تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : نتيجه عملكرد يكساله راه آهن با وجود پشتيباني دولت؛ كاهش حمل بار ريلي
سه شنبه، 15 آذر 1401 - 08:27     کد خبر: 98087

ترابر نيوز:

بررسي عملكرد يك سال گذشته شركت راه آهن با وجود پشتيباني كامل دولت، بيانگر كاهش سهم حمل بار ريلي از كل حمل و نقل كشور به كمتر از 10 درصد است.

 
 تين نيوز

بررسي عملكرد يك سال گذشته شركت راه آهن با وجود پشتيباني كامل دولت، بيانگر كاهش سهم حمل بار ريلي از كل حمل و نقل كشور به كمتر از 10 درصد است.

به گزارش تين نيوز، نگاهي به آمار عملكرد يك سال شركت راه آهن نشان مي دهد اين شركت شاهد:

 

-  ١٣.٢ درصد رشد ترانزيت

- ١٣.۵ درصد كاهش حمل بار داخلي

- ١١.٨ درصد كاهش كل حمل بار ريلي

- كاهش سهم حمل بار ريلي از كل حمل و نقل كشور به كمتر از ١٠ درصد.

- عدم توانايي دريافت حتي يك ريال از قراردادهاي صرفه جويي سوخت (ماده ١٢ ) از شركت نفت.

بوده است.

البته بايد در نظر داشت كه افزايش 13.2 درصدي رشد ترانزيت ريلي نيز بيش از آن كه حاصل عملكرد شركت راه آهن باشد مرهون جنگ اوكراين و تحريم روسيه است كه موجب توجه صاحبان بار به مسيرهاي ريلي شده است كه از كشور ايران گذر مي كند.

بيشتر بخوانيد:

قابل ذكر است مديرعامل راه آهن چندي پيش گفت: ايران در حوزه حمل كالا‌هاي داخلي چيزي حدود ۱۵۰ ميليون تن بار ريل پسند دارد.

به گزارش تين نيوز، سيد ميعاد صالحي اين مطلب را برنامه تلويزيوني «صف اول» بيان كرد و گفت: اين بار‌ها، بار‌هاي بزرگي هستند و ممكن است بار‌هاي ترافيكي بوده و حمل آنها با تريلي و كاميون كار سختي باشد.

وي با تاكيد بر اين كه مي‌ توان اين بارها در حوزه ريلي جذب كرد، افزود: در طول سال‌ها تنها حدود يك سوم اين بارها جذب شده است. يعني ۱۰۰ ميليون تن بار به جاي اين كه در سنوات گذشته به سمت ريل بيايد به سمت جاده رفته است.
بر اساس آنچه روابط عمومي راه آهن نوشته، وي در اين برنامه همچنين تاكيد كرد: متاسفانه يك ريال هم از محل بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه كه ۷۷۰۰ ميليارد تومان مي‌شود، به حوزه حمل و نقل ريلي اختصاص نيافت.

صالحي گفت: ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه بند ب به موضوع ۳۰ درصد و ۲۰ درصد اشاره مي كند، يعني ۳۰ درصد از حمل بار در حوزه ريلي و ۲۰ درصد از حمل مسافر در حوزه ريلي انجام شود. بند ب براي تحقق نياز به يك بند الفي دارد كه بند الف آن مي‌ گويد يك درصد بودجه مربوطه حوزه نفت بايد به حوزه حمل و نقل ريلي و توسعه حوزه زيرساخت و ناوگان آن اختصاص پيدا كند.

وي افزود: اين عدد حدود ۷۷۰۰ ميليارد تومان در طول پنج سال قانون برنامه ششم توسعه است. سازمان برنامه در دولت گذشته پيش بيني مي‌ كرده و اين كار را نكردند و متاسفانه حتي يك ريال از محل بند الف ماده ۵۷ قانون ششم توسعه كه ۷۷۰۰ ميليارد تومان مي شود به حوزه حمل و نقل ريلي اختصاص ندادند و طبيعي است كه آن ۳۰ درصد و ۲۰ درصد نه تنها در طول سال‌هاي برنامه به جلو نرفت، بلكه متاسفانه حسب برخي گزارش‌ ها، ثابت و حتي عقبگرد هم داشت.

Screenshot_2022-12-05-11-24-03

نمودار مربوط به عملكرد يكسال گذشته راه آهن

 

 آخرين اخبار حمل و نقل را در پربيننده ترين شبكه خبري اين حوزه بخوانيد


برگشت به تلکس خبرها