تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تركيه با پيوستن سوئد و فنلاند به ناتو موافقت كرد
چهارشنبه، 8 تیر 1401 - 10:53     کد خبر: 96586

ترابر نيوز:
ينس استولتنبرگ، دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي روز سه شنبه تاييد كرد كه تركيه مخالفت خود را با پيوستن سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفته است.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايرنا: ينس استولتنبرگ، دبيركل پيمان آتلانتيك شمالي روز سه شنبه تاييد كرد كه تركيه مخالفت خود را با پيوستن سوئد و فنلاند به ناتو پس گرفته است.

 

به گزارش آسوشيتدپرس، در بحبوحه جنگ اوكراين و فشارهاي فزاينده غرب بر روسيه، موافقت تركيه با پيوستن فنلاند و سوئد به ناتو را مي توان بزرگ ترين پيشرفت اجلاس سران ناتو كه اين هفته در مادريد برگزار مي شود، دانست.

در اين نشست، وزراي خارجه تركيه، سوئد و فنلاند، در مادريد اسپانيا تفاهم نامه اي امضا كردند كه بر مبناي آن تركيه با عضويت فنلاند و سوئد در ائتلاف دفاعي ناتو موافقت مي كند.

استولتنبرگ پس از به نتيجه رسيدن اين مذاكرات گفت: «ما اكنون به توافقي رسيده ايم كه راه را براي پيوستن فنلاند و سوئد به ناتو هموار مي‌كند».

بنا به گزارش آسوشيتدپرس، جنگ در اوكراين سوئد و فنلاند را بر آن داشته است كه وضعيت طولاني مدت غير متعهد خود را كنار بگذارند و براي پيوستن به ناتو درخواست دهند. رجب طيب اردوغان رئيس جمهور تركيه به دليل حمايت كشورهاي شمال اروپا از گروه هاي جدايي طلب كرد كه تركيه آنها را تروريست مي داند، تا مدت ها مخالف و مانع از اين اقدام اين دو كشور بود.

رئيس جمهور فنلاند، ساولي نينيستو، تاييد كرد كه رهبران سه كشور پس از مذاكرات روز سه شنبه توافقنامه مشتركي را امضا كردند.

تركيه هم اعلام كرد كه "به آنچه مي خواست" از جمله "همكاري كامل در مبارزه با گروه هاي شورشي" رسيده است.

استولتنبرگ در افتتاحيه اين اجلاس حياتي، گفت: «براي اينكه بتوانيم در دنياي روز به روز خطرناك‌تر از خود دفاع كنيم، بايد بيشتر روي دفاع خويش سرمايه‌گذاري كنيم.»

تهاجم مسكو در ۲۴ فوريه امنيت اروپا را در هم شكست و گلوله باران شهرها و نبردهاي زميني خونين را به اين قاره بازگرداند. ناتو كه تمركز خود را به تروريسم و ديگر تهديدات غيردولتي معطوف كرده بود، مجبور شد بار ديگر با روسيه رقيب مقابله كند.

ديپلمات‌ها و رهبران تركيه، سوئد و فنلاند قطي روزهاي اخير در تلاش براي شكستن بن‌بست مخالفت تركيه با پيوستن اين دو كشور با ناتو، مذاكرات زيادي را برگزار كردند. رهبران سه كشور روز سه شنبه قبل از اعلام توافق بيش از دو ساعت با حضور استولتنبرگ با يكديگر ديدار كردند.

اردوغان پيش از اين به كرات از رويكرد غيرمسئولانه سوئد و فنلاند در قبال گروه‌هايي كه آنكارا آن‌ها را تهديدي براي امنيت ملي خود مي‌داند، از جمله حزب كارگران كردستان يا پ‌ك‌ك و شركايش در سوريه، انتقاد كرده بود. حمايت آمريكا از گروه هاي مبارز كرد سوريه، سال‌هاست كه تركيه را خشمگين كرده است.

در همين حال، تركيه از فنلاند و سوئد خواسته است كه افراد تحت تعقيب تركيه را تحويل داده و محدوديت‌هاي تسليحاتي را كه پس از تهاجم نظامي تركيه در سال ۲۰۱۹ به شمال شرق سوريه اعمال شده بود، لغو كنند.

 

به زعم كارشناسان غربي، پايان دادن به بن بست اخير ناتو به رهبران اين ائتلاف اين امكان را مي دهد تا روي موضوع كليدي خود تمركز كنند: مقابله با روسيه.

استولتنبرگ روز دوشنبه گفت كه متحدان ناتو در نشست سران توافق خواهند كرد كه قدرت نيروهاي واكنش سريع ائتلاف را تقريباً هشت برابر كنند و از ۴۰ هزار سرباز به رقم ۳۰۰ هزار برسانند. اين نيروها در كشورهاي خود مستقر خواهند شد، اما به كشورهاي خاصي در جناح شرقي ناتو اختصاص داده مي شوند؛ جايي كه ائتلاف ناتو قصد دارد انبارهاي ذخيره تجهيزات و مهمات جديدي ايجاد كند.


برگشت به تلکس خبرها