تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : هر روز 50 نفر جان مي دهند
چهارشنبه، 15 دی 1400 - 08:28     کد خبر: 95199

ترابر نيوز:

آمارها بيانگر آنست كه ميانگين همه ساله در هر روز از تعطيلات نوروز حدود 50 نفر بر اثر تصادفات در جاده هاي كشور جان خود را از دست مي دهند كه شادي خانواده ها به عزا مبدل مي شود.

 

به گزارش خبرگزاري صدا و سيما، مركز خراسان رضوي؛

صبح جمعه دوّم فروردين سال هر روز 50 نفر جان مي دهند1398

مسير اتوبان  باغچه _ مشهد  (45كيلومتري مشهد)

عقربه هاي ساعت، حدود ساعت ده و نيم صبح را نشان مي دهد.

هوا سرد و باراني و مه غليظي سر تا سر بزرگراه را پوشانده است.

خانواده آقاي احمدي هم پس از 3 روز طي مسير از اروميه كم كم به مشهد نزديك و نزديك تر مي شوند.

آنها در ماشين لحظه هاي شيرين و به ياد ماندني سفر خود به شهرهاي تهران و قم را مجدد باهم مرور و براي ادامه مسير برنامه ريزي مي كنند.

آقاي احمدي مي گويد: ان شاء الله پس از مشهد از جاده شمال به جنگل گلستان، تله كابين رامسر و بعد هم به سرعين مي رويم.

صداي قهقهه، شوخي و خنده هاي دختر و پسر و همسر آقاي احمدي فضاي خودرو را پر كرده است.

همه چيز حكايت از صبحي آرام همچون روزهاي قبل سفر داشت؛

كه ناگهان! ... 

صداهاي پي در پي مهيبي سكوت جاده و آرامش خانواده آقاي احمدي را به هم مي ريزد!هر روز 50 نفر جان مي دهند

آقاي احمدي پدال ترمز را مي فشارد اما خودرو متوقف نمي شود و پس از طي چند متري به ماشين جلويي كه توقف كرده به شدت برخورد مي كند!

هنوز خانواده آقاي احمدي در شوك اين اتفاق هستند كه ناگهان چند ماشين ديگر هم از عقب و طرفين با خودروي آنها به شدت برخورد مي كنند!

مابقي خودروهاي سواري هم هر كدام براي نجات جانشان، خود را شتابان به شانه خاكي مي كشند.

با متوقف شدن خودروها پس از تصادف زنجيره اي سيل مردم از همه جا به صحنه حادثه سرازير شد.

مردم در حاليكه متحيّر و نگران از داخل خودروها و برخي نيز از محلي ها از خانه و مغازه هاي نزديك جاده بيرون آمده بودند هنوز به درستي نمي دانستند كه چه اتفاقي افتاده است!هر روز 50 نفر جان مي دهند

كمي جلوتر، بوي دود و آتش و صدايِ ناله كودكان و ضجه بلندِ زنان و فريادهاي مرداني كه مُدام كمك مي خواستند فَضاي اتوبان را پُر كرده بود.

دقايقي بعد از دور دست صدايِ آژيرهاي ممتد به گوش مي رسيد كه هر لحظه به محلِ حادثه نزديك و نزديك تر مي شد.

لحظاتي بعد؛ ... صفِ طولاني ماشين هاي آتش نشاني، آمبولانس و پليس براي امداد رساني به حادثه ديدگان ايجاد شد.

با باز شدن پاي نيروهاي امداد و نجات به صحنه، جمعيت تماشاگران كنار رفته و متفرق شدند.

آتش‌نشانان بلافاصله واردعمل شدند و به سمت خودروهاي آسيب‌ديده رفتند.

زمان و لحظات طلائي براي مصدومان اين تصادف مرگبار به‌ سرعت و براي امدادگران به كندي مي‌گذشت.

مأموران با استفاده از تجهيزات خود حادثه‌ديدگان را رها سازي كردند اما آنچه از بدن‌هاي خونين مي‌شد فهميد اين بود كه تعدادي از آنها بي هوش شده بودند و شايد هم متاسفانه حيات نداشتند.هر روز 50 نفر جان مي دهند

عمليات رها سازي سرنشينان محبوس در خودروهاي مچاله شده با تلاش نيروهاي آتش نشاني بادقت كامل انجام شد.

گرچه خودروي آقاي احمدي خسارت ديده بود اما به او و خانواده اش آسيبي وارد نشده است.

او به طرف يكي از آتش‌نشانان كه به صحنه آمده بود مي رود تا علت تصادف زنجيره اي را جويا شود.

آتش نشان به آقاي احمدي مي گويد: به‌علت مه‌آلوده بودن و لغزندگي جاده، ابتدا دو خودروي پرايد، بعد يك اتوبوس مسافري و به‌دنبال اون هم چندين دستگاه خودروي سواري ديگه به شدت با هم برخورد مي كنن!هر روز 50 نفر جان مي دهند

او ادامه مي دهد: همچنين در پايان چند تا از اين خودروها به علت عدم كنترل در وسيله نقليه خود وارد كانكس عوارضي اتوبان باغچه مي شوند و متاسفانه با يك سرباز نيروي انتظامي برخورد مي كنند.

آتش نشان مي گويد: البته كارشناسان همچنان در حال بررسي علت اين حادثه دلخراش تا روشن شدن وضعيت اين سانحه‌ هستند.

در همين حين بود كه يكي از نيروهاي جمعيت هلال احمر كه از نزديك شاهد گفتگوي ما بود جلو آمد و گفت:  متاسفانه بيشتر اوقات به ويژه روزهاي نخست فروردين هرسال در همينجا (عوارضي بزرگراه باغچه - مشهد) همه ساله ابر و باد و مه و باران كار دست مسافران نوروزي مشهد مي دهند!

او كه خود را محمودي معرفي كرد ادامه داد: مثلا چهارم فرودين سال 96 حدود ساعت 12 و نيم ظهر بود كه بدتر از حادثه امروز اتفاق افتاد.هر روز 50 نفر جان مي دهند

امدادگر افزود: متاسفانه در اين تصادف زنجيره‌اي ده ها خودروي سواري به شدت باهم تصادف كردند كه منجر به فوت يك كودك و مصدوم شدن بيشتر از 60 نفر شد.

و اينچنين بود نتيجه تصادف زنجيره‌اي  دوم فروردين 98 در عوارضي اتوبان مشهد باغچه:

كشته و مصدوم شامل: در دم فوت شدنِ يك مرد و مصدوم شدنِ حداقل 13 زن و مرد و كودك و نوجوان و نيز  وارد شدن ميليون ها تومان خسارت به خودروهاي مسافران و عوارضي اتوبان.

 

                                                                  "مردم گلايمندند"

به بهانه وقوع اين حوادث به شهر مُلك آباد و محل عوارضي باغچه مي روم و با مردم درباره موضوعِ تردد خودروهاي سنگين و تصادفات به ويژه در ايام نوروز در اين مكان همكلام مي شوم.هر روز 50 نفر جان مي دهند

بيشتر آنها از تردد خودروها سنگين در محل زندگيشان و وقوع تصادفات مرگبار در اين منطقه گلايمندند.

يك شهروند مشهدي ساكن مُلك آباد: تصوّرِ رفت و آمد تريلي، كاميون و جرثقيل ها آنهم با سرعتِ زياد از كنارِ خودروهاي سبك در طول شبانه روز از اين عوارضي و از كنار اين شهر خيلي ترسناك و دلهره آور است.

او كه خودش را حميد رسولي زاده معرفي مي كند ادامه مي دهد: نمي توانم بپذيرم كه همه ساله در ايام نوروز هنگامي كه هوا باراني و همراه با مه غليظ است بايد شاهد وقوع تصادفات و حوادث تلخي در اين مكان باشيم.

يك شهروند ديگر مشهدي نيز مي گويد: برخي رانندگان اين خودروها چون مسافت هاي طولاني را يكسره طي مي كنند خواب آلودند و چرت مي زنن.

