تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : جزييات ساخت راه‌آهن ۲۵۰۰۰ ميلياردي شيراز –بوشهر
پنجشنبه، 16 دی 1400 - 07:49     کد خبر: 95288

ترابر نيوز:

جزييات ساخت راه‌آهن ۲۵۰۰۰ ميلياردي شيراز –بوشهر

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت: ساخت راه‌آهن شيراز – بوشهر و تسريع در اين پروژه ريلي در سفر اخير رييس‌جمهور و وزير راه و شهرسازي به اين منطقه مورد تاكيد قرار گرفت و مقرر شد تا اعتبار حدود ۲۵۰۰۰ ميلياردي آن را از طرق مختلف تامين مالي فراهم كنيم.

خيراله خادمي در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: درباره راه‌آهن شيراز- بوشهر كه يكي از خطوط ريلي شبكه سراسري است تصميمات خوبي اتخاذ شد. در واقع در امتداد راه آهن تهران-قم-اصفهان بوده كه به شيراز مي‌رود و نهايتاً به بوشهر مي رسد. با راه‌اندازي اين خط ريلي اتصال به استان بوشهر برقرار شده و از آنجا به عسلويه به عنوان پايتخت انرژي كشور خواهد رفت.

وي افزود: اين پروژه يك طرح مصوب در پيوست قانون بودجه است و طول آن تا بوشهر ۴۵۰ كيلومتر بوده و تا عسلويه به حدود ۶۵۰ كيلومتر مي رسد. در مرحله نخست خط ريلي شيراز-بوشهر را در دستور كار قرار داديم كه در حال حاضر پنج قطعه از اين پروژه در محدوده‌هاي بوشهر (دو قطعه به طول ۶۵ كيلومتر) و شيراز (سه قطعه به طول يكصد كيلومتر) فعال شدند اما با توجه به اينكه پروژه بسيار سنگين بوده و منابع مالي سنگيني مي‌خواهد، نمي‌توان با منابع دولتي پيشرفت خاصي در آن ايجاد كرد.

تاكيد رييس‌جمهور براي تسريع در راه‌آهن شيراز بوشهر تا پايان دولت

مديرعامل شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور ادامه داد: بنابراين رئيس‌جمهور و وزير راه و شهرسازي در روزهاي گذشته از اين پروژه بازديد كردند و پيشنهاداتي براي تهاتر نفتي و استفاده از ديگر راه‌هاي تامين مالي از جمله كمك از طريق منابع عادي يا از طريق منابع صنايع و مراكز نفتي در اين مسير ارائه داده شد. همچنين اين موضوع نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفت كه براي تكميل آن بايد به سراغ فاينانس رفت.

خادمي گفت: اين پروژه يكي از طرح هايي بود كه در ابتدا فاينانس آن هم پيش بيني شده بود و در حال پيگيري هستيم تا مشكلات موجود بر سر راه فاينانس اين خط ريلي برطرف شود و اميدواريم شش قطعه ديگر اين خط ريلي فعال شود. البته تصميمات خوبي با حضور رئيس‌جمهور و وزير راه و شهرسازي در راستاي تسريع در ساخت و راه‌اندازي راه‌آهن شيراز-بوشهر گرفته شد. اميدواريم اين خط ريلي كه هم اكنون حدود ۱۶۵ كيلومتر آن فعال است با نظر مساعد و مثبت رئيس‌جمهور تا ۱۴۰۴ به بهره برداري برسد.

وي اظهار كرد: اگر بتوانيم از طريق  روش‌هاي تامين مالي مانند تهاتر نفتي براي اجراي اين پروژه استفاده كنيم مي‌توان گفت اين نخستين پروژه‌اي است كه در قالب برنامه‌هاي پيشنهادي وزير راه و شهرسازي از اين طريق اجرايي مي‌شود و از آنجا كه اين پروژه كلان به اعتبارات بسيار زيادي حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان نياز دارد و با در نظر گرفتن تعديل قيمت‌ها در دوران ساخت به حدود ۲۵ هزار ميليارد تومان خواهد رسيد. بايد از روش‌هاي مختلف تامين مالي براي اجراي آن استفاده كرد كه اين مسائل نيز در حضور وزير راه و شهرسازي و رئيس جمهور مطرح شد و مورد تاكيد قرار گرفت.


برگشت به تلکس خبرها