صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 19:24   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه ر
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 96313صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع ریلیپنجشنبه، 19 خرداد 1401 - 10:03
کشته شدن سالانه ده نفر در حوادث ریلی
کشته شدن سالانه ده نفر در حوادث ریلیترابر نیوز: آمار سوانح ریلی نشان می­دهد تعداد جانباختگان این سوانح در سال 1389 در مجموع 4 نفر بودند که 2 نفر مسافر و دو نفر مامور شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بودند..
  
ترابر نیوز:

کشته شدن سالانه ده نفر در حوادث ریلی

اگر اهل سفر کردن باشید حتماً این سوال برایتان پیش آمده است که: کدام یک از وسایل حمل و نقل ایمنی بیش­تری دارد؟ و در عین حال مقرون به صرفه نیز هست؟

 مقرون به صرفه بودن وسایل حمل و نقل را می­توان به راحتی در وب سایت­ها جستجو و با یکدیگر مقایسه کرد، اما برای بررسی ایمنی باید نگاهی به آمار حوادث و سوانح آن­ها بیندازیم. اگر تا کنون تجربه­َی سفر با قطار را نداشته­اید و می­خواهید آن را به عنوان وسیله سفر بعدی­تان انتخاب کنید، اما قصد بررسی میزان ایمنی آن را دارید، با ما همراه باشید تا آمار حوادث ریلی در ایران در چند سال گذشته را بررسی و نیز نگاهی به آمار سوانح ریلی در جهان بیندازیم.

به طور کلی سرفصل­های ارائه شده در این مقاله شامل موارد زیر می­شود:

  • مزایای حمل و نقل ریلی
  • فعالیت­ها و اقدامات موثر برای توسعه حمل و نقل ریلی
  • مروری بر آمار حوادث ریلی در ایران در چند سال گذشته

 مزایای حمل و نقل ریلی

راه­ آهن به عنوان یک شریان ارتباطی موثر، جایگاه ویژه­ای را در رشد و توسعه اقتصادی کشورهای جهان به خود اختصاص داده است. قابلیت حمل انبوه، صرفه­جویی در مصرف انرژی، سرعت­های بالا، ایمنی بیش­تر، قیمت تمام شده­ی پایین­تر نسبت به سایر بخش­های حمل و نقل و هزینه­های اجتماعی کم­تر، از مزایای حمل و نقل ریلی است. همچنین سیستم­های حمل و نقل درون شهری (مترو) با دارا بودن مزایای زیادی مانند کاهش حجم تصادفات رانندگی، نداشتن آلودگی­های صوتی و زیست محیطی و همچنین کاهش مصرف انرژی که منجر به کاهش آلودگی حاصل از احتراق بنزین و انتشار گازهای سمی در سطح شهرهای بزرگ می­شود، توسعه و گسترش حمل و نقل ریلی را در دنیای پیشرفته­ی امروزی به دنبال داشته است.

کشته شدن سالانه ده نفر در حوادث ریلی

مزایای حمل و نقل ریلی

در این میان پارامتر ایمنی از فاکتورهای رقابتی مهم این صنعت حمل و نقل به حساب می­آید. برای مثال طبق آمار موجود در کشورهای عضو اتحادیه راه آهن­ها UIC، سالانه در تصادفات جاده­ای به طور متوسط 54000 نفر کشته و  7/1 میلیون نفر زخمی می­شوند که آمار بسیار نگران کننده­ای است و هزینه­های اقتصادی و اجتماعی ناشی از این مسئله بالغ بر 5/2 درصد تولید ناخالص ملی این کشورها می­باشد.

 در حالی که در آمار سوانح ریلی، میزان زخمی­ها و تلفات با چنین اعداد و ارقامی اصولا قابل مقایسه نبوده و تعداد مجروحان و کشته­شدگان، به ترتیب یکصدم و یک سی­ام جاده­ها می­باشد. همچنین حمل کالاهای خطرناک توسط راه آهن از ایمنی بسیار بالایی برخوردار است. این موضوع نشان دهنده­ی آن است که در بخش حمل و نقل، ایمنی به جهت لزوم حفظ جان مسافر و سلامت کالا از اهمیت فوق­العاده­ای برخوردار است.

