تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : پيش بيني ارتفاع رسوب در پشت بدنه سد زاينده رود با استفاده از مدل كاهش سطح
سه شنبه، 29 تیر 1400 - 08:23     کد خبر: 94084

ترابر نيوز:
محل انتشار: اولين همايش منطقه اي بهره برداري از منابع آب حوضه هاي كارون و زاينده رود (فرصتها و چالشها)
كد COI مقاله: COWR01_199
زبان مقاله: فارسيمشاهده اين مقاله: 2,129
فايل اين مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دريافت مي باشد
 

خريد و دانلود فايل مقاله

با استفاده از پرداخت اينترنتي بسيار سريع و ساده مي توانيد اصل اين مقاله را كه داراي 7 صفحه است به صورت فايل PDF در اختيار داشته باشيد.
آدرس ايميل خود را در كادر زير وارد نماييد:
خريد اينترنتي فايل PDF مقاله با قيمت (7,000) تومان
 

مشخصات نويسندگان مقاله پيش بيني ارتفاع رسوب در پشت بدنه سد زاينده رود با استفاده از مدل كاهش سطح

منوچهر حيدرپور - استاديار گروه مهندسي آب، دانشگاه صنعتي اصفهان
 
سيدفرهاد موسوي - استاد گروه مهندسي آب، دانشگاه صنعتي اصفهان
 
سعيد شعبانلو - دانشجوي دكتري، واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي تهران
 
جهانشير محمدزاده - فارغ‌التحصيل كارشناسي ارشد مهندسي عمران (مهندسي آب) دانشگاه صنعتي ش
 

چكيده مقاله:

احداث سد روي يك رودخانه منجر به كاهش سرعت جريان و در نتيجه رسوب‌گذاري در مخزن سد مي‌شود. افزايش ارتفاع رسوب در پشت بدنه سدها بر عملكرد تأسيسات خروجي، دريچه‌هاي آبگير، دريچه‌هاي توربين و شيرهاي تراز پايين‌دست اثرات نامطلوب مي‌گذارد. سد زاينده‌رود در 110 كيلومتري غرب اصفهان روي رودخانه زاينده‌رود بنا گرديده است. يكي از خطراتي كه اين سد در آينده با آن مواجه خواهد شد، مسئله افزايش ارتفاع رسوب در پشت بدنه آن مي‌باشد. زيرا با گذشت زمان و افزايش حجم رسوبات ورودي، به تدريج ارتفاع رسوب در پشت بدنه سد زياد شده و مي‌تواند باعث ايجاد اختلال در كار دريچه‌هاي آبگير و نيروگاه سد شود. با توجه به رسوب‌سنجي سال 1377 هر ساله به طور متوسط 5/2 ميليون متر مكعب رسوب در مخزن سد انباشته مي‌شود. در اين تحقيق، با استفاده از مدل تجربي كاهش سطح و با فرض ثابت بودن حجم رسوب ورودي به مخزن سد، محاسبات پيش‌بيني ارتفاع رسوب صورت گرفته است. نتايج به دست آمده نشان داد كه در صورت رسيدن حجم رسوب در مخزن اين سد به 126 ميليون متر مكعب (سال 1400)، دريچه آبگير تحتاني سد به طور كامل توسط رسوب پوشانده مي¬شود. علاوه بر اين، با رسيدن حجم رسوبات به 250 ميليون متر مكعب (سال 1449)، ارتفاع رسوب تا رقوم لبه پايين دريچه توربين‌هاي نيروگاه سد خواهد رسيد.

كليدواژه ها:

مخزن سد، روش كاهش سطح، ارتفاع رسوب

كد مقاله/لينك ثابت به اين مقاله

كد يكتاي اختصاصي (COI) اين مقاله در پايگاه سيويليكا COWR01_199 ميباشد و براي لينك دهي به اين مقاله مي توانيد از لينك زير استفاده نماييد. اين لينك هميشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سيويليكا مورد استفاده قرار ميگيرد:

https://civilica.com/doc/7654/

نحوه استناد به مقاله:

در صورتي كه مي خواهيد در اثر پژوهشي خود به اين مقاله ارجاع دهيد، به سادگي مي توانيد از عبارت زير در بخش منابع و مراجع استفاده نماييد:
حيدرپور، منوچهر و موسوي، سيدفرهاد و شعبانلو، سعيد و محمدزاده، جهانشير،1385،پيش بيني ارتفاع رسوب در پشت بدنه سد زاينده رود با استفاده از مدل كاهش سطح،اولين همايش منطقه اي بهره برداري از منابع آب حوضه هاي كارون و زاينده رود (فرصتها و چالشها)،شهركرد،،،https://civilica.com/doc/7654

در داخل متن نيز هر جا كه به عبارت و يا دستاوردي از اين مقاله اشاره شود پس از ذكر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زير نوشته مي شود.
براي بار اول: (1385، حيدرپور، منوچهر؛ سيدفرهاد موسوي و سعيد شعبانلو و جهانشير محمدزاده)
براي بار دوم به بعد: (1385، حيدرپور؛ موسوي و شعبانلو و محمدزاده)
براي آشنايي كامل با نحوه مرجع نويسي لطفا بخش راهنماي سيويليكا (مرجع دهي) را ملاحظه نماييد.

مراجع و منابع اين مقاله:

ليست زير مراجع و منابع استفاده شده در اين مقاله را نمايش مي دهد. اين مراجع به صورت كاملا ماشيني و بر اساس هوش مصنوعي استخراج شده اند و لذا ممكن است داراي اشكالاتي باشند كه به مرور زمان دقت استخراج اين محتوا افزايش مي يابد. مراجعي كه مقالات مربوط به آنها در سيويليكا نمايه شده و پيدا شده اند، به خود مقاله لينك شده اند :
 

برگشت به تلکس خبرها