تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : رئيس كل دادگستري تهران: تمام پرونده‌هاي قصاص بازبيني مي‌شوند
چهارشنبه، 29 دی 1400 - 07:04     کد خبر: 95360

ترابر نيوز:
رئيس كل دادگستري استان تهران گفت: در دادگستري تهران در حال پالايش و بازبيني تمام پرونده‌هاي مرتبط با قصاص هستيم.
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

رئيس كل دادگستري استان تهران با توجه به تاكيدات رئيس قوه قضاييه نسبت به تعيين تكليف محكومان قديمي پرونده‌هاي قصاص گفت: در دادگستري تهران در حال پالايش و بازبيني تمام پرونده‌هاي مرتبط با قصاص هستيم.

پيشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

به گزارش قوه قضاييه، علي القاصي مهر در رابطه با تاكيد رئيس قضاييه نسبت به تعيين تكليف محكومان قديمي پرونده‌هاي قصاص، اظهار كرد: در دادگستري تهران در حال پالايش و بازبيني تمام پرونده‌هاي مرتبط با قصاص هستيم.

وي با بيان اينكه به دنبال اخذ رضايت در پرونده‌هاي قصاص از اولياي دم هستيم، گفت: دسته‌اي از پرونده‌هاي قصاص كه معطل‌مانده‌اند، مشمول ماده ۴۲۹ مي‌شوند. در اين پرونده‌ها اولياي دم حكم قصاص را اجرا نمي‌كنند و يا حاضر به پرداخت تفاضل ديه نيستند و مقتول را در وضعيت نامشخص رها كرده‌اند. در اين پرونده‌ها فرصتي به اولياي دم داده مي‌شود كه پرونده را سريع‌تر تعيين تكليف كنند.

رئيس‌كل دادگستري تهران بيان كرد: در اين نوع پرونده‌ها اگر متهم پرونده در زندان بلاتكليف مانده باشد به دادگاه اعلام مي‌كنيم كه موافقت كند تا فرد با وثيقه آزاد شود.

القاصي‌مهر ادامه داد: مواردي هم وجود دارد كه دسترسي به اولياي دم پرونده وجود ندارد. به‌عنوان‌مثال اولياي دم در كشور حضور نداشته باشند. در اين موارد مقررشده دادگاه اقدامات لازم را براي دسترسي به اولياي دم و تعيين تكليف پرونده انجام دهد.

وي در خصوص اقدامات دادگستري تهران براي كاهش اطاله دادرسي تا پايان سال گفت: برنامه عملياتي را در اين زمينه به تمام شعب استان ابلاغ كرده‌ايم و همه همكاران قضايي در سراسر استان در تلاش هستند تا مدت‌زمان رسيدگي به پرونده‌ها كاهش پيدا كند. اميدواريم با همكاري نيروي‌ها سرعت رسيدگي به پرونده‌ها را افزايش دهيم تا بخشي از پرونده‌ها تا پايان سال بسته شوند.

رئيس‌كل دادگستري تهران در رابطه با عدم پاسخگويي دستگاه‌ها و نهاد‌ها به استعلام‌هاي قضايي گفت: اگر دستگاهي به استعلام‌هاي دادگاه‌ها پاسخ ندهند به معني استنكاف از دستور قضايي است و مشمول ماده ۵۷۶ قانون تعزيرات مي‌شوند و دستور تعقيب كيفري براي آن‌ها صادر خواهد شد.

محسني اژه‌اي رئيس دستگاه قضا در نشست شوراي عالي قوه قضاييه كه ۱۳ دي ماه برگزار شد به دادستان كل كشور مأموريت داد با همكاري سازمان زندان‌ها و شوراي حل اختلاف حداكثر تا پايان سال جاري، نسبت به تعيين تكليف محكومان قديمي پرونده‌هاي قصاص كه در مواردي حتي بيش از سه دهه هست در زندان به سر مي‌برند، اقدام كند.


برگشت به تلکس خبرها