تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ريشه مشكلات ساختاري در راه آهن؛ مديريت سياسي
چهارشنبه، 8 تیر 1401 - 15:44     کد خبر: 96588

ترابر نيوز:

نمي شود كسي بيايد و از راه برسد و بدون اين كه سابقه و تحصيلات مرتبط داشته باشد و صرفا با لابي گري سياسي يك پست بسيار فني كشور را تصاحب كند و در نهايت هم منتظر چنين اتفاقات بدي نباشيم.ضمن اين كه اتفاق بد در اين چند ماه اخير صرفا همين حادثه نبوده است.

 ريشه مشكلات ساختاري در راه آهن؛ مديريت سياسي
تين نيوز

گزارش كميسيون عمران، گزارش جامعي بود و صريح و بي پرده عوامل منجر به بروز سانحه  قطار مسافري مشهد يزد را با در نظر گرفتن ريشه هاي ساختاري و مديريتي فهرست و در عين حال به نظرم تلويحا و به درستي رويكردهاي مديرعامل راه آهن را در مديريت فضاي پس از سانحه نقد كرده است.

به گزارش تين نيوز، دبير انجمن صنفي شركت هاي ريلي در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اين مطلب، در مورد گزارش نهايي كميسيون عمران مجلس عنوان كرد: معتقدم اين گزارش فصل الخطاب است و نشان مي دهد فارغ از تيم مديريتي كنوني، در سازمان پيچيده و حجيم و داراي سلسه مراتب عميق  و تصديگري مثل راه آهن، نقش سرمايه انساني بسيار مهم است و در تمام سطوح از پايين ترين سطوح كه كارگري است تا مديرعامل و اعضاي هيئت مديره، بايد داراي تجربه و تخصص مرتبط باشند.

 
 

سبحان نظري با تاكيد بر اين كه لازم است دولت ها نيز بپذيرند از سياسي كاري پرهيز كنند، افزود:  نمي شود كسي بيايد و از راه برسد و بدون اين كه سابقه و تحصيلات مرتبط داشته باشد و صرفا با لابي گري سياسي يك پست بسيار فني كشور را تصاحب كند و در نهايت هم منتظر چنين اتفاقات بدي نباشيم.ضمن اين كه اتفاق بد در اين چند ماه اخير صرفا همين حادثه نبوده است.

بيشتر بخوانيد:

او تاكيد كرد:  البته به نظرم بايد اين موضوع را به چند سال اخير تعميم بدهيم كه در 3 تا 4 سال اخير در بخش ريلي صرفا در زمينه ايمني مشكل وجود نداشته بلكه از منظر بهره وري و توسعه بخش ريلي هم مشكل وجود داشته و از نظر تنظيمات اقتصادي عملكرد بخش ريلي هم متاسفانه تنزل رخ داده است كه به نظرم اينها بيش از هر عامل ديگري محصول مديريت سياسي در راه آهن است. يعني انتخاب اشخاصي با نگاه و روابط سياسي و بدون در نظر گرفتن فن و تجربه و تخصص.

دبير انجمن صنفي شركت هاي حمل و نقل ريلي در بخش ديگري از سخانش با طرح اين سوال از دست اندركاران نظام سياسي و اداري كشور كه آيا وقتي سيم كشي برق منزل خراب مي شود سراغ برقكار اصولگرا رفته يا اگر لوله آب دچار مشكل مي شود سراغ لوله كش اصلاح طلب مي روند؟ يا براي تمشيت امور اقتصادي منزل به دنبال برقكار و لوله ماهر فارغ از نگاهي سياسي او هستند؟ گفت: چرا همين كار را در كشور و در بخش هاي اقتصادي و زيربنايي از جمله راه آهن و بسياري از سازمان هاي ديگر دولتي انجام نمي دهند؟

به گزارش تين نيوز، نظري افزود: اكثر اين پست ها هم، مثل همان برقكار و لوله كش منزل هستند و و در اين موارد هم بايد سراغ مديرعامل  و هيئت مديره و معاون خوب، فارغ از نگاه سياسي رفت. ضمن اين كه حتي اگر دولت ها اصرار داشته باشند  از جناح خودشان براي اين سازمان مدير ارشد پيدا كنند كه به نظرم اشتباه است،  قطعا گزينه هاي خيلي بهتري در بين همان جناح پيدا مي شود.

وي عنوان كرد: متاسفانه در دوره اي كه فرصت ها براي اصلاح اقتصاد كشور به سرعت از دست مي رود كماكان  با سياسي كاري به اقتصاد و جامعه ضربه مي زنيم  كه اميد دارم هرچه زودتر اين خودخواهي هاي حزبي از نظام اداري و سياسي كشور رنگ ببازد.


برگشت به تلکس خبرها