تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : وزارت بهداشت: هزينه‌ مرگ ناشي از آلودگي هوا ۷ ميليارد دلار است
یکشنبه، 18 اردیبهشت 1401 - 13:08     کد خبر: 95799

ترابر نيوز:

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به مناسبت روز ملي هواي پاك در بيانيه‌اي بر لزوم اجراي صحيح قانون هواي پاك در كشور تاكيد و اعلام كرد: هزينه‌هاي مرگ ناشي از آلودگي هوا‏ در كشور بالغ بر ۷ ميليارد دلار برآورد شده است.

وزارت بهداشت: هزينه‌ مرگ ناشي از آلودگي هوا ۷ ميليارد دلار است

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي به مناسبت بيست و نهم دي ماه، روز ملي هواي پاك در بيانه‌اي بر لزوم اجراي صحيح قانون هواي پاك در كشور تاكيد كرد.

متن بيانيه به شرح زير است:

بيست و نهم دي ماه مصادف با روز ملي هواي پاي، توجه همگان را به نقش هواي پاك در تامين سلامتي و بهبود كيفيت زندگي شهروندان و اقتصاد كشور فرا مي‌خواند؛ همچنين انتخاب شعار «هواي پاك، حقوق عامه،‌ اراده ملي» در سال 1400 لزوم توجه به اين مهم به ويژه در شهرهاي با آلودگي بالا را گوشزد مي‌كند.

آلودگي هوا به عنوان مهمترين فاكتور خطر محيطي بر سلامت انسان و چهارمين عامل مرگ زودرس و دومين عامل مرگ ناشي از بيماري‌هاي غيرواگير مانند بيماري‌هاي ايسكميك قلبي، سكته مغزي و سرطان ريه در جهان شناخته شده است.

مطابق آخرين گزارش موسسه بار بيماري‌ها به ترتيب 22 درصد از مرگ‌هاي ناشي از سكته مغزي، 21 درصد از مرگ‌هاي ناشي از بيماري هاي ايسكميك قلبي IHD)، 22) درصد از مرگ‌هاي ناشي از سرطان ريه، 22 درصد از مرگ هاي ناشي از ديابت و 24 درصد از مرگ هاي ناشي از بيماري‌هاي مزمن انسداد ريوي (‎(COPD در كشور ايران به دليل مواجهه طولاني مدت با ذرات معلق PM2.5 هواي آزاد است.

طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت بيش از 92 درصد از مردم جهان در مناطقي زندگي مي‌كنند كه ميزان غلظت آلاينده هاي موجود در هوا در اين مناطق از رهنمود اين سازمان بالاتر است و ساليانه 6.7 ميليون انسان بر اثر آلودگي هوا جان خود را از دست مي دهند و به طور ميانگين 12 درصد از مرگ هاي ساليانه در جهان منتسب به آلودگي هوا است.

آلودگي هوا، عموم مردم، به خصوص كودكان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. كودكان جزو نسل آينده كشور و از جمله گروه‌هاي آسيب پذير هستند و عوارض آلودگي هوا بر آنها از جمله كاهش وزن هنگام تولد، افزايش اختلالات طيف اوتيسم، بيش فعالي، كاهش رشد مغز، افزايش عفونت هاي حاد دستگاه تحتاني تنفسي، تشديد علائم آسم و افزايش بروز سرطان خون (لوسمي) كاملا شناخته شده است.

ساليانه به طور تقريبي 540 هزار كودك زير پنج سال در دنيا به علت مواجهه با آلودگي هوا جان خود را از دست مي‌دهند.

عليرغم تلاش‌هاي صورت گرفته توسط سازمان‌هاي متولي، غلظت ساليانه ذرات معلق PM2.5 در كشور به طور ميانگين 6 برابر رهنمود سازمان جهاني بهداشت است و فقط به طور ميانگين 14 درصد از روزهاي سال غلظت ذرات معلق PM2.5 در شهرهاي كشور پايين تر از رهنمود سازمان جهاني بهداشت است و از طرفي هزينه هاي مرگ ناشي از آلودگي  هوا‌ در كشور بالغ بر 7 ميليارد دلار برآورد شده است.

كاهش آلودگي هواي آزاد و داخل خانه و شناسايي مهمترين آلاينده‌ها به منظور حذف يا كاهش  آن مي تواند نقش ويژه اي در كاهش ميزان مرگ و مير و بروز بيماري‌هاي مرتبط داشته و موجب كاهش هزينه‌هاي سرسام آور درمان بيماري ها و بهبود شاخص‌هاي بهره وري شود.

شعار روز هواي پاك "هواي پاك، حقوق عامه، اراده ملي" با هدف اهتمام هر چه بيشتر تصميم سازان و تصميم گيران در سطوح مختلف ملي و منطقه اي براي كنترل يكي از مهمترين عوامل بروز بيماري ها و مرگ هاي ناشي از آن انتخاب شده است. در اين راستا برگزاري نشست هاي كارشناسي و جلسات بين بخشي با حضور تمامي دستگاه هاي ذيربط به منظور انجام اقدامات همه جانبه مي‌تواند راهگشا باشد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ضرورت اقدامي اساسي، از جمله فرهنگ سازي، تدوين و اجراي آموزش هاي مقدماتي در مدارس، جلب مشاركت هاي مردمي، اجراي صحيح قانون هواي پاك در كشور و تخصيص منابع مالي پايدار را از مهمترين اين اقدامات مي‌داند و به همين مناسبت از تمامي مسئولان، دست اندركاران، فعالان حوزه سلامت و محيط زيست درخواست مي‌كند تا با انجام اقدامات عملي بخصوص اجراي صحيح قانون هواي پاك و آيين نامه هاي آن و تدوين راهكارهاي اجرايي مؤثر و عاجل موجبات تامين محيطي سالم را براي تمامي آحاد مردم فراهم آورند.

 

منبع: تسنيم

برگشت به تلکس خبرها