پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 18:56   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 96086صفحه نخست » متروپنجشنبه، 22 اردیبهشت 1401 - 21:05
تهاتر بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد بدهی‌های مترو به بانک ها
  
ترابر نیوز:
 
تهاتر بالغ بر 25 هزار میلیارد بدهی‌های مترو به بانک ها

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در خصوص فرسودگی ناوگان تاکسی و اتوبوس، دریافت تسهیلات، خرید ۶۳۰ دستگاه واگن، توسعه حمل و نقل پاک و ... توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، تعداد زیادی از اتوبوس ها و واگن های مترو فرسوده و نیاز به اورهال دارند.

نوسازی ناوگان تاکسی رانی قرار بود انجام شود و بنا بود تسهیلاتی به رانندگان داده شود.

در خصوص آخرین وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، وام، تسهیلات، توسعه حمل و نقل پاک و ... با سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به گفت‌وگو نشستیم. 

 

سید مناف هاشمی

توسعه مترو در چهار سال گذشته به کندی پیش رفته است و حتی برخی از اعضا در این زمینه گله‌مند بودند. در یک‌سال گذشته که شما در این معاونت مستقر شدید، اقداماتی صورت گرفت و بخشی از اوراق مشارکت آزاد شد. در خصوص برنامه‌های مترو در سال جاری توضیح دهید. 

آغاز قرارداد خرید 630 دستگاه واگن مترو در صورت همکاری دولت

کلنگ‌زنی توسعه شمالی خط 3، توسعه شرقی خط 4، قطعه دوم خط 10 و همچنین قطعه اول خط 11 از جمله برنامه‌هاست. 

آغاز قرارداد خرید 630 دستگاه واگن مترو در صورت همکاری و اراده دولت در کارسازی پیش‌پرداخت فاینانس قرارداد از دیگر برنامه‌هاست. 

 شروع عملیات اجرائی فاز سوم خط فرودگاه امام خمینی(ره) شهر جدید پرند

پیگیری تأمین 420 دستگاه باقی‌مانده واگن از سهمیه 1050 واگن شهر تهران و اجرائی‌سازی بخشی از آن در قالب 2 قرارداد 105 دستگاهی اجرائی‌سازی قرارداد خرید مستقیم 105 دستگاه واگن با استفاده از منابع شهرداری و شروع عملیات اجرائی فاز سوم خط فرودگاه امام خمینی(ره) شهر جدید پرند به طول 19 کیلومتر همراه با ایستگاه پرند در صورت تأمین منابع از سوی دولت در دستورکار ما برای سال جاری است. 

نصب 64 دستگاه آسانسور/نصب 182 پله برقی

البته در خصوص توسعه خدمات کیفی در مترو باید بگویم که نصب 64 دستگاه آسانسور از کل آسانسورهای منصوبه و 182 پله‌برقی از کل پله‌برقی‌های منصوبه پس از سال 99 در دستور است. البته اقداماتی هم در خصوص پست برق، سامانه تهویه و... انجام شده است. 

قرار بود سرفاصله حرکت قطارهای مترو کاهش پیدا کند، در چهار سال گذشته چقدر این سرفاصله کاهش پیدا کرده است؟

در خط یک در سال 96 سرفاصله حرکت قطارها 5 دقیقه، آبان 96، 4 و نیم دیقه، اسفند 96 چهار دقیقه، مهر 97، 3 و نیم دقیقه و در اسفند 99 هم بر روی همان 3 و نیم دقیقه ماند. در خط 2 هم بگویم در مهر 96، 5 دقیقه، آبان 96، 4 و نیم دقیقه، اسفند 96، 4 دقیقه، مهر 98، 3 و نیم دقیقه، فروردین 99، 3 دقیقه سرفاصله حرکت قطارها بود. 

در خط 3 هم آبان 96 سرفاصله حرکت قطارها 10 دقیقه، دی 96، 9 دقیقه، دی 97، 8 دقیقه، مهر 98، 7 و نیم دقیقه، آذر 98، 7 دقیقه، اردیبهشت 99، 6 دقیقه و اسفند 99 هم این سرفاصله 6 دقیقه بود. 

در خط 4 سرفاصله حرکت قطارها در مهر 96، 5 دقیقه، در آبان 4 و نیم دقیقه، دوباره در آبان 4 دقیقه، در مهر 98، 3 و نیم دقیقه و در اسفند 99 هم در همان 3 و نیم دقیقه ماند. 

در خط 5 یک توضیحی بدهم که در آذر 96 افزایش واگن‌های خط از 8 واگن به 9 و اگن، در مهر 97 اعزام قطارهای تندرو از کرج به تهران، در دی 97 افزایش تعداد حرکت قطارهای تندرو از کرج به تهران و در اسفند 97، 99 اعزام قطارهای تندرو از ارم سبز به کرج - گلشهر صورت گرفت. 

در 6 مترو در فروردین 96 سرفاصله حرکت قطارها 25 دقیقه، در مهر 98، 15 دقیقه، در آذر 98 افزایش ساعات خدمات‌رسانی از 5 و 30 تا 22 و 30 و در اسفند 99 این سرفاصله به 15 دقیقه رسید.

با وجود کرونا و کاهش مسافر سرفاصله ها همانند قبل است

در خط 7 هم در تیر 97، 15 دقیقه، در مهر 98، 12 دقیقه، در آبان 98، 10 دقیقه و در اسفند 99 این سرفاصله در همان 10 دقیقه ماند. 

در خصوص افزایش اعزام قطارها بگویم که ما تلاش کردیم سرفاصله را کاهش دهیم و اورهال ناوگان هم در دستور است. با وجود شیوع بیماری کرونا و لزوم حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش 50 درصدی مسافرین مترو، سرفاصله اعزام قطارها مانند قبل حفظ شده است. 

چه برنامه‌ای برای اورهال ناوگان مترو در سال 1400 و 1401 شهرداری تهران دارد؟

تعمیرات اساسی 31 رام قطار 7 واگنه/12 واگن دوطبقه از محل منابع شهرداری و اوراق مشارکت

تعمیرات اساسی 31 رام قطار 7 واگنه از محل تبصره 18 قانون بودجه با مشارکت شهرداری تهران براساس تفاهم منعقده در سال 1399، تعمیرات اساسی 27 رام قطار AC، دو رام قطار EC و 12 واگن دوطبقه از محل منابع شهرداری و اوراق مشارکت در دستورکار است. 

اتمام 50 درصد عملیات اورهال 3 رام قطار، تأمین تضامین جهت پرداخت تسهیلات، اتمام ورهال 3 رام قطار و 4 دستگاه واگن دوطبقه از جمله برنامه‌هاست.

اما ما راهکارهایی برای توسعه خطوط مترو داریم. افزایش تعامل با دولت به منظور پیش‌بینی سهم حداقل 50 درصدی دولت از هزینه‌های احداث و توسعه خطوط مترو ذیل قوانین بودجه سنواتی کل کشور در چهارچوب قانون حمایت از سامانه‌های ریلی است.

 تهاتر بالغ بر 25 هزار میلیارد بدهی‌های مترو به بانک ها/تکمیل سامانه متروی تهران 

همچنین تهاتر بالغ بر 25 هزار میلیارد بدهی‌های مترو به بانک ها از طریق صدور تصویب نامه هیأت دولت یا مصوبه مجلس شورای اسلامی به منظور رفع مشکلات شهرداری در انتشار اوراق مشارکت و پذیرش عاملیت بانک‌ها از جمله راهکارهای توسعه خطوط مترو است.

تکمیل سامانه متروی تهران براساس مطالعات بازنگری طرح جامع ریلی و مصوب شورای عالی ترافیک، اجرایی‌سازی قرارداد 630 دستگاه واگن وزارت کشور و تأمین منبع مورد نیاز جهت عقد قراردادهای 420 دستگاه واگن باقی‌مانده و پیگیری دریافت سهم یک‌سومی دولت از یارانه بلیط و تغییر مکانیزم محاسبه و دریافت قیمت بلیط و اصلاح نظام پرداخت یارانه از دیگر راهکارهای توسعه خطوط است. 

شنیده شده که وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مناسب نیست و بارها مدیران در این زمینه هشدار داده‌اند. در خصوص آخرین وضعیت سامانه اتوبوسرانی توضیح دهید.

3840 دستگاه اتوبوس پایتخت فرسوده است/ فرسودگی 72 درصد اتوبوس ها 

اتوبوس فرسوده

5323 دستگاه اتوبوس و 311 دستگاه مینی‌بوس داریم. 220 خط عمومی و  خصوصی داشته و طول خطوط 2738 کیلومتر است و متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی 13.01 سال است و تعداد اتوبوس‌های فرسوده 3840 دستگاه است؛ یعنی 72 درصد اتوبوس‌ها فرسوده است. 

اما برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی اقداماتی صورت گرفته و به زودی 200 دستگاه اتوبوس وارد خطوط می‌شود. خرید مستقیم ناوگان از سوی شهرداری تهران صورت گرفت و  ورود و به کارگیری 203 دستگاه اتوبوس تک‌کابین، ورود و به کارگیری 13 دستگاه اتوبوس دوکابین و ورود و به کارگیری 178 دستگاه مینی‌بوس را داشتیم. بازسازی و تعمیرات اساسی 555 دستگاه اتوبوس دوکابین و تک‌کابین هم انجام شد. 

 از سال 96 هیچ‌گونه اتوبوسی از سوی دولت تحویل نگرفته‌ایم

در آن بخشی که گفتم ورود و به کارگیری 203 اتوبوس تک‌کابین باید این نکته را بگویم که از این میزان ورود 120 دستگاه اتوبوس و 130 دستگاه مینی‌بوس در سال 99 صورت گرفت و تأکید می‌کنم که از سال 96 هیچ‌گونه اتوبوسی از سوی دولت تحویل نگرفته‌ایم. 

استفاده از منابع تبصره 18 برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده برای اولین بار

فعال‌سازی شرکت‌های خودروساز در سال جدید، به کارگیری منابع اوراق مشارکت در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی برای اولین‌بار، استفاده از ظرفیت‌های تبصره 19 بودجه کل کشور جهت خرید ناوگان اتوبوس برقی، استفاده از ظرفیت‌های تبصره 18 بودجه کل کشور جهت بازسازی یک‌هزار دستگاه ناوگان فرسوده اتوبوس و تهاتر 375 میلیارد تومان مطالبات حسابرسی‌شده یارانه بلیط اتوبوسرانی از دولت تا پایان سال 96 از جمله اقدامات برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی است. 

استفاده از منابع اوراق مشارکت و تبصره 19 بودجه کل کشور برای نوسازی ناوگان و استفاده از منابع تبصره 18 برای بازسازی اتوبوس‌های فرسوده برای نخستین‌بار در سال 99 انجام گرفت. 

در خصوص ورود اتوبوس‌های برقی چه اقداماتی انجام شد؟

توسعه ورود اتوبوس برقی و رونمایی از اتوبوس تمام برقی تولید داخل از جمله برنامه‌ها است. تکمیل عملیات کابل‌کشی خط هوایی اتوبوس برقی در مسیر میدان شهدا تا میدان شوش، رونمایی از اتوبوس برقی تولید داخل با همکاری معاونت علم و فناوری و دانشگاه تهران در تیر 1400، انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری تهران در جهت تولید و به کارگیری 200 دستگاه اتوبوس برقی در تیر 1400 و عقد قرارداد خرید 50 دستگاه اتوبوس برقی جهت به کارگیری در خط بهارستان - جمهوری و ورود یک نمونه جهت اخذ استاندارهای مربوطه از جمله اقدامات انجام شده برای خطوط اتوبوس‌های برقی بوده است. 

البته قراردادهایی هم در دست اقدام جهت توسعه و نوسازی سامانه اتوبوسرانی داریم، از جمله برنامه‌ریزی به منظور ورود 58 دستگاه اتوبوس دوکابین، عقد قرارداد به منظور خرید و به کارگیری 120 دستگاه اتوبوس تک‌کابین و برنامه‌ریزی جهت ورود یکصد دستگاه میدل‌باس و ورود 105 دستگاه اتوبوس تک‌کابین دیگر، عقد قرارداد مشارکت با بخش خصوصی به منظور به کارگیری 50 دستگاه اتوبوس برقی، خرید 20 دستگاه مناسب‌سازی شده ویژه معلولین، پیگیری دریافت 5 هزار اتوبوس از محل مصوبه ستاد کرونا (تهاتر نفت خام با اتوبوس) تا سقف 500 میلیون یورو و برنامه‌ریزی جهت بازسازی یک‌هزار دستگاه اتوبوس تک‌ کابین و دوکابین از جمله اقدامات برای توسعه و نوسازی این ناوگان است. 

تعداد تاکسی های فرسوده در تهران زیاد است. قرار بود تعدادی از ناوگان نوسازی شود. در خصوص آخرین وضعیت ناوگان تاکسیرانی توضیح دهید.

متوسط عمر ناوگان سواری تاکسیرانی 9 سال و متوسط عمر ناوگان ون 13 و نیم سال است. متوسط عمر کل ناوگان 9.4 سال و سهم ناوگان فرسوده 61 درصد است. 

61 درصد ناوگان تاکسیرانی فرسوده است

95 درصد ناوگان بنزینی ما فرسوده، 59 درصد ناوگان دوگانه‌سوزی و 99 درصد ناوگان ون فرسوده هستند. البته ناوگان استاندارد و هیبریدی ما فرسوده نیست و در مجموع 61 درصد ناوگان فرسوده است. 

 1882 دستگاه تاکسی نوسازی شد

برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی اقداماتی انجام شده است و تاکنون 1882 دستگاه تاکسی نوسازی شده و برای نوسازی ناوگان در سال 99 از منابع تبصره 18 جهت نوسازی استفاده شد. 

در سال 97 به دلیل توقف اعطای وام و الزام استاندارد به داشتن کیسه هوا برای تاکسی‌های درون‌شهری و آماده نبودن شرکت‌های خودروساز برای این امر، نوسازی کاهش قابل ملاحظه‌ای یافت. 

چه اقداماتی برای معیشت رانندگان تاکسی و همچنین تکریم از این رانندگان صورت گرفته است؟

اعطای وام جهت جایگزینی خودروهای فرسوده، کمک هزینه انجام معاینه فنی خودروهای تاکسی، بیمه درمان تکمیلی، اعطای وام قرض‌الحسنه جهت بازسازی و تعمیرات ضروری، هینه چاپ برچسب ویژه نرخ کرایه تاکسی و سوریس مدارس و تاکسی‌متر، بیمه عمر، حوادث و درمان تکمیلی، ارائه خدمات فرهنگی، اجتماعی و تورهای سیاحتی و زیارتی و ارائه سرویس رایگان جهت مناسبت‌های ملی و مذهبی از جمله اقدامات برای معیشت رانندگان تاکسی بوده است. 

برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی چه برنامه‌هایی در پیش دارید؟

نوسازی 15 هزار تاکسی در سال جاری

تاکسی

نوسازی 10 تا 15 هزار دستگاه تاکسی در سال 1400 و 40 هزار دستگاه در سنوات آتی از جمله برنامه‌هاست. 

همچنین فراهم ساختن شرایط پرورش تاکسیرانان مسئولیت‌پذیر و حرفه‌ای و تبدیل شغل تاکسیرانی به یک حرفه تخصصی و جذب رانندگان شخصی به عنوان تاکسیران رسمی سازمان، چابک‌سازی، کوچک‌سازی و تغییر نقش سازمان از تصدی‌گری به تنظیم مقررات و تبدیل تاکسیرانی به سازمانی هوشمند از جمله اقدامات است. 

چه اقداماتی برای احداث و بهسازی پایانه‌های حمل و نقل عمومی انجام داده‌اید؟

احداث پایانه چندمنظوره در منطقه 20، مسقف‌سازی و بهسازی 5 پایانه در مناطق 13، 15،16، 19 و 20 در سالهای 98 و 99 و برنامه‌÷یزی جهت مسقف‌سازی و بهسازی پایانه‌های شهرری، وصال و شاهد در مناطق 16، 19 و 20 طی سال 1400 با اولویت مناطق کم‌برخوردار در دستورکار است. 

برای توسعه دوچرخه‌سواری چه اقداماتی انجام دادید؟ 

راه‌اندازی سیستم دوچرخه اشتراکی نسل چهار با مشارکت بخش خصوصی با 80 ایستگاه، یک‌هزار دوچرخه و 40 هزار کاربر صورت گرفت و ایجاد شبکه زیرساخت انواع مسیر دوچرخه به طول 255 کیلومتر و نصب تجهیزات دوچرخه‌سواری انجام شد.

توسعه مسیرهای دوچرخه در مناطق بیست ودوگانه/ جایگزینی 10 هزار موتورسیکلت کاربراتوری با انژکتوری

البته ما برنامه‌هایی هم جهت توسعه حمل و نقل پاک و انسان‌محور داریم. از جمله برنامه‌هایی جهت احداث و توسعه مسیرهای دوچرخه در مناطق بیست ودوگانه، برنامه‌ریزی جهت جایگزینی 10 هزار موتورسیکلت کاربراتوری با انژکتوری، انجام مطالعه و تأمین زیرساخت جهت سواپ باتری با مشارکت معاونت علمی و برنامه‌ریزی به من ظور افزایش طول مسیر دوچرخه از 255 کیلومتر به حدود 900 کیلومتر در دستور است و به دنبال این هستیم که سهم دوچرخه را افزایش دهیم. 

تعداد بازدید: 380 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار