ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : آب هيرمند به‌روي ايران باز شد +ويديو
چهارشنبه، 29 دی 1400 - 11:08     کد خبر: 95367

ترابر نيوز:

آب هيرمند به‌روي ايران باز شد +ويديو اينجا

طالبان امروز دريچه‌هاي سد كمال خان را به سمت ايران باز كرد و آب اين سد به سمت استان سيستان و بلوچستان و هامون رها شد. سيد حسن مرتضوي معاون سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل گفت: با رايزني‌هاي ايران با افغانستان در سفر اميرخان متقي سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به تهران و ادامه اين مذاكرات با مقامات حكومت سرپرست در افغانستان، رهبران طالبان دستور بازگشايي دريچه‌هاي بند كمال‌خان را صادر و حدود دو ساعت پيش آب به سمت مرز‌هاي جمهوري اسلامي ايران رها شد.
 
پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

صداوسيما: طالبان امروز دريچه‌هاي سد كمال خان را به سمت ايران باز كرد و آب اين سد به سمت استان سيستان و بلوچستان و هامون رها شد.

 

سيد حسن مرتضوي معاون سفارت جمهوري اسلامي ايران در كابل از باز شدن دريچه‌هاي بند سد كمال‌خان توسط افغانستان و جاري شدن آب به سمت مرز‌هاي جمهوري اسلامي ايران خبر داد.

وي افزود: با رايزني‌هاي ايران با افغانستان در سفر اميرخان متقي سرپرست وزارت امور خارجه طالبان به تهران و ادامه اين مذاكرات با مقامات حكومت سرپرست در افغانستان، رهبران طالبان دستور بازگشايي دريچه‌هاي بند كمال‌خان را صادر و حدود دو ساعت پيش آب به سمت مرز‌هاي جمهوري اسلامي ايران رها شد.

مرتضوي گفت: اميدواريم تا ظهر فردا آب به مرز‌هاي كشورمان برسد و مردم استان سيستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شوند.

معاون سفارت كشورمان در ادامه با اشاره به احداث بند كمال‌خان توسط كشور‌هاي غربي و مسدود شدن كامل مسير جاري شدن سيلاب به سمت مرز‌هاي ايران گفت: بي‌شك مشكلات اساسي مردم با اين دوره از باز شدن دريچه‌هاي اين بند حل نمي‌شود و در هفته‌هاي آتي مذاكرات مفصلي با حكومت مستقر در كابل براي رفع كامل مشكلات پيش آمده توسط حكومت سابق افغانستان براي آب‌هاي مرزي مشترك، انجام خواهد شد و مردم از نتايج آن ان‌شالله آگاه مي‌شوند.

براساس معاهده هيرمند، سهم ايران از آب رودخانه هيرمند معادل ۸۲۰ ميليون متر مكعب در سال و در حدود ۲۶ متر مكعب در ثانيه است كه البته در ماه‌ها و فصول مختلف تفاوت مي‌كند. از آنجا كه اين رودخانه از مناطق خشك و كم آب منطقه سيستان مي‌گذرد براي جنوب شرقي كشور در بحث تامين آب آشاميدني، كشاورزي و صنعتي مهم است.

قدرداني نماينده ويژه رئيس جمهور كشورمان از رهاسازي آب سد كمال خان

نماينده ويژه رئيس جمهور كشورمان در امور افغانستان از مسئولان طالبان براي رهاسازي آب سد كمال خان قدرداني كرد.

كاظمي قمي در پيام صوتي گفت: از وفاي به عهد مسئولان طالبان در رهاسازي حق آبه ايران و باز كردن دريچه هاي سد كمال خان قدرداني مي كنم و اميدوارم شرايطي به وجود بيايد كه افغانستان نيز شاهد شكوفايي و رشد شود.

وي همچنين گفت: به طور ويژه از آقاي مرتضوي معاون سفارت ايران در كابل كه موضوع رهاسازي حق آبه ايران را پيگيري كرده است، قدرداني مي كنم.

 
 
 
 
Remaining Time -0:00
 
 
كد ويديو
 

پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها