پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 14:35   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 99126صفحه نخست » ریلی 2شنبه، 5 فروردین 1402 - 21:58
۱۰ حقیقت جالب درباره ایستگاه های قطار ژاپن
  
ترابر نیوز:
رضا‍ رجب پور
  • رضا‍ رجب پور
  • ژاپن کشور شگفتی‌ها است و همه‌ی دنیا به ژاپنی‌ها به چشم مردمانی متفاوت و دقیق می‌نگرند. سامانه‌ی خطوط حمل‌ونقل ریلی ژاپن نیز یکی دیگر از عجایب این کشور محسوب می‌شود.

تور اروپا

سوشی، انیمیشن و وسایلی با تِم گربه مواردی هستند که بهتر از همه جای دنیا در ژاپن حس می‌شوند. با این‌حال، بسیاری معتقدند که ژاپنی‌ها علاوه بر این موارد، در سیستم حمل‌ونقل ریلی هم سرآمد هستند و به سامانه‌ی ریلی کارآمد، به‌هم‌پیوسته و آینده‌نگر خود می‌بالند. حقیقتاً این امر صحت دارد و سیستم راه آهن ژاپن می‌تواند شما را شگفت‌زده کند. این مقاله به همین منظور به سراغ حقایقی باورنکردنی اما کاملاً واقعی از سامانه‌ی حمل‌ونقل ریلی ژاپن رفته است.

ایستگاه شینجوکو شلوغ ترین ایستگاه قطار جهان است

مجموعه‌ای از تونل‌های زیرزمینی پیچ‌درپیچ، مراکز خرید فراوان و دریایی از انسان‌های در حال حرکت، ایستگاه شینجوکو (Shinjuku) را تشکیل داده‌اند. این ایستگاه مکانی است که حتی مردم محلی هم در آن گم می‌شوند. وقتی‌که به ایستگاه رفتید و برای چند بار گم شدید، تعجب نخواهید کرد که چرا اینجا شلوغ‌ترین ایستگاه قطار جهان لقب گرفته است. روزانه ۳.۶ میلیون مسافر در این ایستگاه تردد می‌کنند. شینجوکو به‌قدری شلوغ است که شرکت راه آهن شرق ژاپن در سال ۲۰۱۶ اقدام به طراحی یک اپلیکیشن جدید، صرفاً برای این ایستگاه، کرد.

ایستگاه قطار شینجوکو ژاپن

۴۵ ایستگاه از ۵۱ ایستگاه شلوغ دنیا در ژاپن قرار دارد

وقتی‌که شلوغی شینجوکو را دیدید، متوجه بیشترین ازدحام جمعیت در خطوط ریلی خواهید شد. با این‌حال، ژاپن میزبان چندین ایستگاه بسیار شلوغ دیگر هم است. از میان ۵۱ ایستگاه راه‌آهن شلوغ در جهان، ۴۵ ایستگاه در ژاپن قرار دارد. همین امر ثابت می‌کند که ژاپن کشوری متکی به قطار است. ۵ ایستگاه شلوغ در این کشور به ترتیب شینجوکو، شیبویا، ایکه‌بوکورو (Ikebukuro)، اومدا (Umeda) در اوزاکا و یوکوهاما هستند.

ایستگاهی که تنها دو بار در سال باز است

از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهن به سراغ خلوت‌ترین آن‌ها یعنی تسوشیمانومیا (Tsushimanomiya) در جزیره‌ی شیکوکو (Shikoku) می‌رویم. این ایستگاه کوچک تنها دو روز در سال فعالیت می‌کند. تسوشیمانومیا به مناسبت فستیوال تابستانی محلی در معبد تسوشیما (Tsushima)، در روزهای چهارم و پنجم ماه اوت باز است.

ایستگاه قطار ژاپن

ژاپن طولانی ترین قطار معلق در جهان را دارد

منطقه‌ی ساحلی چیبا (Chiba) حدود یک ساعت از توکیو فاصله دارد و اغلب مورد بی‌مهری گردشگران قرار می‌گیرد؛ اما این منطقه پر از جاذبه‌های شگفت‌انگیز است. اینجا همچنین میزبان سامانه‌ی مونو ریل شهری چیبا است که در حین داشتن ظاهری قدیمی، بسیار آینده‌نگر به نظر می‌رسد. این قطار از ریل‌های خود آویزان است و در مسیری به طول ۱۵.۲ کیلومتر حرکت می‌کند. همین امر قطار شهری چیبا را به طولانی‌ترین سامانه‌ی ریلی معلق در جهان تبدیل کرده است. وقتی‌که در زیر این خطوط راه می‌روید، حس می‌کنید که قرار است این قطار بر روی سر شما فرود آید.

قطارهای معلق جهان

بسیاری از شهرهای ژاپن دارای واگن های مخصوص بانوان هستند

وقتی‌که قطارها و ایستگاه‌های ژاپن پر از مسافر باشند، همواره فرصت خوبی برای برخی از افراد به‌منظور دستیابی به اهداف پلیدشان خواهد بود. بله ما در مورد مزاحمت‌هایی صحبت می‌کنیم که برای بانوان در ایستگاه‌ها و واگن‌ها رخ می‌دهد. سامانه‌ی خطوط ریلی ژاپن به‌منظور جلوگیری از این مزاحمت‌ها برای بانوان در ساعات شلوغ، اقدام به اختصاص دادن واگن‌های مخصوص خانم‌ها کرده است. ورود به این واگن‌ها در ساعات صبح و عصر روزهای کاری تنها برای بانوان مجاز است.

