تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : محمد هاشمي: صداوسيما بيش از اندازه وسعت يافته / ساترا صلاحيت نظارت بر توليدكنندگان محتواي تصويري و فضاي مجازي را ندارد
یکشنبه، 25 اردیبهشت 1401 - 12:33     کد خبر: 96107

ترابر نيوز:
رييس اسبق صداوسيما معتقد است كه صداوسيما تبديل به يك سازمان بسيار وسيع شده است. امروز شاهد هستيم كه شبكه‌هاي مختلف راديويي و تلويزيوني در اين سازمان فعاليت دارند كه بايد در خصوص نحوه فعاليت و خروجي كار آن‌ها يك نظر خواهي مردمي صورت گرفته شود.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

ايلنا: افزايش بودجه صداوسيما از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در شرايطي كه كشور با مشكلات اقتصادي دست به گريبان است، اين پرسش را ايجاد كرده آيا اين سازمان عريض و طويل در سال‌هاي اخير توانسته نياز تمام اقشار جامعه را برطرف كند كه حال لايق دريافت چنين بودجه‌اي نيز باشد. 

 

نحوه نظارت بر خرج‌كرد بودجه اختصاصي متعلق به صداوسيما نيز از جمله مواردي است كه در اين سال‌ها همواره مورد پرسش كنش‌گران سياسي و اجتماعي قرار داشته است. بسياري از اين كنش‌گران عقيده دارند كه بايد يك تحقيق و تفحص جدي از نحوه خرج‌كرد بودجه اختصاصي به صداوسيما صورت بگيرد و مديران اين سازمان در ادوار مختلف پاسخگوي قصورات احتمالي خود نيز باشند تا شفافيت بر اين سازمان حاكم شود. 

در همين ارتباط محمد هاشمي رفسنجاني كه روزگاري سكان هدايت رسانه ملي را برعهده داشته است، درباره عملكرد اين سازمان گفت: گاهي افزايش بودجه صدا و سيما و ساير نهادها تابع وضعيت اقتصادي و تورمي در كشور است و به راحتي نمي‌توان موضوع افزايش بودجه رسانه ملي را مورد نقد غير كارشناسي قرار داد. 

وي تاكيد كرد: آنچه مسلم است در سالهاي اخير رسانه ملي نتوانسته صداي تمامي جريانات سياسي را منعكس كند و به نوعي از عملكرد فراجناحي فاصله گرفته است. 

بودجه و تورم رابطه مستقيم باهم دارند

هاشمي؛ همچنين در خصوص علل توجه بيش از نمايندگان مجلس يازدهم به صدا و سيما، اظهار داشت: اختصاص بودجه به هر ارگان و يا نهادي تابع تورم و شرايط روز اقتصاد است و به صورت دقيق نمي‌توان اعلام كرد كه افزايش بودجه صدا و سيما تا چه ميزان بر اساس شرايط فعلي اقتصاد شكل گرفته است. 

وي گفت: آنچه مسلم است بودجه صدا و سيما بايد متناسب با تورم و حقوق و دستمزد پرسنل افزايش پيدا كند. 

آيا رسانه ملي تبديل به يك سازمان عريض و طويل شده است؟ 

اين عضو سابق مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره عملكرد رسانه ملي با وجود دريافت بودجه هنگفت، بيان داشت: صدا و سيما تبديل به يك سازمان بسيار وسيع شده است. امروز شاهد هستيم كه شبكه‌هاي مختلف راديويي و تلويزيوني در اين سازمان فعاليت دارند كه بايد در خصوص نحوه فعاليت و خروجي كار آن‌ها يك نظر خواهي مردمي صورت گرفته شود. 

نبايد مانع رقابت بخش خصوصي با صدا و سيما شويم

 

هاشمي در پاسخ به اين پرسش كه چرا بايد برخي اپليكيشن‌ها و حتي بخش‌هاي صدا و سيما از جمله «ساترا» در مقابل شركت‌هاي نوپا و خصوصي بودجه‌هاي كلان دريافت كنند، اظهار داشت: بايد فضايي فراهم شود تا تمامي بخش‌ها با يكديگر به صورت عادلانه رقابت كنند. زيرا توجه به يك بخش خاص موجب مي‌شود تا پاسخگويي به حداقل برسد و حتي زمينه‌هاي سوءاستفاده نيز فراهم شود. صدا و سيما يا زير مجموعه‌هاي آن مانند ساترا صلاحيت نظارت بر فضاي مجازي و توليدات رسانه‌اي و اپليكيشن‌ها را ندارند، چراكه نگاه سياسي، جناحي بر اين نهاد حاكم است. از كجا معلوم ديگر فعاليت‌هاي رسانه‌اي هم دچار محدوديت نشود. 

هاشمي ضمن اشاره به ضريب نفوذ فعلي رسانه ملي، تصريح كرد: بايد بر اساس يك نظرسنجي كاملا حرفه‌اي مشخص شود كه برنامه‌هاي صدا و سيما در بخش‌هاي مختلف تا چه ميزان در ميان مردم مورد پسند قرار گرفته است. 

بخش‌هاي خبري جامعيت خود را از دست داده‌اند

وي اضافه كرد: اگر به صورت موردي به برنامه‌هاي صدا و سيما نگاه كنيم، متوجه خواهيم شد كه بخش‌هاي خبري رسانه ملي از جامعيت لازم برخوردار نيست. 

رييس اسبق صدا و سيما تصريح كرد: متاسفانه رسانه ملي صداي تمامي جريانات سياسي را منعكس نمي‌كند. در بسياري از موارد مشاهده شده كه در برنامه‌هاي مناسبتي همچون؛ دفاع مقدس و دهه فجر تنها از برخي افراد نام برده مي‌شود و الباقي شخصيت‌هاي تاثيرگذار به مردم معرفي نمي‌شوند يا از تاريخ سياسي كشور حذف مي‌شوند.

آيا صدا و سيما تاريخ را تحريف مي‌كند؟ 

هاشمي در پايان تأكيد كرد: رسانه ملي به صورت فرا جناحي عمل نمي‌كند و با رصد برنامه‌هاي سياسي مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه نه تنها بخشي از واقعيات به مردم منتقل نمي‌شود، بلكه در برخي برنامه‌ها تحريف تاريخي نيز صورت مي‌گيرد.


برگشت به تلکس خبرها