تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : دلايل تحريم هاي خسارت بار ايران
دوشنبه، 26 مهر 1400 - 12:52     کد خبر: 94550

ترابر نيوز:

چه دلايلي آمريكا را مجاب به لغو تحريم‌هاي ايران مي‌كند؟

يك استاد دانشگاه در گفتگويي با خبرآنلاين موضوع راستي آزمايي ها و لغو تحريم هاي برجامي را مورد بررسي قرار داد.

به گزارش خبرآنلاين، عبدالرضا فرجي راد در خصوص چالش هاي موضوع راستي آزمايي و امكان حل شدن آن گفت: اين موضوع حل شدني است. آمريكايي ها معتقدند كه همه اتفاقات بايد به صورت همزمان اتفاق بيفتد. آنها مي گويند آمريكا تحريم ها را لغو خواهد كرد و ايران بايد همزمان اجازه بازرسي به بازرسان آژانس دهد. كشورهاي اروپايي به همراه روسيه و چين مي توانند فرمولي را تهيه كنند تا ايران با فروش نفت به مبالغ حاصل از آن دست پيدا كند. اين كشورها مي توانند نقش واسطه را ايفا كنند و به طور طبيعي مي توانند تعهدي در اين زمينه نيز به ايران بدهند. پس از مدتي كه اعتمادسازي صورت گرفت طرفين مي تواند به همكاري ها ادامه دهند. البته اين نظر شخصي بنده است و بايد براي ديگر مسائل منتظر بود.

وي در پاسخ به اظهارات مقام آمريكا درباره باقي ماندن صدها تحريم پس از رفع تحريم هاي برجامي گفت: بايد در نظر داشت كه صحبت هاي آقاي بلينكن بيشتر جنبه خوراك داخلي دارد. همانطور كه مي بينيم جو بايدن براي اينكه مشكلي در روند مذاكرات به وجود نيايد ترجيح مي دهد كه صحبتي نداشته باشد. وي اخيرا سفر طولاني به انگليس براي شركت در اجلاس جي 7 داشت. در ادامه با رهبران دنيا نيز ديدار كرد و همانطور كه شاهد بوديم حداقل اشاره را به برجام داشت. به غير ترامپ كه هر شب خواب ايران را مي ديد، روساي جمهور قبلي از جمله باراك اوباما، بيل كلينتون، جورج بوش همواره اگر سفري داشتند ايران را تهديد مي كردند و از گزينه هاي روي ميز صحبت به ميان مي آوردند. اما جو بايدن رويكرد متفاوتي نسبت به بحث ايران دارد. فشار كنگره سبب مي شود تا وزيرخارجه آمريكا بعضا اظهارات تندي را بيان كند. اما پس از بيان چنين مطالبي در كنگره روز بعد اظهاراتش را اصلاح كرد. البته بلينكن اعتراف به اشتباه نكرد اما با زبان نرم تري سخن گفت. مقامات دولت آمريكا با تندروهاي كنگره به گونه اي صحبت مي كنند كه به آنها بگويند در حال فشار آوردن به ايران هستند.

وي افزود: ممكن است بعضي از تحريم ها در چارچوب برجام نباشد. از طرفي ايران نيز اصرار دارد كه برجام بايد بدون هيچ كم و كاستي اجرا شود. از طرف ديگر ممكن است آمريكايي ها بگويند تحريم هاي در چارچوب برجام رفع خواهد شد. در اين بين ممكن است برخي تحريم ها مربوط به داماتو و.... و يا گذشته باشد. وقتي برخي از اين تحريم ها قديمي هستند بلينكن آنها را به كنگره مي فروشد و به منظور خوراك داخلي كلي گويي مي كند.

اين كارشناس ادامه داد: آنچه كه مسلم است آمريكايي ها به دنبال حل و فصل مساله و خلاص شدن از مساله برجام هستند. از همين رو وقتي تمام پارامترهاي سياسي منطقه بررسي مي شود مي بينيم كه آمريكايي ها در راستاي خواسته هاي نسبي ايران مثبت عمل مي كنند. خروج نيروهاي آمريكايي از خاك افغانستان، موضوع جنگ 11روزه غزه و كنار گذاشتن نتانياهو با ضربه اي كه به او وارد كردند، كمك چند ميليارد دلاري بابت جبران ويراني هاي غزه، تشويق عربستان به گفتگو با ايران و ابراز اميدواري براي به نتيجه رسيدن آن، تغيير مواضع در خصوص عراق از جمله اين موارد مثبت تلقي مي شود. علاوه بر اين كه آمريكايي ها "گزينه هاي روي ميز" را ديگر بيان نمي كنند اقدامات مثبتي را نيز در پيش مي گيرند. بنابراين اين اقدامات به ضرر ما نيست بلكه به نفع ما است.

وي در پايان گفت: در اين بين اروپا و آمريكا مشوق يكديگر براي احياي برجام هستند. در لندن ديديم كه سران كشورها بار ديگر براي احيا و حفظ اين توافق متعهد شدند. حتي گروسي مدير كل آژانس كه بحث پيدا شدن ذرات اورانيوم در سه مكان  در ايران را مطرح كرد طرف هاي غربي به او اعلام كردند كه فعلا نيازي به گزارش در اين زمينه نيست. چون در صورت گزارش نياز به راستي آزمايي و پاسخگويي ايران است كه به مذاكرات ضربه وارد مي كند. بنابراين تصميم بر آن گرفتند تا مذاكرات هر چه سريعتر به نتيجه برسد تا به مسال مهم ديگري در خاورميانه از جمله چين و روسيه بپردازند.

 

>>> مشروح اين گفتگو را در لينك زير بخوانيد:

مذاكرات برجامي در دولت رئيسي ادامه دارد؟


برگشت به تلکس خبرها