پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 29 اسفند 1402 - 07:49   
 
 
   آخرین اخبار  
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
  گزارش بهره‌ وری ریلی در همایش مدیریت حرفه‌ ای، پیشران بهره‌ وری
  انتظارات ریلی از برنامه هفتم
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
  نامه به معاون اول رئیس جمهور در پی افزایش بی سابقه حق دسترسی به شبکه ریلی
  بررسی افزایش سرعت ترنست تا 250 کیلومتر بر ساعت
  ◄ رکوردزنی سفر با قطار به معنای سود شرکت های ریلی نیست
  خیز خطرناک راه آهن برای کنترل انجمن صنفی بخش خصوصی ریلی!
  سقوط سریع بهره وری و هدر دهی سرمایه گذاری ریلی در دو سال گذشته
  مقایسه عملکرد چهار مدیرعامل راه آهن از منظر شاخص های کلیدی حمل بار ریلی
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 95809صفحه نخست » اقتصاد حمل و نقلدوشنبه، 29 فروردین 1401 - 08:21
راه‌کارهای ساده صرفه‌جویی در مصرف برق/ از هدررفت انرژی از درب یخچال تا کشیدن شارژرها از برق
  
ترابر نیوز:

خیلی از ما عادت داریم در منزل که هستیم قبل از هر کاری صبح که بیدار می شویم و شب که می خواهیم به خواب برویم، سراغ یخچال رفته و بدون اینکه فکر کنیم چه چیز نیازی داریم دقایقی فکر می کنیم و تازه یادمان می آید که مثلا یک لیوان آب می خواستیم در حالیکه از آب سردکن یخچال می توانستیم آن را برداریم، این یعنی سبک زندگی غلط در ایام مورد نیاز صرفه جویی مصرف انرژی برق!

راه‌کارهای ساده صرفه‌جویی در مصرف برق/ از هدررفت انرژی از درب یخچال تا کشیدن شارژرها از برق

گروه خانواده:  لامپ اضافی خاموش: هر ساله در ایام تابستان مصرف برق در اقصی نقاط کشور به ویژه شهرهای گرمتر و جنوبی تر بیش از پیش می‌شود به طوریکه قطعی های برق برای خیلی از مناطق و شهرها رخ می دهد و مردم را نیز دچار مشکلاتی می کند. امسال با همراه شدن گرمای تابستان و شیوع خیز پنجم کرونا در کشور می بایست نگاه بهتر و کاربردی تری به صرفه جویی در مصرف برق داشته باشیم. به طوریکه در خبرها اعلام شده، میزان مصرف برق در یکی از روزها در کشور 65 هزار مگاوات بوده اما مجموع نیروگاه های کشور بیش از 55 هزار مگاوات نمی توانند برق تولید کنند.

اگر نگاهی به محیط کار و زندگی خودمان بیاندازیم متوجه می شویم که در این مسیر خیلی می توانیم یاری‌گر نیروگاه های برق و صرفه جویی در مصرف آن باشیم به طوریکه با تغییر سبک زندگی ما خیلی از مسائل حل خواهد شد و در مصرف انرژی صرفه جویی زیادی می شود شاید الان عده ای باشند که با موضع گیری بگویند همین قطعی های برق برایمان کافی است و دیگری نیازی به صرفه جویی نیست! درحالیکه این تفکر اشتباه است و با یک تغییرات کوچک در سبک زندگی می توانیم در این مسیر کمک کننده به همه شهروندانمان باشیم.

در این گزارش تلاش داریم برخی از راه کارهای ساده اما کاربردی مصرف برق خانوارها را به خانواده ها آموزش دهیم:

1-هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموش

این شعار «هرگز نشه فراموش لامپ اضافی خاموش» را همه هم نسل های ما یادشان می آید که بابابرقی با یک تبلیغ ساده تلویزیونی چه چیزهایی را به ما یاد داد و در وجودمان نهادینه کرد شاید تا همین الان هم اگر به افرادی این را بگوییم اعتراض کنند که مگر می شود با مصرف چند لامپ صرفه جویی کرد؟ پاسخ واقعا بله است چرا که به تصاعد اگر هر خانواده ای تا شباهنگام لامپی در خانه روشن نکند و شب ها نیز تمام لامپ های غیرلازم مثل اتاق های مختلف یا حمام وسرویس بهداشتی را روشن نگه ندارد، به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک بزرگی کرده است. پس یادمان باشد شعار هرگز نشه فراموش را به نسل های جدید نیز آموزش دهیم.

در ساعات روز نیز که در منزل یا محل کار امکان استفاده از نور طبیعی را دارید بهتر است پرده ها را کنار بکشید و از نور طبیعی استفاده کنید کمااینکه خیلی ها عادت دارند در روز نیز از برق استفاده می کنند و عادت غلطی است. بهتر است شب هنگام همه اعضای خانواده در یک اتاق جمع شوند تا لامپ کمتری مصرف شود حتی برای رمانتیک تر و زیباتر کردن فضای منزل می توانید گاهی از شمع هم برای روشنایی استفاده کنید.