فعالیت­ها و اقدامات موثر برای توسعه حمل و نقل ریلی

بی تردید ایمنی در حمل و نقل، به‌خصوص در سیستم­های حمل و نقل عمومی انبوه نظیر راه آهن از اهمیت شایانی برخوردار است. در این بین مقوله زیرساخت ریلی، به عنوان بستر اصلی بهره­برداری از سیستم راه آهن، از موضوعات کلیدی و مهم به حساب می­آید که سوانح مربوط به آن، علاوه بر خسارت به کالاها و مسافرین، مشکلات عدیده دیگری؛ از جمله کاهش قابلیت اعتماد به سیستم و خرابی زیرساخت­ها و ناوگان را در بردارد. از طرف دیگر دستیابی به سرعت­های بالاتر؛ بویژه درخطوط مسافری و نیز بار محوری بیشتر درخطوط باری، درکنار تنوع انواع بارها، ضرورت در دسترس بودن زیرساخت­های ریلی ایمن را نمایان­تر می‌کند.

توسعه راه آهن به عنوان یکی از سیستم­های حمل و نقل ایمن همواره مورد توجه دولت ها است. صرفه جویی در مصرف انرژی و سوخت، کاهش آلودگی هوا، حمل انبوه کالا و جابجایی زیاد مسافر، از مزیت­های حمل ونقل ریلی است.

 

مروری بر آمار حوادث ریلی در ایران در چند سال گذشته

یکی از مهم­ترین مواردی که در بررسی آمار حوادث ریلی در ایران به آن برمی­خوریم، حادثه­ی برخورد قطارهای مسافری در ایستگاه هفت خوان (میان سمنان و دامغان) است (آذرماه 1394) که به جان باختن و مصدومیت شماری از هموطنان منجر شد. این حادثه ضرورت بررسی دقیق و ریشه­یابی دلایل و برنامه­ریزی برای جلوگیری از تکرار وقایع مشابه را دو چندان کرده است.

نگاهی به مهم­ترین آمار سوانح ریلی در ایران و جهان در چند سال گذشته نشان می­دهد که سوابقی در وقوع چنین حوادثی در ایران و کشورهای دیگر جهان وجود دارد که می­توان با مدیریت بهتر، برنامه­ریزی دقیق و ارایه راهکارهای موثر از تکرار چنین حوادثی جلوگیری کرد.

به گزارش ایرنا بررسی آمار حوادث ریلی در ایران در هشت سال گذشته (1387 تا 1394) نشان می­دهد هر سال به طور میانگین 6 نفر بر اثر حوادث این شبکه جان خود را از دست داده­اند.

ایرنا همچنین تاکید می­کند که همواره از شبکه حمل و نقل ریلی و قطار به عنوان یکی از ایمن­ترین وسایل نقلیه در جهان نام برده می­شود و به همین جهت متقاضیان زیادی دارد،‌ اما هیچ­گاه نمی­توان بروز خطای انسانی را در هر مجموعه­ ای نادیده گرفت.

براساس مستندات موجود در آمار سوانح ریلی سال­های 1387 تا ،1394 در مجموع 15 مسافر و 35 مامور راه آهن جان خود را در حوادث ریلی کشور از دست داده­اند.

در سال 1387 تعداد 13 نفر از هموطنان در حوادث ریلی کشور جان خود را از دست دادند که دو نفر آنان مسافر و 11 نفر دیگر از ماموران شرکت راه آهن بودند.

در سال 1388 تعداد تلفات انسانی حوادث راه آهن کشور به 14 نفر رسید که هشت نفر آنان مسافر و 6 نفر مامور شرکت راه آهن بودند.

آمار سوانح ریلی نشان می­دهد تعداد جانباختگان این سوانح در سال 1389 در مجموع 4 نفر بودند که 2 نفر مسافر و دو نفر مامور شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بودند.

همچنین در سال 1390 در مجموع 5 نفر به علت حوادث ریلی کشور جان خود را از دست دادند که همه این 5 نفر از ماموران راه آهن بودند، اما هیچ مسافری در این سال در این حوادث کشته نشد.

