تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ميليارد ها متر مكعب باران در منطقه چابهار
سه شنبه، 14 دی 1400 - 11:50     کد خبر: 95311

ترابر نيوز:

براساس آخرين اطلاعات طي چند روز اخير ۳۲۲ ميلي‌متر باران در شهرستان كُنارك باريده و در روستاي تيس چابهار نيز طي ۳۰ دقيقه ۸۰ ميلي‌متر (مجموعا بيش از ۲۲۰ ميلي‌متر) بارندگي داشتيم كه اين ميزان بارش در ياد و خاطره هيچ‌كدام از مردم و ريش‌سفيدان منطقه نيست و تصور نمي‌كردند كه طي چند روز شاهد اين حجم از بارندگي باشند. درواقع حجم زياد بارش‌ها در منطقه كم باران جنوب سيستان و بلوچستان هم مسوولان و هم مردم را غافلگير كرد.

طبق اعلام اداره‌كل هواشناسي سيستان و بلوچستان، در پي ورود سامانه بارشي جديد كه تا پايان روز جمعه ۱۷ دي‌ماه نيز ادامه خواهد داشت، بيشتر مناطق اين استان شاهد بارش باران بودند كه در اين بين ايستگاه هواشناسي كُنارك با دريافت لحظه‌اي ۱۰۰ ميلي‌متر باران تنها در مدت زمان ۲۰ تا ۳۰ دقيقه، يكي از شديدترين بارش‌هاي تاريخ ايران را به ثبت رسانيد.

محسن حيدري مديركل هواشناسي استان سيستان و بلوچستان دليل ايجاد اين پديده را تشكيل ابرهاي جوششي بسيار قوي عنوان كرد و گفت: اين نوع ابرها موجب بارندگي زياد و رگباري مي‌شوند و وجودشان در آسمان كُنارك باعث رقم خوردن اين پديده شده است.

به گفته وي، اين مقدار بارندگي كه تنها در مدت ۳۰ دقيقه باعث آبگرفتگي شهر بندري كُنارك شد، در تاريخ هواشناسي سيستان و بلوچستان كم‌سابقه بود.

كُنارك و ۱۰۰ ميلي‌متر بارش در مدت‌زمان ۲۰ دقيقه

"عبدالغفور هوت" فرماندار كُنارك در جنوب سيستان و بلوچستان با بيان اينكه بارش ۱۰۰ ميلي‌متر باران طي ۲۰ دقيقه در طول تاريخ اين شهرستان بندري، بي‌سابقه بوده است، اظهار داشت: طي روزهاي گذشته نيروهاي امدادي و ماشين‌آلات متعددي از دستگاه‌هاي مختلف اداري و بخش خصوصي تمامي سيلاب و آبگرفتگي خانه‌ها را تخليه و ۵۰ درصد خانه‌ها آماده شده بود كه امروز مجددا وضعيت به حالت قبل برگشته و آب به بيش از ۲ هزار خانه نفوذ پيدا كرده است.

رئيس ستاد بحران كُنارك خواستار تخصيص دستگاه‌هاي لجن‌كِش و تخليه آب به اين شهر براي جمع‌آوري و هدايت آب‌هاي سطحي از منازل مسكوني شد.

هوت ادامه داد: براي جمع‌آوري آب‌هاي سطحي نيازمند مشاركت دستگاه‌هاي مختلف اجرايي و بخش خصوصي و خيران محلي، استاني و كشوري هستيم.

فرماندار كنارك با اشاره به اينكه خوشبختانه هم اينك آب و برق قطع نيست و راه‌هاي مواصلاتي هم باز است، خاطرنشان كرد: ۱۲ گروه امدادي درقالب ۲۰۰ نيروي انساني با استفاده از ۱۳۰ كف‌كِش، درحال تخليه آب بيش از ۲ هزار خانه هستند و تلاش‌ها تا پايان بارندگي ادامه دارد.

به گفته هوت، مردم شديدا به موادغذايي، پتو و چادرهاي امدادي نياز دارند كه انتظار داريم هرچه سريع‌تر توسط خيران و نهادهاي خدمات‌رسان به اين شهرستان ارسال و توزيع شود.

ستاد پيشگيري هماهنگي و فرماندهي عمليات پاسخ به بحران شهرستان چابهار نيز لحظاتي قبل طي اطلاعيه‌اي فوري اعلام كرد، به همه شهروندان شهرستان چابهار توصيه مي‌شود ضمن رعايت نكات ايمني و جدي گرفتن هشدارهاي هواشناسي از هر گونه سفرهاي درون شهري و برون شهري غير ضروري جدا خودداري كنند.

در اين اطلاعيه آمده است؛ بر اساس اعلام اداره راهداري و حمل نقل جاده‌اي، محور چابهار به سمت نوبنديان و محور دمبدف به صفرزهي به دليل طغيان رودخانه‌هاي فصلي مسدود شده است و مردم تا اطلاع بعدي از تردد در اين مسيرها خوداري كنند. همچنين با توجه به صدور هشدار سطح قرمز و شرايط ناپايدار جوي و بنا به پيشنهاد اداره اموزش و پرورش شهرستان چابهار، كلاس‌هاي درس در تمامي مقاطع تحصيلي مدارس شهرستان چابهار سه شنبه چهاردهم دي ماه به صورت غير حضوري خواهد بود، امتحانات نهايي به قوت خود باقي است اما امتحانات داخلي به روزهاي پاياني دي‌ماه موكول خواهد شد.

