پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 12:18   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 96904صفحه نخست » بازار سرمایه و اقتصادپنجشنبه، 30 تیر 1401 - 13:33
بزرگترین نیروگاه های خورشیدی جهان
  
ترابر نیوز:
بزرگترین نیروگاه های خورشیدی جهان

لیست بزرگترین نیروگاه های خورشیدی جهان را می‌توانید در مقاله زیر بیابید

وقتی در تمام نقاط جهان، جوامع آگاه به این نتیجه رسیدند که برای برخورداری از سهم بیشتری از انرژی و برای تامین نیاز ملت خود به برق و سایر انواع انرژی، نیاز به کمی نوآوری و به‌روزرسانی علم و صنعت خود دارند، رشد در زمینۀ انرژی‌های تجدیدپذیر، مانند تولید برق با استفاده از نیروگاه‌ های بادی و یا تولید برق خورشیدی، از اهمیت بیشتری برخوردار شد. در این مقاله لیستی از بزرگترین نیروگاه های خورشیدی جهان را بررسی خواهیم کرد

 امروز در نقاط مختلف جهان نیروگاه ‌های خورشیدی، مزارع خورشیدی و پارک‌های خورشیدی که همه به نوعی با استفاده از نور و انرژی لایزال خورشید، برق تولید می‌کنند، احداث شده و به بهره برداری می رسند. در این مقاله سعی شده به تعدادی از نیروگاه‌های خورشیدی فعال و موفق با ابعاد بزرگ که سهم مؤثری در تولید برق منطقه مربوط به خود را دارند، پرداخته شود. این نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی در نقاط مختلفی از جهان قرار دارند.

پارک خورشیدی Olmedilla در اسپانیا

پارک خورشیدی Olmedilla در کشور اسپانیا بزرگترین نیروگاه خورشیدی است که می‌تواند 60 مگاوات برق در یک روز با تابش خوب تولید کند، مجهز به 162000 پنل خورشیدی مسطح می ‌باشد. این نیروگاه بزرگ که جنس پنل های خورشیدی استفاده ‌شده در آن از سیلیکون خالص و گران‌قیمتی می‌باشد، طی یک‌سال و سه ماه و با هزینۀ 530 میلیون دلار احداث شده‌ است.

پارک خورشیدی Puertollano در اسپانیا

پارک خورشیدی Puertollano در شهر رئال سوسیداد، ظرفیت 50 مگاواتی دارد و برقی که این نیروگاه خورشیدی تامین می‌ کند، می‌تواند انرژی مورد نیاز 39000 خانوار را تامین کند. این نیروگاه خورشیدی باعث کاهش آلودگی هوا شده و از انتشار co2 به میزان 84000 تن در سال جلوگیری می کند. در طول یک‌چهارم قرن (25 سال) به میزان 201 میلیون تن کاهش انتشار co2 نتیجه تولید برق توسط این نیروگاه خورشیدی بزرگ می ‌باشد.

بزرگترین نیروگاه های انرژی خورشیدی جهان

نیروگاه خورشیدی خورشیدی مورا در پرتغال

نیروگاه خورشیدی مورا در Alentejo کشور پرتغال که یکی از آفتابی ترین نقاط اروپا برای احداث نیروگاه‌های فتوولتائیک می ‌باشد، قرار دارد. این نیروگاه خورشیدی در دو مرحله شامل یک مرحله 13 ماهه در سال 2008 و مرحله دوم در سال 2010 احداث گردید. نیروگاه مورا با سرمایه‌گذاری اولیه 250 میلیون یورو احداث شد. ظرفیت نیروگاه فتوولتائیک مورا، 46 مگاوات است و دارای 376000 پنل خورشیدی می باشد. 20 مگاوات انرژی به این نیروگاه خورشیدی در فاز بعدی اضافه خواهد شد. مساحت نیروگاه خورشیدی مورا، 130هکتار است و می‌تواند 88 مگاوات ساعت انرژی الکتریکی در طول یک‌ سال تولید نماید.

پارک خورشیدی Waldpolenz در آلمان

پارک خورشیدی Waldpolenz یک نیروگاه خورشیدی به نسبت خاص‌تر در میان انواع نیروگاه ‌های خورشیدی راه‌اندازی شده در اروپا می ‌باشد. این نیروگاه خورشیدی که در یک پایگاه نظامی در شرق لاپیزیک آلمان احداث گردیده، به ‌عنوان عظیم ‌ترین نیروگاه خورشیدی فیلم نازکدر جهان شناخته شده ‌است. این نیروگاه فیلم نازک خورشیدی انرژی معادل 40 مگاوات را تولید می ‌کند که بیشترین انرژی تولید شده از فیلم نازک خورشیدی در یک مجموعه خورشیدی می ‌باشد.

این نیروگاه خورشیدی دارای 55 هزار فیلم نازک خورشیدی است که می‌ تواند 40 هزار مگاوات ساعت انرژی خورشیدی در طول یک ‌سال را تولید کند. هزینه ‌ای که برای ساخت این نیروگاه خورشیدی صرف ‌شده، چیزی در حدود 130 میلیون یورو می‌ باشد.

