تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : جهان در انتظار خودروهاي برقي بدون باتري!
پنجشنبه، 9 تیر 1401 - 12:04     کد خبر: 96465

ترابر نيوز:

 

جهان در انتظار خودروهاي برقي بدون باتري!

با توسعه تكنيك ابداعي محققان سوئدي ممكن است در آينده‌اي نزديك ديگر نيازي به تعبيه باتري‌هاي بزرگ در خودرو نباشد و بدنه خودرو نقش ذخيره كننده انرژي را نيز ايفا كند.

به گزارش ايسنا و به نقل از انگجت، خودروهاي برقي براي قابل رقابت بودن با خودروهاي بنزيني همواره به باتري‌هاي بزرگتر و با ظرفيت بيشتر نياز دارند تا بتوانند مسافت بيشتري را با يك بار شارژ طي كنند. اما فضاي داخل موتور خودرو و وزن آن، مهندسان را در استفاده از باتري‌هاي بزرگتر محدود مي‌كند.

به نظر مي‌رسد محققان سوئدي يك راه حل براي اين معضل يافته‌اند و آن هم تبديل بدنه خودرو به باتري است!

پژوهشگران دانشگاه فناوري چالمرز(Chalmers) سوئد يك مطالعه انجام داده‌اند كه نشان مي‌دهد پوشش‌هاي فيبر كربن مي‌تواند به عنوان الكترودهاي باتري ايفاي نقش كند.

ترفند اين است كه اندازه و گردش فيبرها را بهينه مي‌كنند تا تعادل خوبي بين سختي و صفات الكتروشيميايي مورد نياز براي ذخيره انرژي برقرار شود.

در حالي كه فيبركربن با ويژگي‌هاي خوب براي باتري، نسبتا قوي‌تر از فولاد است، دانشمندان معتقدند شركت‌ها ممكن است به لايه‌هايي با ضخامت بيشتري از اين ماده نياز داشته باشند تا بتوانند تفاوت ايجاد كنند و به هدفشان برسند.

"ليف آسپ" پروفسور دانشگاه چالمرز گفت: اگر بدنه وسيله نقليه بتواند انرژي را جمع آوري، نگهداري و ذخيره كند، مي‌تواند وزن خودرو را تا 50 درصد كاهش دهد.

اگرچه يك نكته بازدارنده و مهم وجود دارد و آن هم اينكه فيبر كربن گران است. در حالي كه در حال رايج شدن است، اما هنوز هم تنها در خودروهاي سوپر اسپرت به همراه برخي خودروهاي برقي ديده مي‌شود، جايي كه قيمت فيبركربن تاثير چنداني روي قيمت نمي‌گذارد، زيرا قيمت اين گونه خودروها به خودي خود بالا است.

سازندگان خودروهاي برقي ممكن است در آينده‌اي نزديك براي بهره‌گيري از مزاياي ذخيره انرژي فيبر كربن، مجبور به استفاده از آن در طراحي بدنه همراه با كنترل قيمت نهايي خودرو باشند.


برگشت به تلکس خبرها