 

در اداره‌ها و سازمان‌ها هم کارکنان می توانند در اتاق هایی که رفت و آمد ندارند یا کم رفت و آمد می کنند، لامپ ها را خاموش کنند یا از فن کولرها کمتر استفاده کنند و در زمان خروج از محل کار کولرهای خنک کننده را خاموش کنند. بهتر است میزهای کار را در موقعیت هایی قرار دهید که کنار پنجره باشند تا از نور طبیعی بهره بهتری ببرید یا از پرده های نازک استفاده کنید تا نور بهتر به داخل اتاق بتابد.

حتی خود استفاده از لامپ ها هم صرفه اقتصادی باید برای مردم داشته باشد چرا که قدیم لامپ های معمولی مورد استفاده قرار می گرفت اما الان لامپ های کم مصرف خیلی در صرف انرژی برق و همینطور مصرف برق خانوارها کمک کننده است پس برای تهیه لامپ ها نیز می توانید از لامپ های کم مصرف مختلف با میزان برق متفاوت استفاده کنید.

 

بنابراین لامپ های رشته‌ای را با لامپ های فلورسنت (CFL) یا لامپ‌های LED که هم نور بیشتری دارند و هم انرژی کمتری مصرف می‌کنند، تعویض کنید. لامپ های فلورسنت (CFL) اولین جایگزین لامپ های رشته‌ای بودند. لامپ های فلورسنت فشرده جیوه‌ کمتری دارند، بنابراین بهتر می‌سوزند و نور بیشتری دارند. لامپ های LED در مقایسه با لامپ های فلورسنت، جدیدتر و البته کمی گران‌تر هستند، اما حاوی جیوه نیستند و عمر بالاتری دارند.

2-لوازم برقی اضافه را خاموش کنید

شاید خیلی‌ها ندانند همین شارژهایی که به برق هست، دستگاه قهوه ساز یا چایی ساز و همینطور مایکروویو و دیگر لوازم برقی مثل لپ‌تاپ و رایانه ، تلویزیزن و دیگر سیستم صوتی در منزل تا وقتی که از آنها استفاده هم نمی کنید اما دو شاخه آنها به برق است، برق مصرف می کند پس بهتر است که این لوازم را با دو شاخه جدا کنید و در زمان استفاده دو شاخه آنها را به برق بزنید.

برای تهیه لوازم برقی جدید در خانه هم بهتر است به میزان مصرف انرژی آن وسیله توجه کنید که پرمصرف نباشد. برای استفاده از ماشین ظرفشویی بهتر است در ساعات غیر پیک مصرف برق و با حداکثر ظرفیت ماشین با زمان کمتر به شست و شوی ظرف ها بپردازید.

توجه به این جزئیات کوچک آنقدر اهمیت دارد تا اینکه بگوییم برای باز کردن درب یخچال بهتر است تصمیم بگیرید چه چیزهایی لازم دارید تا از زمان زیادی باز بودن درب یخچال و صرف انرژی زیاد خودداری کنید.

 

3-در استفاده از لوازم برقی دقت بیشتری کنید

غیر از ایام تابستان شاید ما مصرف زیادی از لوازم برقی منزلمان داشته باشید اما این مصرف در تابستان مثل ماشین لباس شویی چند برابر می شود چرا که به دلیل گرما لباس ها را مدام شست و شو می کنیم بهتر است گاهی این لباس ها را به جای استفاده از ماشین با صرف وقت و میزان آب اندکی با دست شست و شو کنیم و در آفتاب قرار دهیم حتی برای صرف زمان کمتر استفاده از ماشین لباسشویی می توانید از خشک کن ماشین استفاده نکنید به جای آن لباس ها را در معرض هوای آزاد قرار دهید تا خشک شوند.

 

برای استفاده از کولرها در منزل بهتر است زمان هایی که احساس می کنید هوای منزل‌تان مطبوع تر است و گرمای کمتری دارد، از کولر استفاده نکنید و ساعاتی را برای استراحت و مصرف برق کمتر اختصاص دهید. همچنین لوازم برقی پرمصرف را در ساعات اولیه کم مصرف برق مورد استفاده قرار دهید.

گاه دیده می شود که کولرها در منزل روشن هستند اما سرمای خوبی تولید نمی کنند برخی مواقع علت این امر عایق نبودن روی کولر است که بهتر است در یک فرصت مناسب کولر خود را چک کنید و از عایق بودن آن مطمئن شوید تا سرمای به بیرون درز نکند.

 

بنابراین به این طور منازل که به خوبی عایق کاری نشده و در سرما و گرما انرژی منزل یا محل های کار هدر می رود، خانه های کاغذی گفته می شود بهتر است همین امسال تصمیم بگیرید با خانه کاغذی خداحافظی کنید و درب و پنجره ها را درز گیری کرده و از صرف انرژی هدررفته جلوگیری کنید.