بارش باران و جاري شدن سيل به خانه‌هاي زيادي در روستاي تيس چابهار خسارت زد

معاون سياسي و اجتماعي فرمانداري ويژه چابهار هم گفت: بارندگي ۸۰ ميليمتري طي ۳۰ دقيقه و جاري شدن سيل به خانه‌هاي زيادي در روستاي تيس چابهار خسارت وارد كرد.

كورش محمدي افزود: آب به خانه‌هاي روستا نفوذ پيدا كرده است و كم عرض بودن رودخانه و دهانه پُل ۲ متري در ورودي روستاي تيس موجب جمع شدن حجم زياد آب شده و آب به داخل كوچه‌ها و خانه‌هاي مردم وارد شده است.

وي تاكيد كرد: ساكنان حاشيه شهر چابهار نيز به دليل ايمن نبودن سرپناه و نبود برق‌كِشي اصولي با خطر جدي مواجه هستند و نيازمند كمك و همكاري نهادهاي خدمات رسان و خيران هستند.

دهيار روستاي تيس نيز گفت: سيلاب حجم زيادي داشته و آب رودخانه در محاصره ديوارها و ساخت و سازها، قبل از رسيدن به دريا وارد خانه‌هاي مردم شده است.

علي غفوريان افزود: يك كودك نيز گرفتار سيلاب شده بود كه قبل از وقوع هرگونه حادثه ناگوار توسط مردم نجات پيدا كرد.

آماده‌باش ۳۵۰ نفر از نيروهاي ستاد مديريت بحران منطقه آزاد چابهار

معاون فني و زيربنايي و قائم مقام ستاد مديريت بحران منطقه آزاد چابهار هم گفت: در پي اعلام سازمان هواشناسي كشور مبني ادامه بارندگي و وقوع حوادث احتمالي ۳۵۰ نفر از نيروهاي عملياتي ، امدادي و پشتيباني به‌همراه تجهيزات كامل و ماشين‌آلات سبك و سنگين به حالت آماده‌باش درآمدند.

ابوالقاسم اسدي افزود : تعداد ۵۹ دستگاه ماشين آلات سنگين راه‌سازي و خودروهاي آتش‌نشاني و همچنين ۳۰ دستگاه خودروي سبك امدادرسان در ۱۰ نقطه از سطح شهرستان چابهار كه از قبل شناسايي شده بود براي كمك رساني به مردم مستقر شده‌اند.

اسدي در تشريح اقدامات ستاد مديريت بحران منطقه آزاد چابهار در سه روز گذشته اظهار داشت : تعداد ۴۵ نفر نيروي امدادي و آتش نشاني با تمامي تجهيزات و امكانات امدادي همچون ماشين‌آلات، پمپ‌ها و كف‌كِش‌ها اقدام به عمليات رفع آبگرفتگي معابر و منازل در شهر كنارك كرده‌اند.

رئيس اداره هواشناسي چابهار هم گفت: درياي عمان تا روز پنجشنبه مواج است و ورود خسارت به تاسيسات دريايي و ساحلي، خطر غرق شدن قايق‌هاي سبك و نيمه‌سنگين و آسيب به قفس‌ها و تورهاي صيادي دور از انتظار نيست.

"محمدرضا سالاري" اظهار داشت: براساس بررسي آخرين تصاوير ماهواره‌اي و نقشه‌هاي پيش‌يابي آسمان استان، از امروز در نواحي مركزي و غربي سيستان و بلوچستان وزش باد شديد و در برخي نقاط گرد و خاك از سمت جنوب غرب خواهيم داشت.

وي افزود: بارش باران در برخي نقاط همراه با رگبار و رعد و برق و وزش تندباد پيش‌بيني مي‌شود. طبق پيش‌بيني‌ها از امروز (سه‌شنبه) شدت بارش‌ها در شمال، مركز و نوار غربي و نواحي جنوبي و سواحل بيشتر خواهد شد.

سالاري بيان كرد: طي اين مدت آبگرفتگي معابر عمومي، سيلاب شهري، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسيل‌ها، سيلابي شدن رودخانه‌ها، لغزندگي و كاهش ديد در جاده‌ها رخ خواهد داد و علاوه بر بارش سنگين و رعد و برق و تندباد شديد موقتي نيز رخ خواهد داد و احتمال برخورد صاعقه وجود دارد.

رئيس اداره هواشناسي چابهار گفت: پرهيز از توقف و تردد در حاشيه رودخانه‌ها و مسيل‌ها، بازگشايي آب‌روها و دهانه پل‌ها، پرهيز از سفرهاي غير ضروري، جلوگيري از فعاليت‌هاي كوهنوردي، محافظت از محصولات كشاورزي و برداشت و انبار محصولات، آمادگي براي مقابله با رخداد خسارات سيل و آبگرفتگي توصيه مي‌شود.


برگشت به تلکس خبرها