تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : بيشترين قربانيان قطع نخاع در تصادفات جوانان هستند
پنجشنبه، 16 دی 1400 - 07:46     کد خبر: 95233

ترابر نيوز:

دبير انجمن آسيب شناسي ايران با بيان اينكه بيشترين قربانيان قطع نخاع در تصادفات جوانان هستند، گفت: برخي ها به دليل عدم اگاهي و با هدف خيرخوانه و قصد كمك به مصدومان تصادفات گاهي سبب آسيب جدي به فرد مي شوند.

بيشترين قربانيان قطع نخاع در تصادفات جوانان هستند

مهين عباسي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي « نسيم آنلاين » با بيان اينكه انسان، خودرو و جاده سه عامل اصلي تصادفات هستند، اظهار كرد: انسان بخاطر عدم توجه به نكات هشداردهنده، خواب آ لودگي و اصرار به رانندگي حالات تندخويي وگاها دعواهايي كه بين سرنشينان خودرو اتفاق مي‌افتد كه باعث عصبي شدن و تندخويي راننده شده كه همين موضوع زمينه ساز بروز حوادث و سوانح رانندگي كه گاهي نيز جبران ناپذير هستند، مي‌شود.

وي افزود: استفاده از تلفن همراه، صداي زياد موسيقي، خوردن تنقلات ونوشيدن چاي در هنگام رانندگي، عدم توجه به جلو و سرعت بالا از عوامل ديگر در بروز تصادفات است كه رانندگان با رعايت آنها مي‌توانند آرامش سفر را براي خود و ديگران فراهم سازند.

عباسي اذعان داشت: در سرعت بالا ميزان هوشياري كم مي شود وقدرت تصميم گيري مناسب كاهش پيدا مي‌كند بنابراين راننده بايد نسبت به نكات مهم و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي كه به نفع همگان است دقت و توجه بيشتري داشته باشد.

وي با بيان اينكه اگر خودرو توسط فرد قبل از سفر چك و تنظيم نشود مي‌تواند عامل و سبب بروز تصادف شده و جان همه را به مخاطره بياندازد، افزود: عدم دسترسي به جادهاي امن وايمن هم يكي از عوامل كه بي تاثير نيست اما بهانه اي براي عدم رعايت قوانين و مقررات نبوده و رانندگان در هر مرحله اي از سفر به دقت و هوشياري لازم و كافي نيازمند هستند.

دبير انجمن آ سيب شناسي ايران گفت: بيشترين آسيب‌ها در تصادفات جاني وجسمي هستند و همه نسبت به اين نكته توجه كنند كه مال قابل جبران بوده و دوباره بدست مي‌آيد اما از دست دادن جان و نقص عضو سرنشينان جبران ناپذير هرگز قابل جبران نبوده و بيشترين آسيب روحي رواني را براي بازماندگان بجاي مي‌گذارد.

وي ادامه داد: در عين حال كه تصادفات رانندگي از لحاظ مالي هم آ سيب وارد مي‌كند همچنين بر آرامش و آسايش خانواده نيز تاثير مي گذارد و آسيب‌هاي باقي مانده از تصادفات گاها اجتماع را هم متاثر مي‌كنند و هم آ‌سيب فردي و هم آسيب جمعي را به همراه دارد.

عباسي به اهميت آگاهي و دانش در خصوص نحوه برخورد با مصدومان در تصادفات اشاره كرد و گفت: متاسفانه اطلاع رساني در زمينه نحوه برخورد با مصدومين در صحنه تصادفات و حوادث رانندگي بسيار ضعيف است و همين موضوع باعث اتفاقات جبران ناپذيري براي فرد مصدوم مي‌شود.

وي اذعان داشت: مردم خيلي موارد بخاطر عدم آگاهي و اطلاع رساني به آسيب ديدگان در تصادف كمك نمي‌كنند چرا كه نگران هستند مبادا مجرم شناخته شوند و چون حوصله دردسر و گرفتارشدن در راهروهاي مراجع قانوني و قضايي را ندارند در بسياري از مواقع از صحنه تصادف عبور مي‌كنند كه شايد ماندنشان جان انساني را نجات بدهد.

دبير انجمن آسيب شناسي ايران گفت: رسانه‌هاي جمعي بايد به مردم آگاهي بدهند كه اصولي و اساسي در مواقع ضروري بتوانند تا به همنوعان خود كمك كنند.

وي ادامه داد: رسانه ها بايد اطلاع رساني در حوزه قوانين حقوقي را به مردم داشته باشند تا آنها در خصوص كمك رساني به مصدومين تصادفات نگراني و دغدغه اي نداشته باشند چرا كه در بسياري از مواقع كمك به موقع سبب نجات جان انساني مي‌شود.

عباسي اظهار كرد: سالانه تعداد بسياربالايي دركشور دچار سوانح ترافيكي شده و جان خود رو از دست مي دهند كه بيشتر آنان دچار عوارض قطع نخاع و آسيب‌هاي جدي جسمي مي‌شوند كه زندگي اجتماعي و روانيشان را تحت تاثير قرار مي‌دهد و متاسفانه بيشتر اين قربانيان نسل جوان و مولد جامعه ما هستند كه بسي جاي تاسف دارد.

وي تاكيد كرد: مردم گاهي بخاطر عدم آموزش صحيح در نحوه برخورد با مصدومين تصادفات از روي دلسوزي كمك مي‌كنند كه بجاي خير موجب آسيب جدي به فرد مصدوم مي‌شوند.

عباسي اظهار كرد: افردي كه قصد كمك به مصدومين را دارند بايد نسبت به اصول كمك هاي اوليه آشنايي داشته باشند و در صورتي كه دانشي در اين زمينه نداشتند نبايد سلامتي افراد را به مخاطره بيندازند و در اين حالت بدون درنگ و فوري با اورژانس تماس بگيرند و با آرامش شرح حال مصدومين و شرايط عمومي و فعلي آنها به اورژانس اطلاع دهند و همچنين شرح مختصري از نحوه تصادف وتعداد سرنشينان را اعلام كنند.

دبير انجمن آسيب شناسي ايران در پايان گفت: اميدوارم تمام هموطنانم سالي پراز بركت و عاري از تصادف و غم واضطراب داشته باشند و با رعايت ايمني در رانندگي گل لبخند بر روي لب خانواده‌هايشان بنشانند و از سفرشان لذت ببرند و در كمال آرامش وبا ذكر خداوند سالي قانونمدارتر را شروع كنند.


برگشت به تلکس خبرها