تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : راهكار هاي افزايش بهره ­وري در راه ­آهن
پنجشنبه، 22 اردیبهشت 1401 - 16:42     کد خبر: 96078

ترابر نيوز:

                                                                                                                                                                            فاطمه اسمعيلي[۱]                                                                                                                                                                      حميد عليپور صبحي[۲]،                                                                                                                                                                     محمود فخرائي گشتي[۳]،                                                                                                                                                                           فرزانه نظري زاده[۴]     صنعت حمل و نقل آنلاين: امروزه دستيابي به رشد اقتصادي از طريق ارتقاي بهره‌وري از مهمترين اهداف اقتصادي كشورها به شمار مي­رود. مصاديق بهره‌وري به طور صريح و ضمني در برنامه هاي توسعه اقتصادي در نظر گرفته مي­شود. […]

                                                                                                                                                                            فاطمه اسمعيلي[۱]

                                                                                                                                                                     حميد عليپور صبحي[۲]،

                                                                                                                                                                    محمود فخرائي گشتي[۳]،

                                                                                                                                                                          فرزانه نظري زاده[۴]

 

  صنعت حمل و نقل آنلاين: امروزه دستيابي به رشد اقتصادي از طريق ارتقاي بهره‌وري از مهمترين اهداف اقتصادي كشورها به شمار مي­رود. مصاديق بهره‌وري به طور صريح و ضمني در برنامه هاي توسعه اقتصادي در نظر گرفته مي­شود. بهره‌وري عوامل توليد  و خدمات به همراه هزينه­ي آن، از عوامل تعيين كننده قيمت نهايي است. افزايش بهره­وري زيرساخت­هاي توسعه­ي كشور علي الخصوص راه­آهن منجر به توسعه­ي پايدار در كشور مي­شود؛ لذا در اين مقاله سعي شده راهكارهايي در راستاي افزايش بهره­وري در حوزه­ي نيروي كشش، ناوگان (واگن مسافري) و خط در بخش مسافري ارائه شود.

اهميت مقوله­ي بهره­وري

بهره‌وري مقوله جديدي است كه با توجه به محدود بودن منابع، نوآوري، قيمت تمام شده به شدت مورد توجه مي­باشد. يكي از عوامل مهم در حيات شركت ها در بازار امروز قيمت تمام شده است. قيمت نهايي كالا و خدمات در بازار امروز تابعي از بهره­وري است. اگر بهره وري شركت­هاي حاضر در بازار رقابتي كنوني كاهش يابد، اين امر باعث افزايش استفاده از منابع محدود نيروي كار شده و افزايش قيمت كالا و خدمات را به دنبال خواهد داشت. افزايش قيمت كالا و خدمات باعث خروج شركت از چرخه­ي رقابت در بازار كالا و خدمات شده و در نهايت باعث ضعف و انحلال شركت ها مي­شود.. در سال­هاي آغازين هزاره سوم، كشورهاي جهان سعي دارند كه سهم بيشتري از تجارت جهاني را به خود اختصاص دهند. براي نيل به اين هدف بايد بتوانند توان رقابت­پذيري خود را افزايش دهند و اين امر جز از طريق ارتقاي بهره‌وري امكان­پذير نخواهد بود. بررسي سهم رشد بهره‌وري كل عوامل توليد در رشد اقتصادي در كشور هاي توسعه يافته يا در حال گذار بيانگر اين واقعيت است كه در دو دهه گذشته در اين كشورها سعي شده سهم عمده­اي از رشد اقتصادي از طريق رشد شاخص­هاي بهره‌وري كل عوامل تامين شود.

تعريف بهره‌وري

بهره­وري يك مفهوم جامع و به معناي اثر بخشي و كارآيي است. بهره وري، نسبت ميان مقدار كالا و خدمات توليد شده (برون داد) و ميزان منابعي كه براي توليد آنها مورد استفاده قرار گرفته (درون داد) است را مورد بررسي قرار مي­دهد. در اين تعريف منابع شامل همه منابعي كه براي مديران قابل دسترسي هستند (اعم از نيروي انساني، سرمايه، مواد خام توليدي، زمان، علم و فنّاوري هاي نوين و…) است. به عبارت ديگر انسان با در نظر گرفتن محدوديت­هاي موجود، بهترين روش را در انجام كارهاي روزمره خود انتخاب مي­كند تا علاوه بر تحقق حداكثري اهداف، كمترين منابع را مصرف كرده و يا حداقل اتلاف منابع را داشته باشد.بهره‌وري به عنوان مفهومي جهت كسب نتيجه بهتر است و ارتقاء آن، يعني بهتر زيستن و كيفيت بالاتر زندگي. بعضي مواقع مفاهيم بهره‌وري كارايي و اثربخشي با يكديگر اشتباه مي­شوند. لذا لازم است هر يك از اين مفاهيم به وضوح مشخص شده و وجه تمايز آنها تعيين شود.

كارايي: عبارت است از نسبت توليد كالاها يا خدمات نهايي به منابع به كار رفته در آن. در اينجا كارايي تنها به افزايش كمي توليد و يا عملكرد توجه دارد. با اين حال، اين مفهوم از بهره‌وري و شيوه اندازه­گيري، ميزان دستيابي به اهداف مطلوب يا مورد نظر را اندازه نمي­گيرد.

اثربخشي: بر خلاف كارايي روشي است كه چگونگي تحقق اهداف را مي­سنجد. اين مقياس، اثرات برنامه را بر جامعه كمي كرده و مشخص مي­كند كه آيا برنامه از نهادها يا منابع براي نايل شدن به اهداف استفاده بهينه كرده يا نه.

بهره‌وري: بهره‌وري تركيبي از كارايي و اثربخشي است. اثربخشي با عملكرد مرتبط است در حاليكه كارايي با استفاده مفيد از منابع ارتباط دارد. با توجه به مطالب پيش گفته، مي­توان تعريف ديگري از بهره‌وري ارائه داد كه مفهوم آن را بهتر و رساتر بيان مي­كند و در واقع بهره‌وري معياري است كه موارد زير را شامل مي­شود:

۱- ميزان تحقق اهداف و نتايج مورد انتظار

۲- چگونگي استفاده كارا از منابع جهت توليد كالا يا ارائه خدمات

۳- مقايسه آنچه به دست آمده با آنچه امكان داشته است

بطور خلاصه مي­توان بهره‌وري را  به حداكثر رساندن استفاده از منابع، نيروي انساني و تمهيدات به طريق علمي به منظور كاهش هزينه­ها و رضايت كاركنان، مديران و مصرف­كنندگان دانست.

بهره­وري راه­آهن

راه­آهن يكي از مهمترين عوامل در رشد اقتصادي يك كشور محسوب مي­شود. با توجه به مزاياي حمل و نقل ريلي، از جمله كاهش مصرف سوخت، كاهش آلودگي هوا، كاهش سوانح جاده اي و … بهره­وري در اين حوزه علاوه بر رونق بخش­هاي اقتصادي مرتبط با راه­آهن به افزايش اقبال عمومي جهت استفاده از اين شيوه­ي حمل و نقل مي­شود. در ايران متاسفانه به دليل ارزان بودن قيمت سوخت خصوصا گازوئيل همچنان عمده حمل و نقل بار و مسافراز طريق جاده صورت گرفته و علاوه بر افزايش ترافيك جاده­اي باعث افزايش آلودگي هوا، افزايش مصرف سوخت، افزايش تلفات جاده­اي، تحميل هزينه­هاي سرسام­آور درماني كه به دولت و بيمه­ها و …  مي­گردد. تا زماني كه قيمت سوخت به عنوان اصلي ترين بازيگر در حوزه­ي حمل و نقل واقعي نگردد تلاش­هاي دولت به منظور تغيير اولويت مشتريان سيستم­هاي حمل و نقل موثر نبوده و سرمايه­گذاري هاي دولت در اين بخش موثر نخواهد بود. يكي ديگر از عواملي كه نقش اثر گذار در زمينه تغيير اولويت شيوه­ي حمل و نقل خصوصا فعالين اقتصادي و سرمايه­گذاران در حوزه حمل و نقل ريلي مي­گردد بهره­وري است. از  عواملي كه مي­تواند نقش موثر در افزايش جذب تقاضا براي حمل و نقل ريلي داشته باشد عبارتند از :

زمان، قيمت، امنيت و سهولت در دسترسي به مراكز توليدي و صنعتي ، بازار مصرف ، بنادر و …

راه­آهن به عنوان يكي از اصلي­ترين زيرساخت­هاي اقتصادي مي­تواند نقش موثري در حوزه حمل و نقل داشته باشد. با توجه به محدوديت منابع به منظور سرمايه­گذاري در توسعه ي خط، نيروي كشش و ناوگان، افزايش بهره وري در اين حوزه­ها علاوه بر كاهش اثرات مخرب حمل و نقل جاده اي باعث  افزايش سهم اين بخش در بازار حمل و نقل مي­شود. از طرفي افزايش در آمد در اين بخش باعث افزايش سرمايه­گذاري بخش خصوصي در اين حوزه شده و دولت مي­تواند با كاهش هزينه­هاي تحميلي ناشي از حمل و نقل جاده­اي (يارانه سوخت، خسارات ناشي از سوانح جاده اي و …)  با اعطاي تسهيلات ارزان­قيمت به تشويق سرمايه­گذاران جهت فعاليت بيشتر در اين حوزه بپردازد.

بهره­وري در بخش  مسافري  راه­آهن

بخش مسافري يكي از حساس­ترين بخش­ها در حمل و نقل ريلي بوده و با توجه به هزينه­ي بالا در اين حوزه عموما فعالين در آن با زيان مواجه بوده يا حداكثر در نقطه­ي سر به سر قرار دارند. اين امر دلايل مختلفي داشته كه از آن جمله مي­توان به موارد زير اشاره كرد:

كمبود و فرسودگي ناوگان، ترافيك بالاي خط( خطوط مشترك قطارهاي باري و مسافري) و كمبود نيروي كشش

با توجه به سياست­هاي دولت مبني بر افزايش جذب سرمايه­گذاري در حوزه­ي حمل و نقل ريلي توسط بخش خصوصي مي­بايست با افزايش بهره وري شبكه حمل و نقل ريلي، با كاهش هزينه­ها اين حوزه را سود آور و سرمايه­گذاران را نسبت به ورود به اين بخش ترغيب كرد و باعث رونق در اين بخش شد.

بهره­وري در حوزه­هاي زير حائز  اهميت است:

بهره­وري در حوزه­ي ناوگان، بهره­وري در حوزه­ي كشش و بهره­وري در حوزه­ي خط

 

بهره وري در حوزه­ي كشش

لكوموتيو به عنوان نيروي محركه­ي راه­آهن بوده و با توجه به سرمايه­بر بودن آن و تحريم، در اين حوزه با تنگناهايي مواجه بوده و يكي از عواملي كه باعث جلوگيري از رشد قطارهاي مسافري مي­شود كمبود نيروي كشش است. از ديگر عواملي كه باعث ايجاد تنگنا در حوزه­ي نيروي كشش مي­شود، عبارتند از:

الزام به تردد ديزل زيمنس در محور خراسان، الزام به محدوديت وزن ديزل زيمنس و الزام به واگذاري ديزل زيمنس به بعضي از  قطارها با توجه به تامين برق توسط ديزل زيمنس

در محور خراسان با توجه به استقرار سيستم ATC  و سرعت ۱۴۰ كيلومتر بر ساعت، الزاما قطارها مي­بايست توسط ديزل زيمنس حمل شوند. همچنين محدوديت اعمال­شده براي ديزل­هاي زيمنس باعث مي­شود كه براي قطارهاي با وزن بالا از دوبل ديزل زيمنس استفاده شده كه اين امر اولا باعث افزايش ديزل مصرفي شده ثانيا با توجه به محدوديت طول  قطار باعث كاهش بهره­وري ديزل مي­شود. پيش­بيني ديزل ذخيره در طول مسير عامل ديگري است كه به محدوديت­هاي موجود مي­افزايد. يكي ديگر از اين عوامل كافي نبودن تعداد ناوگان شركت مالك براي تشكيل قطار بوده كه اين امر نيز باعث مي­شود با قطارهايي روبرو شويم كه تعداد واگن­هاي آن كمتر از تناژ قابل حمل لكوموتيو بوده (تهران – سمنان ، تهران – قم و … ) و باعث كاهش بهره وري نيروي كشش مي­شود كه اين امر سبب افزايش تعداد ديزل­هاي در سير گشته و با كاهش ديزل مواجه مي­شود.

راهكارها

با توجه به مطالب عنوان­شده فوق به نظر مي­رسد راه كارهاي زير جهت افزايش بهره­وري ديزل افزايش يافته و بدون افزايش تعداد ديزل، تعداد قطارها و مسافرين جابجا شده افزايش يابد. اين راه­كارها عبارتند از :

بهره­وري در حوزه­ي ناوگان

واگن يكي ديگر از اركان مهم در صنعت حمل و نقل ريلي است و با توجه به سرمايه­بر بودن آن لازم است كه بهره­وري آن را افزايش داده تا زمان بازگشت سرمايه كوتاه شده و سرمايه­گذاران به سرمايه­گذاري در اين بخش، تشويق شوند. يكي از مواردي كه باعث كاهش بهره­وري واگن مي­شود ضريب اشغال پائين قطار مي­باشد. به عبارت ساده تر در صورت سير يك واگن به صورت خالي هزينه­هايي ناشي از سير به واگن (چرخ و محور، سيستم ترمز، سيستم تعليق و …) تحميل شده و اين در حالي است كه به علت خالي بودن واگن اين هزينه­ها جبران نمي­شود و اين امر باعث كاهش بهره وري واگن مي­شود. از طرف ديگر با توجه به موقعيت جغرافيايي شبكه­ي ريلي ( منطقه­ي كوهستاني، كويري و …) و  همچنين مشخصات فني واگن­ها به نظر مي­رسد سير  واگن­ها در مسير نامطلوب (مغاير با مشخصات فني واگن) باعث افزايش استهلاك واگن و كاهش بهره­وري آن مي­شود. اعزام واگن­هايي كه سيستم تامين برق آنها از طريق دينام است در مناطق گرمسيري در فصل گرما علاوه بر عدم تامين تهويه مناسب باعث كاهش تقاضاي سفر مي­شود. ضمنا با توجه به فشار مضاعف به سيستم تهويه باعث افزايش استهلاك آن شده و در نهايت با افزايش هزينه­هاي تعميراتي آن باعث كاهش بهره­وري واگن مي­شود. همچنين يكي از عمده خرابي­هايي كه در واگن­هاي دينامي در مسيرهاي پرسرعت (محور خراسان) مشاهده شده خرابي و بريدن ميل گاردان ( رابط انتقال نيرو از گيربكس سر محور به ژنراتور) است كه اين خرابي عموما ناشي از قرار گرفتن در مسيرهاي با سرعت بالا است.  تنوع واگن­هاي موجود در شبكه حمل و نقل ريلي باعث شده كه هزينه تعمير و نگهداري آن افزايش يابد. تنوع قطعات، نياز به تامين قطعات يدكي متنوع در ايستگاه­هاي تشكيلاتي جهت تعميرات پيش­بيني نشده در طول مسير و … باعث شده كه هزينه ي تعمير و نگهداري واگن­ها افزايش يافته و افزايش هزينه باعث كاهش بهره­وري واگن شود.

راه­كارها :

بهره­وري در حوزه­ي خط

يكي ديگر از اركان اصلي حمل و نقل ريلي خط است. با توجه به اين مطلب كه هزينه احداث خط بسيار بالا بوده بهره­وري آن بسيار حائز اهميت است. در حال حاضر، بهره‌برداري از شبكه ريلي عمدتاً به شيوه سنتي صورت مي­‌گيرد، به‌طوري‌كه در محور شمال از ميله راهنما براي نشان دادن وضعيت بلاك‌ها (فاصله بين ايستگاه‌ها كه فقط يك قطار اجازه تردد در آن را دارد) استفاده مي‌شود. اين امر باعث كاهش سرعت عبور قطارها شده و با افزايش زمان اشغال خط باعث كاهش بهره­وري خط مي­شود. يكي ديگر از عواملي كه باعث كاهش بهره­وري در حوزه­ي خط، طول بلاك­هاي حد فاصل ايستگاه­ها است  كه اين امر در مسيرهاي يك خطه بيشتر محسوس مي­باشد. طول بلاك‌ها در شبكه ريلي كشور به ۳۰ تا ۵۰ كيلومتر مي‌رسد يعني حداقل فاصله‌اي كه بايد دو قطار براي تردد در يك محور از هم داشته باشند۳۰ كيلومتر است با توجه به حداكثر سرعت مجاز براي قطارهاي باري و مسافري زمان اشغال بودن بلاك­ها متفاوت مي­باشد. اين در حالي است كه در صورت تراك­بندي بلاك­ها طول بلاك­ها را كاهش و زمان اعزام قطارها كاهش مي­يابد. با تراك­بندي بلاك­ها علاوه بر افزايش ظرفيت خطوط بدون احداث خطوط جديد بهره­وري خطوط را افزايش مي­دهيم. اين امر زماني مثمر ثمر خواهد بود كه بطور هم زمان خرابي­هاي لكوموتيو و سيستم علائم كاهش يابد. برنامه­ريزي قطارها بايد به صورتي انجام شود كه در زمان­هاي اوج تقاضاي سفر حداكثر استفاده از ظرفيت خطوط ريلي صورت گرفته و در زمان كاهش تقاضاي سفر ظرفيت خطوط در اختيار قطارهاي باري قرار گرفته تا همزمان به توسعه­ي حمل و نقل بار  نيز در شبكه­ي ريلي كمك شود؛ ضمنا زمان كافي به حوزه­ي تعمير و نگهداري خطوط داده شده تا با تعمير و نگهداري به موقع باعث كاهش خرابي خطوط و ترافيك ناشي از آن در شبكه ريلي شود. از عوامل موثر در كاهش بهره­وري خطوط سوزن­هاي نصب شده در مسير پرسرعت (محور خراسان) و در مسير هاي ديگر است. يكي از عوامل كاهش سرعت قطارها خصوصا از ايستگاه هايي كه قطارها به صورت عبوري از آن عبور مي­كنند سوزن­هاي نصب شده در مسير است به قسمي كه قطار طول بلاك را با سرعت بالا (۱۴۰ كيلومتر) طي نموده ولي به هنگام عبور از ايستگاه ملزم به كاهش سرعت (۸۰ كيلومتر) شده كه اين امر باعث كاهش سرعت عملياتي و افزايش زمان سير قطارها و در نهايت كاهش بهره وري خطوط ريلي مي­شود.يكي ديگر از عواملي كه باعث كاهش بهره­وري خطوط مي­شود گلوگاه­هاي موجود در شبكه ريلي بوده كه به علت تعدد قطارهاي باري و مسافري باعث ايجاد ترافيك مسير شده و زمان اشغال خطوط را افزايش داده و بهره وري خطوط را كاهش مي­دهد. از جمله­ي اين موارد مي­توان به محدوده حد فاصل شوراب تا بادرود نام برد كه با توجه به ترافيك مسير ناشي از تردد بالاي  قطارهاي باري  و مسافري در آن باعث ايجاد گلوگاه در اين منطقه شده و علاوه بر توقف بالاي قطارهاي باري و مسافري در آن باعث كاهش بهره­وري خطوط مي­شود؛ اين در حالي است كه در صورت احداث خط دوم در اين مسير علاوه بر كاهش ترافيك بهره­وري خطوط فعلي را افزايش و از ظرفيت ايجاد شده براي افزايش قطارهاي مسافري در اين مسير اقدام كرد.

راه­كارها

جهت افزايش بهره­وري در حوزه ي خط به نظر مي­رسد راه­كارهاي زير ضروري به نظر مي­رسد:

   نتيجه­گيري

عواملي همچون كاهش زمان، كاهش هزينه، افزايش ايمني و دسترسي آسان و سريع مي­توانند نقش موثري در افزايش جذب تقاضا براي حمل و نقل ريلي داشته باشند. با افزايش بهره­وري در حوزه­ي ناوگان، كشش و خط به طوري كه در بخش­هاي بالا ذكر شد، افزايش جذب سرمايه­گذاري در حوزه­ي حمل و نقل ريلي توسط بخش خصوصي رونق گرفته و باعث كاهش هزينه­ها در اين حوزه و سودآور نمودن آن و ترغيب سرمايه­گذاران در اين بخش مي­شود. همچنين با پيشرفت اين صنعت و همه گير شدن سفر هاي ريلي و سوق جامعه به سمت مسافرت با قطار از مزاياي بسياري همچون كاهش آلودگي هوا، كاهش ترافيك در جاده­هاي بين شهري و حتي كلان شهر ها، كاهش ميزان رخداد حوادث جاده­اي و غير قابل جبران، كاهش مصرف سوخت­هاي فسيلي، كاهش هزينه­هاي مصرفي (مانند هزينه استهلاك خودرو) و … بهره­مند مي­شويم.

۶- منابع

  1. مديريت منابع انساني و روابط كار، نگرشي راهبردي، ناصر مير سپاسي، تهران: شروين، ۱۳۷۶٫
  2. . آشنايي با مديريت بهره­وري، غلام رضا خاكي، تهران: كانون فرهنگي ـ انتشاراتي سايه نما، ۱۳۷۶٫
  3. . Employee motivation, Motivation in the wor
  4. kplace
  5.  

۱                                                        -كارشناس برنامه ريزي و كنترل، شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران

۲                                                                               -رئيس گروه برنامه ريزي و تحليل سير قطارهاي مسافري، شركت راه    آهن                             آهن جمهوري اسلامي ايران

۳                                                                               -كارشناس مسئول برنامه ريزي و نظارت بر كنترل، شركت راه آهن     جمهوري اسلامي ايران

۴-كارشناس برنامه ريزي و كنترل، شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران

  1.  

 

 

 

 

 


برگشت به تلکس خبرها