آقاي عليزاده مي افزايد: آنها در لحظه مواجهه ناگهاني با عابر پياده و يا ماشين سواري كه سد راهشان شده، به علت سنگين بودن بار، قادر به كنترل نبوده و حادثه آفرين مي شوند.هر روز 50 نفر جان مي دهند

كاسب منطقه مُلك آباد: رانندگان كاميون ها و خودروهاي سنگين افراد شريف و زحمت كشي هستند كه به سختي در سرما و گرما خطر همه جاده ها را به جان مي خرند تا نان حلال سر سفره خانواده شان ببرند.

آقاي محمدي مي افزايد: آنها بايد به محض احساس خستگي خودروي خود را كناري بزنند و استراحت كنند تا شاهد حوادث تلخ اينچنيني نباشيم.

 

 

"تصادفات سومين عامل مرگ و مير"

تصادفات جاده‌اي سومين عامل مرگ و مير در ايران است.

آمارها بيانگر آنست كه روزانه بين ۴۵ تا ۵۵ نفر در تصادفات جاده اي كشور كشته و حدود هزار نفر نيز مجروح مي شوند كه از اين تعداد ۱۰ درصد آنها ويلچري مي شوند.

همچنين در اين آمار آمده است كه متاسفانه 10 تا 12 درصد كشته هاي تصادف ها  را كودكان تشكيل مي دهند.

در ادامه ذكر شده كه حدود ۵۱ درصد كشته هاي ناشي از تصادفات در سرصحنه، هفت درصد در مسير و مابقي در بيمارستان ها فوت مي كنند.

در آمارها آمده كه سالانه هفت درصد توليد ناخالص ملي در تصادفات از بين مي رود و حدود ۷۰ درصد تصادف جاده‌اي به علت خطاهاي انساني است.

نخستين عامل تصادفات در كشور به علت عدم توجه به جلو در هنگام رانندگي و ۱۰ درصد نيز به دليل تغيير مسير است.

 ۸۰ درصد تصادفات به چهار علت به وقوع مي پيوندد: 1_ سرعت و سبقت غيرمجاز، 2_خستگي،  3_خواب آلودگي و 4_ عدم توجه به جلو در رانندگي است.

بي شك  جاده ها  اگر جان داشتند از حوادثي كه هر روز شاهد آن ها هستند، حكايت ها مي گفتند.

در حالي شاهد اين تعداد كشته به صورت روزانه آن هم به علت تصادفات جاده اي در كشور هستيم كه 94 درصد از حمل و نقل كشور به صورت زميني و جاده اي انجام مي شود.هر روز 50 نفر جان مي دهند

هر چند ميزان جانباختگان جاده اي نسبت به سال هاي گذشته به رغم افزايش خودرو كاهش يافته است اما همچنان خودرو و جاده در ايران قرباني مي گيرد.

در سال 84 بيش از 27 هزار نفر درجاده هاي كشور بر اثر حوادث رانندگي كشته شدند.

اين رقم پارسال به حدود 16 هزار نفر كاهش يافت اين در حاليست كه در آن سال ، فقط 7 ميليون و نيم خودرو در كشور تردد مي كرد و امروز اين آمار بيش از سه برابر افزايش يافته است.

بر اساس آمار سازمان پزشكي قانوني در ايام نوروز 10سال گذشته متاسفانه 11هزار و 870 نفر از هموطنانمان در حوادث رانندگي جان خود را از دست دادند.

 با توجه به آگاهي بيش از پيش مردم و اطلاع رساني دقيق تر در سال هاي اخير خوشبختانه آمار تلفات تصادفات نوروز هر سال با سير نزولي نسبت به سال قبل از آن مواجه بوده است.

در 10سال گذشته بيشترين آمار تلفات حوادث رانندگي در ايام نوروز مربوط به سال 1387 با هزار و 535 كشته به عنوان خونين ترين تعطيلات عيد باستاني و كمترين آن متعلق به سال 1396 با 874 فوتي است.هر روز 50 نفر جان مي دهند

نوروز سال 1396، (25 اسفند 95 تا 15 فروردين 96) 874 نفر يعني به طور متوسط روزانه 41.6 نفر در حوادث رانندگي كشته شدند.

اين تعداد نسبت به متوسط روزانه ايام مشابه در سال گذشته كه آمار تلفات 48.2 نفر بود، 13.7درصد كاهش يافته است.

 

 

"خراسان رضوي در صدر آمار تلفات"

با مدير كل پزشكي قانوني خراسان رضوي درباره آمار تلفات تعطيلات نوروز در استان گفتگو مي كنيم؛ دكتر سيد آريا حجازي مي گويد:

 خراسان رضوي با 72 كشته و صدها مصدوم داراي بيشترين آمار تلفات تصادفات در ايام تعطيلات نوروز امسال در كشور بوده است.

وي ادامه مي دهد: استانهاي سيستان و بلوچستان و كرمان پس از استان ما بيشترين آمار كشته و مصدوم را در تعطيلات نوروز سال 98 داشتند.

مدير كل پزشكي قانوني خراسان رضوي مي گويد: در ايام نوروز امسال (25 اسفند97 تا 15 فروردين98)، 915 انسان، در حوادث رانندگي كشته شدند كه اين تعداد نسبت به ايام مشابه پارسال كه هزار و 109 نفر بود  17.5 درصد كاهش يافته است.هر روز 50 نفر جان مي دهند

دكتر حجازي مي افزايد: بيشترين درگذشتگان حوادث رانندگي در روزهاي 26 اسفند و سوم فروردين بوده اند.

او ادامه مي دهد: بر اساس اين گزارش بيشترين فوتي هاي حوادث رانندگي در روزهاي 26 اسفند (64 نفر)، سوم فروردين(63 نفر) و 29 اسفند(62 نفر) و كمترين فوتي ها در روزهاي ششم فروردين(22 نفر) و نهم فروردين(29 نفر) رخ داده است..

مدير كل پزشكي قانوني خراسان رضوي مي گويد: تلفات در نيمه دوم تعطيلات نوروزي سال 98 نسبت به نيمه اول آن كاهش نشان مي دهد.

دكتر حجازي ادامه مي دهد: تلفات حوادث رانندگي در نيمه اول ايام نوروز (25 اسفند تا 5 فروردين ) 529 نفر بوده كه در نيمه دوم اين ايام (6 فروردين تا 15 فروردين) با كاهش 27 درصدي مواجه شده و به 386 نفر رسيده است.

هر روز 50 نفر جان مي دهند

وي مي افزايد: اين بررسي نشان مي دهد در نوروز سال 1398، 69.9 درصد از كشته­ هاي ناشي ازحوادث رانندگي مرد و 30.1 درصد زن بوده اند.

در آستانه مسافرت هاي نوروزي با معاون اداره كل پزشكي قانوني خراسان رضوي با موضوع بررسي علل تصادفات جاده اي گفتگو كرديم.

دكتر حميد عطاران گفت: طبق آمار پارسال بيش از هزار و 100 نفر بر اثر سوانح رانندگي در خراسان رضوي جان خود را از دست دادند.

او افزود: از اين تعداد حدود دو سوم مربوط به حوادث رانندگي برون شهري است.

معاون پزشكي قانوني استان با اشاره به نقش مهم رعايت قوانين و مقررات رانندگي در پيشگيري از حوادث و سوانح ترافيكي گفت: طبق آمار بيش از 55 درصد از كشته شدگان سوانح جاده اي در مشهد مربوط به رانندگان و 45 درصد متعلق به سرنشينان است.

دكتر عطاران افزود: بيش از 40 درصد آنان در اثر ضربه سر دچار مرگ شده اند كه مي توان عامل اصلي اين رخداد را عدم استفاده از كمربند ايمني دانست.هر روز 50 نفر جان مي دهند

او ادامه داد: چنانچه ناحيه سر و گردن سرنشينان خودرو به درستي محافظت شود ميتوانيم شاهد كاهش مرگ و ميرهاي اينچنيني باشيم كه مؤثرترين راه بستن كمربند است.

معاون مديركل پزشكي قانوني استان همچنين گفت: فضاي خودرو در هنگام واژگوني مي تواند به حفظ افراد كمك كند كه چنانچه كمربند توسط سرنشينان استفاده نشود امكان پرت شدن به بيرون زياد است.

دكتر حميد عطاران افزود: طبق آمار از هر 4 نفري كه به بيرون از ماشين پرت شده اند 3 نفر فوت مي شوند و فقط يك نفر زنده مي ماند.

 وي ادامه داد: بي شك بستن كمربند به ويژه براي سرنشينان عقب و به صورت خاص براي كودكان و اطفال كه داراي جثه و اندام كوچك و ضعيفي هستند و هنگام سانحه امكان پرت شدنشان به بيرون زياد است، توصيه بسيار اكيد مي شود.

موضوعي ديگر كه دكتر عطاران به آن پرداخت بحث نگهداري اطفال در آغوش مادران و در صندلي جلوي خودرو بود كه از اين كار به عنوان سپر بلاي مادر توسط كودك ياد كرد و اين عمل را يك اشتباه فاحش و خطاي بزرگ عنوان كرد.

 

"مسافرت هاي بي مورد انجام نشود"

يكي از مراجع تقليد گفت: اين براي ما بد است كه عيد ملي خود را با عزا سپري كنيم و در پايان تعطيلات هم اين همه كشته و زخمي داشته باشيم.

آيت الله سبحاني با اشاره به قرار گرفتن در آستانه تعطيلات نوروزي افزود: اين عيد يك عيد ملي به شمار مي رود و بايد از اين فرصت استفاده كرده و ديد و بازديد كنيم.

وي گفت: بايد در اين ايام صله رحم كرد و به فقرا كمك كنيم و مهمترين امر اين است كه به درد يكديگر برسيم تا همگان عيد داشته باشند.

اين مرجع تقليد با اشاره به تبليغات صورت گرفته براي سفر نورزي گفت: متاسفانه به گونه اي اين تبليغات صورت مي گيرد كه نتيجه آن اين مي شود كه نه راه ها كشش اين همه ماشين را دارد و نه ماشين ها در حد و اندازه استاندارد كافي هستند.

آيت الله سبحاني افزود: در كنار آن برخي راننده ها نيز هستند كه خبره نبوده كه نتيجه همه اينها آمار نگران كننده پليس از كشته شدن مردم را مي دهد.

وي گفت: بايد به گونه اي تبليغ شود كه مردم در شهر و روستاي خود مانده و صله رحم كنند كساني هم كه مسافرت براي آنها ضرورت دارد به سفر بروند اما زماني كه ضرورتي براي سفر نيست؛ چرا مدام تبليغ بر سفر مي كنيد.

اين مرجع تقليد افزود: بايد رسانه برنامه هاي خود را تغيير دهد و مردم را به ماندن در خانه و شهرها و انجام صله رحم دعوت كند.

 

 "مواظب خودتان و ديگران باشيد"

عيد نوروز كه مي رسد، در كنار همه شادي  و شادكامي ها، متاسفانه "فصل خون" نيز در جاده ها رقم مي خورد.

هميشه در تصادفات رانندگي، جاده، راننده و خودرو ۳ ضلع مثلث تصادف مي شوند و حوادث را يكي پس از ديگري رقم مي زنند.

گرچه بسياري تعطيلات نوروز را براي سفر انتخاب مي كنند ولي عده اي هم هستند كه براي برخورد نكردن به ترافيك خودروها در جاده پيش دستي كرده به قول معروف به پيشواز سفرهاي تعطيلات سال نو مي روند.

در واپسين روزهاي امسال نيز كه شيوع ويروس كرونا در كشور همه گير شد، برخي به خيال خود براي فرار از اين ويروس خطرناك قصد سفر به شهرهاي ديگر مي كنند كه متاسفانه به حادثه اي بدتر يعني همان كروناي تصادفات جاده اي گرفتار مي شوند.

يكي از نمونه هاي آن نيز سانحه رانندگي بود كه بامداد پنجشنبه، هشتم اسفند امسال با سه كشته و يك مصدوم بر اثر بي احتياطي راننده پژو در انحراف به چپ در محور سبزوار - بردسكن اتفاق افتاد.

اين در حاليست كه طبق آمار بيش از 6 درصد از كل تصادفات رانندگي در طول سال، فقط در همين چند روز كوتاه ايام تعطيلات نوروز رخ مي دهد.هر روز 50 نفر جان مي دهند

خيلي از كساني كه در تصادفات نوروزي جان شيرين خود را از دست داده اند و امروز در آستانه نوروز در آرامستانها آرميده و به قول پروين اعتصامي "سائل فاتحه و ياسين" اند، وقتي خبرهاي مربوط به تصادفات را مي خواندند و مي شنيدند يا تصاويرش را مي ديدند، هيچگاه گمان نمي كردند كه روزي خودشان هم در سانحه رانندگي وحشتناكي فوت و تبديل به يكي از اعداد در جدول آمار تصادفات شوند.

حتما ديدن عكس هاي حوادث رانندگي كه رنج و مرگ مردمان را به تصوير مي كشد، به ويژه در ايام منتهي سال و در آستانه جشن نوروز، هرگز خوشايند هيچكسي نيست؛

اما اگر امثال اين گزارش ها و تصاوير تصادفات دلخراش نوروز تلنگري باشد بر همه ما كه بيشتر در اين ايام در رانندگي احتياط كنيم تا كمتر دچار سانحه شويم، شايد ما توانسته باشيم تا حدودي وظيفه خود را نسبت به هشدار، آگاه سازي و اطلاع رساني مردم انجام بدهيم.

 آن 50 نفري كه قرار است در هر روز از تعطيلات عيد باستاني سال 99 خداي نا كرده جان شيرين خود را در تصادفات جاده اي از دست بدهند هنوز زنده اند!

راه مي روند، نفس مي كشند، بدنشان سرد نشده و مثل همه ما اميد به زندگي و آينده اي بهتر دارند. از بين اين سيل گردشگران نوروزي قرعه بد شانسي به نام كساني مي افتد كه نسبت به حفظ جان خود و ديگران بي تفاوتند.

بي شك اگر هر كدام از ما نكات ايمني را كه بايد در سفرها رعايت كنيم به خوبي به خاطر بسپاريم و به ديگران نيز توصيه به رعايت آن داشته باشيم حتما از آمار تلفات آن 50 نفر در هر روز از تعطيلات نوروز كاسته ايم.هر روز 50 نفر جان مي دهند

با جانشين فرمانده پليس راه خراسان رضوي درباره مهمترين علل تصادفات جاده اي استان در تعطيلات نوروز گفتگو مي كنم:

سرهنگ احسان بخش مي گويد: يكي از مهمترين علل مرگ و مير در جاد ه هاي استان خراسان رضوي واژگوني خودروهاست.

وي ادامه مي دهد: واژگوني خودروها در ايام نوروزي در استان بيشتر در محور غرب و جنوب خراسان رضوي به ويژه حد فاصل كاهك سبزوار و نيشابور به وقوع مي پيوندد.

جانشين فرمانده پليس راه استان مي افزايد:  خواب آلودگي و خستگي از مهمترين عوامل واژگوني خودروها در محورهاي مواصلاتي استان است.

سرهنگ احسان بخش مي گويد: پس چه خوب است كه در رانندگي ها اصلا عجله نكنيم؛ چرا كه به قول قديمي ها "عجله كار شيطان است".

هر روز 50 نفر جان مي دهند

او ادامه مي دهد: بيشتر رانندگان با ديدن تابلوي به استان خراسان رضوي خوش آمديد به گمان اينكه تا مشهد چيزي نمانده به قول قديمي ها تخته گاز بدون توقف تا مشهد مي آيند.

جانشين فرمانده پليس راه خراسان رضوي با اشاره به اينكه اين كار بسيار خطرناك است مي افزايد: اين در حاليست كه از لحظه ورود به استان تا خود مشهد بيش از  450 كيلومتر راه باقيست!

سرهنگ احسان بخش مي گويد: رانندگان اصراري نداشته باشند كه هر چه زودتر و سريعتر خود را به مشهد برسانند!

وي ادامه مي دهد: رانندگان به محض احساس كوچكترين مورد از خستگي يا خواب آلودگي بايد توقف كرده، از ماشين خارج شوند به طوري كه ديگر هيچ اثري از چُرت يا كوفتگي در آنها نباشد.

جانشين فرمانده پليس راه استان مي افزايد: به همين منظور اداره راهداري با مشاركت دستگاه هاي دست اندركار براي تعطيلات امسال ايستگاه و تفرجگاه هائي را براي توقف كوتاه مدت مسافران نوروزي در جاده هاي استان برپا كرده است.

يكي از كارشناسان پليس راه مي گويد: اگر ماشين تان از نظر ايمني ضعيف است، بيشتر دقت كنيد تا قرباني نشويد.

محمدي ادامه مي دهد: اگر بدنه خودروي قوي داريد، باز هم بيشتر مراقب باشيد تا خداي ناكرده كسي را نكشيد. مواظب خودتان و ديگران باشيد.

وي مي افزايد: يادتان باشد كه وقتي سرعت خودرويي به بيش از 80 كيلومتر در ساعت رسيد، هر تصادفي مي تواند خطرناك باشد.

اين كارشناس مي گويد: هيچگاه به آهن و لاستيك اطمينان نكنيد.

محمدي مي افزايد: خودروهاي جديد به لحاظ خوش ساخت بودنشان، صدا و لرزش كمتري را به درون اتاق منتقل مي كنند و همين، باعث مي شود راننده و سرنشينان خودرو ، سرعت برق آساي خودرو را احساس نكنند مگر در لحظه اي كه خداي ناكرده، تصادفي رخ بدهد.

او ادامه مي دهد: فريب سكوت و آرامش درون خودرو را نخوريد؛ كافيست كنار جاده بايستيد و ببينيد خودروها با چه سرعت وحشتناكي از كنارتان مي گذرند.

اين كارشناس با اشاره اينكه خانواده هائي كه فرزند مدرسه اي دارند از مشتري هاي هميشگي سفرهاي نوروزي هستند مي گويد: البته برخي از مردم كه بخشي از آنها كارمندند نيز سفرهاي نوروزي خود را بيشتر سعي مي كنند تا در تعطيلات رسمي روزهاي نخستين عيد انجام دهند تا جزو  مرخصي هاي ساليانه شان محسوب نشود.

محمدي مي افزايد: همين دو عامل كافيست تا حركت خود جوش سيل عظيمي از خودروها در تعطيلات نيمه اول عيد به جاده هاي كشور به ويژه شمال كشور و ساير كلان شهرها سرازير شود.

وي ادامه مي دهد: اين ازدحام ضمن تشديد حوادث جاده اي در يك بازه زماني خيلي كوتاه، فشار زيادي را هم روي نيروهاي خدوم مردم در حوزه هاي نظارتي و عملياتي مانند: پليس راه، اورژانس، راهداري و ساير نهادهاي مرتبط مي آورد.

 اين كارشناس مي گويد: دوست داريم پس از عيد هم با سلامتي كامل در كنار هم باشيم بي آن كه خداي نا كرده عزيزي از بين ما رفته باشد. 

                          

                                                         "سريال دنباله دار تصادفات نوروزي"

متاسفانه سالانه صدها نفر بر اثر تصادف در خراسان رضوي جان خود را از دست مي دهند كه آمار تصادفاتي كه يك سر آن خودروهاي سنگينند قابل توجه است.

امروز سناريوي تصادفات در ايام تعطيلات نوروز در جاده هاي استان خراسان رضوي  "سريالِ داستانيِ دنباله دار و تمام ناشدني" است.

به ويژه در شهري مانند مشهد كه وضعيت ترافيك در مبادي ورودي و خروجي آن در برخي از اوقات واقعاً وحشتناك مي شود!

به نظر مي رسد شايد بتوان با اجراي  مديريت صحيح از افزايش آمار تصادفات جاده اي در ايام تعطيلات نوروز در استان كاست.

گرچه تا كنون تلاش هاي بسياري براي پيشگيري از وقوح حوادث جاده اي انجام  شده اما شايد آنچنان كه بايد كافي نبوده است.

بي شك بايد به اين نكته نيز ايمان داشت كه انجام اين طرح ها همواره نيازمند "عزمي جهادي"بوده ست و بس.

عزمي همچون اتحاد و همدلي مردم و مسئولان براي حل مشكلات كشور در دوران هشت سال دفاع مقدس.هر روز 50 نفر جان مي دهند

 

 


برگشت به تلکس خبرها