تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : افزايش بهره‌وري خطوط، راهكاري كم‌هزينه براي توسعه ظرفيت ريلي
پنجشنبه، 16 دی 1400 - 06:48     کد خبر: 95263

ترابر نيوز:
سيد ميثم لاجوردي

 

مسئولين شركت راه‌آهن در حالي از نياز ۴ هزار ميليارد توماني شبكه ريلي كشور در جهت افزايش ظرفيت حمل بار و مسافر خبر مي‌دهند كه اين مهم از طريق افزايش بهره‌وري خطوط ريلي موجود با هزينه‌اي به مراتب كمتر امكان‌پذير خواهد بود.

ترانزيت ريلي_حمل و نقل ريليبه گزارش عيارآنلاين، افزايش سهم حمل بار و مسافر از طريق حمل‌ونقل ريلي با در نظر گرفتن مزاياي حمل‌ونقل ريلي نسبت به جاده‌اي هميشه مورد تاكيد مسئولين بوده است. اما راه پيموده شده براي رسيدن به اين مقصود تا به حال به ثمر ننشسته و پس از سال ها اين دغدغه همچنان پابرجاست.

سعيد محمدزاده، معاون فني شركت راه‌آهن در هشتمين گردهمايي معاونين فني و زيربنايي ادارات كل مناطق راه‌آهن از اجراي طرح‌هاي مهم و متعدد در حوزه راه‌آهن كشور خبر داد و گفت: «افزايش ظرفيت حمل بار و مسافر درشبكه راه‌آهن از طريق دوخطه كردن و اجراي خطوط حومه‌اي دراطراف شهرهاي بزرگ و تجهيز و افزايش ايستگاه‌ها از جمله طرح‌هاي در دست اجرا است كه حدود ۴ هزار ميليارد تومان هزينه در بر خواهد داشت».

اظهارات اخير معاون فني شركت راه آهن در حالي صورت مي‌گيرد كه با  مقايسه بهره‌وري راه‌آهن ايران با ساير كشورها، مشخص مي‌شود كه بهره‌وري هر كيلومتر راه‌آهن ايران در جابجايي بار و مسافر فاصله زيادي با كشورهاي پيشرو در اين عرصه دارد و اين بدان معناست كه در حال حاضر از ظرفيت  موجود به نحو مطلوب بهره‌برداري صورت نمي‌گيرد.

۱۳۹۵۰۵۳۰۰۱

همان‌طور كه از نمودار فوق مشخص است، بهره‌وري خطوط ريلي ايران در حمل مسافر و به‌ويژه بار -كه وظيفه اصلي راه‌آهن مي‌باشد- با كشورهاي ديگر فاصله دارد؛ به عبارت ديگر مشكل اصلي حوزه حمل‌ونقل ريلي مسافر و كالا، مستقيماً به زيرساخت‌ها و كمبود خطوط ريلي باز نمي‌گردد و ريشه در شيوه بهره‌برداري از شبكه ريلي دارد.

در حال حاضر، بهره‌برداري از شبكه ريلي عمدتاً به شيوه سنتي صورت مي­‌گيرد، به‌طوري‌كه در بعضي از محورها همانند محور شمال از ميله راهنما براي نشان دادن وضعيت بلاك‌ها (فاصله بين ايستگاه‌ها كه فقط يك قطار اجازه تردد در آن را دارد) استفاده مي‌شود. طول بلاك‌ها در شبكه ريلي كشور به ۳۰ تا ۵۰ كيلومتر مي‌رسد يعني حداقل فاصله‌اي كه بايد دو قطار براي تردد در يك محور از هم داشته باشند، ۳۰ كيلومتر است كه اين امر را مي‌توان با ارتقاي سيستم علائم ارتباطات اصلاح كرد و از اين طريق، ظرفيت خطوط را به صورت چشم‌گيري افزايش داد. گفتني است كه هزينه ارتقاي سيستم‌هاي سيگنالينگ نسبت به دوخطه كردن محورهاي موجود بسيار پايين‌تر مي‌باشد.

از ديگر نتايج ارتقاي سيستم‌هاي كنترل قطار مي‌توان به فراهم آوردن زيرساخت لازم براي برنامه‌اي كردن حركت قطارهاي باري، افزايش سرعت سير، كاهش تأخيرها و… اشاره كرد كه اين عوامل مستقيماً بر افزايش سهم ريل از حمل بار و مسافر تاثيرگذار است.


برگشت به تلکس خبرها