تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : اين ۹ شهر در دنيا بهترين حمل و نقل عمومي را دارند
یکشنبه، 25 اردیبهشت 1401 - 08:30     کد خبر: 96104

ترابر نيوز:
حمل و نقل

سيستم حمل و نقل كدام كشورها بهترين است؟

در اين مبحث ما به يكي از جالب ترين و مهمترين بخش هاي سفر يعني حمل و نقل عمومي مي‌پردازيم. مسلما اگر شما قصد گشت و گذار در يك شهر غريبه را داشته باشيد، نيازمند يافتن وسيله اي براي رفتن به مناطق مختلف آن شهر خواهيد بود. اگر شما به هر دليلي قادر نبوده يا اينكه تمايلي به اجاره خودرو در محل اقامت خود نداريد، تنها گزينه پيش رو، استفاده از خدمات حمل و نقل عمومي است. استفاده از خدمات حمل نقل عمومي در واقع مي تواند راهي بسيار آسان، امن، راحت و اقتصادي براي گشت و گذار شهري محسوب شود. در حقيقت برخي شهرها در جهان وجود دارند كه داراي سيستم حمل و نقل عمومي مناسبي بوده و استفاده از اين خدمات باعث خرسندي افراد مي شود. اگر شما طرفدار استفاده از مترو، اتوبوس هاي شهري، تراموا، اتوبوس هاي برقي و يا انواع ديگر وسايل نقليه عمومي هستيد، قطعا از اين نوشتار بهره مند شده و در هنگام سفر به اين ۹ شهر كه در مورد آن ها توضيح خواهيم داد، لذت برده و از خدمات حمل و نقل شهري آنها كه جز بهترين ها در سراسر جهان محسوب مي شود؛ استفاده خواهيد كرد. با الي گشت همراه باشيد تا با اين شهرها آشنا شويم.

مطالب مرتبط: سيستم حمل و نقل در هند سيستم حمل و نقل در شانگهاي
اتوبوس

پاريس فرانسه

ساختار متروي شهر پاريس پايتخت كشور فرانسه متشكل از ۱۶ خط مجزا و ۳۰۰ ايستگاه بزرگ و داراي ظرفيت بالا است كه حمل و نقل شهري بسيار سريع، قابل اعتماد و مناسبي را بين بخش هاي مختلف شهر فراهم مي كند. كلان شهر پاريس همچنين از يك شبكه پيچيده و گسترده اتوبوسراني و تراموا بهره مي برد كه مشتمل بر ۳۴۷ خط مختلف از جمله اتوبوس هاي پر سرعت، شبكه ترن زير زميني و امكان دسترسي به مسيرهاي داخل شهري و حومه شهر را فراهم مي كند.

برلين – آلمان

سيستم حمل و نقل عمومي شهر برلين شامل چند مجموعه پيچيده محسوب مي شود. اين مجموعه شامل سيستم قطارهاي ريلي شهري U-Bahn و S-Bahn ، خدمات راه آهن ناحيه اي؛ سيستم تراموا؛ شبكه اتوبوسراني، و تعداد محدودي قايق هاي مسافربري است. سرويس حمل و نقل عمومي پايتخت آلمان كاملا كارآمد و با كيفيت بوده و دسترسي به آن بسيار آسان و به خوبي پاسخگوي نيازهاي اين شهر است. هزينه سفر درون شهري در يك مسير متروي برلين حدود ۳ دلار خواهد بود.

بارسلونا – اسپانيا

سيستم حمل و نقل عمومي شهر بارسلونا بسيار گسترده و كارآمد است. اين سيستم مركب از مترو، خطوط اتوبوس راني؛ تراموا، ترن و اتوبوس هاي برقي بوده و تقريبا تمامي گوشه و كنار شهر را تحت پوشش قرار مي دهد. در جريان نوسازي و بهينه سازي اخير متروي شهر بارسلونا؛ ۱۱ خط جديد به اين سيستم افزوده شده و در حال حاضر امكان دسترسي به تمام نقاط شهر از جمله ساحل مشهور لا بارسلونتا La Barceloneta  از طريق خطوط مترو امكان پذير است.

