تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : اگر گردش مالي فرودگاه چابهار بود وضع محروميت اين منطقه اينطور نمي‌ماند
دوشنبه، 1 آذر 1400 - 06:34     کد خبر: 94726

ترابر نيوز:


يك مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار معتقد است كه اگر سال ها پيش شهر فرودگاهي چابهار ايجاد شده بود، با گردش مالي كه داشت اكنون وضعيت چابهار در محروميت، مدرسه و تامين آب شرب اينگونه نبود

فرزين حقدل - معاون اقتصادي و سرمايه گذاري منظقه آزاد چابهار- ضمن بررسي وضعيت شهرهاي فرودگاهي منطقه تبعات عقب ماندن چابهار از يك شهر فرودگاهي را تشريح كرده است.

معاون اقتصادي و سرمايه گذاري منطقه آزاد چابهار، با بيان اينكه ساخت شهر فرودگاهي چابهار سابقه ۲۲ساله دارد گفت: يعني كمي پيشتر از سال ۲۰۰۰ و روزهايي كه هنوز فرودگاه‌هايي مانند دوبي و دوحه نبض صنعت هوانوردي منطقه را در دست نگرفته بودند. اگر شهر فرودگاهي چابهار همان ۲۲سال قبل ساخته شده بود و چابهار نه به اندازه فرودگاه دبي كه به اندازه ۱۰درصد از گردش مالي فرودگاه بين‌المللي دبي كسب سهم كرده بود، آيا چابهار مشكلي براي تامين آب شرب، يا ساخت مدرسه و بيمارستان داشت؟ آيا اين گردش مالي، تلخي محروميت را از چابهار نمي برد؟

وي ادامه داد: به هر صورت آن فرصت سوخت و ديگر تكرار نمي‌شود. امروز شايد چابهار در همان موقعيت ۲۰ سال پيش قرار گرفته و اين بار رقباي نوظهور عمان و كويت و بحرين هستند. چابهار ساخت شهر فرودگاهي را آغاز كرده و كشورهاي همسايه نيز ساخت و توسعه فرودگاه‌هاي‌شان را در دستور كار دارند. در چنين شرايطي، ذره‌اي تعلل در ساخت شهر فرودگاهي، همان آينده‌اي متفاوتي را ترسيم مي‌كند كه اكنون نسبت به دبي يا دوحه داريم. امروز كه عمان، بحرين و كويت ‏به شدت در تلاش براي كسب سهم از بازار هوايي حمل كالا و مسافر در منطقه هستند، آيا تعلل در ساخت شهر فرودگاهي چابهار جايز است؟

ضرورت توسعه فرودگاهي براي پيوستن به برنامه «يك كمربند يك راه»

حقدل در ادامه به وضعيت فرودگاه هاي بين المللي در ساير كشورها اشاره داشت و گفت: «ابتكار كمربند و راه» كشور چين كه در سه بخش زميني، دريايي و هوايي به دنبال ايجاد يك كريدور جابه‌جايي مسافر و بار ميان كشورهاي خاور دور و اتحاديه اروپاست، بيانگر اهميت الحاق به اين مسير است. در راه پيوستن به اين كمربند پُراهميت در بخش هوايي، كشورمان نه تنها رقباي بسيار قدرتمندي ازجمله امارات، قطر و تركيه را پيش روي خود مي‌بيند كه كشورهاي ديگري ازجمله كويت، عمان،آذربايجان، ارمنستان و حتي گرجستان نيز به جمع كشورهايي كه به‌دنبال توسعه فرودگاه قطب و الحاق به كانال مالي ايجاد شده ميان اروپا و آسياي شرقي هستند، پيوسته‌اند.


عمان به دنبال جابه‌جايي ۴۸ميليون مسافر در سال

معاون اقتصادي و سرمايه گذاري منطقه آزاد چابهار با بيان اينكه در ميان كشورهاي حوزه خليج فارس، عمان يكي از كشورهايي است كه در سال‌هاي اخير سرمايه‌گذاري وسيعي را روي توسعه شهر فرودگاهي انجام داده است افزود: اين كشور قصد دارد پس از طي سه فاز ظرفيت اين شهر فرودگاه را به‌ترتيب به ۲۴ ، ۳۶ و درنهايت ۴۸ ميليون نفر مسافر در سال ارتقا دهد. عمان همزمان با توسعه شهر فرودگاهي، ساخت يك بازارچه خرده‌فروشي را در حاشيه فرودگاه دنبال مي‌كند.

به گفته وي عمان هدف خود را از اين برنامه، درآمدزايي و كاهش وابستگي اقتصادي به نفت و گاز عنوان كرده است، لذا در همين راستا علاوه بر افزايش سرمايه‌گذاري در بخش فرودگاهي، نوسازي ناوگان و افزودن ۷۰فروند هواپيماي نو را در دستور كار خود قرار داده است.

كويت درصدد رقابت با دبي و ابوظبي

وي با اشاره به اينكه كويت هم يكي ديگر از كشورهاي منطقه خاورميانه است كه برنامه‌ريزي گسترده‌اي را براي توسعه يك شهر فرودگاهي در دستور كار خود قرار داده است. ادامه داد: اين كشور با مشاركت شركت بريتانيايي فوستر (سازنده فرودگاه بين‌المللي پكن در چين)، ساخت يك فرودگاه بين‌المللي مجلل را آغاز كرده و تا سال ۲۰۲۱ فاز نخست اين فرودگاه با ظرفيت ۱۳ ميليون مسافر در سال مورد بهره‌برداري قرار گيرد؛ همچنين بنابر ادعاي كويتي‌ها، اين فرودگاه كه در رقابت با دو فرودگاه دوبي و ابوظبي ساخته مي‌شود، قرار است در نهايت ظرفيت حمل ۲۵ ميليون نفر مسافر را در سال داشته باشد.

بحرين، هم توسعه فرودگاه و هم ساخت فرودگاه جديد

حقدل با بيان اينكه در ميان كشورهاي عربي، بحرين رويكرد متفاوتي را در توسعه فرودگاه قطب در پيش گرفته است افزود: اين كشور در سال ۲۰۱۷ اعلام كرد با سرمايه‌گذاري يك ميليارد دلاري، قصد دارد ظرفيت فرودگاه بين‌المللي خود را از حدود هفت ميليون نفر به ۱۴ ميليون نفر برساند؛ مقامات بحريني با اعلام اين خبر، مذاكراتي را با خطوط هوايي كشورهاي شرق آسيا از جمله هند، چين، مالزي، اندونزي و فيليپين براي برقراري پروازهاي خود به اروپا از طريق فرودگاه بين‌المللي اين كشور انجام دادهاند. در كنار اين موضوع بحريني‌ها، در نظر دارند در صورت افزايش تعداد مسافران ورودي به فرودگاه بين‌المللي خود، ساخت يك فرودگاه بين‌المللي جديد را با ظرفيت بالاتر آغاز كنند.


شهر فرودگاهي چابهار، ضروري‌تر از هميشه

اين مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار به اهميت ايجاد شهر فرودگاهي چابهار اشاره داشت و گفت: توجه ويژه همسايگان كشورمان به ساخت توسعه شهر فرودگاهي، نشان‌دهنده موقعيت ايده‌ال اين منطقه براي ترانزيت مسافران بين‌المللي در پرترددترين كريدور جابه‌جايي كالا و مسافران جهان است؛ حال آنكه چابهار در ميان كشورهاي اين منطقه، بهترين موقعيت جغرافيايي را براي تبديل شدن به راهگذر اصلي مسافران عبوري دارد و بايد در رقابت با اين كشورها به شكلي جدي‌تر و با سرعت بيشتر، ساخت و توسعه شهر فرودگاهي را دنبال كند.


برگشت به تلکس خبرها