تپسی با بیش از ۹۰۰ نفر پرسنل، یک و نیم میلیون راننده تایید شده و ۱۸ میلیون مسافر ثبت‌‌نام شده، در ۱۰ ماه نخست سال ۱۴۰۰ توانست بیش از ۴/ ۴۶میلیون سفر در ۱۳ استان تحت پوشش را محقق کند. پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارند که تعداد سفرهای درون‌شهری تپسی تا سال ۱۴۰۴ شاهد رشد مرکب ۳۶درصد در سال خواهد بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» اکوسیستم استارت‌آپی در سال‌های گذشته با مشکل سرمایه‌گذاری مواجه بوده و «تپسی» نیز همچون سایر استارت‌آپ‌ها با کمبود سرمایه روبه‌روبوده است و بنا به این دلایل برای جذب سرمایه بیشتر در جهت رشد و گسترش خدمات خود تصمیم گرفته به بازار بورس ورود کند و در این راستا اولین استارت‌آپی است که این راه را سپری و تمام ساز و کار ورود به بورس را طی کرده‌ است. در این راستا باید گفت عرضه اولیه «تپسی» به زودی در هفته‌های آتی اتفاق خواهد افتاد.

 برای ورود به بورس بر مشکلات فائق آمده است

«تپسی» برای ورود به بورس چالش‌های زیادی داشت و با آنها مقابله کرد که امروز در این جایگاه کنونی قرار گرفته‌ است، به‌عنوان مثال برای اولین بار سازوکاری برای ارزش‌گذاری دارایی نامشهود تعیین کرد و به تایید مراجع قانونی رساند. به طور خلاصه و در مجموع برای ورود شرکت‌های نوآور و مبتنی بر تکنولوژی به بورس راهی ساختند و به دنبال آن برای شفاف شدن اعداد و ارزش‌ها تلاش کردند تا در ادامه بتوانند اکوسیستم ‌نوآوری پایدار و رو به رشدی داشته باشند. در مورد فرصت شغلی همان طور که اعلام شده است چیزی حدود ۵۰۰ نفر در دفاتر تپسی مشغول به کار شدند و به همین میزان نیروی جذب سفیر داشتند. همچنین در بحث اشتغال نیروهای فنی، برنامه‌نویس هوش مصنوعی و طراح اپلیکیشن در «تپسی» مشغول کار هستند که در این راستا می‌توانند ادعا کنند محصولی صد در‌صد داخلی را توسعه داده‌اند و همچنان در حال توسعه و گسترش هستند. به گفته کارشناسان این حوزه، افق و چشم‌انداز «تپسی» همچون سایر فضاهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها، توسعه خدمات و گسترش خدمات به شهرهای بیشتری است و به طور مشخص در سال جاری ۲۰ شهر به شهرهایی که «تپسی» در آنها فعال است اضافه خواهد شد. علاوه بر این موارد همچنین برنامه‌ای برای ارائه سرویس‌های تازه دارند که به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

 

 

 به عملکرد سال ۱۳۹۸ برمی‌گردند

در حال حاضر چالش «تپسی» مانند تمام کسب وکارهای آنلاین دیگر، رشد و توسعه است که در ادامه به ارائه خدمات بهتر به کاربران منجر می‌شود و در این راستا با ورود سرمایه به «تپسی» مانند گذشته شاهد رشد سریع این استارت‌آپ خواهیم بود. بر اساس گزارش ارزش‌گذاری منتشر شده توسط شرکت «تپسی»، شیوع ویروس کرونا بر صنعت تاکسی اینترنتی در ایران تاثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است و در نتیجه منجر به کاهش سطح فعالیت کسب و کار «تپسی» و پیرو آن کاهش برخی هزینه‌ها برای حفظ ثبات طی دوران کرونا شده است. در پیش‌بینی انجام شده فرض شده است که با توجه به بهبود محسوس عملکرد تپسی از سال ۱۴۰۱ این شرکت بتواند به عملکرد درآمدی و هزینه‌ای دوران پیش از کرونا برگردد. به این ترتیب با توجه به روند روبه رشد تعداد سفرهای «تپسی» در سال ۱۴۰۱ بتواند به تدریج به عملکرد سال ۱۳۹۸ و پیش از کرونا دست یابد.

براساس برنامه ارائه‌شده توسط این شرکت، رشد شرکت در سال‌های آتی از طریق رشد و توسعه کسب و کار، گسترش بازار هدف جدید با کاهش هزینه سفرها (مانند تپسی لاین) و ورود به کسب و کارهای مجاور قابل تحقق خواهد بود. با توجه به ایجاد زیرساخت فنی مناسب و دسترسی به شبکه مسافران و رانندگان، بررسی تجربه «تپسی» در گذشته نشان می‌دهد در شرایط عادی هرگاه دسترسی به سرمایه کافی وجود داشته، شرکت سهم بازار و درآمد خود را به صورت چشمگیری افزایش داده است، به طوری‌که در سال ۱۳۹۸ با جذب سرمایه در آخرین مرحله افزایش سرمایه خود، تپسی ۱۳۸درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۷ داشته است.

 رشد ۵۰ درصدی درآمد نسبت به سال ۱۳۹۹

طبق گزارش عملکرد «تپسی»، در‌آمد عملیاتی «تپسی» از سال ۱۳۹۵ تا پایان سال ۱۳۹۸ سالانه به طور متوسط ۲۱۱درصد رشد داشته است. به این ترتیب شرکت پیش از شیوع کرونا دارای رشد سالانه بالای  ۱۰۰درصد بوده است و پیش‌بینی می‌شود با بهبود شرایط کرونا و پایان همه‌گیری بتواند به روند گذشته خود باز‌گردد. در دوران فعالیت «تپسی»، تنها دوره‌ای که رشد شرکت متوقف شده، سال ۱۳۹۶ در اثر شیوع کرونا و محدودیت در رفت و آمد و عدم دسترسی به منابع مالی به علت طولانی شدن فرآیند عرضه اولیه بوده است. وضعیت افت در‌آمد در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ نیز ادامه داشته است که با کاهش اثر کرونا، شرکت با رشد قابل توجه درآمدی مواجه بوده، به طوری‌که درآمد عملیاتی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰ دارای رشد بیش از ۵۰درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده است. همچنین درآمد شرکت در این دوره نسبت به کل سال ۱۳۹۸ حدود ۱۶درصد رشد داشته است. برآورد تعداد سفر، اصلی‌ترین فاکتور در پیش‌بینی جریانات نقدی «تپسی» است. به این منظور متوسط تعداد سفر روزانه در هر ماه برای سال‌های ۱۴۰۰تا ۱۴۰۴ طی ۵۰ ماه با توجه به ۱۰ ماه عملکرد تاریخی سال از ماه یازدهم سال ۱۴۰۰ تا ماه ۱۲ سال ۱۴۰۴ برآورد شده است. براین اساس، تعداد سفر «تپسی» در سه ماه آخر سال ۱۴۰۰، ماهانه رشدی معادل ۴درصد، برابر با متوسط رشد تاریخی ماهانه «تپسی» در دوران کرونا داشت.

 ۴۶ میلیون سفر در سال ۱۴۰۰

 برای پیش‌بینی متوسط تعداد سفرهای روزانه «تپسی» فرض را بر این می‌گذاریم  که تعداد سفر انجام شده تپسی تا پایان سال ۱۴۰۱، به عملکردی مشابه سال ۱۳۹۸ دست یابد. به‌طوری که در ماه‌های نخست تعداد سفر رشد پایینی خواهد داشت، سپس از سال ۱۴۰۲ با انجام مخارج زیرساختی در سال ۱۴۰۱ و ورود به شهرهای جدید، نرخ رشد بالاتر می‌رود و در ماه‌های آخر و با رسیدن به انتهای دوره پیش‌بینی، تعداد سفر روزانه به ثبات خواهد رسید، به‌طوری‌که رشد تعداد سفرهای سالانه در سال ۱۴۰۴ به ۸/ ۶ درصد نسبت به سال قبل خواهد رسید. براساس برآورد انجام شده، پیش‌بینی می‌شود تعداد متوسط سفر روزانه «تپسی» به ۸۷۸ هزار سفر در سال ۱۴۰۴ افزایش خواهد یافت. گفتنی است تعداد سفرهای سال ۱۴۰۰، شامل ۱۰ماه داده‌های تاریخی (۴۶ میلیون سفر) و دو ماه پیش‌بینی شده بود. تعداد پرسنل تپسی در مهر ۱۴۰۰، ۹۷۶ نفر بود که شامل مرکز پشتیبانی (کال سنتر) ۱۴۷ نفر، بازاریابی مشتریان ۲۴ نفر، فنی و محصول ۱۰۶ نفر، عملیات ۱۰۶ نفر، جذب ناوگان ۵۳۲ نفر و بخش ستادی ۶۱ نفر می‌شوند. در سال‌های گذشته بخش جذب ناوگان به صورت کارمزدی با «تپسی» همکاری می‌کردند که از سال ۱۳۹۶، کلیه پرسنل این بخش به صورت قراردادی استخدام شده و شامل مزایای بیمه هستند.

جذب ۱۵۶۶ نفر پرسنل تا پایان سال ۱۴۰۴

 

روش پیش‌بینی تعداد پرسنل برای هر بخش جداگانه و براساس نظر کارشناسی مشاور و «تپسی» محاسبه می‌شود، به این صورت که تا ۵۰۰ هزار سفر روزانه به ازای هر صدهزار سفر، بخش بازاریابی ۵ نفر، فنی ۵ نفر، عملیات ۹ نفر، جذب ناوگان ۶نفر و بخش ستادی ۴ نفر افزایش خواهد یافت. از ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار سفر به ازای هر صد هزار سفر، بخش بازاریابی ۲ نفر، فنی۳ نفر، عملیات ۶ نفر، جذب ناوگان ۳ نفر و بخش ستادی ۲ نفر افزایش خواهد یافت. پس از ۷۰۰ هزار سفر به ازای هر صد هزار سفر، بخش بازاریابی یک نفر، فنی یک نفر، عملیات ۳ نفر، جذب ناوگان ۲ نفر و بخش ستادی یک نفر افزایش خواهد یافت. تعداد پرسنل بخش مرکز پشتیبانی براساس میزان تماس ورودی با افزایش تعداد سفر پیش‌بینی شده است. با توجه به موارد مذکور، پیش‌بینی می‌شود تعداد پرسنل «تپسی» در پایان سال ۱۴۰۴ به حدود ۱,۵۶۶ نفر افزایش یابد.