نیروگاه خورشیدی آرندو در اسپانیا

نیروگاه خورشیدی آرندو در اسپانیا یکی از بزرگترین نیروگاه های خورشیدی جهان است که در یک زمین 70 هکتاری و با استفاده از 172 هزار پنل خورشیدی و هزینه‌ای بالغ‌بر 180 میلیون یورو ساخته ‌شده است، قادر است 34 گیگا وات ساعت در سال انرژی تولید کند؛ که این میزان از انرژی توانایی تامین برق 12000 خانوار و کم کردن میزان انتشار گاز co2 به‌اندازه 175 هزار تن را دارا می ‌باشد.  این نیروگاه خورشیدی 62 درصد انرژی شهر لاریوخا را تأمین می ‌کند.

برترین نیروگاه های خورشیدی دنیا

نیروگاه خورشیدی-آبی لونگ یانگشیا در چین

نیروگاه خورشیدی آبی لونگ یانگشیا در چین در استان کینگای  قرار داشته و دارای ظرفیت 697 مگاوات می ‌باشد. زمانی‌که فاز دوم این نیروگاه در سال 2014 راه‌اندازی شد، نیروگاه خورشیدی آبی لونگ یانگشیا به بزرگ ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان تبدیل گردید.

پروژه انرژی خورشیدی کاموتی در هند

پروژه انرژی خورشیدی کاموتی در هند در سال 2016 توسط شرکت آدانی در تامیل نادو اجرایی شده است. می ‌توان گفت کاموتی، عظیم ‌ترین نیروگاه خورشیدی ساخته ‌شده در هند به وسعت 1200 هکتار می ‌باشد. ظرفیت این نیروگاه 648 مگاوات اعلام شده ‌است.

نیروگاه ویلانوئوا در مکزیک

نیروگاه ویلانوئوا در مکزیک دارای ظرفیت 640 مگاوات می ‌باشد و در سه ‌فاز ساخته شده‌ است و توسط شرکت انل گرین پاور ایتالیا در حال گسترش می ‌باشد.

عظیم ترین نیروگاه های برق خورشیدی جهان

سولار استار در آمریکا

نیروگاه سولار استار آمریکا عظیم‌ترین نیروگاه فتوولتائیک در آمریکا است که متعلق به گروه برکشایر هاتاوی وارن بافت می باشد. نیروگاه خورشیدی سولار استار امریکا ظرفیتی معادل با 597 مگاوات را دارا می ‌باشد.

هونگ شاگانگ در چین

نیروگاه هونگ شاگانگ چین یکی از بزرگترین نیروگاه های خورشیدی جهان است که دارای ظرفیت عملیاتی 574 مگاوات است. این نیروگاه چند فاز که توسط چاینا سینگ یس در استان گانسو همیشه در حال توسعه می ‌باشد، هنوز هم در حال ‌گسترش است و قرار است انرژی تولیدی آن تا 820 مگاوات افزایش پیدا کند.

نیروگاه خورشیدی توپاز امریکا

نیروگاه خورشیدی توپاز در که در دشت کاریزو پلین در مرکز کالیفرنیا احداث شده ‌است، ظرفیت عملیاتی معادل 550 مگاوات را دارا می ‌باشد و از نیروگاه های تازه تاسیس خورشیدی در امریکا می باشد.

حجیم ترین نیروگاه های انرژی خورشیدی دنیا

نیروگاه برق خورشیدی یین چوان شینگ کینگ در چین

پروژه خورشیدی یین چوان شینگ کینگ در چین که در اواسط سال 2018 کلید خورد، ظرفیت برق خورشیدی تولیدی بیشتر از 500 مگاوات دارد.

پروژه نیروگاه خورشیدی مستقل Sweihan در ابوظبی امارات متحده عربی

پروژه خورشیدی Sweihan در ابوظبی امارات متحده، که براساس برنامه‌ها و پلنی که برای آن در نظر گرفته شده، ظرفیتی معادل 938 مگاوات تولید خواهد کرد، به احتمال زیاد به یکی از بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی جهان تبدیل خواهد شد.

نیروگاه خورشیدی بادلا سولار پارک در هند

خورشیدی بادلا سولار پارک در حال حاضر یکی از عظیم‌ ترین مزارع انرژی خورشیدی در دنیا می ‌باشد. این پارک خورشیدی که مساحتی معادل 56 کیلومتر مربع دارد، در حدود 2245 مگاوات ظرفیت برق تولیدی را دارا می باشد.

بزرگترین نیروگاه های انرژی خورشیدی دنیا

نیروگاه خورشیدی هوانگا هایدروپاور هینن سولار پارک در چین

نیروگاه خورشیدی هوانگا هایدروپاور هینن سولار پارک در چین، از سال 2020 احداث شده و به بهره‌برداری رسیده ‌است. مساحت این نیروگاه 5.64 کیلومتر مربع بوده و ظرفیتی برابر 2200 مگاوات دارد.

نیروگاه خورشیدی پاواگادا سولار پارک در هند

پاواگادا سولار پارک در هند نیز در زمره بزرگ ‌ترین نیروگاه‌ های خورشیدی جهان و همچنین بزرگ‌ترین نیروگاه های خورشیدی کشور هند قرار دارد. مساحت این پارک خورشیدی 52 کیلومترمربع و ظرفیت برق تولیدی آن 2050 مگاوات می باشد.

نیروگاه انرژی خورشیدی تنگر دیزرت سولار پارک در چین

تنگر دیزرت سولار پارک در چین در جایگاه پنج پارک خورشیدی بزرگ جهان و همچنین دومین نیروگاه خورشیدی بزرگ در چین قرار دارد. این نیروگاه 1547 مگاوات برق تولید می‌ کند و در زمینی به مساحت 43 کیلومترمربع احداث شده ‌است.

حجیم ترین نیروگاه های انرژی خورشیدی جهان

نیروگاه برق خورشیدی نور ابوظبی در امارات متحده عربی

نیروگاه خورشیدی نور ابوظبی که در سال 2019 احداث ‌شده و بهره‌برداری از آن صورت ‌گرفته است، در زمینی به مساحت 8 کیلومتر مربع راه‌اندازی شده و ظرفیت تولیدی آن 1177 مگاوات است.

نیروگاه انرژی خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم سولار پارک در امارات متحده عربی

نیروگاه خورشیدی محمد بن راشد آل مکتوم سولار پارک در امارات متحده عربی، در جایگاه هفتمین نیروگاه خورشیدی بزرگ جهان قرار دارد. این نیروگاه خورشیدی عظیم در مساحتی به ‌اندازه‌ی 77 کیلومتر مربع واقع‌ شده و با ظرفیتی معادل 1013 مگاوات برق تولید می ‌کند.

نیروگاه خورشیدی کورنوول آلترا مگا سولار پارک در هند

نیروگاه خورشیدی کورنوول آلترا مگا سولار پارک در هند که هزینه‌ای به اندازه‌ای 980 میلیون دلار برای راه‌اندازی آن سرمایه‌گذاری شده‌ است، ظرفیتی معادل 1000 مگاوات دارد و در زمینی به مساحت 24 کیلومتر مربع احداث شده ‌است.

عظیم ترین نیروگاه های برق خورشیدی دنیا

برق خورشیدی داتونگ سولار پاور تاپ رانر بیس در چین

پروژه خورشیدی داتونگ سولار پاور تاپ رانر بیس در چین، درحال‌احداث می ‌باشد و در حال ‌حاضر 1000 مگاوات ظرفیت تولید دارد. اما در صورت تکمیل این پروژه ظرفیت برق خورشیدی تولیدی این نیروگاه عظیم 3 هزار مگاوات خواهد شد.

نیروگاه خورشیدی ان‌پی کونتا در هند

نیروگاه ان‌پی کونتا در هند در رتبه چهارم عظیم ‌ترین نیروگاه‌ های خورشیدی جهان قرار دارد. ظرفیت کنونی این نیروگاه 978 مگاوات است و براساس پلنی که برای آن در نظر گرفته‌ شده، این ظرفیت قرار است به 1500 مگاوات برسد. این نیروگاه خورشیدی در محلی به مساحت 32 کیلومتر مربع واقع شده ‌است.

بنبن سولار پارک در کشور مصر

نیروگاه خورشیدی بنبن سولار پارک (Benban Solar Park)، تنها نیروگاه خورشیدی ذکر شده در این لیست طولانی است که در قاره آفریقا احداث شده است. این نیروگاه خورشیدی مصری در مکانی به مساحت ۳۷٫۲ کیلومترمربع ساخته شده و ظرفیت برق تولید شده توسط آن  درحدود ۱۶۵۰ مگاوات می باشد.

برترین نیروگاه های خورشیدی جهان

پارک خورشیدی یانچی در چین

پارک خورشیدی یانچی در چین که فعالیتش را از سال 2016 آاز کرده است، ظرفیتی معادل ۸۲۰ مگاوات را دارا می باشد.

نیروگاه خورشیدی فرونت رانر داتونگ چین

نیروگاه فرونت رانر داتونگ چین در خطه شرقی  کشور چین واقع در استان شنکسی می باشد. این پروژه ۸۰۰ مگاواتی در منطقه داتونگ راه اندازی شده و به بهره برداری می رسد.

در این مقاله تعدادی از بزگترین نیروگاه های خورشیدی جهان به همراه ذکر ظرفیت و مساحت و سال ساخت نیروگاه بررسی شد.

همانطور که مشاهده می شود، تعداد زیادی از این نیروگاه های بزرگ، در حال حاضر در کشور چین و همچنین در هند واقع شده اند و این نشان می دهد که این دو کشور در زمینه تولید برق خورشیدی نسبت به سایر کشورهای جهان فعالیت بیشتری داشته اند.

البته باید ذکر کرد که این نیروگاه ها، تنها تعدادی از نیروگاه های خورشیدی موجود در سطح جهان می باشند و قطعا در سایر کشورها نیز پروژه های خورشیدی بزرگ و موثری در دست اجرا و بهره برداری می باشد که جای امیدواری زیادی دارد.

تعداد بازدید: 527 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار