تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : پزشكيان: چه كساني از ديوار سفارت عربستان بالا رفتند و سفارت را آتش زدند؟ همين روزنامه‌ها و افرادي كه الان مي‌گويند اين توافق دستاورد است
دوشنبه، 29 اسفند 1401 - 21:31     کد خبر: 99087

ترابر نيوز:

مسعود پزشكيان نماينده تبريز در مجلس شوراي اسلامي گفت: حكومت اساسا براي چه تشكيل شده؟ حاكمان براي اين هستند كه به جامعه و مردم خدمت كنند، اگر قرار باشد كه حكومت طوري شكل بگيرد كه مردم را ناراضي كند طبيعتا از آن هدف دور مي‌شود و امكان ادامه به اين شكل نخواهد داشت. در نتيجه روز به روز اين سرمايه از دست مي‌رود و مشكلات عديده‌اي به وجود مي‌آيد.

 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايلنا: نماينده مردم تبريز در مجلس گفت: براي بهبود سرمايه اجتماعي با دو مساله مواجه هستيم يكي دسته‌بندي و خودي و غيرخودي كردن در داخل و دوم اينكه با دنيا دعوا داريم، بايد اين دو مساله را حل كنيم؛ اگر حل نكنيم نخواهيم توانست به سمت ارتقاء و بهبود سرمايه‌ اجتماعي حركت كنيم.

 

مسعود پزشكيان نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي در خصوص «مهمترين چالش و مشكل كشور در سال ۱۴۰۱»، گفت: به نظر من چالش‌ها و دعواهايي كه بعد از فوت خانم اميني اتفاق افتاد و به خاطر مديريت نامناسبي كه انجام دادند به شورش‌ها و مسائلي منجر شد كه به‌نظر من مي‌شد جلوي آن را گرفت و اجازه نداد كار به چنين جاهايي برسد؛ ولي متاسفانه با مديريتي كه ما انجام داديم نتيجه خوبي نگرفتيم و اين مساله بزرگترين چالش سالي كه گذشت، بود.

عضو مجمع نمايندگان استان آذربايجان شرقي در پاسخ به اين سوال كه «در سال‌هاي اخير با افول سرمايه اجتماعي مواجه هستيم و يكي از نمادهاي تجلي آن دو انتخابات گذشته مجلس و رياست جمهوري است، با توجه به اينكه در آستانه انتخابات مجلس دوازدهم هستيم، چه اقداماتي براي افزايش و ارتقاء سرمايه اجتماعي بايد انجام شود؟»، اظهار داشت: يك مشكلي كه الان ما داريم و فوت خانم اميني و مسائلي از اين دست جرقه‌هايي براي بروز آن است، همين سرمايه اجتماعي است كه شما مي‌گوييد. ما اگر بخواهيم كه كشور و نظام با قدرت بماند، بايد به اين مساله توجه داشته باشيم؛ مقام معظم رهبري هم بارها تكرار مي‌كنند كه سرمايه اجتماعي و مردم همه قدرت و توان يك جامعه است.

وي افزود: خب حكومت اساسا براي چه تشكيل شده؟ حاكمان براي اين هستند كه به جامعه و مردم خدمت كنند، اگر قرار باشد كه حكومت طوري شكل بگيرد كه مردم را ناراضي كند طبيعتا از آن هدف دور مي‌شود و امكان ادامه به اين شكل نخواهد داشت. در نتيجه روز به روز اين سرمايه از دست مي‌رود و مشكلات عديده‌اي به وجود مي‌آيد.

پزشكيان در پاسخ به اين سوال كه «چه راهي براي بهبود شرايط كنوني و ارتقاء اين مساله پيش‌روي ماست؟»، تصريح كرد: من بارها اين حرف را زدم و گفته‌ام كه ما دو مشكل اساسي در كشور داريم، يك اينكه در داخل كشور همه را بازي نمي‌دهيم و خيال مي‌كنيم فقط يك عده خوب، خودي و قابل اعتماد هستند و بقيه ناخودي هستند. كشور مال همه است، چپ و راست و مذهبي-غيرمذهبي، كرد، ترك، لر و عرب و عجم هيچ فرقي نمي‌كند؛ دين و مذهب يكي از اهدافش برداشتن همين تفاوت‌گذاري‌هاست و اينكه حكومت براساس عدالت و امكان پيشرفت و رشد دادن و براساس شايستگي و لياقت است، نه اينكه چون عضو اين گروه و اين دسته هستي پس تو مي‌تواني بيايي و آن يكي كه عضو نيست نمي‌تواند باشد؛ اسمش را هم گذاشته‌اند خالص‌سازي، خب اين باعث شده ما سرمايه‌ اجتماعي مان را از دست بدهيم. از يك طرف در داخل مشكل داريم و از سوي ديگر مشكل دوم ما هم اين است كه با دنيا دعوا داريم، نمي‌شود با دنيا دعوا كرد و كار كشور را جلو برد. بايد تلاش كنيم و برويم به سمت اينكه اين دو مساله را حل كنيم؛ باقي موضوعات از همين دو مورد نشأت مي‌گيرد و حل شدن اين‌ها حتما اثرات قابل مشاهده روشني روي مساله سرمايه‌ اجتماعي دارد.

پيشنهاد امروز

نماينده مردم تبريز در پاسخ به اين سوال كه «اخيرا توافقي با عربستان انجام شد و بازتاب فراواني داشت، آيا اين گامي براي حل برخي منازعات محسوب نمي‌شود؟»، عنوان كرد: خب اين توافق يك قدم است، چه كساني از ديوار سفارت عربستان بالا رفتند و سفارت را آتش زدند؟؛ همين روزنامه‌ها و افرادي كه الان مي‌گويند اين توافق دستاورد است كه من هم معقتدم دستاورد است، آقاي رئيسي كار خوبي كرد؛ اما همين آدم‌ها بودند كه از ديوار بالا رفتند و آتش زدند و اين مصيبت و هزينه را بر كشور و بر مردم تحميل كردند حالا با يك توافق خوشحالي مي‌كنند.

پزشكيان خاطرنشان كرد: ما بايد با همه كشورهاي مسلمان برادر باشيم، حديث مي‌گويد: «المسلم أخو المسلم لا يظلمه» مسلمانان باهم برادرند، همه يد واحدي هستند در مقابل دشمن، ما با مسلمان‌ها يك چنين وحدت و انسجامي نداريم با دنيا هم كه ديگر بماند. اين مشكلي است كه داريم و بايد اين دو مساله را حل كنيم؛ اگر حل نكنيم نخواهيم توانست به سمت ارتقاء و بهبود سرمايه‌ اجتماعي حركت كنيم.


برگشت به تلکس خبرها