 

4-از آب گرم متعادل استفاده کنید

در ایام گرما و تابستان که شما نیاز دارید هر روز یا یک روز در میان دوش بگیرید بهتر است زمان حمام کردن‌تان را کم کنید و به جای استفاده از آب خیلی گرم از آب ولرم برای خنک شدن و حمام کردن استفاده کنید تا انرژی کمتری صرف شود. همچنین نیازی نیست که کتری یا سماور مدام روشن باشد بهتر است در مواقع لازم و استفاده روشن کنید.

و در نهایت با رعایت این تمهیدات ساده اما کاربردی می توانید تابستان را با قطعی های کمتر برق و مشکلات انرژی سپری کنید. والدین در خانه ها برای فرهنگ سازی مصرف بهینه برق و آب خیلی می توانند به فرزندانشان گره گشا و کارساز باشند، مثل اینکه با کم کردن برق های منزل ، استراحت گاه به گاه فن کولرها یا اسپلیت ها و همینطور لوازم برقی خانه این فرهنگ را به فرزندانشان نیز آموزش می دهند.

تعداد بازدید: 996 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت مترو در قم؛ دور ریختن پول با فشار نمایندگان مجلس
  دولت رئیسی در حوزه تنش زدایی با آمریکا شکست خورد، فرصت احیای برجام را هم از دست داد / پنجره عمان هم کمکی نکرد، چون سود برخی در تحریم و تنش با واشنگتن است
  بورل: غزه پیش از جنگ بزرگترین زندان رو باز جهان بود؛ امروز بزرگترین گورستان رو باز جهان است.
  یونیسف: ۱۳ هزار کودک در غزه جان خود را از دست داده‌اند
  بررسی تکنولوژی های انواع سیستم های حمل و نقل
  واهمه از آمار احتمالی بالای تصادفات رانندگی در نوروز 1403
  ۱۶۰ همت هزینه سالانه تصادفات جاده‌ ای می‌ شود
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  ممانعت ترکیه از اتصال راه‌آهن ایران به اروپا/تکمیل کریدور ریلی مقاومت مستلزم اجرای‌ قانون ترانزیت در عراق
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  کانال کشتیرانی ولگا در سال ۲۰۲۴ میلادی به شرایط با ثبات حفظ عمق ۴.۵ متر خواهد رسید
  اجرای موفق ، کامل و موثر پروژه بزرگ ایرانرود
  ساخت بزرگ ترین هواپیمای جهان توسط یک استارتاپ آمریکایی
  اقلیم جدا شده «اوستیای جنوبی» گرجستان در حال بررسی الحاق به روسیه است
  طرح تبدیل دودکش نیروگاه به خوراک واحد پتروشیمی
  دلیل ناترازی بنزین؛ قیمت سوخت یا میزان ترافیک؟
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  بهره برداری از تمام خطوط هفت‌ گانه مترو در سال آینده
  راهنمای رانندگی در پرخطرترین جاده های ایران
  معاون حمل‌ ونقل صنایع وزارت صمت منصوب شد
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  ۵۵ کیلومتر رانندگی در دریا؛ تصاویری از طولانی‌ ترین پل روی آب جهان در چین
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  تصادف اتوبوس حامل کارگران در پاکدشت ۳۰ مصدوم داشت
  تولید یک میلیون و ۳۴۰ هزار خودرو در سال ۱۴۰۲
  وکیل تاجزاده: موکلم از تیرماه ۱۴۰۱ که بازداشت شده تا اکنون، از یک روز مرخصی استحقاقی جز مرخصی درمانی استفاده نکرده
  چمران: خودروسازان داخلی به تعهد خود برای تولید اتوبوس‌ برقی عمل نکردند
  قائم‌ مقام حوزه‌ علمیه قم: بیش از ۴ هزار طلبه نزدیک به اجتهاد داریم
  رئیس پلیس راه کشور: مرگ ۱۱۰ تن در تصادفات ۳ روز اول مسافرت‌های نوروزی
  چشم پوتین به این «پروژه انقلابی» در ایران
  افتتاح شهر فوق مدرن ۹ میلیارد دلاری تویوتا با اتومبیل های خودران در اواخر سال ۲۰۲۴
  بایدن: در صورت ارائه موشک بالستیک ایران به روسیه، اقدامات جدید و قابل توجهی علیه تهران انجام می‌دهیم
  تهرانی‌ها امسال چند روز هوای آلوده داشتند؟
  مادورو نامزد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد
  با چقدر پول می‌توانیم بانک بزنیم؟ / مصوبه هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک
  مکرون: احتمال عملیات زمینی ناتو علیه روسیه وجود دارد
  میزان دوره سربازی رسما ۱۴ ماه شد
  در ایران بحران نارضایتی وجود دارد/ حذف‌ها نتیجه‌اش به همین جا می‌رسد/ یک راه بیشتر نیست و آن آشتی با مردم است/ چیزی که اکثریت می‌گویند باید ملاک اطاعت باشد
  ربیعی: در ایران امروز همه سیاست‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی امنیتی شده است
  آنکارا: الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت نمی شناسیم
  نیمی از رشد اقتصادی ۹ ماهه ۱۴۰۲ مربوط به نفت بوده است
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار