تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آلودگي هوا، كرونا و ترافيك؛ كدام يك كشنده‌تر است؟
سه شنبه، 2 آذر 1400 - 06:56     کد خبر: 94786

ترابر نيوز:

 

آلودگي هوا، ترافيك و كرونا از جمله مشكلات اساسي شهرهاي بزرگ هستند كه گريبان گير شهرنشينان شده اند.

آلودگي هوا، كرونا و ترافيك؛ كدام يك كشنده‌تر است؟

به گزارش گروه رسانه‌هاي ديگر خبرگزاري آنا، هرساله با آغاز فصول سرد، آلودگي هوا نيز تبديل به معضل اساسي كلانشهرها مي‌شود؛ همچنين در كنار آلودگي هوا، ترافيك در اين فصول نيز از مشكلات اساسي شهرهاي بزرگ است. حالا سه سالي است كه در كنار آلودگي هوا و ترافيك؛ كرونا نيز به اين چرخه اضافه شده است. سه عاملي كه هر كدام از آن‌ها باعث تقويت و تشديد ديگري مي‌شود. ترافيك سبب آلودگي هوا، لغو محدوديت‌هاي كرونايي سبب ترافيك.

مهر و آبان امسال آلوده‌تر از مهر و آبان سال گذشته

بهزاد اشجعي كارشناس آلودگي هوا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزايش آلودگي هوا در فصول سرد سال اظهار كرد: روزهاي آلوده در مهر و آبان امسال در مقايسه با سال گذشته آلوده‌تر بوده و در سال جاري ميزان ذرات معلق شرايط خوبي نداشته است.

او در ادامه بيان كرد: در ماه‌هاي آينده نيز پيش بيني مي‌شود كه تا آخر سال وضعيت خوبي نخواهيم داشت و متاسفانه از سال گذشته تا الان هيچ اقدام خاصي براي كاهش آلودگي هوا رخ نداده است.

اشجعي با اشاره به اينكه لغو محدوديت‌هاي كرونايي سبب تشديد آلودگي هوا مي‌شود، گفت: امسال برخلاف سال گذشته به دليل لغو محدوديت‌هاي كرونايي انتظار مي‌رود افزايش آلودگي هوا بيشتر از حد معمول باشد و براي روزهاي پيش رو نيز شرايط جوي تعيين مي‌كند كه آلودگي هوا كمتري خواهيم داشت يا بيشتر.

اين كارشناس آلودگي هوا افزود: سازمان هواشناسي بايد براي ۴ روز آينده پيش بيني كند كه شرايط جوي چگونه خواهد بود. زماني كه شرايط پايدار جوي در كلانشهري، چون تهران رخ مي‌دهد بايد جلسه اضطراري تشكيل شود تا با تصميم گيري‌هاي جدي وخامت اوضاع كاهش پيدا كند.

او با بيان اينكه اگر وضعيت هوا بيش از دو روز در شرايط نارنجي باشد، بايد تصميمات شرايط قرمز گرفته شود، گفت: تعطيلي همه مراكز آموزشي، تاخير دوساعته در شروع بكار و تعجيل دوساعته در پايان كار ادارات دولتي، توقف فعاليت‌هاي عمراني، اعمال محدوديت‌هاي تردد توسط پليس راهور، ممنوعيت استفاده از سوخت مايع در صنايع و نيروگاه‌هاي اطراف شهر و ... از جمله اين تصميمات است.

اشجعي درباره منابع انتشار آلودگي هوا تصريح كرد: خودروهاي فرسوده و خودروهاي ديزلي فرسوده متهم اصلي آلودگي هوا هستند. صنايع، خودروهاي بنزيني، نيروگاه‌ها و موتورسيكلت‌ها نيز به ترتيب از منابع مختلف در آلودگي هواي زمستان هستند.

اين كارشناس آلودگي هوا بيان كرد: براي مقابله با هريك از منابع آلودگي هوا برنامه‌هايي تدوين و در قانون هواي پاك ذكر شده، اما متاسفانه به اجرا نرسيده است.

تاپ//كلانشهرها غرق در مشكلات كلان شهري/ آلودگي هوا، ترافيك و كرونا كدام يك كشنده‌تر است؟

لغو محدوديت‌هاي كسب و كار يكي از دلايل افزايش ترافيك است

رييس مركز كنترل ترافيك پليس راهور تهران بزرگ درباره دلايل افزايش ترافيك در فصول سرد سال گفت: با توجه به اينكه مدارس و دانشگاه‌ها به صورت غيرحضوري كلاس‌هاي درسي را برگزار مي‌كنند، اما بار ترافيك شهري در پايتخت نسبت به ۲ سال گذشته افزايش چشمگيري داشته است.

