تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : بعد از 20 سال پيشرفت راه آهن سريع السير اصفهان تهران 20 درصد است!!
شنبه، 17 اردیبهشت 1401 - 07:04     کد خبر: 96030

ترابر نيوز:

معاون وزير راه و شهرسازي در پاسخ به ايلنا:

پيشرفت۲۰ درصدي قطار سريع‌السير تهران- قم – اصفهان/ ۶۰۰ كيلومتر از بزرگراه‌هاي كشور معطل تخصيص قير مانده‌اند

پيشرفت۲۰ درصدي قطار سريع‌السير تهران- قم – اصفهان/ ۶۰۰ كيلومتر از بزرگراه‌هاي كشور معطل تخصيص قير مانده‌اند

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: از ابتدا شركت ساخت و توسعه زيربناي حمل و نقل، مجري احداث راه‌آهن سريع‌السير تهران- قم- اصفهان بود اما بعد از 4 سال اين پروژه به شركت راه‌آهن منتقل شد. از آنجايي كه بحث تضامن اين پروژه در راه‌آهن بيش از يك سال طول كشيد، آقاي اسلامي (وزير وقت) تصميم گرفت شركت ساخت همچنان مجري اين پروژه باشد كه البته در بحث تامين مالي‌ها اين پروژه با مشكلاتي مواجه بود.

به گزارش خبرنگار ايلنا، خيرالله خادمي در نشست خبري امروز در حاشيه پنجمين نمايشگاه حمل و نقل، لجستيك و صنايع وابسته با بيان اينكه نزديك به 10 هزار و 500 كيلومتر انواع محور ريلي، آزادراهي و بزرگراهي در سراسر كشور در حال احداث است، اظهار داشت: از اين رقم 6100 كيلومتر مربوط به بزرگراه‌ها و راه‌هاي اصلي و 3300 كيلومتر محور ريلي است.

وي با اشاره به ميزان اعتبارات مورد نياز براي ساخت اين حجم از راه‌ها گفت: براي احداث 10 هزار و 500 كيلومتر انواع راه‌ها نياز به 210 هزار ميليارد تومان اعتبارات داريم كه در صورت تخصيص منابع به موقع، زمان ساخت كاهش پيدا مي‌كند.

مديرعامل شركت ساخت ادامه داد: براي ساخت اين ميزان از راه‌ها 1500 قرارداد پيمانكاري منعقد شده كه 915 قرارداد در شركت ساخت و ادارات كل راه و شهرسازي به امضاء رسيده است.

خادمي درباره احداث پروژه‌ها اذعان كرد: 80 تا 100 هزار نيروي كار به صورت مستقيم در اين پروژه‌ها مشغول به كار هستند كه دو برابر اين عدد، افراد به صورت غيرمستقيم در اين پروژه‌ها شاغل شده‌اند.

وي با اشاره به پيشرفت فيزيكي 10 هزار و 500 كيلومتر راه‌هاي در حال احداث يادآور شد: پيشرفته مجموع اين پروژه‌ها حدود 40 درصد است.

معاون وزير راه و شهرسازي با اشاره به تعيين نرخ عوارضي آزادراه‌ها بيان كرد: شركت آزادراه‌ها در پايان هر سال، نرخ عوارضي را محاسبه و در كميته‌اي با رياست وزير راه و شهرسازي پيشنهاد مي‌دهد و اين اعداد و ارقام تا قبل از دهه فجر اعلام و براي انتشار آن در سال آينده در پايان سال ابلاغ مي‌شود.

خادمي تاكيد كرد: با توجه به افزايش هزينه‌هاي ساخت، اگر نرخ عوارضي كم باشد روند اجراي پروژه‌ها در بخش نگهداري به ويژه ترميم روكش‌ها به كندي انجام مي‌شود بنابراين براي جذب سرمايه‌گذاري در بخش زيرساخت‌ها نياز به واقعي‌سازي اعداد و ارقام داريم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبني بر اينكه در حال حاضر متولي ساخت راه‌آهن سريع‌السير تهران- قم- اصفهان راه‌آهن است يا شركت ساخت و تامين منابع مالي اين پروژه چگونه خواهد بود و اين پروژه چند درصد پيشرفت فيزكي دارد توضيح داد: از ابتدا شركت ساخت و توسعه زيربناي حمل و نقل، مجري احداث راه‌آهن سريع‌السير تهران- قم- اصفهان بود اما بعد از 4 سال اين پروژه به شركت راه‌آهن منتقل شد. از آنجايي كه بحث تضامن اين پروژه در راه‌آهن بيش از يك سال طول كشيد، آقاي اسلامي (وزير وقت) تصميم گرفت شركت ساخت همچنان مجري اين پروژه باشد كه البته در بحث تامين مالي‌ها اين پروژه با مشكلاتي مواجه بود.

مديرعامل شركت ساخت افزود: در حال حاضر دستگاه اجرايي اين پروژه راه‌آهن است اما از طرف راه‌آهن مجري احداث پروژه به شركت ساخت تفويض شده است بنابراين در حال حاضر مباحث قراردادي و مالي براي پروژه را راه‌آهن دنبال مي‌كند و مجري پروژه اين شركت ساخت است.

خادمي با اشاره به پيشرفت فيزيكي اين پروژه اضافه كرد: اين پروژه به دو قسمت تقسيم شده است كه اولويت ساخت، بخش قم تا اصفهان است كه فاينانس 13.6 ميليارد يواني براي اين بخش باز شده بود و در حال حاضر پيشرفت فيزيكي زيرسازي قم تا اصفهان به 60 درصد رسيده و هنوز به مرحله روسازي نرسيده‌ايم. به طور مجموع پيشرفت فيزيكي راه‌آهن سريع‌السير تهران- قم- اصفهان 20 درصد است.

وي با اشاره به تخصيص قير رايگان به اين پروژه يادآور شد: قير مورد نياز براي پروژه‌هاي عمراني در شركت ساخت سالانه 350 هزار تن است اما فقط يك‌سوم آن يعني 110 هزار تن ابلاغ شده است.

معاون وزير راه و شهرسازي افزود: در بحث قير سال 1400 هم طبق مصوبه مجلس، قير امسال در 6 ماه دوم تحويل شد و در 6 ماه اول امكان تحويل قير وجود نداشت اين در حالي است كه 600 كيلومتر از بزرگراه‌هاي كشورمان آماده آسفالت هستند كه در شرايط نبودِ قير، آسفالت آنها به تاخير افتاده است.

خادمي ادامه داد: در 6 ماه دوم سهميه قير امسال ابلاغ شد و حواله‌ها در اختيار پيمانكاران قرار گرفته است.

وي با اشاره به آخرين وضعيت ساخت قطعه دوم آزادراه تهران – شمال اظهار داشت: براي ساخت باند غربي قطعه دوم آزادراه تهران – شمال به 2700 ميليارد تومان اعتبارات نياز داريم كه 50 درصد آن از سوي دولت و 50 درصد بايد از سوي بنياد مستضعفان تامين شود. در حال حاضر دولت براي 50 درصد خود بحث 800 ميليارد تومان تهاتر با بنياد مستضعفان را آغاز كرده و دنبال مي‌كند.

مديرعامل شركت ساخت اضافه كرد: در حال حاضر كل قطعه دوم آزادراه تهران – شمال 50 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و پيشرفت فيزيكي باند غربي 74 درصد است.


برگشت به تلکس خبرها