تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : خرازي: ايران و عربستان نمي‌توانند نگاه حذفي نسبت به يكديگر داشته باشند
دوشنبه، 29 اسفند 1401 - 21:30     کد خبر: 99086

ترابر نيوز:
رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي با اشاره به توافق تهران و رياض براي ازسرگيري روابط گفت: ايران و عربستان نمي‌توانند نگاه حذفي نسبت به يكديگر داشته باشند، بلكه بايد به عنوان دو قدرت اصلي منطقه ظرفيت‌هاي يكديگر را با هم‌افزايي براي تأمين صلح و ثبات و توسعه منطقه به كار بندند.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايسنا: رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي با اشاره به توافق تهران و رياض براي ازسرگيري روابط گفت: ايران و عربستان نمي‌توانند نگاه حذفي نسبت به يكديگر داشته باشند، بلكه بايد به عنوان دو قدرت اصلي منطقه ظرفيت‌هاي يكديگر را با هم‌افزايي براي تأمين صلح و ثبات و توسعه منطقه به كار بندند.

 

سيدكمال خرازي در جريان سفر به سوريه، امروز در كتابخانه اسد با حضور بيش از 170 تن از استادان، دانشجويان، مقامات وزارت امور خارجه و ديپلمات‌هاي مقيم، سخنراني و تصريح كرد: معتقديم بهترين مسير براي حل معماي امنيتي منطقه غرب آسيا و خليج فارس، افزايش گفتگوهاي برادرانه، اما صريح و بي‌پرده ميان كشورهاي منطقه، بدون حضور و دخالت قدرت‌هاي خارجي است.

وي بحران يمن را يكي از مهم‌ترين دغدغه‌هاي منطقه خواند و افزود: ايران از ابتدا بر اين اعتقاد بوده است كه راه حلي نظامي براي اين بحران وجود ندارد، حقيقتي كه اكنون پس از حدود ۹ سال جنگ و ويراني، همگان، از جمله آنان كه باعث و باني اين بحران بوده‌اند، به آن پي برده‌اند. استمرار آتش‌بس، رفع محاصره، فراهم آمدن فضاي گفتگوهاي يمني-يمني و نهايتاً تشكيل دولتي بر مبناي خواست و اراده مردم آن سرزمين، موضع اصولي جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بروز جنگ در يمن بوده است و همچنان ايران آمادگي دارد براي تحقق آن‌ها مساعدت نمايد.

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي همچنين با اشاره به وضعيت لبنان گفت: ايران از تشكيل يك دولت قوي و توانمند در لبنان، در چارچوب ساختارهاي سياسي موجود، بدون دخالت خارجي و بر مبناي خواست و اراده مردم آن كشور، حمايت مي‌كند. لبنان امن و داراي اقتصاد قوي قادر به ايفاي نقشي سازنده در منطقه خواهد بود. ما كليه جريانات سياسي لبنان را به تسريع در فرايند تشكيل دولت، تشويق مي‌كنيم.

خرازي در بخش ديگري از سخنراني خود با تاكيد بر اينكه «ظهور افراد و احزاب فوق افراطي در حاكميت اسراييل بر نگراني‌ها نسبت به جان مردان و زنان و كودكان فلسطيني افزوده است»، گفت: درحالي‌كه از كشورهاي عربي توقع ورود صريح به ميدان عمل سياسي در مقابله با جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي مي‌رود، متأسفانه برعكس، شاهد عادي‌سازي روابط برخي از دولت‌هاي منطقه با اين رژيم هستيم. عادي‌سازي روابط با رژيم اسراييل و باز كردن پاي اين رژيم به منطقه خليج فارس، خيانت نسبت به آرمان فلسطين و اهالي اين منطقه است. رژيم صهيونيستي هدفي جز ايجاد تنش در منطقه ندارد. بدون ترديد، جمهوري اسلامي ايران به مقابله خود با اين رژيم آپارتايد و نامشروع ادامه خواهد داد و با هر حركتي كه منجر به تهديد ايران و كشورهاي منطقه شود برخورد خواهد كرد.

وي همچنين با تمجيد از مقاومت مردم و دولت سوريه در دوران جنگ داخلي اين كشور كه با كمك‌هاي بي‌دريغ ايران و روسيه، شكست متجاوزان و بازگشت سوريه به ثبات و استقرار سياسي را رقم زده است، تصريح كرد: در تجاوز به سوريه و حمايت از گروه‌هاي تكفيري و تروريستي كه في‌الواقع خدمت به رژيم آپارتايد اسراييل دربرابر يكي از اعضاي جبهه مقاومت بود، متأسفانه برخي از دولت‌هاي منطقه مشاركت داشتند. البته، برخي از آن‌ها امروز درصدد جبران اشتباه خود و برقراري رابطه با دولت سوريه برآمده‌اند كه در حقيقت به معناي اعتراف به غلط بودن سياست‌هاي گذشته خود در مقابل دولت و مردم سوريه است. اين اعتراف و تلاش براي جبران گذشته، امري پذيرفتني است؛ ولي اين دولت‌ها بايد بدانند كه هنوز راه درازي را تا جلب اعتماد و اطمينان مردم سوريه در پيش دارند.

پيشنهاد امروز

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي با تاكيد بر ضرورت خروج فوري همه نيروهاي خارجي كه بدون دعوت دولت سوريه به خاك اين كشور وارد شده‌اند، افزود: اينك زمان بازگشت سوريه به اتحاديه عرب، بازسازي ويراني‌ها، بازگشت آوارگان و شروع دوران جديدي از آرامش، تحرك سياسي و ابتكارات سازنده داخلي فرارسيده است. اطمينان دارم كه با درايت جناب آقاي رئيس جمهور، همراهي مردم و حمايت دوستان سوريه، اين دوران نيز با موفقيت طي خواهد شد.

كتابخانه اسد توسط مرحوم حافظ اسد ساخته شده و در حال حاضر بيش از يك ميليون جلد كتاب در آن نگهداري مي‌شود.


برگشت به تلکس خبرها