تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : مديرعامل شركت نفت و گاز پارس: نگراني جدي درباره ناترازي گاز در سال‌هاي آينده وجود دارد / چالش‌هاي توليد گاز از پارس جنوبي تأمين قطعات و تجهيزات يدكي مورد نياز است
دوشنبه، 14 آذر 1401 - 07:37     کد خبر: 98073

ترابر نيوز:
مديرعامل شركت نفت و گاز پارس به چالش‌ها و مسائل اثرگذار بر عمليات توليد گاز از پارس جنوبي اشاره كرد و گفت: از چالش‌هاي مهم اين بخش، تأمين قطعات و تجهيزات يدكي مورد نياز است كه انتظار داريم در اين زمينه با همكاري نمايندگان محترم مجلس، قوانين و مقررات براي تأمين يك سري از كالاهاي خاص به منظور استفاده در سكوهاي پارس جنوبي تسهيل شود.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس توجه هرچه بيشتر نهادهاي حاكميتي به موضوع فشارافزايي و نگهداشت توليد از ميدان پارس جنوبي را بسيار مهم عنوان كرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در كشور و نگراني جدي درباره ناترازي گاز در سال‌هاي آينده، الگوي مصرف اصلاح شود.

 

به گزارش شركت نفت و گاز پارس، مديران و كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، در سفري دو روزه به عسلويه و كنگان در استان بوشهر، از پالايشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبي و محل احداث تأسيسات خشكي ايستگاه تقويت فشار در پارس دو بازديد و در جلسه تشريح فعاليت‌هاي مرتبط با توليد از بخش فراساحل پارس جنوبي، ارايه گزارش پيشرفت طرح توسعه فاز ۱۴ و برنامه‌هاي نگهداشت و افزايش توان توليد از ميدان پارس جنوبي شركت كردند.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس با استقبال از حضور مديران و كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي در پارس جنوبي، اين ديدارها را در ابعاد گوناگون مهم دانست و بر ضرورت تشكيل جلسات تخصصي به منظور رفع موانع و مشكلات در حوزه‌هاي مختلف از جمله مطالبات نيروي انساني، طرح‌هاي توسعه و توليد گاز تاكيد كرد.

پيگيري طرح‌هاي نگهداشت توليد و اصلاح الگوي مصرف

محمدحسين متجلي در جريان جلسه مشترك با مديران و كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي، توجه هرچه بيشتر نهادهاي حاكميتي به موضوع فشارافزايي و نگهداشت توليد از ميدان پارس جنوبي را بسيار مهم عنوان كرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در كشور و نگراني جدي درباره ناترازي گاز در سال‌هاي آينده، انتظار مي‌رود با اتخاذ تدابير صحيح از سوي مسئولان، الگوي مصرف اصلاح شود.

متجلي اظهار كرد: بر اساس برنامه مصوب، مكلف به توليد ۷۰۰ ميليون مترمكعب گاز در روز هستيم كه در شرايط فعلي اين ميزان توليد با حداكثر ظرفيت از سكوهاي فراساحل در حال انجام است تا دچار ناترازي گاز نشويم، با اين حال اميدواريم بخشي از فشارهاي ناشي از افزايش مصرف، از طريق اصلاح الگوي مصرف، از بخش توليد برداشته شود و مصرف‌كنندگان هم در اين زمينه همكاري لازم را با خدمتگزاران خود صنعت نفت و گاز داشته باشند.

وي به چالش‌ها و مسائل اثرگذار بر عمليات توليد گاز از پارس جنوبي اشاره كرد و گفت: از چالش‌هاي مهم اين بخش، تأمين قطعات و تجهيزات يدكي مورد نياز است كه انتظار داريم در اين زمينه با همكاري نمايندگان محترم مجلس، قوانين و مقررات براي تأمين يك سري از كالاهاي خاص به منظور استفاده در سكوهاي پارس جنوبي تسهيل شود.

 

تسريع در پرداخت ماده ۱۰ و بازنگري در طرح طبقه‌بندي مشاغل

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس، توجه به مطالبات نيروي انساني شاغل در مناطق عملياتي به ويژه منطقه پارس جنوبي را از ديگر مسائل مهم عنوان كرد و افزود: با توجه به وضعيت خاص كار در صنعت نفت بخصوص كاركنان عملياتي شاغل در پارس جنوبي و شرايط عملكردي و همچنين مخاطرات كاري كه بخصوص همكاران ما در سكوهاي گازي دارند، لازم است مسأله حذف سقف حقوق كاركنان عملياتي پارس جنوبي با جديت و حساسيت مضاعفي از طريق شوراي حقوق و دستمزد پيگيري و حل شود.

وي افزود: من از نمايندگان محترم و خدوم مردم در مجلس شوراي اسلامي كه از شرايط كاري همكاران ما در دماي بالاي ۶۰ درجه بر روي سكوهاي گازي و تأسيسات خشكي مطلع هستند، تقاضا دارم با توجه به نقش و سهم كاركنان پارس جنوبي در تأمين گاز و ارزش‌آفريني براي كشور، با ديد مثبت، تدبير ويژه‌اي را براي حل اين موضوع اتخاذ كنند.

مديرعامل شركت نفت و گاز پارس افزود: در حوزه كاركنان اركان ثالث نيز در پيمان‌هاي طرف قرارداد، شرايط ويژه منطقه عملياتي عسلويه در طرح طبقه‌بندي مشاغل به خوبي گنجانده نشده و لازم است در اين زمينه بازنگري شود تا نيروهاي پيمانكاري نيز از وضعيت مطلوبي برخوردار شوند.

اسماعيل اميري، معاون طرح‌هاي توسعه شركت نفت و گاز پارس نيز در بخشي از اين جلسه به وضعيت فاز ۱۱ و توسعه ميدان گازي مشترك بلال اشاره كرد و گفت: در حال حاضر از مجموعه طرح‌هاي پارس جنوبي عمليات توسعه فاز ۱۱ در بخش فراساحل در حال اجراست و در فاز اول توليد زودهنگام، حفاري ۴ حلقه چاه و نصب يك سكوي سرچاهي در دستور كار قرار دارد.

وي افزود: هم‌اكنون دكل حفاري بر روي موقعيت ۱۱B در حال فعاليت و آماده‌سازي دو حلقه چاه است كه پس از نصب عرشه و تكميل حفاري چاه‌ها، توليد اوليه از اين موقعيت آغاز مي‌شود.

در جريان اين جلسه، ضمن ارايه گزارشي از وضعيت فعاليت‌هاي شركت نفت و گاز پارس در حوزه‌هاي عمليات توليد و طرح‌هاي توسعه از سوي مديران توليد و عمليات و مهندسي و ساختمان اين شركت و مجري طرح توسعه فاز ۱۴، به سوالات كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي پيرامون وضعيت توسعه ميادين مشترك، طرح‌هاي نگهداشت توليد و افزايش توان توليد، تأمين مالي طرح‌هاي در حال توسعه، ميزان بازگشت سرمايه در طرح‌هاي گازي، ميزان سرمايه‌گذاري صورت‌گرفته در طرح‌هاي گازي و جانبي پارس جنوبي و وضعيت نيروي انساني شاغل در پارس جنوبي، پاسخ داده شد.


برگشت به تلکس خبرها