تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : اينگونه پساب فاضلاب در خدمت اشتغال، رفاه و طراوت تهران قرارمي‌گيرد
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 06:51     کد خبر: 105356

ترابر نيوز:

در شهر تهران سالانه يك ميليارد متر مكعب پساب فاضلاب توليد مي شود كه عمده آن در جنوب تهران در كشاورزي و باغ ها مصرف مي شود. پساب فاضلاب شهر كرج و شهريار و اسلام شهر و پرند و پرندك نيز به سمت جنوب شهر تهران جريان دارد  اين پساب مملو از انواع انگل ها و عوامل بيماري زا است و استفاده آن در كشاورزي و كشت سبزيجات و درختان ميوه عامل انتشار بيماري و ظلم آشكار به مردم است. به دليل اينكه تعداد افرادي كه با پساب فضلاب مزارع و باغ هاي خود را آب دهي مي نمايند زياد شده و بعضا اين كار ناپسند به منبع كسب درآمد و محل  ارتزاق انها شده هيچ يك از دولتها تا كنون برخورد جدي قانوني با اين رويه ناميمون بيماري زاي خسارت بار انجام نداده‌اند.
اكنون تا حدودي مشخص شده كه برخورد قهري راهكار اصلي حل اين معضل نيست و مي بايست راهكار علمي و مورد پذيرش جايگزين راهكارهاي قهري گردد. بخش قابل توجهي از پساب فاضلاب تهران در باغ ها و ويلا باغ ها بهره برداري مي شود كه هدف از كشت درختان بيشتر جنبه تفريحي دارد تا محل ارتزاق و درآمد اصلي مالكان اين باغ ها،  شهر تهران مملو از آلودگي و ترافيك است و مردم اين كلان شهر  نياز به زيبايي و طراوت دارند نياز به هواي پاك دارند نياز دارند تا co2 هوا كاهش يابد  راهكار چيست؟
درخت پالونيا راهكار نيل به اين اهداف است. درخت پالونيا برگهاي پهن دارد و اكسيژن زيادي توليد مي كند زيباست و مقدار زيادي از  co2 هوا را مصرف مي كند. اين درخت غير مثمر رشد بسيار بالايي نسبت به ساير درختان دارد و در مدت چهار سال قطر آن به بيست سانتي متر و ارتفاع آن به بيش از پنج متر مي رسد.گل هاي زيباي اين درخت در فصل بهار طراوت بخش مردم منطقه است و شهد اين گلها غذاي مناسبي براي زنبورهاي عسل است.  چوب قطور و بلند اين درخت تا حدودي نقش تصفيه كننده آبي است كه توسط ريشه درخت جذب مي شود.
چوب درخت پالونيا  بسيار مفيد است و در ساخت مبلمان و انواع لوازم چوبي مورد استفاده قرار مي گيرد و شاخ هاي اين درخت براي كارخانه هاي توليد MDF مورد استفاده قرار مي گيرند.
يكي از كاربردهاي اصلي چوب پالونيا در صنعت ساختمان و ساخت وسايل چوبي است، به دليل خواص خاص اين چوب مانند سبكي، مقاومت، ضد آتش بودن و خواص مقاوم در برابر آب، مناسب براي ساخت درب و پنجره، پاركت و سازه‌هاي چوبي هست، چوب پالونيا براي توليد كاغذ به منظور ساخت انواع كاغذها استفاده مي‌شود؛ با توجه به رشد سريع درخت پالونيا؛ توليدكنندگان كاغذ مي‌توانند براي احداث باغ پالونيا سرمايه‌گذاري كرده و كاغذ مد نظر را با هزينه كمتري توليد كنند. علاوه بر اين، چوب پالونيا به عنوان سوخت چوبي و هيزم نيز استفاده مي‌شود؛ به دليل سوختن سريع و با ايجاد حرارت بالا، مناسب براي استفاده در آتش‌داغ و كوره‌هاست؛ اكثراً زغال چوب را از چوب درخت پالونيا توليد مي‌كنند. براي منبت كاري  و توليد صنايع چوبي سرمايه‌گذاراني كه به دنبال چوب ارزان قيمت هستند مي‌توانند چوب نهال پالونيا را جايگزين چوب گردو كنند. توليد مبلمان، كابينت و ميز با استفاده از چوب پالونيا باعث مي‌شود تا هزينه توليد را تا حد زيادي پايين بياورد.
اين درخت در 70 كشور جهان مورد استقبال قرار گرفته و توسعه يافته است بعضا گفته مي شود اين درخت مهاجم است يعني ريشه آن در سطح گسترش مي يابد و درختان جديد توليد مي كند در حالي كه با انتخاب گونه مناسب و كشت و نگهداري درست اين مشكل وجود ندارد و كساني كه تجربه كشت گسترده درخت پالونيا را دارند اين ادعا را رد نموده اند.
 طي برنامه ريزي دقيق و مديريت درست و آبياري قطره اي، با يك ميليارد متر مكعب پساب فاضلاب شهر تهران مي توان يك ميليارد اصله درخت پالونيا كشت نمود و ده ها هزار هكتار از زمين هاي باير جنوب تهران را به بهشت زيباي پر طراوت و درآمد زا تبديل نمود. وزن چوب قابل استفاده هر درخت پالونيا بعد از چهار تاپنج سال حدود 300 كيلوگرم مي شود كه ارزش اقتصادي آن حدود هشت ميليون تومان است. لذا بعد از چهار سال درآمد حاصل از كشت 200هزار هكتار درخت پالونيا صدها هزار ميليارد تومان مي شود. در ابتداي فاصله درختان با هم 2 متر لحاظ مي شود اما از سال چهارم كه اولين برداشت چوب انجام مي شود فاصله درختان را به چهار متر مي رسانند  در سالهاي بعد قطر درختان بيشتر مي شود و بيشترين برداشت و درآمد از سال چهارم به بعد است. از سال چهارم درختاني كه برداشت مي شوند بجاي آنها درختان جديد با لحاظ فاصله حداقل 4 متر كاشته مي شوند و اين چرخه كاشت و برداشت بصورت مستمر ادامه خواهد يافت.
ايران با كمبود سالانه 700هزار متر مكعب چوب روبروست كه ناچار اين مقدار چوب را از خارج كشور و عمدتا از روسيه وارد مي‌كند .در صنايع چوب و كاغذ كشورمان صنايع با كمبود سه ميليون متر مكعب فرآورده چوبي روبه‌رو هستند با اجراي طرح فوق و با آبياري قطره اي، حدود 200 تا 300هزار هكتار زمين هاي باير جنوب تهران و كرج به طول 70 و عرض 50 كيلومتر به سرزمين زيبا و با طراوت تبديل خواهد شد. اطراف بزرگراه قم تهران را مي توان با اين درختان زيبا،  جذاب و پر بازده نمود. اين درخت تا 45درجه سانتي گراد را تحمل مي كند و چنانچه ده ها هزار هكتار از منطقه اي زير كشت اين درختان برود هواي آن منطقه نيز در تابستان ملايم تر خواهد بود.  
مي توان اطراف جاده هاي جنوب تهران و كرج را با درختان پالونيا زيبا جذاب و با طراوت نمود و در فصل بهار از زيبايي گل هاي جنگل پهناور پالونيا لذت برد گل هاي پر شهد پالونيا بستر مناسبي براي توسعه صنعت زنبور داري و توليد عسل است. برگ هاي درخت پالونيا خوراكي براي دام هاست.
چنانچه طرح فوق اجرا شود براي ده ها هزار نفر اشتغال مستقيم ايجاد مي شود و كشاورزان و باغداران جنوب تهران از درآمد مولد و پايداري برخوردار خواهند شد.
اميد است دولت محترم با عزم راسخ بصورت آزمايشي حداقل هزار هكتار از اراضي تحت مالكيت دولت و بنياد مستضعفان و ستاد اجرايي فرمان امام و ساير اراضي ملي واقع در جنوب تهران در مسير گذر كانال هاي پساب هاي فاضلاب را به كشت درخت پالونيا اختصاص دهد و با ابزار هاي مختلف تشويقي مالكين زمين و باغ ها را به سمت كشت درخت پالونيا هدايت نمايد و همزمان از كشت كاهو و سبزيجات و درختان مثمر و برنج و گندم و محصولات كشاورزي با پساب فاضلاب جلوگيري بعمل آورد.
در ماه هايي كه بارندگي وجود دارد نياز كمتري به آبياري درختان مي باشد. با اجراي طرح فوق بسياري از چاه هاي عميق كشاورزي جنوب تهران قابل مديريت خواهند شد و بصورت علمي و متناسب با منابع آبهاي زير زميني اجازه بهره‌برداري به آن چاه ها داده خواهد شد.

https://www.siasatrooz.ir/fa/note/129126


برگشت به تلکس خبرها