تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : مصوبه انتقال 580 ميليون متر مكعب آب از بهشت‌آباد به قوت خود باقي است
شنبه، 29 آبان 1400 - 09:08     کد خبر: 94762

ترابر نيوز:

معاون وزير نيرو گفت: حجم آب انتقالي از سد بهشت آباد به لحاظ هيدرولوژيكي محاسبه و بررسي شده و متوسط دراز مدت 580 ميليون متر مكعب در نظر گرفته شده است.

رحيم ميداني معاون وزير نيرو در امور آب‌وآبفا در گفت‌‎وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا، درباره حجم انتقال آب از سد بهشت‌آباد به استان‌هاي يزد، كرمان و اصفهان گفت: تونل بلند در شوراي عالي آب منتفي و متوقف شده و انتقال از طريق تونل بلند نخواهد بود.

وي تصريح كرد: ابتدا مصوبه اين بود كه تونل 64 كيلومتري آب را از چهار محال‌وبختياري به حوزه زانيده رود بياورد تا سهم اصفهان و يزد و كرمان داده شود ولي بعد موضوع به شوراي عالي آب ارجاع شد كه در اين شورا اينگونه مصوب شد كه  تونل بلند انتقال به تونل كوتاه تبديل شود.

ميداني اظهار داشت: با لغو مصوبه انتقال آب از طريق تونل بلند استان‌هاي يزد و كرمان اعلام كردند كه آب را مستقيما از سد بهشت آباد مي‌برند. بنابراين تحويل آب به يزد، كرمان و اصفهان كلا از طريق خط لوله و تونل كوتاه خواهد بود.

وي خاطرنشان كرد: سهم سه استان از آبي كه قرار است از استان چهار محال و بختياري منتقل شود 580 ميليون متر مكعب در نظر گرفته شده كه 250 ميليون متر مكعب مربوط به استان اصفهان، 180 ميليون متر مكعب سهم كرمان و بقيه سهم يزد است.

معاون وزير نيرو درباره حجم آب قابل انتقال و اينكه استان مبدا با مشكل مواجه خواهد شد يا خير، بيان داشت: حجم آب انتقالي به لحاظ هيدرولوژيكي محاسبه و بررسي شده و البته اينگونه نيست كه وقتي ما عددي را اختصاص مي‌دهيم قابل تغيير نباشد، زيرا از نظر علمي ممكن است در برخي سالها كمتر و يا بيشتر شود. اما متوسط دراز مدت 580 ميليون متر مكعب در نظر گرفته شده است.

وي در ادامه با بيان اينكه مسئله‌اي كه در رابطه با سد بهشت آباد با سازمان حفاظت محيط زيست داشتيم در حال حل و فصل است، يادآور شد: در حال حاضر خط يزد و كرمان در حال اجراست و آب منتقل مي‌شود و دنبال تامين مالي هستيم كه آبرساني اصفهان را هم شروع كنيم.


برگشت به تلکس خبرها