به گزارش اكوايران، با جدي شدن عضويت سوئد و فنلاند در ناتو، تنش ها بالا گرفته است. در شرايطي كه كرملين تهديد كرده كه پذيرش اين كشورها در ناتو مي‌تواند آن‌ها را به هدفي احتمالي براي نيروهاي روسيه مبدل كند، مسكو اعلام كرده كه درصدد قطع جريان انتقال برق از اين كشور به فنلاند است.

پاسخ قاطع به فنلاند و سوئد

بنا بر گزارش يورونيوز، ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين تمايل فنلاند براي عضويت در پيمان ناتو را تهديدي براي روسيه دانست كه مي‌تواند منطقه را نيز بي‌ثبات‌تر كند. پسكوف همچنين ضمن ابراز تاسف از اقدامات فنلاند براي پيوستن به ناتو، اين كشور را تهديد كرد كه چنين اقدامي، پاسخ متقابل مسكو را به همراه خواهد داشت.

پسكوف با اشاره به اينكه همه مي‌خواهند از درگيري مستقيم ميان روسيه و ناتو اجتناب كنند، تاكيد كرد كه در عين حال مسكو آماده خواهد بود تا «قاطع‌ترين پاسخ» را به كساني بدهد كه سعي مي‌كنند در عمليات نظامي اين كشور در اوكراين وارد شوند.

هم‌چنين «ديمتري پوليانسكي» معاون نماينده دائمي روسيه در سازمان ملل مدعي شده به محض آن كه فنلاند و سوئد عضو پيمان ناتو شوند اراضي اين دو كشور هدف احتمالي نيروهاي مسلح روسي مي شوند.

قطع انتقال برق به فنلاند

از سوي ديگر يك شركت صادركننده برق به فنلاند گفته است از امروز (شنبه) تحويل برق به فنلاند را به دليل مشكلات بر سر پرداخت متوقف مي‌كند. اين شركت گفته است جريان برق روسيه به فنلاند تا اطلاع ثانوي به حالت تعليق در خواهد آمد. شركت روسي رائو نورديك گفته هفت روز است كه پول صادرات برقش را دريافت نكرده است.

220124c-004_rdax_775x440s

اپراتور برق فنلاند گفت روسيه تنها درصد كمي از برق اين كشور را تامين مي‌كند كه مي‌توان آن را با منابع ديگر جايگزين كرد. پس از اينكه فنلاند اعلام كرد قصد دارد به ناتو بپيوندد، روسيه تهديد كرده بود كه «گام‌هاي تلافي جويانه» بر خواهد داشت. فنلاند ۱۳۰۰ كيلومتر مرز مشترك با روسيه دارد و دهه‌ها پيش براي جلوگيري از دشمني با همسايه شرقي خود عضو ناتو نشده بود. با اين حال، از زمان حمله روسيه به اوكراين، حمايت عمومي از عضويت در ناتو افزايش يافته است. ماه گذشته هم روسيه عرضه گاز به بلغارستان و لهستان را پس از اينكه آنها درخواست روسيه براي پرداخت پول گاز به روبل خودداري كردند، قطع كرد.

سازمخالف اردوغان

از سوي ديگر، و با شدت گرفتن احتمال پذيرش عضويت سوئد و فنلاند در ناتو بحث‌ها ميان اعضاي اين اتحاديه هم بالا گرفته است. بنا بر گزارش بي‌بي‌سي، مقرر شده وزيران امور خارجه سوئد و فنلاند در نشست امروز ناتو در برلين شركت خواهند كرد. انتظار مي‌رود هر دو كشور به زودي در واكنش به حمله روسيه به اوكراين، خواهان عضويت در ناتو شوند. روسيه مي‌گويد چنين اقدامي امنيت اين كشور را به خطر مي‌اندازد و هشدار داده است كه تلافي خواهد كرد.

np_file_119498-870x489

با اين حال، روز گذشته، رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري روز گذشته و پس از نماز جمعه استانبول در رابطه با پيوستن فنلاند و سوئد به ناتو گفته: «ما نظر مثبتي نداريم. كشورهاي اسكانديناوي مانند مهمانخانه سازمان هاي تروريستي هستند». به نظر مي‌رسد اشاره اردوغان به حضور پناهجويان و فعالان احزاب كرد در كشورهاي اسكانديناوي باشد.

در واكنش به اين مسئله، وزراي خارجه سوئد و فنلاند هم اعلام كرده‌اند كه پس از اظهارات «خصمانه» اردوغان در خصوص ورود اين دو كشور به ناتو، قصد دارند كه روز شنبه در برلين با تركيه گفتگو كنند. سخنگوي وزارت دفاع آمريكا هم ضمن توصيف تركيه به عنوان متحد ارزشمند ناتو، گفته درباره اين موضوع خواهان توضيح دولت تركيه شده است.

براي وارد كردن يك عضو جديد به ائتلاف به اتفاق آرا نياز است، موضوعي كه تركيه را در موقعيتي قرار مي دهد كه بتواند از نامزدي دو كشور شمال اروپا جلوگيري كند. اردوغان الحاق آن‌ها به ناتو را يك «اشتباه» هم‌چون اشتباه الحاق يونان به اين پيمان آتلانتيك توصيف كرده است.