به گزارش افكارنيوز به نقل از مهر، روند صعودي تصادفات رانندگي در كشور كه از سال ۷۴ با رشد خودرو و راهها آغاز شده بود در سال ۸۴ با ۲۷ هزار و ۷۵۰ كشته به اوج خود رسيد. تا آنجا كه پس از آن مسئولان به فكر كنترل اين روند و كاهش كشته ها افتادند. اقداماتي كه با تصويب قوانين جدي و سختگيري پليس موثر واقع شده و طي پنج سال تعداد كشته هاي رانندگي به ۲۰ هزار نفر كاهش يافت.

ساخت ۳ هزار كيلومتر راه نياز هر ساله كشور

در اين ميان مرگ هر ساعت دو نفر در حوادثرانندگي آمار كشته هاي كشور را با زمان جنگ برابر مي كند. در حالي كه روزانه بيش از چهار هزار نفر در كشور راننده مي شوند، بيش از پنج هزار خودرو نيز وارد خيابانها و جاده‌هاي كشور مي شود. آماري كه به هيچ وجه با ميزان ساخت خيابانها و جاده ها برابري نداشته و با ورود سالانه يك ميليون خودرو در كشور بايد سه هزار كيلومتر راه ساخته شود. راههايي كه در برخي موارد به علت ناايمن بودن باعثوقوع تصادفات مرگبار مي شود. اما با گذشت يك سال از قانون برنامه پنجم توسعه هنوز بيش از دو هزار نقطه حادثه خيز در جاده‌هاي كشور وجود دارد.

مرگ بيش از ۲۳۰ هزار نفر در ۱۰ سال / خسارت ۵ ميلياردي هر تصادف

براساس آمارهاي اعلام شده از سوي پزشكي قانوني طي دهه ۸۰،۲۳۵ هزار نفر در جاده هاي كشور جان خود را براثر تصادفات رانندگي از دست داده اند كه اين ميزان كشته با ۸ سال دفاع مقدس تفاوت اندكي دارد. اين در حالي است كه در اين دهه تنها ۹۸۶ نفر در سوانح هوايي كشور كشته شدند. تلفاتي كه سالانه علاوه بر خسارت معنوي به خانواده ها، تنها در سال ۸۹،۲۰ هزار ميليارد تومان به كشور خسارت وارد كرده و با درنظر گرفتن ميزان تصادفات، برخورد دو خودرو به يكديگر ۵ ميليارد تومان خسارت به بار مي آورد.

مجروح شدن بيش از دوميليون نفر در تصادفات

در اين دهه همچنين دو ميليون و ۲۲۱ هزار نفر مجروح شده و تعداد زيادي از آنها به علت نا ايمن بودن خودروها و شدت تصادفات دچار ضربات جبران ناپذيري از جمله قطع نخاع شده اند. بر اساس آمارهاي موجود هزينه درمان هر مجروح در تصادفات بيش از ۷ ميليون تومان است.

ايران ركورددار مرگ در تصادفات

براساس آمارهاي بين المللي به ازاي هر يكصد هزار نفر جمعيت در امارات ۲۶ نفر در تصادفات جان خود را از دست مي دهند كه اين امار در كشورهاي آمريكا و انگلستان ۱۴ و ۵ است، البته اين آمار در سال گذشته در ايران به ۳۵ نفر كاهش پيدا كرد اما ايران همچنين ركورددار مرگ و مير در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه براساس نرخ جمعيت، خودرو و راه است.

جاده‌هاي مرگ / خودروهاي نا ايمن

با اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي پس از گذشت ۴۰ سال بالاخره سهم خودرو و جاده‌ها نيز در تصادفات مشخص شد. پس از اجراي قانون جديد، مشخص شد تنها ۷۰ درصد تصادفات به علت خطاي انساني است و ما بقي به علت نقص راه و خودرو رخ مي دهد كه با رفع آن مي توان ميزان كشته هاي رانندگي را سه هزار نفر در سال كاهش داد. البته هم اكنون پر تيراژ ترين خودروهاي كشور همانند پرايد و وانت پيكان نا ايمن ترين خودروهاي كشور هستند كه پليس و سازمان استاندارد پس از چالشهاي بسيار از توليد وانت پيكان در ابتداي سال ۹۱ جلوگيري كنند. اما هنوز توليد پرايد بدون كيسه هوا ادامه دارد.

سه استان ركوردار تصادفات مرگبار / مرگ بيش از ۱۲ هزار نفر در جاده‍ها

براساس آمارهاي اعلام شده از سوي پزشكي قانوني در ۱۱ ماهه سال گذشته يازده هزار و ۴۴ نفر در تصادفات برون شهري و در جاده ها جان خود را از دست داده بودند. استان فارس نيز با يكهزار و ۵۲۰ كشته، خراسان رضوي يكهزار و ۵۱۰ و تهران با يك هزار و ۵۰۳ كشته استان هاي ركورد دار كشته هاي رانندگي بودند. البته چهارده هزار و ۲۰۵ نفر از كشته هاي تصادفات را مردان و چهار هزار و ۱۷۰ نفر را نيز زنان تشكيل مي دهند.