تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : كاهش هزينه توسعه محصول با ادغام خودروسازان
شنبه، 27 اسفند 1401 - 00:33     کد خبر: 99069

ترابر نيوز:
پدال نيوز: در شرايطي شركت هاي بزرگ خودروسازي در راستاي ادغام حركت مي كنند كه هنوز نه تنها اين موضوع در صنعت خودروي ايران ناشناخته بوده بلكه خودروسازان فعال همانند رقيب نسبت به پيگيري اقدامات انجام شده شركت ها اقدام كرده اند كه عملكرد فعلي آن ها از عدم تحقق اين اقدام حتي در آينده هاي دور حكايت دارد.

به گزارش پدال نيوز به نقل از خودروكار، صنعت خودرو يكي از مهم‌ترين صنايع ايجادكننده ارزش‌افزوده در اقتصاد هر كشور است كه بايد براي برون رفت از بحران آن اقدامات جهادي صورت گيرد كه از نظر كارشناسان ادغام مي تواند يكي از اين گزينه ها باشد.

در گزارش هاي منتشر شده از عارضه يابي صنعت خودرو و راهكارهاي تحول اين صنعت، از ادغام به عنوان يكي از راهبرهاي اساسي ياد شده است.

به اعتقاد كارشناسان يكي از ملزومات ادغام در اين صنعت، هم‌سطح بودن شركت‌ها بر اساس سطح مالي مشتري‌ها و قاطع بودن مديريت‌ها در تصميمات و اجرا است.

گرچه ادغام، كاهش هزينه‌هاي تحقيق و توسعه و افزايش بازار فروش را به همراه دارد، اما با اتخاذ تمهيدات لازم و استفاده دولت از ابزار تعرفه‌اي، ضمن گشايش فضاي رقابتي مانع از افزايش بي‌رويه واردات و كاهش كيفي خودروهاي توليد داخل خواهد شد.

نگاهي به تجربه هاي موفق ادغام در ميان خودروسازان بزرگ‌جهان از موفقيت اين امر در كاهش هزينه ها و توسعه محصولات جديد حكايت دارد. از اين رو شركت هاي بزرگ خودروساز تمايل زيادي به ادغام داشته و از آن استقبال مي كنند كه تازه ترين اين اقدام، ادغام دو شركت پژو سيتروئن و فيات كرايسلر و تشكيل چهارمين خودروساز بزرگ جهان است.

امير حسن كاكايي، عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت در خصوص مشكلات صنعت طراحي خودرو كشور اظهار مي كند: هزينه هاي بالا و ضرورت افزابش تيراژ با هدف توليد اقتصادي ادغام خودروسازان را توجيه پذير مي كند بنابراين پژو فرانسه و فيات به دليل بالا بودن هزينه طراحي و تحقيق و توسعه با هدف سرشكن كردن اين هزينه‌ها ادغام شدند كه در آينده نزديك باعث افزايش تيراژ و رقابت مي‌شود.

وي مي افزايد: اين شرايط در حاليست كه هم اكنون در ايران حدود 30 شركت خودروسازي داريم كه تقريبا مجموع توليد 28 عدد از اين شركت‌ها به اندازه اي نيست كه در سطح جهاني به عنوان خودروساز شناخته شوند.

كاكايي با تأكيد بر اينكه خودروسازان بزرگ دنيا با همكاري يكديگر از عهده توليد و هزينه رقابت برمي‌آيند، تصريح مي كند: كوچك ماندن شركت‌هاي داخلي كشور و نداشتن خودروساز بزرگ جهاني در زمينه طراحي خودرو نه فقط ساخت خودرو، يكي از چالش‌هاي صنعت طراحي است كه راهكار آن مي‌تواند ادغام اين شركت‌هاي با خودروسازان بين‌المللي و رفع ايرادات ساختاري باشد.

وي با انتقاد از اينكه به اسم ساختارهاي تحقيق و توسعه در كشور رقم‌هاي بسياري اعلام مي‌شود، مي افزايد: به همين بهانه شاهد بهبود خطوط توليد بوديم و اين عدم شفافيت مانع رشد كشور و حضور سرمايه‌گذاران خارجي در زمينه تحقيق و توسعه است.

كاكايي با بيان اينكه زماني كه شركت كوچك باشد خيلي از اقدامات اقتصادي نيست، تصريح مي كند: هم اكنون در كشور مركز تست خودرو وجود ندارد و توليد‌ات خود را به اروپا يا چين ارسال مي‌كنيم كه باعث افزايش هزينه و صرف زمان مي‌شود.

بدون شك راهكار ادغام در صورت خصوصي‌سازي واقعي صنعت خودروي ايران و ورود به بازارهاي جهاني كارساز خواهد بود، در غير اين صورت ادغام شركت‌هاي خودروساز داخلي نه‌تنها باعث تحقق اهداف موردنظر نمي‌شود بلكه مشكلات عديده‌اي در هدايت و مديريت شركت بزرگ‌تر دولتي را در پي خواهد داشت.


برگشت به تلکس خبرها