تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : شنيده‌ام كه گشت ارشاد در طرح جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي، محلي از اعراب ندارد
دوشنبه، 14 آذر 1401 - 07:50     کد خبر: 98080

ترابر نيوز:
رشيدي كوچي، عضو كميسيون امور داخلي كشور و شوراها در گفت و گو با «انتخاب»:
يك نماينده مجلس در واكنش به صحبت‌هاي اخير دادستان كل كشور درمورد گشت ارشاد، بيان مي‌كند كه اينكه دستور دادند كه گشت ارشاد جمع شود، يك اقدام قابل تحسين اما ديرهنگام است. اي كاش قبل از اينكه اين اتفاقات بيافتد و در عمل مشاهده كنيم كه برخي رفتارها و تصميم‌ها چه قدر مي‌تواند به جامعه و امنيت كشور و اعتماد مردم نسبت به نظام آسيب زند، در زمان و هنگام خودش تصميم گرفته شود. آنچه دو سه هفته قبل درخصوص طرح جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي شنيده‌ام اين است كه گشت ارشاد در آنجا محلي از اعراب نداشته و تصميم بر اقدامات ايجابي است.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

يك نماينده مجلس در واكنش به صحبت‌هاي اخير دادستان كل كشور درمورد گشت ارشاد، بيان مي‌كند كه اينكه  دستور دادند كه گشت ارشاد جمع شود، يك اقدام قابل تحسين اما ديرهنگام است. اي كاش قبل از اينكه اين اتفاقات بيافتد و در عمل مشاهده كنيم كه برخي رفتارها و تصميم‌ها چه قدر مي‌تواند به جامعه و امنيت كشور و اعتماد مردم نسبت به نظام آسيب زند، در زمان و هنگام خودش تصميم گرفته شود. آنچه دو سه هفته قبل درخصوص طرح جديد شوراي عالي انقلاب فرهنگي شنيده‌ام اين است كه گشت ارشاد در آنجا محلي از اعراب نداشته و تصميم بر اقدامات ايجابي است.

 

از زمان مرگ مهسا اميني و شروع اعتراضات بسياري از چهره‌هاي سياسي و نمايندگان مجلس از اصلاحات در ساختارها و لزوم بازنگري در قوانين سخن گفتند. از جمله محمدباقر قاليباف كه از «حكمراني نو» سخن گفته بود. جلال رشيدي كوچي، عضو كميسيون امورداخلي كشور و شوراها در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به اينكه اين اصلاحات در چه حوزه‌اي است و چه زماني براي آن اقدام مي‌شود، گفت: «براي انجام اصلاحات ساختاري احتياج به فهم دليل اعتراضات و مشكلات و همچنين پذيرفتن آن‌ها و در نهايت اصلاح مشكلات داريم. فكر مي‌كنم برخي از مسئولان ما در فهم مشكلات و خواسته مردم مانده‌اند، عده‌اي در مرحله پذيرفتن آن هستند و بخش ديگر هم به مرحله اصلاح رسيده‌اند.»

وي ضمن بيان اينكه اصلاحاتي دارد انجام مي‌گيرد، افزود: «شايد يكي از اقدامات مهمي كه كميسيون امور داخلي كشور و مجلس كليدش را زده است، اصل 27 قانون اساسي و فراهم كردن شرايطي براي نحوه اعتراضات به‌حق مردم، اصناف و گروه‌هاي مختلف است. اين يك گام بزرگ و موثر است. همچنين آقاي قاليباف هم صحبت از حكمراني نو دارند. به نظر مي‌رسد ما بايد به اين فهم مشترك برسيم كه شرايط كشور طوريست كه بايد يك سري از روندهاي غلط گذشته را اصلاح كنيم. اين مهم زماني ميسر مي‌شود كه اول  مشكلات را بفهميم، بعد بپذيريم و سپس اصلاح كنيم.»

رشيدي كوچي ادامه داد: «اميدوارم عزيزان‌مان در دولت و همكاران‌مان در مجلس به اين فهم مشترك برسيم تا انشاالله بتوانيم اقدامات موثري را انجام دهيم. شايد مهم‌ترين قدمي كه بايد هر چه سريع‌تر برداشته و انجام شود، در حوزه اقتصاد و معيشت مردم است.»

 

وي همچنين در واكنش به صحبت‌هاي دادستان كل كشور مبني بر اينكه " گشت ارشاد ربطي به قوه قضائيه ندارد و از همان جايي كه در گذشته تاسيس شد از همانجا نيز تعطيل گرديد"، گفت: «اينكه دستور دادند كه گشت ارشاد جمع شود، يك اقدام قابل تحسين اما ديرهنگام است. اي كاش قبل از اينكه اين اتفاقات بيافتد و در عمل مشاهده كنيم كه برخي رفتارها و تصميم‌ها چه قدر مي‌تواند به جامعه و امنيت كشور و اعتماد مردم نسبت به نظام آسيب زند، در زمان و هنگام خودش تصميم گرفته شود.»

رشيدي كوچي در پاسخ به اين پرسش كه باتوجه به صحبت‌هاي اخير دادستان كشور مبني بر اينكه مجلس و شوراي عالي انقلاب فرهنگي در مدت زمان 15 روزه قرار است نظر خود را در مورد مسئله حجاب اعلام كنند، آيا در مجلس اين موضوع مطرح شده است يا خير، بيان كرد: «در مجلس هنوز صحبتي نشده است اما قبل از اين مسائل، به نظر مي‌رسد كه شوراي عالي انقلاب فرهنگي يك طرح جامعي را درمورد مقوله حجاب داشته باشد كه در آن جايي براي گشت ارشاد نباشد و عزيزان بخواهند در حوزه فرهنگي كاري را انجام دهند، در واقع در حوزه ايجابي باشد نه سلبي. به نظر مي‌رسد مقدماتش آماده شده است.»

اين عضو كميسيون امورداخلي كشور و شوراها ادامه داد: «آخرين باري كه در اين خصوص مطلبي را در مجلس شنيدم، چند هفته قبل بود و به نظر مي‌رسد اين موضوع آماده شده است كه اين را هم مي‌توانيم گام مثبت و رو به جلو ارزيابي كنيم. به نظر مي‌رسد ما در اين زمينه بايد با دقت نظر خاصي پيش برويم و فرصت را از دست ندهيم.»

 وي در پاسخ به اينكه آيا به صورت قطعي گشت ارشاد در طرح شوراي عالي انقلاب فرهنگي حذف شده است، گفت: «بنده قطعي اين موضوع را اعلام نكرده‌ام. آنچه دو سه هفته قبل شنيده‌ام اين است كه گشت ارشاد در آنجا محلي از اعراب نداشته و تصميم بر اقدامات ايجابي است. يعني تقويت نهادهايي كه مي‌توانند كارهاي ايجابي و فرهنگي انجام دهند. هنوز جزئياتش را اطلاعي ندارم اما آنچه شنيدم اين بوده است.»


برگشت به تلکس خبرها