قطار سريع السير

توكيو – ژاپن

سيستم حمل نقل شهر توكيو با كمك اپراتورهاي متعدد و با تكيه بر شبكه گسترده، بسيار تميز و هميشه آماده، دسترسي به بخش هاي مختلف اين شهر را آسان مي كند. اتوبوس، مونوريل و تراموا در شهر توكيو در درجه دوم اهميت قرار دارند. گفتني است متروي شهر توكيو با انتقال و سرويس دهي به بيش از ۳ ميليارد و ۲۰۰ ميليون مسافر در طول سال، پس از متروي شهر پكن به عنوان دومين متروي شلوغ و پر مسافر در جهان شناخته مي‌شود. هزينه يك سفر كوتاه با متروي توكيو در حدود ۱ دلار و ۴۰ سنت هزينه در بردارد.

لندن– انگلستان

شهر لندن به دليل متروي خاص خود داراي شهرتي جهاني است و اين خطوط مترو با عنوان خطوط زيرزميني لندن شناخته شده و تقريبا قديمي ترين خط متروي موجود در جهان محسوب مي شود. به هر روي سيستم حمل و نقل عمومي شهر لندن تنها متكي بر مترو نبوده و انواع وسايل نقليه ديگر از جمله اتوبوس، تراموا، ترن، قايق ها و كشتي هاي مسافري نيز در زمينه جابجايي مسافر در اين شهر فعاليت مي كنند. در حقيقت سيستم حمل و نقل عمومي شهر لندن به عنوان قطب و مركز تمامي انگلستان عمل مي كند.

سئول – كره جنوبي

شهر سئول داراي يكي از پيشرفته ترين و پيچيده ترين زيرساخت هاي حمل و نقل عمومي در جهان محسوب مي شود . متروي اين شهر داراي ۱۴ خط مختلف است كه تقريبا تمامي بخش هاي شهر و حومه آن را تحت پوشش قرار مي دهد. بيشتر مردم اين شهر از سيستم حمل نقل عمومي به دليل ارزان بودن و راحتي آن استفاده مي‌كنند. هر سفر با اين سيستم حدود ۱ دلار هزينه دربردارد. سيستم متروي شهر سئول با جابجايي روزانه ۸ ميليون مسافر، يكي از پركارترين خطوط مترو در جهان محسوب مي شود.

مترو

دبي امارات متحده عربي

سيستم حمل و نقل عمومي در شهر دبي چندان قديمي نبوده و به نسبت ساير موارد ذكر شده، تاريخچه اي طولاني ندارد اما اين سيستم بسيار كارآمد و مقرون به صرفه بوده و هزينه يك سفر شهري با متروي دوبي حدود ۶۸ سنت هزينه در بر دارد. البته متروي شهر دبي تنها داراي دو خط سبز و قرمز بوده و تقريبا بيشتر بخش هاي مهم شهر را تحت پوشش قرار مي دهد. در شهر دبي همچنين قطارهاي فوق مدرن بدون راننده اي نيز كه با استفاده از سيستم ناوبري خودكار عملي مي كنند، اقدام به جابجايي مسافران كرده و بخشي از بار حمل و نقل عمومي را بر دوش مي كشند.

پكن چين

شهر پكن با دارا بودن حدود ۲۲ ميليون نفر جمعيت؛ داراي يكي از بزرگ ترين، وسيع ترين و پيچيده ترين سيستم هاي حمل و نقل عمومي در جهان است. در اين شهر ۱۸ خط مترو و ۳۳۴ ايستگاه مختلف وجود دارد كه بر اساس آمار سال ۲۰۱۴ ميلادي به طور سالانه به بيش از ۳ ميليارد و ۴۱۰ ميليون مسافر سرويس دهي كرده و عنوان پركارترين خطوط متروي جهان را از آن خود كرده است. متروي شهر پكن همچنين يكي از ارزان ترين هاي جهان بوده و بليط تك سفره آن  تنها ۳۰ سنت ارزش دارد. علاوه بر سيستم مترو، انواع مختلف وسايل حمل نقل عمومي از قبيل هزار دستگاه اتوبوس عمومي، اتوبوس هاي برقي و …. نيز در اين شهر به حمل و نقل مسافرين مشغول هستند.

مونترال كانادا

شهر مونترال نيز مانند بسياري از ديگر كلان شهرهاي جهان داراي مشكل ترافيك سنگين شهري است كه اين موضوع بر ارزش حمل و نقل عمومي شهر افزوده است. سيستم حمل و نقل عمومي شهر مونترال مركب از شبكه اتوبوس راني؛ مترو و ترن هاي شهري و حومه شهري است كه تقريبا تمامي بخش هاي اين شهر را پوشش مي‌دهد. متروي اين شهر همچنين پر فعاليت ترين متروي كانادا محسوب شده و حدود يك ميليون مسافر را در طول روز جابجا مي‌كند.

منبع: list25.com


برگشت به تلکس خبرها