پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 21:56   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 96476صفحه نخست » اخبار رسانه هاشنبه، 28 خرداد 1401 - 17:26
نقش و جایگاه آرژانتین در آینده بازار لیتیوم در جهان
ترابر نیوز: قیمت هر تن لیتیوم طی 5 سال از 4000 دلار در سال 2015 به 13000 دلار در سال 2020 رسید
  
ترابر نیوز:

آرژانتین بعد از استرالیا، شیلی و چین چهارمین تولیدکننده لیتیوم در جهان است.بیش 75% از منابع لیتیوم جهان در مثلث لیتیوم واقع در سه کشور آرژانتین، شیلی و بولیوی قرار دارد.

این فلز به سبب مقاومت فیزیکی بالا نسبت به وزن خود، در صنایع هواپیمایی، شیشه سازی و سرامیک کاربرد دارد؛ این عنصر اگرچه در بدن موجودات زنده به میزان کمی وجود دارد، اما به دلیل نقش مهمی‌که در سیستم اعصاب بدن ایفا می‌کند، از کاربردهای پزشکی در حوزه درمان اختلالات عصبی همچون اختلال دوقطبی برخوردار است. از جمله موارد استفاده دیگر این فلز استفاده در خشک کننده‌ها، تولید روانساز برای کار در محیط های بسیار گرم، صنایع فضایی (تولید سوخت جامد موشک ها) و زیردریایی، ساخت بلبرینگ و دستگاه‌های سرما ساز می‌باشد. این فلز در دمای بسیار پائین به ابر رسانا تبدیل شده و همین ویژگی آن را به یکی از پرکاربردترین عناصر در صنایع الکترونیکی (بخصوص باطری‌ها) تبدیل کرده است. باطری‌های لیتیومی‌به سبب ایجاد چگالی انرژی و سبکی برای دستگاه‌های قابل حمل (تلفن همراه، لب تاپ و...) مورد استفاده قرار می‌گیرند و با توجه به اهمیت کاهش وزن و افزایش ظرفیت خودروهای برقی، استفاده از باطری‌های لیتیومی‌بطور روزافزونی در حال افزایش می‌باشد.

بازار باطری‌های لیتیومی

ارزش بازار جهانی باطری‌های لیتیومی تا سال 2017 معادل 29.86 میلیارد دلار بود. اما برآورد می‌شود این رقم تا سال 2026 به 139.36 میلیارد دلار برسد که نشان از رونق شدید این بازار طی سال های آینده دارد. افزایش تقاضا برای استفاده از خودروهای برقی و دستگاه‌های هوشمند، از مهم ترین دلایل رشد این بازار است. در سال 2019 تولید جهانی لیتیوم بالغ بر 77000 تن بوده و پیش بینی می‌شود نیاز به این محصول تا 2024 دو برابر شود. قیمت هر تن لیتیوم طی 5 سال از 4000 دلار در سال 2015 به 13000 دلار در سال 2020 رسیده که ناشی از سه برابر شدن تقاضا تنها ظرف دو سال (2015 تا 2017) است. برآورد می‌شود تقاضای بازار تا سال 2035 نزدیک به 500 درصد رشد کند.

جایگاه جهانی آرژانتین

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده، آرژانتین بعد از استرالیا، شیلی و چین چهارمین تولیدکننده لیتیوم در جهان است. دو کشور استرالیا با 52.9% از سهم بازار و شیلی با 21.5%، پیشتاز استخراج لیتیوم در جهان هستند. استرالیا در سال 2018 ظرفیت تولید لیتیوم خود را 170 درصد افزایش داد. چین نیز به سرعت در حال افزایش ظرفیت های خود برای توسعه و تولید این فرآورده شیمیایی است. آرژانتین از نظر دارا بودن منابع لیتیوم با داشتن 19.3 میلیون تن لیتیوم بعد از بولیوی در جایگاه دوم قرار دارد. پس از آرژانتین، شیلی، استرالیا، آمریکا و چین قرار دارند.

نقش و جایگاه آرژانتین در آینده بازار لیتیوم در جهان

منابع لیتیوم آرژانتین

بیش 75% از منابع لیتیوم جهان در مثلث لیتیوم واقع در سه کشور آرژانتین، شیلی و بولیوی قرار دارد. برآورد می‌شود آرژانتین تقریبا 10 درصد از کل منابع لیتیوم را در اختیار داشته باشد. دو منطقه آنتوفاشا (آنتوفایا) و اینکائوآسی کانون استخراج لیتیوم در آرژانتین هستند. منابع لیتیوم در آرژانتین در سه استان کاتامارکا، خوخوی و سالتا قرار دارند. عمده این منابع محصول دریاچه‌های نمک باستانی است که بدلیل قرار گرفتن در شرایط جوی بسیار خشک، اکنون کاملاً خشک شده اند.

نقش و جایگاه آرژانتین در آینده بازار لیتیوم در جهان

برنامه توسعه استخراج و صادرات لیتیوم در آرژانتین

آرژانتین علیرغم دارا بودن منابع زیاد لیتیوم، هنوز نتوانسته جایگاه خود را در این بازار تثبیت کند. از سال 2018 تا 2020 میزان تولید لیتیوم در این کشور کاهش یافته است. شیوع ویروس کرونا در کاهش بهره برداری از معادن لیتیوم در آرژانتین تأثیر زیادی داشته و از همین رو آرژانتین تلاش دارد تا در سال 2021، از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی ظرفیت تولید لیتیوم خود را افزایش دهد.

نقش و جایگاه آرژانتین در آینده بازار لیتیوم در جهان

آرژانتین امیدوار است طی سه سال آینده، تولید کربنات لیتیوم را از 40 هزار تن در سال به 230 هزار تن افزایش دهد که برای رسیدن به این ظرفیت نیازمند بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری در سال است. این در حالی است که در سال 2020، کل سرمایه گذاری بر طرح های توسعه منابع لیتیوم 190 میلیون دلار بود. آرژانتین به منظور توسعه منابع استحصال لیتیوم خود 34 پروژه تعریف کرده و می خواهد از طریق جذب سرمایه گذاری خارجی، مشارکت در طرح های توسعه، کاهش مالیات بر صادرات و... سرمایه لازم برای اجرای این طرح را فراهم آورد.

هم اکنون شرکت آمریکایی لایونت (Livent) در استان کاتامارکا تولید لیتیوم با ظرفیت 22500 تن در سال را برعهده دارد و تولید 28500 تن لیتیوم تا پایان سال 2021 را هدف گذاری کرده است. شرکت استرالیایی ارو کوبره (Oro Cobre) در طرح مشترکی با شرکت ژاپنی تویوتا تیسوشو و شرکت آرژانتینی خمسه (Jujuy Energia y Mineria Sociedad del Estado -JEMSE) در استان خوخوی در حال بهره برداری از معادن موجود در این استان هستند و قرار است تولید این کنسرسیوم در سال 2022 به 42500 تن در سال برسد. علاوه بر این سرمایه گذاری مشترک دو شرکت لیتیوم آمریکاس و گانفنگ در استان خوخوی برای تولید سالانه 50 هزار تن لیتیوم در سال و سرمایه گذاری شرکت رینکون استرالیا در پروژه تولید لیتیوم در استان سالتا از دیگر برنامه‌های توسعه تولید لیتیوم در آرژانتین می‌باشد.

شرکت های چند ملیتی حاضر در پروژه‌های لیتیوم آرژانتین

شرکت هایی از کانادا، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، نیوزیلند، ایالات متحده، فرانسه و به ویژه چین یا فعالیت خود را در آرژانتین آغاز کرده اند و یا نسبت به پروژه‌های استخراج لیتیوم در این کشور ابراز علاقه کرده اند. کنسرسیوم چائوچاری اولاروز (Cauchari Olaroz)، یک سرمایه گذاری مشترک بین لیتیوم آمریکاس (Lithium Americas) از کانادا و (Ganfeng Lithium) از چین است که در حال سرمایه گذاری و اجرای طرح های توسعه استخراج لیتیوم در استان‌های شمالی آرژاتین می‌باشد. کنسرسیوم مینرا اکسار (Minera Exar) متشکل از شرکت های کانادایی و شیلیایی با شش جامعه بومی‌توافق نامه ای به ارزش 250 میلیون دلار امضا کرده اند. شرکت لایونت از ایالات متحده (Livent) تجارت لیتیوم خود را در منطقه دل هومبره موورتو در آرژانتین در سال 2018 شروع نموده و طی قراردادی با شرکت نماسکا لیتیوم، تولید 8000 تن کربنات لیتیوم در سال را برنامه ریزی کرده بود اما به دلیل ناتوانی در تأمین مالی پروژه، این توافقنامه را فسخ کرد. شرکت استرالیایی اورو کوبره لیمیتد (Orocobre Limited) پروژه سال دو اولاروز لیتیوم-پتاسیم، واقع در استان خوخوی در شمال غربی آرژانتین را با همکاری خمسه (Jujuy Energía y Minería Sociedad del Estado - JEMSE) و تویوتا تسوتو کورپریشن (Toyota Tsusho Corporation (TTC) را در دست اجرا دارد. این شرکت در معادن بور آرژانتین نیز سرمایه گذاری نموده است. شرکت کانادایی لیتیوم آمریکاس (Lithium Americas Corporation) نیز پروژه چائوچاری اولاروز در استان خوخوی را اجرا نموده است.

اما مهم ترین سرمایه گذاری در بخش لیتیوم آرژانتین شرکت گانفنگ لیتیوم از چین است. گانفنگ بزرگترین شرکت تولید کننده لیتیوم در جهان می‌باشد. این شرکت در پروژه‌های متعدد استخراج لیتیوم در آرژانتین فعالیت می‌کند و بدین منظور سرمایه گذاری‌های زیادی در امور زیرساختی در مناطق تحت استخراج خود انجام داده است. احداث نیروگاه 120 مگاواتی برق در استان خوخوی و سالتا، آغاز ساخت کارخانه تولید باطری لیتیومی در خوخوی، توسعه پروژه‌های مربوط به منطقه کائوچاری اولاروز به ظرفیت 40 هزار تن کربنات لیتیوم و آغاز پروژه استخراج کلراید لیتیوم از معدن ماریانا به ظرفیت 20 هزار تن از مهم ترین اقدامات این شرکت در زمینه تولید و استخراج ترکیبات لیتیوم در آرژانتین بوده است.

محدودیت های آرژانتین برای توسعه معادن و صنایع وابسته به لیتیوم

استحصال لیتیوم نسبتا آسان و ارزان است. با این حال آرژانتین برای توسعه معادن لیتیوم خود با چالش هایی نیز مواجه می‌باشد. معادن لیتیوم آرژانتین در مناطقی قرار دارند که دسترسی به آن دشوار است. تأمین انرژی برای استحصال این فرآورده یکی از این کمبودها است. شرکت های خارجی با توجه به محدودیت های خروج ارز از آرژانتین ترجیح می دهند تا در فضایی رقابتی تر مانند شیلی فعالیت کنند و از همین رو لازم است تا اصلاحاتی در زمینه مالیات بر سود و خروج ارز در قوانین آرژانتین صورت گیرد.

از سوی دیگر برخی از منتقدان، خام فروشی این محصول را زیر سؤال برده و این انتقاد را مطرح می‌کنند که چرا این فرآورده معدنی بدون ارزش افزوده صادر می‌شود و زمینه‌های لازم برای تولید باطری‌های لیتیومی در آرژانتین فراهم نمی‌گردد.

نگرانی‌های زیست محیطی از قبیل نشت مواد شیمیایی به آب های سطحی و زیر سطحی، آلودگی مناطق مسکونی در نزدیکی سایت های بهره برداری و تهدید تنوع زیستی، از جمله نگرانی‌هایی است که ذهن دست اندرکاران و مسئولان امر را به خود مشغول داشته است. تولید هر تن لیتیوم مستلزم مصرف دو میلیون لیتر آب است و همین موضوع نگرانی‌هایی را در خصوص کاهش منابع آب شیرین و یا شور شدن آن بوجود می آورد.

لیتیوم اگرچه (با کاهش مصرف سوخت های فسیلی) به استفاده از انرژی‌های پاک کمک می‌کند، اما خود می‌تواند به ماده ای سمی و خطرناک تبدیل شود و زندگی مردم را تحت تاثیر پیامدهای جبران ناپذیر قرار دهد. از همین رو است که در بولیوی، ساکنان بومی مناطق جنوبی آن کشور، با فشار به دولت پروژه‌های مربوط به استخراج لیتیوم را متوقف کردند، زیرا اعتقاد داشتند این پروژه‌ها به محیط زیست و مادر زمین آسیب وارد می‌کند. در آرژانتین نیز گروه‌های بومی آتاکاماس مخالف بهره برداری از معادن لیتیوم در سرزمین‌های اجدادی خود هستند.

تعداد بازدید: 379 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار