تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : مقصر ترافيك زجر آور و ضايع كننده عمر مردم تهران چه كساني هستند
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 06:50     کد خبر: 105355

ترابر نيوز:

بسياري از كاركنان و مسافرين شهر تهران روزانه بين ۲تا۳ ساعت از عمر ارزشمندشان را در ترافيك‌هاي دردناك و آزار دهند و ضايع كننده عمر و نابودكننده آرامش در شهر تهران و كلان شهرها از دست مي دهند . طي نيم قرن گذشته روند افزايش ترافيك شيب تندي داشته و اكنون در شرايط غير قابل تحملي قرار گرفته ايم. ابتدا لازم است عواقب و خسارت‌هاي ترافيك دردناك تهران و كلانشهرهاي ايران را مرور نمائيم كه از جمله آنها عبارتند از:
۱- انتشار ده‌ها هزار تن co2 در هواي فضاي تهران و كلان شهر‌ها كه منجر به مرگ بيش از ده هزار نفر در سال و دچار شدن ده‌ها هزار نفر به انواع بيماري‌هاي سخت و دردآور كوتاه مدت و بلند مدت و دردهاي لاعلاج مي گردند.
۲- اتلاف و ضايع شدن ده‌ها ميليون ليتر بنزين و گازوئيل در ترافيك تهران و كلانشهر‌ها كه منجر به از بين رفتن بيش از ۵ ميليارد دلار سرمايه‌هاي ملي  بين نسلي مي گردد.
۳- انواع تصادفات جزئي و سخت كه منجر به جراحت و كشته شده هزاران نفر از هموطنان عزيزمان مي گردد.
 آيا ترافيك درد بي درمان است؟ شايد هيچ شهري در جهان شدت و وسعت دامنه ترافيك شهر تهران را نداشته باشد.  
همه عقلا و حكومت‌ها و دولت‌هاي توسعه يافته جهان در جهت درمان اين درد جانكاه اقدامات اثرگذار و ارزشمندي انجام داده اند و مردم خود را به آرامش نسبي رسانده‌اند و شر ديو خون آشام ترافيك‌هاي سنگين را از سر ملتشان كوتاه نمودند. شهر استامبول در طول روز حدود ۲۵ميليون نفر ساكن و مسافر دارد طول اين شهر حدود صد كيلومتر و عرض آن بطور متوسط ۱۵ كيلومتر است اما ترافيك اين شهر خصوصا در مكان‌هاي پر تردد كمتر از شهر تهران است چرا؟
ستون فقرات حمل و نقل استامبول اتوبوس است بيش از ۸ هزار اتوبوس جديد و كم مصرف در اين شهر فعال هستند. سرفاصله اتوبوس‌ها از يكديگر حدود ۶۰ثانيه است متروي استامبول از نظر طول و تعداد خطوط كمتر از نصف تهران است اما از نظر تعداد واگن به طول خطوط، شرايط  بسيار مناسب تري دارد لذا از بهره وري بالاتري برخوردار است. سرفاصله هر قطار مترو حدود سه دقيقه است. راه حل اساسي معضل ترافيك تهران در درجه اول دو مطلب است 1-  تامين ۵هزار اتوبوس مدرن مورد نياز تهران 2-  تامين كمبود ۱۵۰۰ واگن مترو مورد نياز
 لازم نيست بابت بحران ترافيك تهران،  شهرداري به اعدام محكوم شود اما هر روز تاخير در تامين اتوبوس و واگن‌هاي مورد نياز تهران و كلانشهر‌ها خيانت به ملت و ‌كشور است و عاملين چنين خيانتي بي شك مي بايست شناسايي ومحاكمه و متناسب با نقش خود در اين ظلم‌ها مجازات شوند. ممكن است در بررسي جامع و عميق عاملين اين معضل و بحران بزرگ صدها نفر محاكمه و بيش از صد نفر محكوم به انواع مجازات‌ها شوند اما چنين بررسي و محاكمه اي لازم است تا كساني كه به عمد يا با ترك فعل نقشي در عدم تامين اتوبوس‌هاي مورد نياز شهر  و واگن‌هاي مورد نياز مترو داشته اند عادلانه محاكمه و مجازات شوند.  ابتدا لازم است كليه مسئولين و افراد داراي عنوان كارشناسي كه بهر طريق ممكن در تامين اتوبوس‌ها و واگن‌هاي مورد نياز تهران و كلانشهر‌ها نقشي داشته اند به نسبت سهمي كه داشته اند شناسايي شوند.
اكنون دولت و مجلس و شوراهاي كلانشهرها مي بايست از هر طريق ممكن به سرعت بودجه مورد نياز براي واردات هر چه سريعتر واگن‌هاي مترو و اتوبوس‌هاي مورد نياز را تامين نمايند و قوانين مورد نياز را مصوب نمايند. تاخير در اجراي اين طرح فوريت دار ملي هزينه‌هاي جبران ناپذيري به دنبال دارد و حتي ساعتي تاخير قابل توجيه نمي باشد
لازم است همه مناطق با تجمع جمعيت شهر به خطوط مترو متصل شوند و اين هدف بزرگ با تمام توان سرعت ممكن اجرائي گردد.  خطوط ويژه اتوبوس از شمال تا جنوب و شرق تا غرب از ابتدا تا انتهاي مناطق جمعيتي شهر ايجاد گردد. چنانچه دو هدف فوق محقق گردد و مردم بتوانند بدون معطلي با قطار يا اتوبوس سفرهاي درون شهري را انجام دهند ضرورت استفاده از خودروهاي شخصي شديدا كاهش خواهد يافت و بدين ترتيب بستر براي افزايش قيمت بنزين نيز فراهم خواهد شد. ضرورت دارد بسترهاي قانوني و ابزار تشويقي براي سرمايه گذاري بخش خصوصي در اين حركت بزرگ ملي مهيا گردد.


برگشت به تلکس خبرها