آمار حوادث ریلی در ایران در سال 1391 تعداد جان باختگان را 6 نفر اعلام می­کند که یک نفر آن مسافر و 5 نفر دیگر ماموران راه آهن بودند.

آمار حوادث ریلی در ایران نشان می­دهد که میانگین تلفات حوادث ریلی کشور سالیانه 6 نفر است. راه آهن اقتصادی­ترین وایمن ­ترین شبکه حمل و نقل می­باشد.

 

با ادامه روند کاهش تلفات، در آمار حوادث ریلی در ایران در سال 1393، تعداد جان باختگان حوادث ریلی به دو نفر رسید که یک نفر مسافر و یک نفر دیگر از ماموران شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران بود.

در پایان سال 1394 آمارها نشان داد در مجموع 4 نفر بر اثر حوادث ریلی کشور جان خود را از دست دادند که یک نفر آن مسافر و 3 نفر ماموران راه آهن جمهوری اسلامی ایران بودند.

در هشت ماه ابتدای سال 1395 شاهد هیچ حادثه­ی منجر به فوت در شبکه حمل و نقل ریلی کشور نبودیم، اما صبح روز جمعه پنجم آذر ماه خطای مامور راه آهن به همراه نقص فنی ، باعث کشته شدن 36 تن از هموطنان آذری و 4 مامور راه آهن در حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان شد. ضمن این که در این حادثه 103 نفر از مسافران مصدوم شدند. که تا امروز بالاترین میزان تلفات در آمار حوادث ریلی در ایران در سال­های اخیر می­باشد.

 

 

کشته شدن سالانه ده نفر در حوادث ریلی

حوادث ریلیهر چند مسوولان کشور کشته شدن حتی یک نفر از هموطنان را در حوادث ریلی، رانندگی و جاده­ای زیاد می­دانند اما آمارها نشان می­دهد روزانه به طور میانگین 48 نفر بر اثر حوادث رانندگی در کشور جان خود را از دست می­دهند. که رقمی قابل توجه و بیش از 17500 نفر در سال می­باشد! طبق آمار سال 89 دراثر سوانح جاده­ای حدود 22 هزار نفر کشته و 270 هزار نفر مصدوم شده­اند آمار تصادفات و سوانح جاده ای درایران از متوسط جهانی بسیار بالاتر است ایران به لحاظ ریسک تصادفات جاده­ای درمقام نخست جهان است و از نظر نرخ تصادفات پس ازکلمبیا، ونزوئلا و بنگلادش مقاوم چهارم را در اختیار دارد.
جلوگیری از تلفات مسافران در شبکه حمل و نقل کشور، یکی از مهم­ترین اصول دولت­ها بوده و وزارت راه و شهرسازی با ارایه برنامه و طرح­های مختلف درصدد است هر سال میزان تلفات مسافران را در خطوط حمل و نقل هوایی، ریلی، دریایی و جاده­ای به حداقل کاهش دهد.

استاندارهای جهانی نشان می­دهد، ایمنی شبکه حمل و نقل ریلی در سطح جهان 20 برابر بیشتر از جاده است و این استاندارد در کشوری مانند ایران که مهم­ترین علت مرگ و میر در آن تصادفات جاده­ای است، بالاتر از این میزان است.

 

در پایان می­توان گفت که آمار سوانح ریلی نسبت به دیگر وسایل حمل و نقل بسیار کم است و این نشان می­­دهد این صنعت در بخش ایمنی سهم بیش­تری دارد و ایمن­تر است. در حالی که سالانه بیش از 17 هزار نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست می­دهند و هزاران نفر به مصدومیت و معلولیت­های مختلف دچار می­شوند، خطوط راه آهن در صورت فراگیر شدن در کشور به همراه توسعه ناوگان علاوه بر سریع بودن می­تواند در کاهش تصادفات جاده­ای و مرگ و میر در کشور نقش بسیار مهمی ایفا کند.

منبع فدک

تعداد بازدید: 2356 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
  ضرورت توسعه نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور
  لیست و تصویر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل
  نگاهی به حمل و نقل آینده در چین/ فیلم
  حرکت اولین اتوبوس هیدروژن سبز جهان در هند
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  ورود کمیسیون انجمن های علمی ایران به موضوع توسعه د
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار