پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 12:00   
 
 
   آخرین اخبار  
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 95356صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 30 دی 1400 - 10:54
ماه عسل اسرائیل و روسیه؛ خیانت پوتین به ایران؟
  
ترابر نیوز:
بازتاب دیدار اخیر پوتین و بنت و پیامد‌های آن برای ایران در رسانه‌های عرب‌زبان

 

ایران و روسیه بر سر حضور اسرائیل در سوریه با یکدیگر اختلاف نظر دارند/ برای روسیه حمله اسرائیل به منافع ایران در سوریه تهدید نیست بلکه برگ برنده‌ای در دست روس‌ها برای فشار آوردن بر ایران است/ نگرانی اصلی روسیه در مورد سوریه افزایش نفوذ امریکا در آن کشور است/ مسکو و تل آویو از ماه عسل لذت می‌برند و ایران و متحدان‌اش بی سر و صدا با خیانت روس‌ها مواجه شده‌اند
 

آفتاب‌‌نیوز :

سایت "الحل نت" که اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اوضاع سوریه و عراق را پوشش می‌دهد با اشاره به دیدار اخیر "نفتالی بنت" نخست وزیر اسرائیل با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در جریان سفر بنت به سوچی می‌نویسد: "پوتین از همکاری اسرائیل و روسیه در مسئله سوریه به ویژه در زمینه "مبارزه با تروریسم" سخن گفت. در این میان، مشخص نیست که پوتین از مفهوم "تروریسم" به چه منظوری استفاده کرده و روشن نساخت که در این زمینه در چه حوزه‌هایی با اسرائیل همکاری می‌کند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ به نظر می‌رسد پوتین می‌تواند در صورت بروز مشکل میان ایران و روسیه در آینده از مفهوم تروریسم با اشاره و استناد به فعالیت شبه نظامیان در سوریه استفاده کند و این اصطلاح را در جریان رویارویی نظامی اسرائیل و ایران در سوریه به کار خواهد برد. پوتین می‌تواند در آینده بگوید زمانی که با بنت در مورد مبارزه با تروریسم صحبت می‌کرد منظورش شبه نظامیان وفادار به ایران در جنوب سوریه بوده‌اند. تحولات سیاسی در آینده این موضوع را روشن خواهند ساخت. البته به نظر نمی‌رسد تغییری اساسی در رابطه ایران و روسیه در سوریه ایجاد شود چرا که مسئله اقدام جدی روسیه برای پایان دادن به حضور و نفوذ ایران در سوریه تنها می‌تواند با یک معامله بزرگ میان امریکا و روسیه امکان‌پذیر شود. با این وجود، نزدیک شدن اخیر اسرائیل به روسیه سبب خواهد شد اسرائیل اطلاعات بیشتری در مورد حضور ایران در سوریه با همکاری روسیه کسب کند؛ به ویژه آن که اسرائیل بار‌ها تاکید کرده هر زمانی که احساس کند لازم است به نیرو‌های ایرانی و یا نزدیک به ایران در سوریه حمله نظامی کند، این کار را انجام خواهد داد".

سایت "اورینت نیوز" در تحلیلی درباره سفر اخیر بنت به روسیه و دیدار او با پوتین از این موضوع تحت عنوان "ماه عسل" در روابط اسرائیل و روسیه و "خیانتی" از سوی پوتین به ایران و متحدان آن کشور یاد کرده و می‌نویسد: "اگرچه محتوای مذاکرات میان پوتین و بنت فاش نشد اما از اظهارات دو طرف بر می‌آید که مسئله ایران و حضور آن کشور در سوریه در صدر اولویت‌های بحث بوده است. اسرائیل امیدوار است روسیه از طریق روابط قوی خود با ایران و توانایی‌ای که برای تحت تاثیر قرار دادن "بشار اسد"، رئیس‌جمهوری سوریه دارد بتواند ایران را از مرز اسرائیل با سوریه و مناطق اشغالی جولان دور کرده و تهران را از ادامه روند غنی سازی اورانیوم بازدارد.

پیشنهاد امروز
Yektanet: Vaccine

ناظران باور دارند این موضوع بازتاب‌دهنده کاهش اعتماد اسرائیل به استراتژی امریکا در قبال ایران و پرونده هسته‌ای آن کشور است. برخی از کارشناسان معتقدند تل آویو به روسیه نیز اطمینان ندارد و گمان نمی‌کند کند آن کشور بتواند کاری در راستای منافع اسرائیل در مورد پرونده هسته‌ای ایران انجام دهد و تنها خواستار موافقت روسیه با تشدید حملات هوایی اسرائیل در خاک سوریه علیه منافع ایران است.

در این میان، به نظر می‌رسد هدف قرار دادن مواضعی متعلق به ارتش دولتی سوریه علاوه بر مواضع ایران در خاک سوریه به طور همزمان خشم مقام‌های سوری و ایرانی را برانگیخته چرا که روسیه در قبال این حملات اسرائیل کاری برای دفاع از حریم هوایی سوریه انجام نداده است.

این سایت در ادامه مدعی شده است: منابع آگاه می‌گویند میان رهبران نظامی و سیاسی سوریه نسبت به عدم عمل کردن روسیه به تعهدات‌اش در قبال حفاظت از حریم هوایی سوریه نوعی احساس سرخوردگی و کینه نسبت به مسکو ایجاد شده است. شاید بازتاب این سرخوردگی را بتوان در حمله انتقام‌جویانه اخیر به پایگاه التنف دید که احتمالا کار ایران و دولت سوریه و یا با همکاری هر دو طرف با یکدیگر بوده است.

روسیه اصلا محور مقاومت را در نظر نمی‌گیرد و برسمیت نمی‌شناسد. روسیه یک گروه شبه نظامی یا یک سازمان غیررسمی را برسمیت نمی‌شناسد و فقط براساس منافع خود در قبال این گروه‌ها موضع‌گیری می‌کند. در این میان، اعضای محور مقاومت شاهد خیانت مستمر روسیه به خود و در حال حاضر لذت بردن پوتین از ماه عسل در رابطه‌اش با اسرائیل هستند.

آیا اسد به اسرائیل نزدیک خواهد شد

سایت تحلیلی اردنی "عمون‌نیوز" نیز در مطلبی با عنوان "آیا اسد به اسرائیل نزدیک خواهد شد"؟ می‌نویسد: "پایان بخشیدن به بحران سوریه تنها با اجماع قدرت‌های بزرگ امکان‌پذیر است و آینده دولت منزوی شده اسد و بازگشت آن کشور به جهان عرب و جامعه بین‌المللی را مشخص خواهد کرد. راه‌حل پرونده سوریه به اجماع امریکا، روسیه و اسرائیل با یکدیگر بستگی دارد. روسیه مذاکرات مفیدی با نخست‌وزیر اسرائیل داشته و می‌خواهد حضورش در سوریه پس از جنگ پایدار باشد. گره اصلی حضور ایران در سوریه است. کلید واشنگتن از تل‌آویو عبور می‌کند و رهبری سوریه متوجه است که آخرین مرحله باید از طریق تفاهم با اسرائیل با تایید روسیه و حمایت واشنگتن صورت گیرد. حامیان سوریه و محور مقاومت باید به خاطر داشته باشند که سوریه هیچ ایده صلح با اسرائیل را رد نکرده و پیش‌تر مذاکراتی را در مادرید با میانجی‌گری انجام داده بود. همچنین، مذاکراتی بین سوریه و اسرائیل در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط ترکیه سازماندهی شد. اختلاف سوریه با اسرائیل بر سر ایده مذاکره نیست بلکه بر سر جزئیات توافق صلح است. حتی مذاکرات اخیر میان لبنان و اسرائیل در مورد تعیین مرز بین دو طرف نیز با رضایت سوریه و از طریق حزب‌الله در حال انجام است.

هرگونه توافقی بین لبنان و اسرائیل باید با رضایت سوریه صورت گیرد. مذاکرات سوریه و اسرائیل و نزدیک شدن سوریه به اسرائیل امری بعید و دور از ذهن نیست؛ بلکه گامی قابل پیش‌بینی است. این اقدام مقدمه برسمیت شناختن دوباره حکومت اسد در سطح بین‌المللی است. برای تهران، اگر این تفاهم بین سوریه و اسرائیل باعث توقف حملات هوایی اسرائیل به منافع‌اش در خاک سوریه شود، نتیجه بدی نخواهد بود. بعید به نظر نمی‌رسد یک یا چند کشور عربی با کسب رضایت امریکا و روسیه در‌های مذاکره بین اسرائیل و سوریه را باز کنند".

پیامد‌های دیدار اخیر بنت و پوتین به خصوص برای ایران

سایت "عربی ۲۱" در مقاله‌ای تحلیلی درباره پیامد‌های دیدار اخیر بنت و پوتین به خصوص برای ایران می‌نویسد: "به مدت سه سال تصمیم‌گیرندگان روس تلاش کردند اسرائیل را متقاعد کنند تا حملات‌اش را در داخل سوریه متوقف کند، جز در موارد استثنایی که اسرائیل احساس می‌کند تهدیدی برایش وجود دارد. با این وجود، فشار چندین ساله روسیه شکست خورده است. مسکو به طور کامل قادر به جلوگیری از اقدامات اسرائیل در سوریه نیست. مسکو در ابتدا تلاش کرد تا اسرائیل را در مورد ضرورت تفکیک پایگاه‌های نظامی دولت سوریه و منافع و مقر‌های وابسته به ایران متقاعد کند، مسکو در این مرحله پذیرفت که حملات اسرائیل تنها علیه نیرو‌های وابسته به ایران انجام شوند. با این حملات روسیه توانست حضور ایران را از چندین منطقه مهم مانند فرودگاه بین المللی دمشق و برخی از مناطق در جنوب سوریه از جمله قنیطره و درعا حذف کند اما نتوانست اسرائیل را متقاعد به تفکیک قائل شدن میان منافع حکومت اسد و منافع ایران سازد.

در مورد ایران و روسیه به نظر می‌رسد توافقی میان دو طرف صورت گرفته است چرا که اولویت ایران مبارزه با حضور امریکایی‌ها در سوریه است. روس‌ها اسرائیل را تهدیدی برای حضور خود در سوریه و تهدیدی برای حکومت اسد محسوب نمی‌کنند. برعکس، حملات نظامی اسرائیل علیه منافع ایران در سوریه برگ برنده‌ای در دست روس‌هاست که از آن برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده می‌کنند.

بزرگترین تهدید برای روس‌ها امریکایی‌ها هستند، زیرا آنان با نیرو‌های دموکراتیک سوریه (اکثرا متشکل از کردها) در قسمت‌هایی از سوریه که دارای نفت و گاز هستند همکاری می‌کنند و این مانع از نفع بردن حکومت اسد از درآمد‌های گازی و نفتی می‌شود. این در سطح اقتصادی است. در سطح استراتژیک، حضور امریکا در سوریه مانع از بازسازی سوریه در ابعاد نظامی، اقتصادی و استراتژیک توسط روس‌ها می‌شود. حمله چند روز پیش به پایگاه التنف نشان‌دهنده احساس خطر ایران و روسیه درباره حضور امریکا در سوریه بود. باور ایران این است که پایگاه التنف پشتیبانی فنی از حملات اسرائیل به عمل می‌آورد و حمله به آن، ارسال پیامی به امریکا و اسرائیل بود.

اگر حضور امریکا در سوریه و احساس خطر از آن، نقطه اشتراک روسیه و ایران در سوریه است، این موضوع در مورد اسرائیل صدق نمی‌کند. برای ایران، اسرائیل دشمنی دائمی است و برای روس‌ها بازیگری دائمی و ضروری. تفاوت در این دو رویکرد سبب شده تا ایران تلاش کند سوریه را به مکانی برای تهدید اسرائیل تبدیل کند در حالی که روسیه در تلاش است سوریه را به مکانی امن برای اسرائیل تبدیل کند.

گردآوری و ترجمه: نوژن اعتضادالسلطنه

تعداد بازدید: 424 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار