تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : درخواست ارامنه از پاشينيان: در برابر باكو قاطع باش؛ زير بار سند مرزي نرو
سه شنبه، 2 آذر 1400 - 06:50     کد خبر: 94779

ترابر نيوز:
 
رسانه‌ها از برگزاري تظاهراتي در پايتخت ارمنستان و درخواست مردم در اتخاذ مواضع قاطعانه‌تر از سوي دولت ارمنستان در تقابل با جمهوري آذربايجان خبر دادند. معترضان از مقامات ارمنستان خواستند اسناد تعيين حدود مرز بين دو كشور امضا نشود و با طرح‌هاي جمهوري آذربايجان براي ساخت كريدور‌هاي حمل و نقل در سراسر ارمنستان مخالفت شوند.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: رسانه‌ها از برگزاري تظاهراتي در پايتخت ارمنستان و درخواست مردم در اتخاذ مواضع قاطعانه‌تر از سوي دولت ارمنستان در تقابل با جمهوري آذربايجان خبر دادند.

پيشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

به نوشته خبرگزاري «آسوشيتدپرس» هواداران حزب مخالف در شهر «ايروان» پايتخت ارمنستان به خيابان‌ها آمدند. در اين تظاهرات كه بعد از ظهر دوشنبه به وقت محلي برگزار شد، مردم خواهان اتخاذ مواضع قاطعانه‌تر از سوي دولت «نيكل پاشينيان» نخست وزير ارمنستان مقابل باكو شدند.

معترضان از مقامات ارمنستان خواستند اسناد تعيين حدود مرز بين دو كشور امضا نشود و با طرح‌هاي جمهوري آذربايجان براي ساخت كريدورهاي حمل و نقل در سراسر ارمنستان مخالفت شوند.

ارمنستان و جمهوري آذربايجان درگير مناقشه‌اي چند دهه‌اي بر سر منطقه جدايي طلب قره باغ كوهستاني هستند، منطقه‌اي كه در داخل جمهوري آذربايجان قرار دارد، اما از زمان پايان جنگ در سال ۱۹۹۴ تحت كنترل نيروهاي ارمنستاني قرار داشت.

نبرد شديدي كه در سپتامبر ۲۰۲۰ شروع شد، شش هفته بعد با توافق صلح با ميانجيگري روسيه به پايان رسيد و باعث شد جمهوري آذربايجان كنترل بخش قابل توجهي از قره باغ كوهستاني را به دست گيرد و تمام مناطقي را كه خارج از منطقه جدايي طلب تحت كنترل نيروهاي ارمنستان بود، پس بگيرد.

تظاهرات روز دوشنبه پس از درگيري‌هاي هفته گذشته در مرز ارمنستان و جمهوري آذربايجان صورت گرفت كه دستكم هفت نظامي آذربايجان و يك نظامي ارمنستاني كشته شدند.

نخست‌وزير ارمنستان چندي قبل در جلسه كابينه در واكنش به هشدارهاي اخير جمهوري آذربايجان مبني بر بازرسي شهروندان و وسايل نقليه ارمنستان در بخشي از جاده «گوريس-كاپان» كه باكو تحت كنترل خود درآورده است، گفت دولت ارمنستان تصميم گرفته تا شهروندان و وسايل نقليه اين كشور از جاده جايگزين استفاده كنند.

پاشينيان در سخنراني خود يادآور شد كه از آگوست ۲۰۲۱ (سه ماه پيش)، مقام‌هاي جمهوري آذربايجان از كاميون‌هاي باري ايران در بخش‌هاي «عيوزلي و چايزمي» كه از قلمرو آنها در جاده گوريس-كاپان عبور مي‌كنند، عوارض گمركي دريافت مي‌كند.

نخست‌وزير ارمنستان صريح كرد كه كارهاي ساخت و ساز بزرگ ديگري براي ساخت جاده‌هاي جايگزين در تاتو-لتسن، شورنوخ و وروتان و مكان‌هاي ديگر ادامه دارد.

پيش از اين رسانه‌هاي ارمنستان گزارش كرده بودند كه جاده ۴۳ كيلومتري تاتو به اغواني تا پايان ماه نوامبر آماده خواهد شد تا جايگزين جاده گوريس-كاپان شود. اظهارات پاشينيان در حالي مطرح شد كه حدود سه ماه پيش خبرگزاري روسي «تاس» گزارش كرد كه نيروهاي جمهوري آذربايجان بخشي از بزرگراه بين‌المللي گوريس-كاپان و بخش‌هاي كارمكرار-شورنوخ و گوريس-وروتان را كه ارمنستان را به ايران متصل مي‌كند، مسدود كرده اند.


برگشت به تلکس خبرها