وي ادامه داد: باتوجه به آمار ۶ ماهه اول و دوم سال نسبت به مدت مشابه سال ٩٩ درصد قابل توجهي افزايش بار ترافيكي در تهران را شاهديم؛ شروع بار ترافيكي در اين مدت از ساعت ۶ و ١٠ دقيقه صبح بوده و اين آمار نسبت به مدت مشابه سال ٩٨ نيز افزايش بار ترافيكي را نشان مي‌دهد.

رييس مركز كنترل ترافيك پليس راهور تهران بزرگ افزود: از ديگر دلايل افزايش بار ترافيكي پايتخت مي‌توان به لغو محدوديت‌هاي كسب و كار اشاره كرد.

سرهنگ محمد رنجبر با بيان اينكه در دوران كرونا استفاده از ظرفيت حمل و نقل عمومي نيز كاهش يافت، اين امر را در افزايش ترافيك كلانشهر تهران دخيل ارزيابي و عنوان كرد: استفاده از اين وسايل به يك سوم مدت مشابه قبل از شيوع كرونا رسيده است و دو سوم ديگر به دليل ترس از فضاي بسته مترو و اتوبوس از خودروهاي شخصي براي تردد استفاده مي‌كنند.

وي با بيان اينكه با توجه به آغاز فصل سرما و وارونگي هوا، بار ترافيك سنگين در تهران را به وجود مي‌آورد، گفت: با توجه به افزابش بار ترافييك در تهران به طور قطع آلودگي نسبت به گذشته بيشتر خواهد بود.

سرهنگ رنجبر با بيان اينكه افزايش بار ترافيكي باعث استفاده بيشتر مردم از موتورسيكلت مي‌شود، افزود: استفاده از اين وسيله باعث افزايش آلودگي هوا و صوتي مي‌شود چراكه هر موتورسيكلت چند برابر يك خودرو مي‌تواند آلودگي توليد كند.

رييس پليس تهران بزرگ در اين باره گفت: تهرانِ امروز حاصل كارهايي است كه در گذشته انجام شده، ولي همچنان ترافيك و آلودگي شهر گريبان گير ما است؛ هيچ مشكلي در كشورمان غير قابل حل نيست، اما مشكلاتي مانند ايمني راه‌ها و ترافيك شهر تهران بايد با تعامل بين دستگاه‌هاي مربوطه حل شود.

سردار حميدي افزود: از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامي ترافيك تهران به عنوان يك ماجراي غيرقابل حل مطرح بود و بدانيد كه آلودگي شهر ربطي به تحريم و مسائل ديگر ندارد و بايد در موضوع آموزش فرهنگ استفاده از خودرو تلاش بيشتري شود؛ نگاه خودرو محوري شهر راه دچار مشكل ترافيك كرده است.

تاپ//كلانشهرها غرق در مشكلات كلان شهري/ آلودگي هوا، ترافيك و كرونا كدام يك كشنده‌تر است؟

عامل يك سوم مرگ ها، آلودگي هواست

جمال ميرزايي، متخصص عفوني و فلوشيپ فوق تخصص نقص ايمني، سرطان و پيوند در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تاثيرات آلودگي هوا بر سيستم ايمني بدن، اظهار كرد: در دنيا از ميان ۱۰ نفر، ۹ نفر هواي آلوده را تنفس مي‌كنند و اين امر باعث مي‌شود كه هر ساله ۷ ميليون نفر بر اثر آلودگي هوا از دنيا مي‌روند.

او با اشاره به اينكه عامل يك سوم مرگ ها، آلودگي هواست، گفت: ذرات معلق از سد دفاعي بدن از طريق تنفس عبور مي‌كنند و در نهايت به قلب رسيده و باعث تخريب مي‌شوند.

ميرزايي تصريح كرد: آلودگي هوا باعث سركوب سيستم ايمني بدن مي‌شود و در نتيجه اين امر موجب افزايش التهاب و تشديد بيماري‌هاي زمينه اي، چون آسم مي‌شود و خطر آسم و سرطان ريه را افزايش مي‌دهد.

اين متخصص توصيه كرد: افراد در اين روزهايي كه هوا خيلي آلوده است، حتي الامكان از حضور در فضاي بيرون خودداري كرده و در منزل بمانند.

در كنار مشكلاتي كه در بالا ذكر شد، كرونا نيز در كلانشهرها، به ويژه در مكان شلوغ از جمله ناوگان حمل و نقل عمومي جولان مي‌دهد و سبب افزايش آمار مبتلايان و فوتي‌ها در شهرهاي بزرگ شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


برگشت به تلکس خبرها