تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : قابليت ترانزيت سالانه ۵۰ ميليون تن بار با تكميل كريدور شمال – جنوب
پنجشنبه، 16 دی 1400 - 14:29     کد خبر: 95089

ترابر نيوز:

ترانزيت سالانه ۵۰ ميليون تن بار با تكميل كريدور شمال – جنوب

ايسنا/گيلان وزير راه و شهرسازي با اشاره به جابجايي سالانه ۱۰ ميليون تن بار ترانزيتي در كشور، گفت: ظرفيت موجود توانايي جابجايي ۵۰ ميليون تن را دارد، اما عدم اتصال راه آهن رشت – انزلي و رشت – آستارا مانع از اين حجم ترانزيت مي شود.

محمد اسلامي وزير راه و شهرسازي در گفت وگو با ايسنا، اظهار كرد: در حال حاضر ۱۰ ميليون تن بار ترانزيتي سالانه در كشور جابجا مي شود، اما با استعداد موجود مي توانيم ۵۰ ميليون تن جابجا داشته باشيم.

وي با بيان اينكه متصل نبودن دو قطعه ريلي رشت – انزلي و رشت – آستارا به راه آهن سراسري موجب شده از ظرفيت هاي ترانزيتي استفاده نكنيم، افزود: اتصال راه آهن به آستارا ما را به جمهوري آذربايجان و روسيه مرتبط مي كند و مي توانيم بار را به اروپا ببريم.

وزير راه و شهرسازي همچنين قطعه رشت – بندر كاسپين و رشت - بندرانزلي را مورد تاكيد قرار داد و گفت: خوشبختانه كار را شروع كرديم و موانع در مسير راه آهن وجود ندارد كه با كمك مديريت استان تا سرعت بيشتري ادامه پيدا خواهد كرد.

اسلامي با بيان اينكه بر طبق برنامه زمان بندي پيمانكار تا پايان سال ۹۹ خط ريلي رشت – بندر كاسپين فعال مي شود، گفت: با رفتن قطار به بندر كاسپين امكان جابجايي بار از طريق دريا وجود دارد لذا راه آهن ايران تعرفه هاي ويژه ترانزيتي جهت فعال سازي سيستم حمل و نقل تركيبي ريلي – دريايي را فراهم كرده است.

وي يادآور شد: بار ترانزيتي بازرگانان هندوستان و پاكستان و افغانستان و آسياي ميانه از طريق ايران و سپس گيلان و بندر كاسپين به اروپا منتقل مي شود و شرايط را براي تكميل كريدور در قطه رشت – آستارا مهيا مي كند


برگشت به تلکس خبرها