ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : گزارش كميسيون عمران؛ تحليلي از وضعيت ناهنجار در سطح عملياتي راه آهن
پنجشنبه، 9 تیر 1401 - 20:50     کد خبر: 96616

ترابر نيوز:

در گزارش كميسيون عمران جمع بندي، پيشنهادها و راهكارهاي ارايه شده است.

 
تين نيوز

روز گذشته (سه شنبه هفتم تير ماه)  گزارش كميسيون عمران در خصوص سانحه ريلي قطار مسافري مشهد يزد در صحن مجلس قرائت شد.

به گزارش تين نيوز، اين گزارش در چند بخش شامل شرح كلي حادثه، بررسي هاي كميته ريلي كميسيون عمران، علل و عوامل وقوع حادثه، عواملي كه مي توانست از بروز حادثه و شدت آن پيشگيري كند، تحليل حادثه بررسي وضعيت عمليات اجرايي پيمانكار در محل حادثه، بررسي هدايت قطار توسط كمك لكوموتيوران با پايه 3، بررسي مسايل كنترلي در ايجاد حادثه، بررسي مدريت بحران و امداد در سوانح ريلي، تعارض منافع، بررسي وضعيت اداره كل خط و ابنيه راه آهن، بررسي وضعيت ارتباط و تعاملات در سطح مديران راه آهن و انتخاب تخصصي مديران و جمع بندي و پيشنهادات و راهكارها؛ تهيه شده بود.

 
 

به دنبال قرائت و انتشار گزارش كميسيون عمران مجلس، يك كارشناس حمل و نقل در مورد محتواي اين گزارش گفت: در گزارشي كه از سانحه قطار مسافري مشهد يزد توسط كميسيون عمران تهيه شده، وضعيت ناهنجار موجود در سطح عملياتي و عوامل و اشكالات مديريتي، به خوبي تحليل شده است.

سيد مرتضي ناصريان با بيان اين مطلب در شبكه هاي اجتماعي، تاكيد كرد: در اين گزارش همچنين راهكارهاي اصلاحي مناسبي پيشنهاد شده است.

وي با ابراز اميدواري نسبت به اين كه رهنمودهاي گزارش دنبال شود، افزود: جا دارد پيگيري اين رهنمودها در برنامه كميسيون عمران باشد.

به گزارش تين نيوز، در گزارش كميسيون عمران جمع بندي، پيشنهادها و راهكارهاي ارايه شده به شرح زير بوده است:

- ضروري است در ساختار نظارتي راه آهن تجديد نظر جدي به‌عمل آيد و تاكيد مي‌ گردد كه قراردادهاي تعمير و نگهداري در ابعاد پروژه فوق، با توجه به حساسيت‌ هاي آنها، براساس نظام فني و اجرايي كشور و با استفاده از دستگاه نظارت و ناظر مقيم، كنترل و مديريت گردد.

- نظارت فعال بر آموزش و نظارت جدي بر عملكرد ماموران و پرسنل سير و حركت در مجموعه راه‌ آهن بايد مورد توجه قرار داشته باشد. نصب دوربين كنترلي در كابين، آموزش موثر، مداوم و به هنگام، فرهنگ‌سازي و تشويق و جريمه موثر براي لكوموتيورانان، مورد تاكيد قرار دارد.

- مبادله دستي و همراه با خطاي برگه‌ هاي احتياط بسيار متعدد و چند صفحه‌ اي و عدم دقت احتمالي راهبران قطار، عملا فضاي مناسب براي ايجاد چنين حادثه‌ هايي را در آينده نيز فراهم مي‌ سازد. ارتقاي سامانه كنترل اتوماتيك قطار (ATC) به شكلي كه بتواند صدور احكام احتياط در آن درج گردد، مورد تاكيد است. در اين زمينه وجود بستر آماده در راه‌آهن و سامانه كنترل اتوماتيك قطار (ATC) استقرار يافته، تسهيل كننده شرايط فوق است.

- شرايط ايجاد شده در اين حادثه نشان دهنده يك نقص جدي سيستمي در مجموعه پيچيده و پرمخاطره شركت را‌ه‌ آهن است. اين مجموعه نيازمند اعمال مديريت منضبط و تخصصي، بازتعريف قوانين، گسترش نظم دقيق و كنترلي جدي و آموزش و فرهنگ‌ سازي گسترده داخلي براي حصول مجدد نظام مورد نياز است. در اين امر رويكردهاي خاص و تجارب ويژه مديريتي براي جلوگيري از وقوع حادثه‌ در آينده ضروري است. از اين رو مديريت مجموعه‌ هايي مانند شركت راه‌ آهن، علاوه بر توانايي‌ هاي مديريتي، نيازمند اشراف ويژه تخصصي و تجارب موثر در اين حوزه مي‌باشد كه در شرايط فعلي شركت راه آهن نقض گرديده است.

-  برگزاري جلسات ارتقاي ايمني با حضور مديران ارشد شركت راه آهن و با بالاترين سطح اختيار در ستاد و مناطق و پيگيري مصوبات آن تا حصول نتيجه و نيز ايجاد نهادي مستقل از شركت كه مسئوليت تنظيم و كنترل مقررات را داشته باشد، مورد تاكيد ويژه است.

- برگزاري مانور هاي منطقه‌ اي و نيز تدوين مناسب ساختار تشكيلاتي مديريت بحران، تدوين سند آمادگي و مقابله با بحران (EOP) در شركت راه‌ آهن، پيش‌بيني و استقرار هليكوپتر و قطار عملياتي زمان بحران، ضروري و عاجل است.

- در اين حادثه متاسفانه حواشي و مسائل غير مهم نه تنها مديريت نشده بلكه بعضا به آنها از سوي مديريت ارشد، دامن زده شده است  كه انتظار مي رفت مديريت عالي راه آهن در اين رابطه دقت بيشتري صورت دهد. ضروري است تا ضمن انتصابات تخصصي مورد نياز، مديريت عالي راه آهن در اين ارتباط و نزديكي به عمليات و مديران عملياتي، اقدامات جدي انجام داده چرا كه در اين رابطه داراي چالش هاي جدي است.

 

- با عنايت به وجود بخش هاي بحراني در شبكه خطوط حمل و نقل ريلي كشور كه به صورت الزام آور نياز اساسي و مبرم به ايمن سازي دارند، ضروري است تا ضمن افزايش اعتبار تخصيص داده شده در سال 1401 به بهسازي، نوسازي و نگهداري خطوط راه آهن و بهسازي و نوسازي و علائم ارتباطات به ترتيب به مقدار 2300 و 700 ميليارد تومان، از سال 1402 نيز طرحي جديد با عنوان طح ايمن سازي و حذف نقاط بحراني شبكه خطوط حمل و نقل ريلي كشور  به طرح هاي عمراني بودجه كل كشور از سال 1402 لغايت 1407 با اعتبار هر ساله به مبلغ 3000 ميليارد تومان اضافه گردد، تا بتوان در يك برنامه پنج ساله، بخش هاي بحراني و الزام آور نگهداشت خطوط شبكه ريلي كشور را ساماندهي نمود.

براي مشاهده فايل گزارش كميسيون عمران مجلس روي عبارت اينجا كليك كنيد و براي مشاهده پخش زنده صحن علني مذاكرات مجلس نيز اينجا كليك كنيد.

لينك مشاهده گزارش صحن علني مجلس را از تلوبيون اينجا ببينيد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها