سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 16:58   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 98037صفحه نخست » بازار سرمایه و اقتصادجمعه، 11 آذر 1401 - 11:12
یک سوم سرمایه‌گذاری‌ها در ترکیه متعلق به کشورهای هلند، آمریکا و انگلستان است
  
ترابر نیوز:

از سال 2003 تاکنون 165 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری خارجی صورت گرفته که کشورهای هلند، آمریکا و انگلستان در صدر قرار دارند.

 

 

 یک سوم سرمایه‌گذاری‌ها در ترکیه متعلق به کشورهای هلند، آمریکا و انگلستان است
 
 

استانبول/ مراد بیرینجی/ خبرگزاری آناتولی

درحالی که ترکیه از سال 2003 تا کنون تبدیل به یکی از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خارجی در زمینه‌هایی از صنعت گرفته تا حمل و نقل شده است، در این مدت 165 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده که یک سوم این سرمایه‌گذاری‌ها متعلق به کشورهای هلند، آمریکا و انگلستان است.

ترکیه علاوه بر موقعیت جغرافیایی و اهمیت استراتژیک خود با ارائه امکانات بلند ‌مدت به جذب سرمایه‌‌گذاران از سراسر جهان ادامه می‌دهد. این درحالی است که تا اوایل سال 2000 به ارزش چندین میلیون‌ دلار سرمایه‌گذاری در ترکیه صورت می‌گرفت، از این تاریخ به بعد توجه سرمایه‌گذاران خارجی به ترکیه افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار «آناتولی»، طبق داده‌های بانک مرکزی ترکیه طی حدود 18 سال گذشته در کشور به ارزش 164.6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی صورت گرفته است. در سال 2007 این سرمایه‌گذاری‌ها با 19.1 میلیارد دلار به اوج رسیده است.

در این دوره هجده ساله 120 میلیارد دلار اروپایی‌ها، 29 میلیارد دلار آسیایی‌ها و 14.3 میلیارد دلار آمریکایی‌ها در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

درحالی که بیشترین سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ترکیه متعلق به کشورهای اروپا ست، هلند در صدر این کشورها قرار دارد.

طبق آمار بانک مرکزی ترکیه، شرکت‌های هلندی طی 18 سال گذشته در زمینه‌هایی مانند بندر و لجستیک، غیرمنقول و ساخت و ساز، کشاورزی، هوانوردی، غذا و گردشگری سلامتی 26.2 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این کشور که به تنهایی 16 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در ترکیه را برعهده دارد، تنها سال گذشته 1.2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

آمریکا پس از هلند دومین کشوری است که بیشترین سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در ترکیه را انجام داده است. بنابراین آمریکا طی مدت 18 سال گذشته در بسیاری از زمینه‌ها مانند اقتصاد، غذا و فنآوری به ارزش 12.9 میلیارد در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده است.

آمریکا بزرگترین سرمایه‌گذاری خود در ترکیه را در سال 2007 در زمینه بانکداری انجام داد. ایالات متحده در این سال 4.2 میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری انجام داده و سهم این کشور در مجموع به 7.8 درصد رسید.

انگلستان سومین کشوری است که بیشترین سرمایه گذاری را در ترکیه انجام داده‌ است. این کشور طی 18 سال گذشته 11.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده و در سال 2012، با بیش از 2 میلیارد دلار بیشترین میزان را ثبت کرده است. زیرساخت‌ها، انرژی، غذا، جهانگردی٬ امور مالی و ارتباطات بخش‌هایی بودند که انگلستان بیشترین سرمایه‌گذاری را در آنها انجام داده است.

این کشور در طول 18 سال گذشته 11 بار در میان پنج کشور برتر سرمایه گذار در ترکیه قرار گرفته و سهم کل سرمایه گذاریش 7.1 درصد است.

ایالات متحده و انگلیس در 18 سال گذشته به طور مشترک 15٪ از کل سرمایه گذاری‌های خارجی در ترکیه را با 24.5 میلیارد دلار انجام داده‌اند.

میزان سرمایه‌گذاری مستقیم آلمان نیز که سابقه طولانی همکاری با ترکیه در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی دارد٬ در طی 18 سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است. بخش‌های خودروسازی، صنایع، انرژی، پتروشیمی از جمله بخش‌های است که شرکت‌های آلمانی در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

آلمان طی 18 سال گذشته با سرمایه گذاری 10.1 میلیارد دلاری٬ در رده پنجم کشورهای سرمایه‌گذار در ترکیه قرار گرفته و در سال 2013 نیز با 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صدر قرار داشته است.

سرمایه‌گذاری کشورهای حوزه خلیج نیز در طول این مدت در بخش‌هایی مانند رسانه افزایش یافته و در این مدت به حدود 11.4 میلیارد دلار رسیده است. بیشترین سرمایه‌گذاری این کشورها در سال‌های 2005، 2006 و 2008 به ترتیب با 1.7 میلیارد دلار، 1.8 میلیارد دلار و 2 میلیارد دلار صورت گرفته است. امارات متحده عربی با 4.3 و قطر با 2.7 میلیارد دلار بیشترین سرمایه‌گذاری را در ترکیه انجام داده‌اند. عربستان و کویت نیز پس از این دو کشور قرار گرفته‌اند.

میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ترکیه طی پنج سال گذشته 31.9 میلیارد دلار بوده است. کشورهای هلند با 5.2 میلیارد دلار٬ انگلستان با 3.1 میلیارد دلار، آذربایجان با 2.7 میلیارد دلار، اسپانیا با 2.2 میلیارد دلار و ایالات متحده آمریکا با 2.1 میلیارد دلار در رده‌های اول تا پنجم قرار گرفته‌اند.

تعداد بازدید: 345 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار