تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تهاتر بالغ بر ۲۵ هزار ميليارد بدهي‌هاي مترو به بانك ها
پنجشنبه، 22 اردیبهشت 1401 - 21:05     کد خبر: 96086

ترابر نيوز:
 
تهاتر بالغ بر 25 هزار ميليارد بدهي‌هاي مترو به بانك ها

معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران در خصوص فرسودگي ناوگان تاكسي و اتوبوس، دريافت تسهيلات، خريد ۶۳۰ دستگاه واگن، توسعه حمل و نقل پاك و ... توضيحاتي ارائه كرد.

به گزارش چابك آنلاين به نقل از فارس، تعداد زيادي از اتوبوس ها و واگن هاي مترو فرسوده و نياز به اورهال دارند.

نوسازي ناوگان تاكسي راني قرار بود انجام شود و بنا بود تسهيلاتي به رانندگان داده شود.

در خصوص آخرين وضعيت نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي، وام، تسهيلات، توسعه حمل و نقل پاك و ... با سيد مناف هاشمي معاون حمل و نقل ترافيك شهرداري تهران به گفت‌وگو نشستيم. 

 

سيد مناف هاشمي

توسعه مترو در چهار سال گذشته به كندي پيش رفته است و حتي برخي از اعضا در اين زمينه گله‌مند بودند. در يك‌سال گذشته كه شما در اين معاونت مستقر شديد، اقداماتي صورت گرفت و بخشي از اوراق مشاركت آزاد شد. در خصوص برنامه‌هاي مترو در سال جاري توضيح دهيد. 

آغاز قرارداد خريد 630 دستگاه واگن مترو در صورت همكاري دولت

كلنگ‌زني توسعه شمالي خط 3، توسعه شرقي خط 4، قطعه دوم خط 10 و همچنين قطعه اول خط 11 از جمله برنامه‌هاست. 

آغاز قرارداد خريد 630 دستگاه واگن مترو در صورت همكاري و اراده دولت در كارسازي پيش‌پرداخت فاينانس قرارداد از ديگر برنامه‌هاست. 

 شروع عمليات اجرائي فاز سوم خط فرودگاه امام خميني(ره) شهر جديد پرند

پيگيري تأمين 420 دستگاه باقي‌مانده واگن از سهميه 1050 واگن شهر تهران و اجرائي‌سازي بخشي از آن در قالب 2 قرارداد 105 دستگاهي اجرائي‌سازي قرارداد خريد مستقيم 105 دستگاه واگن با استفاده از منابع شهرداري و شروع عمليات اجرائي فاز سوم خط فرودگاه امام خميني(ره) شهر جديد پرند به طول 19 كيلومتر همراه با ايستگاه پرند در صورت تأمين منابع از سوي دولت در دستوركار ما براي سال جاري است. 

نصب 64 دستگاه آسانسور/نصب 182 پله برقي

البته در خصوص توسعه خدمات كيفي در مترو بايد بگويم كه نصب 64 دستگاه آسانسور از كل آسانسورهاي منصوبه و 182 پله‌برقي از كل پله‌برقي‌هاي منصوبه پس از سال 99 در دستور است. البته اقداماتي هم در خصوص پست برق، سامانه تهويه و... انجام شده است. 

قرار بود سرفاصله حركت قطارهاي مترو كاهش پيدا كند، در چهار سال گذشته چقدر اين سرفاصله كاهش پيدا كرده است؟

در خط يك در سال 96 سرفاصله حركت قطارها 5 دقيقه، آبان 96، 4 و نيم ديقه، اسفند 96 چهار دقيقه، مهر 97، 3 و نيم دقيقه و در اسفند 99 هم بر روي همان 3 و نيم دقيقه ماند. در خط 2 هم بگويم در مهر 96، 5 دقيقه، آبان 96، 4 و نيم دقيقه، اسفند 96، 4 دقيقه، مهر 98، 3 و نيم دقيقه، فروردين 99، 3 دقيقه سرفاصله حركت قطارها بود. 

در خط 3 هم آبان 96 سرفاصله حركت قطارها 10 دقيقه، دي 96، 9 دقيقه، دي 97، 8 دقيقه، مهر 98، 7 و نيم دقيقه، آذر 98، 7 دقيقه، ارديبهشت 99، 6 دقيقه و اسفند 99 هم اين سرفاصله 6 دقيقه بود. 

در خط 4 سرفاصله حركت قطارها در مهر 96، 5 دقيقه، در آبان 4 و نيم دقيقه، دوباره در آبان 4 دقيقه، در مهر 98، 3 و نيم دقيقه و در اسفند 99 هم در همان 3 و نيم دقيقه ماند. 

در خط 5 يك توضيحي بدهم كه در آذر 96 افزايش واگن‌هاي خط از 8 واگن به 9 و اگن، در مهر 97 اعزام قطارهاي تندرو از كرج به تهران، در دي 97 افزايش تعداد حركت قطارهاي تندرو از كرج به تهران و در اسفند 97، 99 اعزام قطارهاي تندرو از ارم سبز به كرج - گلشهر صورت گرفت. 

در 6 مترو در فروردين 96 سرفاصله حركت قطارها 25 دقيقه، در مهر 98، 15 دقيقه، در آذر 98 افزايش ساعات خدمات‌رساني از 5 و 30 تا 22 و 30 و در اسفند 99 اين سرفاصله به 15 دقيقه رسيد.

با وجود كرونا و كاهش مسافر سرفاصله ها همانند قبل است

در خط 7 هم در تير 97، 15 دقيقه، در مهر 98، 12 دقيقه، در آبان 98، 10 دقيقه و در اسفند 99 اين سرفاصله در همان 10 دقيقه ماند. 

در خصوص افزايش اعزام قطارها بگويم كه ما تلاش كرديم سرفاصله را كاهش دهيم و اورهال ناوگان هم در دستور است. با وجود شيوع بيماري كرونا و لزوم حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي و كاهش 50 درصدي مسافرين مترو، سرفاصله اعزام قطارها مانند قبل حفظ شده است. 

چه برنامه‌اي براي اورهال ناوگان مترو در سال 1400 و 1401 شهرداري تهران دارد؟

تعميرات اساسي 31 رام قطار 7 واگنه/12 واگن دوطبقه از محل منابع شهرداري و اوراق مشاركت

تعميرات اساسي 31 رام قطار 7 واگنه از محل تبصره 18 قانون بودجه با مشاركت شهرداري تهران براساس تفاهم منعقده در سال 1399، تعميرات اساسي 27 رام قطار AC، دو رام قطار EC و 12 واگن دوطبقه از محل منابع شهرداري و اوراق مشاركت در دستوركار است. 

اتمام 50 درصد عمليات اورهال 3 رام قطار، تأمين تضامين جهت پرداخت تسهيلات، اتمام ورهال 3 رام قطار و 4 دستگاه واگن دوطبقه از جمله برنامه‌هاست.

اما ما راهكارهايي براي توسعه خطوط مترو داريم. افزايش تعامل با دولت به منظور پيش‌بيني سهم حداقل 50 درصدي دولت از هزينه‌هاي احداث و توسعه خطوط مترو ذيل قوانين بودجه سنواتي كل كشور در چهارچوب قانون حمايت از سامانه‌هاي ريلي است.

 تهاتر بالغ بر 25 هزار ميليارد بدهي‌هاي مترو به بانك ها/تكميل سامانه متروي تهران 

همچنين تهاتر بالغ بر 25 هزار ميليارد بدهي‌هاي مترو به بانك ها از طريق صدور تصويب نامه هيأت دولت يا مصوبه مجلس شوراي اسلامي به منظور رفع مشكلات شهرداري در انتشار اوراق مشاركت و پذيرش عامليت بانك‌ها از جمله راهكارهاي توسعه خطوط مترو است.

تكميل سامانه متروي تهران براساس مطالعات بازنگري طرح جامع ريلي و مصوب شوراي عالي ترافيك، اجرايي‌سازي قرارداد 630 دستگاه واگن وزارت كشور و تأمين منبع مورد نياز جهت عقد قراردادهاي 420 دستگاه واگن باقي‌مانده و پيگيري دريافت سهم يك‌سومي دولت از يارانه بليط و تغيير مكانيزم محاسبه و دريافت قيمت بليط و اصلاح نظام پرداخت يارانه از ديگر راهكارهاي توسعه خطوط است. 

شنيده شده كه وضعيت ناوگان اتوبوسراني مناسب نيست و بارها مديران در اين زمينه هشدار داده‌اند. در خصوص آخرين وضعيت سامانه اتوبوسراني توضيح دهيد.

3840 دستگاه اتوبوس پايتخت فرسوده است/ فرسودگي 72 درصد اتوبوس ها 

اتوبوس فرسوده

5323 دستگاه اتوبوس و 311 دستگاه ميني‌بوس داريم. 220 خط عمومي و  خصوصي داشته و طول خطوط 2738 كيلومتر است و متوسط عمر ناوگان اتوبوسراني 13.01 سال است و تعداد اتوبوس‌هاي فرسوده 3840 دستگاه است؛ يعني 72 درصد اتوبوس‌ها فرسوده است. 

اما براي توسعه و نوسازي ناوگان اتوبوسراني اقداماتي صورت گرفته و به زودي 200 دستگاه اتوبوس وارد خطوط مي‌شود. خريد مستقيم ناوگان از سوي شهرداري تهران صورت گرفت و  ورود و به كارگيري 203 دستگاه اتوبوس تك‌كابين، ورود و به كارگيري 13 دستگاه اتوبوس دوكابين و ورود و به كارگيري 178 دستگاه ميني‌بوس را داشتيم. بازسازي و تعميرات اساسي 555 دستگاه اتوبوس دوكابين و تك‌كابين هم انجام شد. 

 از سال 96 هيچ‌گونه اتوبوسي از سوي دولت تحويل نگرفته‌ايم

در آن بخشي كه گفتم ورود و به كارگيري 203 اتوبوس تك‌كابين بايد اين نكته را بگويم كه از اين ميزان ورود 120 دستگاه اتوبوس و 130 دستگاه ميني‌بوس در سال 99 صورت گرفت و تأكيد مي‌كنم كه از سال 96 هيچ‌گونه اتوبوسي از سوي دولت تحويل نگرفته‌ايم. 

استفاده از منابع تبصره 18 براي بازسازي اتوبوس‌هاي فرسوده براي اولين بار

فعال‌سازي شركت‌هاي خودروساز در سال جديد، به كارگيري منابع اوراق مشاركت در نوسازي ناوگان اتوبوسراني براي اولين‌بار، استفاده از ظرفيت‌هاي تبصره 19 بودجه كل كشور جهت خريد ناوگان اتوبوس برقي، استفاده از ظرفيت‌هاي تبصره 18 بودجه كل كشور جهت بازسازي يك‌هزار دستگاه ناوگان فرسوده اتوبوس و تهاتر 375 ميليارد تومان مطالبات حسابرسي‌شده يارانه بليط اتوبوسراني از دولت تا پايان سال 96 از جمله اقدامات براي توسعه و نوسازي ناوگان اتوبوسراني است. 

استفاده از منابع اوراق مشاركت و تبصره 19 بودجه كل كشور براي نوسازي ناوگان و استفاده از منابع تبصره 18 براي بازسازي اتوبوس‌هاي فرسوده براي نخستين‌بار در سال 99 انجام گرفت. 

در خصوص ورود اتوبوس‌هاي برقي چه اقداماتي انجام شد؟

توسعه ورود اتوبوس برقي و رونمايي از اتوبوس تمام برقي توليد داخل از جمله برنامه‌ها است. تكميل عمليات كابل‌كشي خط هوايي اتوبوس برقي در مسير ميدان شهدا تا ميدان شوش، رونمايي از اتوبوس برقي توليد داخل با همكاري معاونت علم و فناوري و دانشگاه تهران در تير 1400، انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداري تهران در جهت توليد و به كارگيري 200 دستگاه اتوبوس برقي در تير 1400 و عقد قرارداد خريد 50 دستگاه اتوبوس برقي جهت به كارگيري در خط بهارستان - جمهوري و ورود يك نمونه جهت اخذ استاندارهاي مربوطه از جمله اقدامات انجام شده براي خطوط اتوبوس‌هاي برقي بوده است. 

البته قراردادهايي هم در دست اقدام جهت توسعه و نوسازي سامانه اتوبوسراني داريم، از جمله برنامه‌ريزي به منظور ورود 58 دستگاه اتوبوس دوكابين، عقد قرارداد به منظور خريد و به كارگيري 120 دستگاه اتوبوس تك‌كابين و برنامه‌ريزي جهت ورود يكصد دستگاه ميدل‌باس و ورود 105 دستگاه اتوبوس تك‌كابين ديگر، عقد قرارداد مشاركت با بخش خصوصي به منظور به كارگيري 50 دستگاه اتوبوس برقي، خريد 20 دستگاه مناسب‌سازي شده ويژه معلولين، پيگيري دريافت 5 هزار اتوبوس از محل مصوبه ستاد كرونا (تهاتر نفت خام با اتوبوس) تا سقف 500 ميليون يورو و برنامه‌ريزي جهت بازسازي يك‌هزار دستگاه اتوبوس تك‌ كابين و دوكابين از جمله اقدامات براي توسعه و نوسازي اين ناوگان است. 

تعداد تاكسي هاي فرسوده در تهران زياد است. قرار بود تعدادي از ناوگان نوسازي شود. در خصوص آخرين وضعيت ناوگان تاكسيراني توضيح دهيد.

متوسط عمر ناوگان سواري تاكسيراني 9 سال و متوسط عمر ناوگان ون 13 و نيم سال است. متوسط عمر كل ناوگان 9.4 سال و سهم ناوگان فرسوده 61 درصد است. 

61 درصد ناوگان تاكسيراني فرسوده است

95 درصد ناوگان بنزيني ما فرسوده، 59 درصد ناوگان دوگانه‌سوزي و 99 درصد ناوگان ون فرسوده هستند. البته ناوگان استاندارد و هيبريدي ما فرسوده نيست و در مجموع 61 درصد ناوگان فرسوده است. 

 1882 دستگاه تاكسي نوسازي شد

براي نوسازي ناوگان تاكسيراني اقداماتي انجام شده است و تاكنون 1882 دستگاه تاكسي نوسازي شده و براي نوسازي ناوگان در سال 99 از منابع تبصره 18 جهت نوسازي استفاده شد. 

در سال 97 به دليل توقف اعطاي وام و الزام استاندارد به داشتن كيسه هوا براي تاكسي‌هاي درون‌شهري و آماده نبودن شركت‌هاي خودروساز براي اين امر، نوسازي كاهش قابل ملاحظه‌اي يافت. 

چه اقداماتي براي معيشت رانندگان تاكسي و همچنين تكريم از اين رانندگان صورت گرفته است؟

اعطاي وام جهت جايگزيني خودروهاي فرسوده، كمك هزينه انجام معاينه فني خودروهاي تاكسي، بيمه درمان تكميلي، اعطاي وام قرض‌الحسنه جهت بازسازي و تعميرات ضروري، هينه چاپ برچسب ويژه نرخ كرايه تاكسي و سوريس مدارس و تاكسي‌متر، بيمه عمر، حوادث و درمان تكميلي، ارائه خدمات فرهنگي، اجتماعي و تورهاي سياحتي و زيارتي و ارائه سرويس رايگان جهت مناسبت‌هاي ملي و مذهبي از جمله اقدامات براي معيشت رانندگان تاكسي بوده است. 

براي نوسازي ناوگان تاكسيراني چه برنامه‌هايي در پيش داريد؟

نوسازي 15 هزار تاكسي در سال جاري

تاكسي

نوسازي 10 تا 15 هزار دستگاه تاكسي در سال 1400 و 40 هزار دستگاه در سنوات آتي از جمله برنامه‌هاست. 

همچنين فراهم ساختن شرايط پرورش تاكسيرانان مسئوليت‌پذير و حرفه‌اي و تبديل شغل تاكسيراني به يك حرفه تخصصي و جذب رانندگان شخصي به عنوان تاكسيران رسمي سازمان، چابك‌سازي، كوچك‌سازي و تغيير نقش سازمان از تصدي‌گري به تنظيم مقررات و تبديل تاكسيراني به سازماني هوشمند از جمله اقدامات است. 

چه اقداماتي براي احداث و بهسازي پايانه‌هاي حمل و نقل عمومي انجام داده‌ايد؟

احداث پايانه چندمنظوره در منطقه 20، مسقف‌سازي و بهسازي 5 پايانه در مناطق 13، 15،16، 19 و 20 در سالهاي 98 و 99 و برنامه‌÷يزي جهت مسقف‌سازي و بهسازي پايانه‌هاي شهرري، وصال و شاهد در مناطق 16، 19 و 20 طي سال 1400 با اولويت مناطق كم‌برخوردار در دستوركار است. 

براي توسعه دوچرخه‌سواري چه اقداماتي انجام داديد؟ 

راه‌اندازي سيستم دوچرخه اشتراكي نسل چهار با مشاركت بخش خصوصي با 80 ايستگاه، يك‌هزار دوچرخه و 40 هزار كاربر صورت گرفت و ايجاد شبكه زيرساخت انواع مسير دوچرخه به طول 255 كيلومتر و نصب تجهيزات دوچرخه‌سواري انجام شد.

توسعه مسيرهاي دوچرخه در مناطق بيست ودوگانه/ جايگزيني 10 هزار موتورسيكلت كاربراتوري با انژكتوري

البته ما برنامه‌هايي هم جهت توسعه حمل و نقل پاك و انسان‌محور داريم. از جمله برنامه‌هايي جهت احداث و توسعه مسيرهاي دوچرخه در مناطق بيست ودوگانه، برنامه‌ريزي جهت جايگزيني 10 هزار موتورسيكلت كاربراتوري با انژكتوري، انجام مطالعه و تأمين زيرساخت جهت سواپ باتري با مشاركت معاونت علمي و برنامه‌ريزي به من ظور افزايش طول مسير دوچرخه از 255 كيلومتر به حدود 900 كيلومتر در دستور است و به دنبال اين هستيم كه سهم دوچرخه را افزايش دهيم. 


برگشت به تلکس خبرها