«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن امروز (دوشنبه) در جلسه استماع کمیته پارلمانی این کشور گفت که وضعیت اوکراین و اقدامات روسیه به ضرورت اصلاح ساختار شورای امنیت و در نتیجه ایجاد نظم نوین جهانی صحه می‌گذارد.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، کیشیدا مدعی شد: «تجاوز روسیه که یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است، نشان دهنده نیاز به سازماندهی نظم نوین جهانی است».

 

 

وی در این‌باره توضیح داد: «ژاپن قبلا معتقد بود که استفاده از حق وتو باید تحت خودکنترلی حداکثری باشد».

نخست وزیر ژاپن تاکید کرد: «ما به همراه کشورهای خواستار اصلاح شورای امنیت، به تلاش‌های خود برای تغییر در این شورا و اصلاح سازمان ملل ادامه خواهیم داد».

همچنین در اکوایران ببینید : عقاب آمریکا در کمین بازار

 

پیش از این، مقام‌های اوکراینی از جمله «ولودیمر زلنسکی» رئیس‌جمهور و «دمیترو کولِبا» وزیر خارجه این کشور خواستار اخراج روسیه از عضویت دائم شورای امنیت، به بهانه عملیات نظامی ویژه در منطقه دنباس شده بودند.

رسانه‌های ژاپنی نیز پیشتر گزارش داده بودند که دولت توکیو بعد از اعمال تحریم‌هایی علیه بانک‌ها و مؤسسات مالی روسیه به بهانه بحران اوکراین، اکنون در حال بررسی تحریم واردات نفت روسیه است. 

روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه عملیات نظامی ویژه خود را در اوکراین آغاز کرد. پوتین هدف این عملیات را «حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل‌کشی رژیم کی‌یف قرار گرفته‌اند»، عنوان کرد. به گفته وی، برای این منظور، برنامه‌ریزی شده که «خلع سلاح و غیرنظامی سازی اوکراین» انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول «جنایت‌های خونین علیه غیرنظامیان» در منطقه دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.

وزارت دفاع فدراسیون روسیه نیز گفته که نیروهای مسلح فقط به زیرساخت‌های نظامی و نیروهای اوکراینی حمله می‌کنند، هیچ بخشی از جمعیت غیرنظامی نیز تهدید نخواهد شد.