تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : سدهايي نياز است كه نقش كنترل سيلاب را برعهده بگيرند
دوشنبه، 1 آذر 1400 - 08:54     کد خبر: 94771

ترابر نيوز:

كارشناس حوزه منابع آب گفت: بايد سدهايي ساخته‌شود كه فقط نقش كنترل سيلاب داشته باشند.

سدهايي نياز است كه نقش كنترل سيلاب را برعهده بگيرند

محمد اسماعيلي  در گفتگو با خبرنگار حوزه  محيط زيست گروه اجتماعي خبرگزاري آنا گفت: بايد سدهايي ساخته‌ شود كه فقط نقش كنترل سيلاب داشته باشند و مطمئن باشيد كه اين موضوع توجيه اقتصادي دارد و در طولاني مدت به نفع ما خواهد بود.

وي افزود: بسياري از افرادي كه مخالف سد سازي هستند مدام مي‌گويند سد‌ها توجيه اقتصادي ندارند و همين موضوع را دليل بر عدم اجراي سد‌سازي مي‌دانند.

اين كارشناس حوزه منابع آب خاطرنشان‌كرد: در سيل امسال در استان لرستان تا كنون بيش از ۱۱ هزار ميليارد خسارت برآورد شده‌است كه منابع غير رسمي اعلام مي‌كنند كه ميزان اين خسارت‌ها از ۴۰ هزار ميليارد نيز فراتر خواهد‌ رفت. اين خسارت‌ها تنها خسارت مالي است در حالي كه خسارت‌هاي جاني نيز قابل قيمت‌گذاري نيست.

وي تصريح كرد: در صورتي كه سد معشوره ساخته شده بود تنها 2 هزار ميليارد تومان هزينه مي‌خواست و اين مي‌توانست بسياري از خسارات مالي، جسمي و روحي كه به مردم وارد شد را كاهش‌دهد.

اين كارشناس حوزه آب با اشاره به اينكه در سيل اخير بعضي از روستاها به صورت كامل محدود شده است نيز افزود: ساختن برخي از سدها مي‌توانست به كنترل سيلاب كمك كند و از اين همه ضرر و زيان جلوگيري كنند.

اسماعيلي با اشاره به اين كه سد‌ها مي‌تواند توجيه اقتصادي داشته باشد عنوان‌كرد: سدها علاوه بر توجيه اقتصادي توجيه امنيتي نيز دارد.

اين كارشناس حوزه آب تصريح كرد: در سال‌هاي قبل نيز سيل‌هاي بزرگي داشتيم كه سدها توانستند آن را مهار كند. در سال ۸۰ در گلستان سيل بزرگ داشتيم با دور بازگشت ۱۰۰۰ سال بود و در صورتي كه سد گلستان وجود نداشت و  به صورت اتفاقي آبگيري نشده بود مي‌توانست خسارات زيادي به بار بياورد. در حالي كه سد سبب شد 3 هزار مترمكعب آب ذخيره شده و خروجي آن را به ۳۰۰ متر مكعب برسد و به اين طريق مردم از وقوع اين سيل مطلع نشدند.

وي با تأكيد بر اينكه هجمه‌هاي زيادي به سدسازي وارد مي‌شود افزود: اگر اين هجمه‌ها نبود برخي از سدها ساخته شده بود اين سدها مي توانست از ميزان خسارت‌ها كم كند.

اسماعيلي با اشاره به اينكه ما در كشور سيل‌خيزي زندگي مي‌كنيم خاطر نشان كرد:  همه كشورها  به سمت سيل خيزي حركت مي‌كنند.

اين كارشناس حوزه آب افزود: سال‌ها قبل بارش‌ها بيشتر به صورت برف بود و تا مدت‌ها پس از بارش كوچه‌ها پر از برف بود اما تغيير اقليم سبب تغيير نوع بارش، ميزان بارش و حوضه‌هاي آبريز شده است و از اين به بعد شاهد بروز سيلاب‌هاي بيشتري خواهيم بود و بايد براي حل اين مشكل سدهاي بيشتري بسازيم كه نقش كنترل سيلاب  داشته باشند.


برگشت به تلکس خبرها