ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : كشته شدن 185 هزار ايراني در تصادفات 10 سال گذشته/افزايش سالانه 4000 يتيم ناشي از فوت پدر در تصادفات/خطر تصادفات 15 برابر زلزله است
سه شنبه، 21 دی 1400 - 08:33     کد خبر: 95202

ترابر نيوز:

نماينده وزير راه در امور زيربنايي:

كشته شدن 185 هزار ايراني در تصادفات 10 سال گذشته/افزايش سالانه 4000 يتيم ناشي از فوت پدر در تصادفات/خطر تصادفات 15 برابر زلزله است

نماينده وزير در امور زيربنايي و طرح‌هاي ويژه با بيان اينكه 67 درصد تصادفات مربوط به راه‌هاي برون‌شهري مي‌شود، گفت: 23 درصد از تصادفات در راه‌هاي درون‌شهري رخ مي‌دهد. همچنين بيشترين تصادفات را در مناطق مسكوني كه راه‌هاي برون‌شهري از آن عبور كرده شاهد هستيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايلنا، حسين ميرشفيع در نشست خبري بررسي‌ خسارت‌هاي تصادفات جاده‌اي با بيان اينكه در كشورمان با حجم زيادي از تصادفات جاده‌اي و تلفات ناشي از اين تصادفات مواجه هستيم، اظهار داشت: تعداد كشته‌ها در سال بيش از 17 هزار نفر است. همچنين تصادفات 370 هزار مجروح بر جاي مي‌گذارند كه امكانات دولت كفاف كاهش اين حجم از تصادفات را ندارد.

نماينده وزير در امور زيربنايي و طرح‌هاي ويژه ادامه داد: توانسته‌ايم با مشاركت مردم و دهياري‌ها 6000 كيلومتر راه روستايي را آسفالت كنيم و براي افزايش زيرساخت‌هاي جاده‌اي نياز به مشاركت مردمي و انجمن‌ها داريم.

وي با اشاره به استانداردهاي تصادفات جاده‌اي در كشورهاي خارجي گفت: ميزان تلفات ناشي از تصادفات در كشورهاي خارجي 5 نفر در 100 هزار نفر است كه طبق اين استاندارد، ميزان تلفات تصادفات جاده‌اي در ايران بايد سالانه 4000 نفر باشد و نه 17 هزار نفر.

ميرشفيع با بيان اينكه عامل انساني سهم 60 درصدي در بروز تصادفات جاده‌اي دارد، گفت: 40 درصد باقي مانده مربوط به خودرو و جاده است كه از اين رو براي ارتقاء سطح جاده‌هاي كشور 1500 نقطه حادثه‌خيز شناسايي شده كه قرار بر اين است كه سازمان راهداري نسبت به رفع 240 نقطه اقدام كند.

اين مقام مسئول با اشاره به آخرين آمار تصادفات جاده‌اي در 7 ماه گذشته گفت: در 7 ماه اول امسال ميزان تلفات ناشي از تصادفات جاده‌اي، 11000 نفر بوده كه مجروحان هم آمار 228 هزار نفري دارند.

وي گفت: تعداد تلفات ناشي از تصادفات جاده‌اي در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته 15 درصد افزايش يافته است كه سهم راه‌هاي روستايي 13 درصد بوده كه امسال به 10 درصد كاهش يافته اما آمار تلفات همچنان بالا است چراكه طول راه‌هاي روستايي از 70 هزار كيلومتر به 110 هزار كيلومتر افزايش يافته و همچنين تعداد خودروهاي شخصي بالا رفته است.

ميرشفيع ادامه داد: يكي ديگر از عوامل افزايش آمار تلفات در راه‌هاي روستايي شرايط هندسي اين مسيرها و كمبود امكانات و تجهيزات در مسير است. همچنين عبور حيوانات وحشي و اهلي و نقص سيستم روشنايي سهم بالايي در بروز تصادفات در راه‌هاي روستايي دارند.

نماينده وزير در امور زيربنايي و طرح‌هاي ويژه با بيان اينكه 67 درصد تصادفات مربوط به راه‌هاي برون‌شهري مي‌شود، گفت: 23 درصد از تصادفات در راه‌هاي درون‌شهري رخ مي‌دهد. همچنين بيشترين تصادفات را در مناطق مسكوني كه راه‌هاي برون‌شهري از آن عبور كرده شاهد هستيم.

ميرشفيع با تاكيد بر اينكه در 10 سال گذشته 185 هزار نفر براساس تصادفات جاده‌اي جان باختند، گفت: هر سال 3000 تا 4000 يتيم به اين جمعيت بابت از دست رفتن سرپرست خانوار در تصادفات جاده‌اي اضافه خواهد شد.

ميرشفيع با تاكيد بر اينكه خطر رانندگي در ايران 15 برابر زلزله است، گفت: خسارات تصادفات جاده‌اي 6 تا 7 درصد توليد ناخالص كشور را تشكيل مي‌دهند كه اين رقم بسيار قابل توجه‌اي است.

وي همچنين با اشاره به تاثير افزايش قيمت بنزين در كاهش تصادفات جاده‌اي گفت: بايد ديد مردم تقاضاي سفر را چگونه مديريت مي‌كنند و چه مقدار از سفرها به سمت حمل و نقل عمومي هدايت خواهد شد.


پیامک - فیس بوک - تویتر
نسخه اصلی - برگشت به خبرها