واگن های مخصوص زنان در ژاپن

در ژاپن طرفدار قطار بسیار زیاد است

اوتاکو (Otaku) واژه‌ای ژاپنی برای افراد خوره در هر زمینه‌ای است. شاید تصور شود که این واژه تنها به علاقه‌مندان به انیمیشن و موسیقی الکترونیک اطلاق می‌شود، اما درواقع می‌توان از واژه‌ی اوتاکو برای هر چیزی استفاده کرد. دنشا اوتاکو (densha otaku) به معنی «خوره‌ی قطار» است. موضوع عجیب دیگر، حوزه‌ی فعالیت هرکدام از خوره‌های قطار است. به گفته‌ی وب‌سایت خبری سورا نیوز (Sora News)، در حال حاضر ۳۶ نوع مختلف از دنشا اوتاکو وجود دارد. این موارد بسیار حیرت‌انگیز هستند. برای مثال، اوری تتسو (ori-tetsu) به فردی گفته می‌شود که دوست دارد در اطراف ایستگاه مترو قدم بزند. یا اینکه اِکیبن تتسو (ekiben-tetsu) فردی است که عاشق ظرف‌های غذای فروخته‌شده در مترو است.

سفر با قطار در ژاپن

تمامی قطارهای سریع السیر دارای یک ترمز خودکار در زمان وقوع زلزله هستند

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که ژاپن یکی از کشورهای زلزله‌خیز در جهان است؛ اما آیا می‌دانستید که ژاپن به لطف طراحی‌های هوشمندانه و دقیق خود، یکی از امن‌ترین نقاط جهان در برابر زلزله محسوب می‌شود؟ خانه‌ها در ژاپن بر روی سکوهای مخصوص متحرک ساخته می‌شوند، درحالی‌که خطوط ریلی نیز با یک سازوکار ایمنی مخصوص طراحی شده‌اند. از آنجایی‌که قطارهای سریع‌السیر شینکانسن (shinkansen) با سرعت خارق‌العاده‌ای در سراسر این کشور تردد می‌کنند، سامانه‌ی اصلی کنترل‌کننده‌ی آن‌ها می‌تواند با مشاهده‌ی اولین علائم زلزله این قطارها را در خطوط ریلی خود متوقف کند.

قطارهای ژاپن دارای ترمز مخصوص زلزله

ژاپن خانه طولانی ترین پل ریلی در جهان است

پل ستو اوهاشی (Seto Ohashi) سازه‌ای متشکل از چندین پلِ به‌هم‌پیوسته است که منطقه‌ی اوکایاما (Okayama) در هونشو (Honshu) را به منطقه‌ی کاگاوا (Kagawa) ‌در جزیره‌ی شیکوکو (Shikoku) متصل می‌کند. این پل ۹,۳۶۸ متر طول دارد و عمدتاً از آن برای تردد خودروها استفاده می‌شود، اما یک فضای مخصوص برای حرکت قطارهای شینکانسن هم در این پل طراحی شده است.

طولانی ترین پل ریلی جهان در ژاپن

ژاپن دارای یک ایستگاه قطار هلو کیتی است

خبرهای اخیر از یک قطار سریع‌السیر با تم شخصیت کارتونی هلو کیتی (Hello Kitty) موجی را در ژاپن به راه انداخت، اما فراموش نکنید که توکیو نیز خانه‌ی یک ایستگاه قطار با همین تم است. در ایستگاه تاما سنتر (Tama-Center)، به‌طرف جنوب شرقی توکیو، می‌توان سکویی تزئین‌شده با تم هلو کیتی را مشاهده کرد. تمامی علائم هشدار دهنده در این سکو نیز تم هلو کیتی دارند و می‌توان تصاویری از این شخصیت کارتونی را بر روی سقف شیشه‌ای این ایستگاه، درست در مرکز آن، تماشا کرد.

قطار هلو کیتی ژاپن

یک قطار به خاطر چند ثانیه زودتر حرکت کردن شهرت جهانی یافت

ژاپنی‌ها به سر وقت بودن مشهور هستند و سامانه‌ی ریلی آن‌ها نیز یکی از راه‌ها برای درک این موضوع به شمار می‌آید. در اواخر سال ۲۰۱۷ یک قطار به خاطر ۲۰ ثانیه زودتر ترک کردن ایستگاه به صدر اخبار شبکه‌های اجتماعی راه یافت. قطار خاطی تسوکوبا اکسپرس (Tsukuba Express) نام داشت که بین توکیو و شهر تسوکوبا حرکت می‌کرد. این قطار به‌جای ترک ایستگاه رأس ساعت ۹:۴۴:۴۰، اقدام به ترک سکو در ساعت ۹:۴۴:۲۰ کرد. شرکت راه‌آهن به‌منظور مقابله با این وضعیت ناخوشایند، بیانیه‌ای صادر کرد و از مسافران به خاطر این مشکل عذر خواست. آن‌ها در بیانیه‌ی خود اعلام کردند که راهبر قطار در خواندن زمان دقیق برنامه‌ی حرکت دچار اشتباه شده و قول می‌دهد تا دیگر مرتکب آن نشود. همان‌طور که انتظار می‌رفت، کاربران شبکه‌های اجتماعی موضوع جدیدی برای بحث پیرامون آن پیدا کرده بودند.

تعداد بازدید: 400 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  ۱۷۷ کشته و ۶۲۰۰ مجروح در تصادفات ۵ روز اول طرح نوروزی پلیس در جاده ها
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  کمبود هواپیما و شمار زیاد ایرلاین ها!
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار