و پیمان‌های تجاری دوجانبه
  
دسترسی به بازار یکی از مهمترین انگیزه‌های امضای توافق‌نامه‌های تجاری دوجانبه است. تحولات جهانی در سال‌های اخیر و افزایش بی رویه فشار‌های اقتصادی به کشور در زمینه تجارت بین المللی و محدودیت های ارزی ایجاد شده در چند ماه اخیر دولتمردان را ملزم می‌کند تا به ایجاد راه‌های جدید و باز کردن فضا‌های نو برای تجارت بین المللی کشور بپردازد.

فاطمه فهیمی*

تعریف قرارداد‌های تجاری دوجانبه

اصطلاح قرارداد‌های تجاری دوجانبه عموما برای توصیف هرگونه آرایش قراردادی در میان کشورها در مورد روابط تجاریشان به کار می‌رود. قرارداد های تجاری ممکن است دوجانبه یا چند جانبه باشند- که بین دو کشور و یا تعداد بیشتری از کشورها امضا می‌شوند. قرارداد‌های تجاری دوجانبه عمدتا بین دوکشور منعقد می‌شوند اما یک یا هر دو طرف قرارداد می‌تواند یک منطقه تجاری و یا یک موافقت نامه تجاری دیگر باشد. مانند توافق‌نامه آسه آن و چین که از آن به عنوان آسه آن + چین یاد می‌شود.
در موافقت‌نامه های تجاری دوجانبه یک کشور دسترسی به بازارهای خود را برای طرف دیگر در ازاء بدست آوردن توانایی خرید و فروش کالاها و خدمات خود در درون مرزهای او فراهم می‌کند. در موافقت‌نامه های تجاری دوجانبه هدف اولویت دادن به برخی کشورها در روابط تجاری، تسهیل تجارت و سرمایه گذاری بین کشور مبدا و مقصد است که عمدتا از طریق کاهش یا حذف تعرفه ها، سهمیه بندی واردات، محدودیت صادرات و دیگر موانع تجاری انجام می‌شود.
موافقت‌نامه‌های دوجانبه بستر لازم را برای آزادسازی، بکارگیری سازو‌کار بازار، اتخاذ سیاست‌های مشترک در حوزه‌های تجارت، سرمایه گذاری خارجی، رقابت و همچنین پیوندهای پولی ایجاد می‌کند. روند مذکور همچنین، زمینه های گسترش و ارتقاء شفافیت بازار، کاهش هزینه‌های مبادلات و در نتیجه توسعه مبادلات تجاری، سرمایه‌ای، فناوریک و نیز گسترش و تعمیق جریان تولید بین المللی را فراهم کرده است.

افزایش تمایل جهانی به قرارداد‌های تجاری دوجانبه

تمایل به قرار‌داد‌های تجاری دوجانبه نسبت به پیمان‌های تجاری چندجانبه و منطقه‌گرایی‌ها و حتی سازمان تجارت جهانی (WTO) رو به افزایش بوده است. تعداد این موافقت‌نامه‌ها در دهه 1960 در حدود 9 موافق‌نامه بوده است که در سال 2010 تنها تعداد موافقت نامه‌هایی که به اطلاع سازمان تجارت جهانی رسیده است بالغ بر 300 مورد عنوان شده است که اگر موافقت‌نامه‌‌هایی را که خارج از اطلاع این سازمان بسته شده است را هم اضافه کنیم رقم فوق بسیار افزایش خواهد یافت. منطقه اسیا- پاسفیک شاهد اوج این تمایل بوده است. تعداد این قراردادهای تجاری دوجانبه در آسیا-پاسفیک از 57مورد در سال 2002 به 176مورد در اکتبر 2006 رسیده است.

تجارت خارجی و پیمان‌های تجاری دوجانبه

 

مزیت‌ها و فوائد موافقت‌نامه‌‌های تجاری دوجانبه

دلایل متعددی موجب جلب توجه کشورها به سمت قرارداد‌های تجاری دوجانبه شده است. که در ادامه به بررسی برخی‌از آنها می‌پردازیم.
توافقات بومی و انجام مذاکرات سریعتر
در توافق‌نامه‌های دوجانبه از آنجایی که فقط دو هویت درگیر هستند، مذاکرات و ایجاد قوانین مطابق شرایط خاص هرکشور راحت‌تر امکان پذیر است و کشور‌ها می‌توانند روابطشان را با هرکشور بر اساس شرایط خاص و مزایای نسبی تجارت با آن تدوین کنند؛ ثانیا محدودیت جغرافیایی برای اعضا- چنان چه در منطقه‌گرایی‌ها شاهد هستیم- وجود ندارد و با هر کشوری در سراسر جهان می‌توان این توافق‌ها انجام گیرد. سرخوردگی ناشی از به نتیجه نرسیدن بسیاری از اهداف سازمان تجارت جهانی و حتی مذاکرات چند‌جانبه در بسیاری از منطقه‌گرایی‌ها در کنار مزیت‌های بالا توافق‌های تجاری دوجانبه یکی از دلایل توجه به توافق‌نامه‌های تجاری دوجانبه بوده است. کلی نگری در تصمیمات سازمان تجارت جهانی بدون در نظر گرفتن شرایط شرایط توسعه‌ای،اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و منابع درامدی مهم هرکشورو نیز سلطه قدرت های بزرگ در پذیرش اعضا و اتخاذ تصمیمات مطابق خواست و منافع‌ آنها از دلایل مهمی است که از تمایل کشورها برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی کاسته و علاقه‌آنها را برای انعقاد موافقت‌نامه‌های تجاری دوجانبه گسترش داده است. کشورها با امضای چنین قرارداد‌های علاوه بر آنکه سریعتر به اهداف مدنظرشان مطابق شرایط خاص خود دست می‌یابند با این کار بخشی از مزایای پیوستن به سازمان تجارت جهانی را هم بدست می‌اوررند. از سوی دیگر افق کاری این توافق‌نامه‌ها نسبت به توافقات چندجانبه و سازمان تجارت جهانی محدودتر بوده و کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرارمی‌گیرد،لذا فشارها ناشی از گروه‌های اپوزیسیون داخلی و به طور خاص گروه‌های صنعتی حساس، و یا گروه‌های خارجی چون شرکای تجاری سنتی، دیگر اعضای گروه‌بندی های منطقه‌ای که اعضای قرارداد دوجانبه در آن عضو اند را کم می‌کند و این موجب می‌شود که توافق‌نامه‌های دوجانبه سریعتر از توافق‌نامه‌های چندجانبه و مذاکرات تجارت جهانی به نتیجه برسد. با توجه به شرایط خاص ج.ا.ایران و افزایش تحریم‌ها در ماه‌های اخیر علیه ج.ا.ایران خصوصا در زمینه‌های مالی که فضای تجارت بین المللی را برای کشور تنگ تر کرده است،توجه به این گونه قرارداد‌ها می‌تواند راه‌های جدیدی را ترسیم نماید.

دسترسی به بازار

دسترسی به بازار یکی از مهمترین انگیزه‌های امضای توافق‌نامه‌های تجاری دوجانبه است، که شامل دسترسی به بازارهای جدید و ترمیم بازهای قدیمی می‌باشد. سرخوردگی در روند آزادسازی‌های ا‌قتصادی و اهداف از پیش تعیین شده سازمان تجارت جهانی توجهات جهانی را به منطقه‌گرایی‌ها و چندجانبه‌گرایی‌ها سوق داد و سرخوردگی در به نتیجه رسیدن تمامی اهداف بین چندجانبه‌گرایی‌ها دولت‌ها را به سمت مذاکرات و قرارداد‌های تجاری دوجانبه کشانده است. از سویی وقتی سیستم تجارت جهانی شروع به ایجاد بلوک بندی‌های اقتصادی و تجزیه هرمنطقه به بخش‌های اقتصادی مجزا کرد، کشورهایی که عضو یکی از این قرارداد‌های تجاری چندجانبه نبودند، احساس کردند که مجبورند برای حفظ بازارهای منطقه‌ای و یا جبران بازارهایی که به دلیل عضویت در یک منطقه دیگر از دست داده‌اند به یکی از این توافق نامه‌ها بپیوندند و یا خود یک توافق‌نامه جدید را ایجادکنند. بسیاری از قرارداد‌های تجاری دوجانبه در پاسخ به تهدیدات این چنین محیط خارجی توسعه یافته‌اند، یعنی بازگرداندن لینک‌های تجارت خارجی که قبل از پیوستن شریک تجاری آنها به یک منطقه برای آنها وجود داشته است. این قرارداد‌ها برای دور‌زدن و یا حداقل کردن اثرات تبعیض آمیزی که یک قرارداد تجاری ترجیحی برآنها تحمیل کرده است به وجود آمده اند.
تعلل در پیوستن به این رویه فضای تجارت بین المللی را برای کشورها تنگ می‌کند. ایران نیز از این امر مستثنی نیست و برای حفظ بازارهای سنتی خود و گسترش بازارهایش خصوصا در زمینه صادرات غیرنفتی لازم است تا به شناسایی بازارهای مستعد پرداخته و از طریق انعقاد چنین پیمان‌هایی راه را برای صادرات محصولات تولیدی صنایع و بخش خدمات فراهم کند.

پیشبرد اهداف سیاسی

توافق‌نامه‌‌های دوجانبه عمدتا یک نقش سیاسی فعال را بازی می‌کنند. این موافقتنامه معمولا نقش مهمی در ثبات اقتصادی و سیاسی دارند. در روابط امریکا و چین از مذاکرات تجاری دوجانبه اغلب به عنوان پلت فرمی برای یافتن نقاط علاقه و درک متقابل استفاده می‌شود. و در بسیاری از موارد به عنوان یک مشوق سیاسی در روابط میان کشورها بکارگرفته می‌شوند. برای مثال امرزه قرارداد‌های تجاری دوجانبه یکی از سلاح‌های امریکا در مبارزه با ترور هستند. در واقع یک عنصر پاداش به دوستان و ایجاد لینک‌های ژئوپلتیک در پیگیری قراردادهای تجاری دوجانبه امریکا جود دارد. طرح تجارت آزاد خاورمیانه که در سال 2003 توسط بوش پیشنهاد شده بود و در راستای چنین انگیزه‌ای بوده است.
از سوی دیگر قرارداد‌های تجاری دوجانبه گاها برای افزایش همگرایی سیاسی میان کشور‌ها و حتی با هدف ادغام سیاسی انجام می‌گیرد. قرارداد‌های تجاری دوجانبه میان چین و هنگ کنگ از این دست هستند. همچنان که این توافق‌نامه‌ها بستر لازم را برای انجام مذاکرات در زمینه‌های سیاسی مد نظر کشورها فراهم می‌کنند.

انواع قرارداد‌های تجاری دوجانبه

قرارداد‌های تجاری دوجانبه موارد متعددی را می‌توانند در درون خود جای دهند. سابقا عمده بندهای این موافقت‌نامه‌ها مربوط به تجارت کالا بود. اما امروزه مسائل دیگری از جمله خدمات، سرمایه گذاری، مسائل مربوط به تبادلات مالی و پولی، مسائل زیست محیطی و ... در حیطه این موافقت‌نامه‌ها قرار گرفته اند.
تغییر ساختار اقتصادی کشورها در سال‌های اخیرموجب شده موافقت نامه های دوجانبه در تجارت خدمات روند رو به رشد تری نسبت به سایرین بیابد. نمودار زیر رشد تجارت بین المللی خدمات را نسبت به تولید صنعتی و کشاورزی نشان می دهد.

تجارت خارجی و پیمان‌های تجاری دوجانبه


بازارهای همجوار جمهوری اسلامی ایران از جمله عراق، افغانستان، سوریه و... نیازمندی های بالایی برای واردات خدمات برای بازسازی و توسعه خود دارند. و مزیت های نسبی ج.ا.ایران در زمینه خدمات فنی مهندسی، خدمات پزشکی و... می تواند زمینه ساز تجارت دوجانبه موفقی برای طرفین باشد.

حذف ارز واسط

بعد از بحران اقتصادی سال 2008 کشورها سعی کردند مسائل مربوط به تبادلات پولی و مالی را در توافق نامه‌های دوجانبه گسترش دهند و ما شاهد افزایش توافقات دو جانبه مالی و پولی هستیم. حذف ارزهای واسط دلار و یورو از مبادلات میان کشورها یکی از بندهایی بوده که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. تصمیم ۵ کشور برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی برای استفاده از ارزهای ملی یکدیگر در مبادلات تجاری و حذف ارز واسط در سال گذشته از این دست اقدامات بوده است.

فرصت‌های توافقات دوجانبه برای جمهوری اسلامی ایران


تحولات جهانی در سال‌های اخیر و افزایش بی رویه فشار‌های اقتصادی به کشور در زمینه تجارت بین المللی کشور و محدودیت های ارزی ایجاد شده در چند ماه اخیر دولتمردان را ملزم می‌کند تا به ایجاد راه‌های جدید و باز کردن فضا‌های نو برای تجارت بین المللی کشور بپردازد. مزایای بالقوه توافق‌نامه‌های تجاری دوجانبه از جمله سهولت و انعطاف پذیری مفاد بر اساس شرایط خاص هردو کشور این فرصت‌ را فراهم می‌کند تا تجارت بین‌المللی مان را براساس شرایط جدید کشور به طور بومی تنظیم کرده و همچنان از این امر به عنوان فرصتی برای گسترش بازار صادرات کالاهای غیرنفتی و تجارت خدمات استفاده کنیم. در این بین توجه ویژه به بازارهای همسایه و منطقه مانند عراق، افغانستان، مصر و...و فراهم کردن زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی که به شدت مورد نیاز این کشورها می‌باشد، در کنار استفاده از مکانیزم موافقت نامه‌های مالی برای دریافت وجوه خدمات صادراتی برای رفع مشکلات ارزی ایجاد شده در نتیجه تحریم های جدید غرب علیه کشورمان می‌تواند علاوه بر کم کردن اثرات ناشی از تحریم ها بر اقتصاد کشور به رشد و شکوفایی تجارت خارجی ایران بی‌انجامد. از سویی اجرایی شدن چنین توافق نامه‌هایی با کشورهای منطقه که شرایط سیاسی جدیدی را در حال تجربه کردن هستند، این امکان را فراهم می‌کند تا پیوندهای عمیقتر و مستحکم تر را با ملت‌های منطقه ایجاد کنیم. روی آوردن به این توافقات دوجانبه علاوه بر آنکه زمینه تحکیم روابط با ملت‌های منطقه و دولت‌های جدید را فراهم می‌کند فضا را برای ایجاد همگرایی در اصول واهداف سیاسی و بیان اندیشه‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی فراهم می‌سازد. و به تقویت جایگاه کشور در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی در داخل و خارج خواهد انجامید.
بر این اساس لازم است که تصمیم‌گیران عرصه تجارت خارجی کشور و متولیان این حوزه، رویکرد توافق‌نامه‌های تجاری دوجانبه را در دستور کار قرار دهند و از پیگیری مسایل دست و پاگیری همچون پیوستن به سازمان تجارت جهانی صرف نظر نمایند. ایران چه با منطق اقتصادی و چه با منطق سیاسی ناگزیر به روی آوردن به توافقات دو جانبه تجاری خواهد بود.

*فاطمه فهیمی،کارشناس ارشد روابط بین‌الملل

پی نوشت:
1-دایره المعارف بریتانیکا-
2- http://www.ehow.com/about_6516635_definition-bilateral-trade-agreement.html
3- صد نکته در خصوص توسعه و تولید کشور، مؤسسه مطالعات و پژوه شهای بازرگانی مرکز تحلیل اطلاعات بازار ایران، اسفند 89 صفحه13
Jayant Menon, Bilateral Trade Agreements and the World Trading System, ADB Institute Discussion Paper No. 57,nov2006

 
تعداد بازدید: 1171 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار